Palladio Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Er det ingen andre symptomer du vet om enn hvit røyk? Er bilen vanskelig å starte f.eks? Hvis det ikke er toppakningen og dermed væske havner i forbrenningskammerene, så kan det være uforbrent diesel som lager røyken. Lukter det diesel av eksosen? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Fml20 skrev (2 minutter siden): Ja kjølevæske er stabilt lenge. Jeg har ikke fylt på kjølevæske på over 1 år,fortsatt er den full.. bruker bilen til småkjøring til jobb som er ca 10km unna. 10km kan være for lite til å få motor og eksos gjennomvarmt. Hver gang du gir på økes eksostemperatur ut fra motor. Er det mye vann i pottene vil dette fordampe og gi hvit røyk. Helt normalt på mange biler Det høres egentlig ikke ut til at du har noe problem? Starter motoren greit og går på alle sylindre? Lenke til kommentar
Fml20 Skrevet 20. september Forfatter Del Skrevet 20. september Alt funker. Motor starter som den skal ingen problemer. Kan vel også si at jeg ikke har brukt bilen noe i 3 uker siden jeg har vært på ferie. Så merket dette de 4 dagene jeg har brukt bilen igjen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Fml20 skrev (9 minutter siden): Alt funker. Motor starter som den skal ingen problemer. Kan vel også si at jeg ikke har brukt bilen noe i 3 uker siden jeg har vært på ferie. Så merket dette de 4 dagene jeg har brukt bilen igjen. Så lenge novå i ekspansjonstank holder seg mellom max og min samt at motoren går greit hadde jeg ikke bekymret meg. Kona driver å småkjører bensinbilen vår og den lager ofte hvit røyk når eksosanlegg blir varmt nok. Lenke til kommentar
Palladio Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Fml20 skrev (16 minutter siden): Alt funker. Motor starter som den skal ingen problemer. Kan vel også si at jeg ikke har brukt bilen noe i 3 uker siden jeg har vært på ferie. Så merket dette de 4 dagene jeg har brukt bilen igjen. Får du varm luft fra varmeapparatet? Lenke til kommentar
Palladio Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Fml20 skrev (På 20.9.2024 den 3:23 PM): Ja. Da er det nok neppe toppakningen som er problemet. Lenke til kommentar
Fml20 Skrevet 22. september Forfatter Del Skrevet 22. september Ja.sjekka oljenivået og den var ok. Har ikke helt på olje eller skifta olja på 2år da.. fikk et råd om at jeg skulle gasse på og dra turtallet høyt opp i 3 gir, kan dette hjelpe? Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Høres ut som du bør la et autorisert bilverksted sjekke motoren. Koster vel neppe allverdens å få stilt en diagnose (1500-3000 kr?). Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Mange sliter med å se forskjell på hvit røyk (vann) og grå røyk (uforbrent diesel). Toyota er ikke alene om å ha modeller som sliter med dårlige dyser etter at bilene har gått langt, hva slags modell og motor er det snakk om? 3.0 som sto i LC120 er notorisk på dette, men jeg har også opplevd det på 2.0 i Rav4 og Avensis. Lenke til kommentar
Fml20 Skrevet 23. september Forfatter Del Skrevet 23. september Toyota 2011 diesel avensis Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Fml20 skrev (19 minutter siden): Toyota 2011 diesel avensis Jeg ville tatt bilen til et verksted. Ikke til merkeverksted siden toyota plutselig tror det kan ta like høye priser som BMW og Audi. Har du et NAF-senter med verksted og er medlem i naf ta en tur dit. Vist ikke så finn et lokalt verksted med godt rykte å prat med dem. Du vil aldri klare å få et ordentlig svar her uten å legge ut en video av røyken. Er veldig mye synsing siden det bare er en tekstbeskrivelse. Og du skrev at du ikke har skiftet olje på 2 år. Bytt olje i samme slengen, Olje er ferskvare. den oksyderer faktisk og burde byttes hver 12. mnd uavhengig av kjørelengde. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september iknutis skrev (12 timer siden): Mange sliter med å se forskjell på hvit røyk (vann) og grå røyk (uforbrent diesel). Toyota er ikke alene om å ha modeller som sliter med dårlige dyser etter at bilene har gått langt, hva slags modell og motor er det snakk om? 3.0 som sto i LC120 er notorisk på dette, men jeg har også opplevd det på 2.0 i Rav4 og Avensis. Kan i alle fall si at om det er dårlige dyser så slutter ikke bilen å røyke. Man får ujevn gange og dårlig start Men kjører du innom et verksted ønsker de sikkert å skifte dysene. Men som sagt om bilen går fint uten røyk 90% av tiden er det ikke dårlige dyser. Lekker de lekker de hele tiden Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september Trestein skrev (På 23.9.2024 den 9:20 PM): Kan i alle fall si at om det er dårlige dyser så slutter ikke bilen å røyke. Man får ujevn gange og dårlig start Men kjører du innom et verksted ønsker de sikkert å skifte dysene. Men som sagt om bilen går fint uten røyk 90% av tiden er det ikke dårlige dyser. Lekker de lekker de hele tiden Nja, har vært borti dårlige dyser uten andre symptomer enn røyk. Varierer litt fra bil til bil, sist opplevd på en Transporter T4 som røykla gårdsplassen når den var kald, men det gav seg når den fikk bli varm. Og den startet også helt fint, og gikk greit. Byttet dysespissene, og etter det ryker den ikke mer. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september iknutis skrev (7 timer siden): Nja, har vært borti dårlige dyser uten andre symptomer enn røyk. Varierer litt fra bil til bil, sist opplevd på en Transporter T4 som røykla gårdsplassen når den var kald, men det gav seg når den fikk bli varm. Og den startet også helt fint, og gikk greit. Byttet dysespissene, og etter det ryker den ikke mer. Har du dårlig kompresjon vil du slite med å få god forbrenning når det er kald eller ved kaldstart. Nye dyser kan forstøve bedre enn gamle. Poenget er at er dysene dårlige er de det hele tiden. Kald eller varm. Går motoren jevnt på tomgang og lager vanlig diesel forbrenningslyd ville jeg ikke ha bekymret meg. Det kan være slitte dyser eller bare vann i eksosanlegget. Å bytte dyser til flere tusen kr pr stk på en gammel avensis lønner seg sjelden. Bruker den normalt med diesel pr mil og yter som vanlig er det sikkert ok Høres det ut som om noen slår på toppdekselet med hammer er det en annen sak. Da har du detonerende forbrenning. Da kan du ha dyseproblemer eller dårlig komp på en sylinder. Da bør du skifte dyser asap ev fåsjekket kompresjon. seriøse diesel verksteder kan sjekke dysene om de er ok. koster fort noen tusen det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå