Fml20 Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september På. Har en toyota diesel bil. Får masse røyk fra eksospotta når man gasser på. Hva kan være feil? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Hvit røyk kan være en indikasjon på at toppakningen er blåst. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Sjekk om kjølevæskenivået synker. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Gavekort skrev (4 minutter siden): Hvit røyk kan være en indikasjon på at toppakningen er blåst. Hvit røyk er som regel vanndamp. Eksos inneholder ca 5-6% vann i en diesel motor. På noen biler er det langt og tungt eksosanlegg . Her kan man risikere at eksosen kondenserer før den kommer ut av røret. Det kan også være mye småkjøring som gjør at eksosanlegg aldri blir varmt og at vann blir liggende. Da vil man få hvit røyk når eksostemperaturen kommer over 100 grader ut av røret bak Det kan være toppakning. Da må man følge med på nivå i ex tank. Er det stabilt er det nok ok. Synker det eller te blir et voldsomt trykk er det sannsynlig med fei på toppakning eller ev egr kjøler. (som også kan lekke vann inn i eksosen) Det siste er billigst Lenke til kommentar
Fml20 Skrevet 20. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september Kjølevæske nivå er stabilt. Så skjønner ikke hva som er geernt. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Gir det seg når motoren blir varm? Lenke til kommentar
Fml20 Skrevet 20. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september Nope. Men kommer bare eksos bak når jeg gasser på. Når jeg ikke gasser eller holder pedalen noenlunde ned så kommer det ingen eksos.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Trestein skrev (35 minutter siden): Hvit røyk er som regel vanndamp. Eksos inneholder ca 5-6% vann i en diesel motor. På noen biler er det langt og tungt eksosanlegg . Her kan man risikere at eksosen kondenserer før den kommer ut av røret. Det kan også være mye småkjøring som gjør at eksosanlegg aldri blir varmt og at vann blir liggende. Da vil man få hvit røyk når eksostemperaturen kommer over 100 grader ut av røret bak Det kan være toppakning. Da må man følge med på nivå i ex tank. Er det stabilt er det nok ok. Synker det eller te blir et voldsomt trykk er det sannsynlig med fei på toppakning eller ev egr kjøler. (som også kan lekke vann inn i eksosen) Det siste er billigst Jeg er klar over at kondens i bensin er vanlig. Men når TS skriver "masse røyk under pådrag" med de temperaturene vi har ute nå så tenker jeg at det er kjølevæske som blir brent. Det er selvsagt med forbehold om at TS og jeg tolker "masse røyk" likt. 1 Lenke til kommentar
Fml20 Skrevet 20. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september Det er dieselbil hvis det har noe å si..hva mener du med at kjølevæske blir brent? Er det farlig eller? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september (endret) Gavekort skrev (17 minutter siden): Jeg er klar over at kondens i bensin er vanlig. Men når TS skriver "masse røyk under pådrag" med de temperaturene vi har ute nå så tenker jeg at det er kjølevæske som blir brent. Det er selvsagt med forbehold om at TS og jeg tolker "masse røyk" likt. Det er ikkje kondens i bensin (dieselbil) Det er forbrenning av diesel som gir co2 og H2O Det kan gi kondens i et kaldt eksosanlegg. Ser det ofte påmin bil. Gir seg etter noen minutter Han skriver vel også at det er en dieselbil som ofte har mindre vann pga lambda Endret 20. september av Trestein Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Fml20 skrev (Akkurat nå): Det er dieselbil hvis det har noe å si..hva mener du med at kjølevæske blir brent? Er det farlig eller? Det er mest sansynlig kjøleveske som forbrennes, dvs at du har en lekasje som gjør at det kommer kjøleveske inn i forbrenningskammeret. Det skal ikke mye til for at det viser seg som hvit røyk i eksosen. Mest sansynlig er det en pakkning som må skiftes. Enkel regel. Hvit røyk så er det kjøleveske Blå røyk så er det olje Sort røyk så forbrenner du ikke drivstoffet ordentlig. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Himmel og hav som man skal kverulere. Om bilen din legger igjen en røyksky når du gasser på så er det mest sannsynligvis kjølevæske som ender opp i forbrenningskammeret. Du kan også sjekke om kjølevæskenivået på radiatoren din synker, for å verifisere. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Fml20 skrev (21 minutter siden): Det er dieselbil hvis det har noe å si..hva mener du med at kjølevæske blir brent? Er det farlig eller? Kjølevesken blir ikke brent. Det er bare vann som fordamper pga temperaturer over 1000grader. Det er farligere at vannet forsvinner over tid og blokk og topp har null kjøling Lenke til kommentar
Fml20 Skrevet 20. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september Kjølevæske nivået er helt normalt. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Det skal lite til, så det er ikke sikkert du ser det på nivået. Hvis det er lekkasje mellom kjølesystemet og forbrenning så er det også eksosgasser oppløst i kjølevesken. Det kan man teste for. Utstyret koster omtrent det samme som en halvtime på verksted, men det er kanskje greit å få en som kan det til å tolke resultatet her. 1 Lenke til kommentar
Fml20 Skrevet 20. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september Hva skjer vis man ikke fikser dette problemet? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Fml20 skrev (1 minutt siden): Hva skjer vis man ikke fikser dette problemet? Du må nok først få diagnostisert problemet, før man kan si noe om hva som kommer til å skje. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. september Rapporter Del Skrevet 20. september Fml20 skrev (36 minutter siden): Kjølevæske nivået er helt normalt. Har kjøleveskenivå vert stabilt lenge? Kjører du mye småkjøring? Noe som kan gi tilsvarende symptomer er om du har dårlig kompresjon i en sylinder. Da vi ikke sylinder tenne og motoren spytter ut uforbrent diesel. Røyken her kan være grå/hvit. Rimelig ufarlig og værst når det er kaldt. Et slikt sett er ok men ofte ser man at det kommer bobler og lekker eksos om det er topp pakning Lenke til kommentar
Fml20 Skrevet 20. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september Har vært sånn i et par mnd. Bruker bare bilen til småkjøring til jobb som er ca 10km unna. Ellers ingen problemer med den. Lenke til kommentar
Fml20 Skrevet 20. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september 15 minutes ago, Trestein said: Har kjøleveskenivå vert stabilt lenge? Kjører du mye småkjøring? Noe som kan gi tilsvarende symptomer er om du har dårlig kompresjon i en sylinder. Da vi ikke sylinder tenne og motoren spytter ut uforbrent diesel. Røyken her kan være grå/hvit. Rimelig ufarlig og værst når det er kaldt. Et slikt sett er ok men ofte ser man at det kommer bobler og lekker eksos om det er topp pakning Ja kjølevæske er stabilt lenge. Jeg har ikke fylt på kjølevæske på over 1 år,fortsatt er den full.. bruker bilen til småkjøring til jobb som er ca 10km unna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå