Gå til innhold

Stor usikkerhet rundt fremtiden til Concord og utvikler Firewalk


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (10 minutter siden):

For meg som jobber med produksjon av film og tv-serier synes jeg det blir et meningsløst argument, for det er bare ikke helt sånn det funker.

Hvilket filmer og serier har du jobbet på? Skal dog sies at spillindustrien fungerer på et helt annet plan en film og tv

Endret av Martelè
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Martelè skrev (2 minutter siden):

Hvilket filmer og serier har du jobbet på? Skal dog sies at spillindustrien fungerer på et helt annet plan en film og tv

Jeg har jobbet på rundt 55 norske film og tv-serieproduksjoner, samt et par amerikanske og noen fra Irland, Danmark, England og Spania. Spillindustrien fungerer definitivt annerledes på mange måter, men veldig mye er også ganske så likt dramaproduksjon, for eksempel i de kreative rollene - og også i noen av de tekniske rollene. Ikke minst er det mange likheter strukturelt. Når det kommer til anti-"woke" så klages det ofte på nøyaktig de samme tingene på tvers av medium, og at det "fokuseres på" elementer som angivelig skal være "woke" er en gjenganger.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

At de "har valgt å fokusere for mye på <sett inn noe som angivelig er "woke">" er et av de oftest brukte argumentene som kommer fra anti-"woke", enten det gjelder kritikk av film, tv-serier eller spill. For meg som jobber med produksjon av film og tv-serier synes jeg det blir et meningsløst argument, for det er bare ikke helt sånn det funker.

Concord kritiseres for å være "woke" i hovedsak på grunn av karakterdesignet. Store utviklerstudioer tappes ikke for ressurser på noen områder bare fordi avdelingene som jobber med art direction og karakterdesign velger én bestemt stil på karakterene. Det er heller ikke sånn at det fokuseres noe mer på karakterene bare fordi du ikke liker dem. Det er som regel bare de som roper om "woke" som selv velger å fokusere på elementer de misliker (eller som de har blitt fortalt på Youtube at de skal mislike...).

Vel, for spill kan jeg dels være enig i at det potensielt kan ha mindre innflytelse, men i en forfattergruppe skaper man både karakterer og handling. At man da ikke skal kunne peke på at de har overprioritert enkelte elementer over andre virker noe vikarierende. Og gitt typen spill vil nok en slik "forfattergruppe" også figurere tidlig i produksjonen, selv om det vil følge andre designere senere i prosessen.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Jeg har jobbet på rundt 55 norske film og tv-serieproduksjoner, samt et par amerikanske og noen fra Irland, Danmark, England og Spania. Spillindustrien fungerer definitivt annerledes på mange måter, men veldig mye er også ganske så likt dramaproduksjon, for eksempel i de kreative rollene - og også i noen av de tekniske rollene. Ikke minst er det mange likheter strukturelt. Når det kommer til anti-"woke" så klages det ofte på nøyaktig de samme tingene på tvers av medium, og at det "fokuseres på" elementer som angivelig skal være "woke" er en gjenganger.

Det er jo ikke til å slippe unna at det er en viss negativ korrelasjon mellom kvalitet og "woke". Da blir det jo like rart å totalt avskrive koblingen også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (8 minutter siden):

Vel, for spill kan jeg dels være enig i at det potensielt kan ha mindre innflytelse, men i en forfattergruppe skaper man både karakterer og handling. At man da ikke skal kunne peke på at de har overprioritert enkelte elementer over andre virker noe vikarierende. Og gitt typen spill vil nok en slik "forfattergruppe" også figurere tidlig i produksjonen, selv om det vil følge andre designere senere i prosessen.

Hva er det du mener er "woke" som concord spesifikt har overprioritert, og som da har ført til lavere kvalitet på resten av spillet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (17 minutter siden):

Vel, for spill kan jeg dels være enig i at det potensielt kan ha mindre innflytelse, men i en forfattergruppe skaper man både karakterer og handling. At man da ikke skal kunne peke på at de har overprioritert enkelte elementer over andre virker noe vikarierende. Og gitt typen spill vil nok en slik "forfattergruppe" også figurere tidlig i produksjonen, selv om det vil følge andre designere senere i prosessen.

Hva er favoritt retten til woke folk? Wok!

 

Sorry måtte bare. So sorry! 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et par innlegg som bare var linker til eksterne ressurser uten noen form for meningsfullt bidrag til diskusjonen ble fjernet.

Minner om at det er i alles interesse og det er alles ansvar å sørge for at diskusjoner er meningsfulle. Skal man referere til andre ressurser bør man ta seg tid til å sammenfatte essensen i det man refererer til, så kan interesserte parter velge å gå dypere inn i materien hvis de ønsker det.

Kommentarer på moderering tas ikke i tråden, men enten i PM til undertegnede eller på epost til [email protected]

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (4 timer siden):

Hva har du hørt da, som er spesifikt "woke" og gjorde at spillet gikk ned i kvalitet?

Nå nevnte vel ikke jeg Concord noen gang i det du svarte på, så det får være med det. Du klarer like godt som meg å lete opp reviews på nettet. Noe jeg hadde måttet gjort for å svare deg, for jeg sitter ikke med detaljerte lister i hodet over ting jeg bryr meg lite til ingenting om.

Så det får holde med at det "kun" er et klonet spill med woke karakterer.

Lenke til kommentar
6 hours ago, fokkeslasken said:

Spørsmålet er jo hvorfor spillet er dårlig. Når man ser det igjen og igjen at dårlige produkter kommer sammen med slikt innhold, da faller etterhvert tankene mot at - kanskje utvikleren har valgt folk som fokuserer på feil ting i produktet. Ergo, kanskje produktet kunne vært bedre om de hadde fokusert på andre elementer, og - vips - det er dårlig fordi det er woke, om du vil.

Men dette vet du jo, men velger å ikke erkjenne.

Fortell meg at du ikke aner noe om spillutvikling uten å fortelle meg at du ikke aner noe om spilutvikling… 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (18 minutter siden):

Nå nevnte vel ikke jeg Concord noen gang i det du svarte på,

Vi diskuterer Concord her, samt at du bestemt skriver: "Og gitt typen spill" som da må bety at du har noen mening om dette spillet.

Blir litt rart å diskutere om du ikke ønsker å diskutere temaet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (5 minutter siden):

Fortell meg at du ikke aner noe om spillutvikling uten å fortelle meg at du ikke aner noe om spilutvikling… 🙄

Setter selvfølgelig pris på dine utfyllende og forklarende svar, men det blir jo vanskelig å helt se hva du mener er feil med mening om at de som jobber på et prosjekt vil ha innvirkning på prosjektets innhold. Skjer ikke det i spill, mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

Vi diskuterer Concord her, samt at du bestemt skriver: "Og gitt typen spill" som da må bety at du har noen mening om dette spillet.

Blir litt rart å diskutere om du ikke ønsker å diskutere temaet...

Ah. "Og gitt typen spill", altså det vil være avhengig av typen spill. Klart at om man i all hovedsak lager en Overwatch klone, og det er hva man sikter mot, da er man jo allerede der relativt låst i type spill. Men det er notert. Skal passe meg for å ha en generell mening som kan favne bredere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, fokkeslasken said:

Setter selvfølgelig pris på dine utfyllende og forklarende svar, men det blir jo vanskelig å helt se hva du mener er feil med mening om at de som jobber på et prosjekt vil ha innvirkning på prosjektets innhold. Skjer ikke det i spill, mener du?

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til? Hvordan påvirker de som jobber på prosjektet innholdet? Jeg antar du mener i negativ retning gitt temaet som diskuteres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, fokkeslasken said:

Hvis det ikke er de som jobber på et prosjekt som påvirker innholdet i det, hvem er det da egentlig som gjør det?

Hvordan foregår denne negative påvirkningen da, mener du? Du kommer med en del anklaget mor spillutviklere og jeg lurer på hvordan du tror dette foregår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (14 timer siden):

Hvordan foregår denne negative påvirkningen da, mener du? Du kommer med en del anklaget mor spillutviklere og jeg lurer på hvordan du tror dette foregår.

Hva så? Du sier jo at de som jobber på et prosjekt ikke påvirker det, så vi mangler jo hele fundamentet til å engang kunne ha en samtale om det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...