Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kom vedtaket for sent? Husbanken


Gjest 7a4e8...51e

Anbefalte innlegg

Gjest 7a4e8...51e

Heisann.

Beklager om det er feil sted å poste.

Har en sak med Husbanken vedrørende bostøtte. Fikk varsel tidlig januar om at de vurderer å kreve penger tilbake for en måned i 2022. Jeg kom med tilsvar (som måtte sendes per fysisk brev) innenfor fristen. 12.januar fikk jeg digitalt brev om at de hadde mottatt tilsvaret og kommer med vedtak innen senest 8 måneder.

Vedtaket kom ikke før 17.september med 3 ukers klagefrist. Jeg har ikke ny informasjon, og jeg sendte alt som talte i min saks favør opp i januar så siste utvei er vel å klage på at vedtaket er ugyldig siden det kom for sent?

"Du vil få svar fra oss så fort som mulig og senest innen 8 måneder."

Det er ikke et stort krav de krever tilbake, men jeg er litt nysgjerrig på om det offentlige har like strenge frister som oss privatpersoner opp mot det offentlige. Hadde jeg vært fem dager for sen ville min klage blitt kastet/ignorert. 

Anonymous poster hash: 7a4e8...51e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7a4e8...51e skrev (6 timer siden):

Heisann.

Beklager om det er feil sted å poste.

Har en sak med Husbanken vedrørende bostøtte. Fikk varsel tidlig januar om at de vurderer å kreve penger tilbake for en måned i 2022. Jeg kom med tilsvar (som måtte sendes per fysisk brev) innenfor fristen. 12.januar fikk jeg digitalt brev om at de hadde mottatt tilsvaret og kommer med vedtak innen senest 8 måneder.

Vedtaket kom ikke før 17.september med 3 ukers klagefrist. Jeg har ikke ny informasjon, og jeg sendte alt som talte i min saks favør opp i januar så siste utvei er vel å klage på at vedtaket er ugyldig siden det kom for sent?

"Du vil få svar fra oss så fort som mulig og senest innen 8 måneder."

Det er ikke et stort krav de krever tilbake, men jeg er litt nysgjerrig på om det offentlige har like strenge frister som oss privatpersoner opp mot det offentlige. Hadde jeg vært fem dager for sen ville min klage blitt kastet/ignorert. 

Anonymous poster hash: 7a4e8...51e

Ikke alle frister er like viktige. For eksempel at man bryter uttalelsesfristen kan gå helt fint så lenge den kommer før vedtaket er gjort, mens klagefristen er man veldig streng på (det kan likevel være mulig å få omgjort vedtaket selv om klagen er sendt etter fristen).

Når det gjelder det offentlige så er foreldelsesfristen veldig streng, mens saksbehandlingsfrister er etter min erfaring ikke så viktig. Jeg vil tro at det ikke har noe betydning at de brukte mer enn 8 måneder på dette, uten at jeg vet dette med sikkerhet.

Lenke til kommentar

Brudd på saksbehandlingstider og saksbehandlingsfrister vil i praksis aldri føre til ugyldighet. Årsaken er at forvaltningsloven § 41 bestemmer at selv om vedtaket skulle være ugyldig, er det likevel gyldig hvis feilen ikke har fått noe å si for resultatet. 

Nei, det offentliges frister er i praksis bare informative (med få unntak, som f.eks. fristene for endringssaker i skatteforvaltningsloven og saksbehandlingstidene for noen typer saker etter plan- og bygningsloven). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...