Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Masse hvit røyk når man gasser


Fml20

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Hvit røyk kan være en indikasjon på at toppakningen er blåst.

Hvit røyk er som regel vanndamp. Eksos inneholder ca 5-6% vann i en diesel motor. På noen biler er det langt og tungt eksosanlegg . Her kan man risikere at eksosen kondenserer før den kommer ut av røret. Det kan også være mye småkjøring som gjør at eksosanlegg aldri blir varmt og at vann blir liggende. Da vil man få hvit røyk når eksostemperaturen kommer over 100 grader ut av røret bak

Det kan være toppakning. Da må man følge med på nivå i ex tank. Er det stabilt er det nok ok. Synker det eller te blir et voldsomt trykk er det sannsynlig med fei på toppakning eller ev egr kjøler. (som også kan lekke vann inn i eksosen) Det siste er billigst

Lenke til kommentar
Trestein skrev (35 minutter siden):

Hvit røyk er som regel vanndamp. Eksos inneholder ca 5-6% vann i en diesel motor. På noen biler er det langt og tungt eksosanlegg . Her kan man risikere at eksosen kondenserer før den kommer ut av røret. Det kan også være mye småkjøring som gjør at eksosanlegg aldri blir varmt og at vann blir liggende. Da vil man få hvit røyk når eksostemperaturen kommer over 100 grader ut av røret bak

Det kan være toppakning. Da må man følge med på nivå i ex tank. Er det stabilt er det nok ok. Synker det eller te blir et voldsomt trykk er det sannsynlig med fei på toppakning eller ev egr kjøler. (som også kan lekke vann inn i eksosen) Det siste er billigst

Jeg er klar over at kondens i bensin er vanlig. Men når TS skriver "masse røyk under pådrag" med de temperaturene vi har ute nå så tenker jeg at det er kjølevæske som blir brent.

Det er selvsagt med forbehold om at TS og jeg tolker "masse røyk" likt.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (17 minutter siden):

Jeg er klar over at kondens i bensin er vanlig. Men når TS skriver "masse røyk under pådrag" med de temperaturene vi har ute nå så tenker jeg at det er kjølevæske som blir brent.

Det er selvsagt med forbehold om at TS og jeg tolker "masse røyk" likt.

Det er ikkje kondens i bensin (dieselbil) Det er forbrenning av diesel som gir co2 og H2O

Det kan gi kondens i et kaldt eksosanlegg. Ser det ofte påmin bil. Gir seg etter noen minutter

Han skriver vel også at det er en dieselbil som ofte har mindre vann pga lambda

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Fml20 skrev (Akkurat nå):

Det er dieselbil hvis det har noe å si..hva mener du med at kjølevæske blir brent? Er det farlig eller?

Det er mest sansynlig kjøleveske som forbrennes, dvs at du har en lekasje som gjør at det kommer kjøleveske inn i forbrenningskammeret.
Det skal ikke mye til for at det viser seg som hvit røyk i eksosen.
Mest sansynlig er det en pakkning som må skiftes.

Enkel regel.
Hvit røyk så er det kjøleveske
Blå røyk så er det olje
Sort røyk så forbrenner du ikke drivstoffet ordentlig.

Lenke til kommentar
Fml20 skrev (21 minutter siden):

Det er dieselbil hvis det har noe å si..hva mener du med at kjølevæske blir brent? Er det farlig eller?

Kjølevesken blir ikke brent. Det er bare vann som fordamper pga temperaturer over 1000grader. Det er farligere at vannet forsvinner over tid og blokk og topp har null kjøling

Lenke til kommentar
Fml20 skrev (36 minutter siden):

Kjølevæske nivået er helt normalt. 

Har kjøleveskenivå vert stabilt lenge?

Kjører du mye småkjøring?

Noe som kan gi tilsvarende symptomer er om du har dårlig kompresjon i en sylinder. Da vi ikke sylinder tenne og motoren spytter ut uforbrent diesel. Røyken her kan være grå/hvit. Rimelig ufarlig og værst når det er kaldt.

Et slikt sett er ok men ofte ser man at det kommer bobler og lekker eksos om det er topp pakning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...