Gå til innhold

Stor usikkerhet rundt fremtiden til Concord og utvikler Firewalk


Anbefalte innlegg

Iki skrev (16 timer siden):

Søk etter hvilket som helst av de spillene med "navn på spill - too woke" og du finner flere diskusjoner, klager, tester, osv.

For flere eksempler kan du se på spill som horizon forbidden west eller Overwatch.

Jeg tok eksemplene du nevnte og søkte opp Elden ring og undertale ettersom dette var to spill jeg aldri har hørt noen kalle woke. Jeg søkte slikt du sa og fant absolutt noen tråder om det. Men på den annen side ble trådststarterene i alle eksamplene jeg fant kalt idiot for å mene det, av omtrent alle som svarte. Så ser ikke ut til å være veldig utbredte meninger. 

Men det er alltid noen som skal rope woke om absolutt alt. Noe som gjorde at jeg en gang i tiden syntes de fleste antiwoke meninger var ganske teite. Men pr i dag vil jeg si at en del av antiwoke argumentene har relevans. Men det er noe av kritikken mot antiwoke også. 

Det blir for mange steile meninger uten god argumentasjon. 


Edit:::: Jeg leste feil, du skrev ikke at det roptes woke uten grunn om dustborn, du snakket om woke passet inn i historien eller ikke. Beklager det. Jeg er enig i at woke sikkert passer inn i dustborn historien. Uten at det av den grunn gjør spillet atraktivt for et større publikum. Jeg velger likevel å la det jeg skrev under stå. Men det var skrevet på feilaktig grunnlag.

Dustborn som du skriver over her sier du at er et godt eksempel på at det hyles woke uten grunn. Har nødig lyst til å kommentere et spill jeg ikke har prøvd, men har aldri lest fra noen noen sinne før nå at det spillet ikke er uber woke. Selv journalister som har vært veldig posetive til spillet omtaler det som super woke, eller i det minste gjennomsyret av sterk venstrevridd liberal politikk

Fra gamespot
"Dustborn is written as though its creators heard complaints like "Keep politics out of games" and defiantly went in the opposite direction. It is one of the most overtly political and, more specifically, unapologetically leftist games I've ever played, and that uncommonly brazen setup makes its early hours very interesting, but it falls apart in the second half due to monotonous combat and a final few chapters that undo the stronger first half."

Mens noen spill fint klarer å implementere woke elementer på en måte som ikke påvirker spillet i negativ forstand som baldurs gate 3, og som kanskje også gjør spillet bedre for de som føler seg inkludert. Er Dustborn et ekesmpel på et spill som dytter bort de aller fleste med sine politiske meninger og fremstillinger. Det klarer heller ikke å tiltrekke seg et nytt publikum.

Endret av GrinderX9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Curuion said:

Selvsagt. Men det høres jo ut som arbeidsmiljøet har blitt påvirket av fokuset de har tatt? Når det går så langt at man ikke kan kritisere ting underveis i utviklingen om man skal tru ryktene. Er jo nettopp dette som er paradokset med woke når ting går så langt. 

Vanskelig å spekulere basert på bare rykter, men ser jo lignede trend andre plasser i det siste også. Kan ikke bare være at utviklerne eller ledelsen har null peiling, det er vanskelig tru i såppas store produksjoner. 

Dette er ikke noe unikt til DEI, men et generelt problem med dårlig prosjekthåndtering der de som tar avgjørelsene har altfor stor hubris eller har problemer med å ta kritikk til forbredring. Noe av det viktigste innad en bedrift for læring og utvikling av et bra produkt er konstruktiv konflikt. Dette har ikke noe spesielt med DEI å gjøre, dette finner man igjen i historien i de fleste andre sektorer også når det kommer til prosjekter som går langt over budsjett og leverer et elendig produkt, lenge før DEI ble en greie.

Jeg tror bare DEI er lett å se som et symptom på dårlig arbeidsmiljø, ledelse og produktutvikling fordi det er lett å oppdage. Jeg tror ikke det er roten til problemet med dårlige spill med DEI og jeg tror det å fokusere på DEI istedenfor rotproblemet kommer ikke til å fikse at det kommer dårlige spill slik som Outlaw eller Concorde.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, GrinderX9 said:

Jeg tok eksemplene du nevnte og søkte opp Elden ring og undertale ettersom dette var to spill jeg aldri har hørt noen kalle woke. Jeg søkte slikt du sa og fant absolutt noen tråder om det. Men på den annen side ble trådststarterene i alle eksamplene jeg fant kalt idiot for å mene det, av omtrent alle som svarte. Så ser ikke ut til å være veldig utbredte meninger.

Spillene er hentet fra "Woke Content Detector's List of Games"

image.thumb.png.4855d4a0e55c80c4e3f12285f5c8782a.png

 

og dette er de øverste videoene på googlesøk

image.thumb.png.0ff00999f6a9ec0344a99359ef825b0c.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, shockorshot said:

Dette er ikke noe unikt til DEI, men et generelt problem med dårlig prosjekthåndtering der de som tar avgjørelsene har altfor stor hubris eller har problemer med å ta kritikk til forbredring. Noe av det viktigste innad en bedrift for læring og utvikling av et bra produkt er konstruktiv konflikt. Dette har ikke noe spesielt med DEI å gjøre, dette finner man igjen i historien i de fleste andre sektorer også når det kommer til prosjekter som går langt over budsjett og leverer et elendig produkt, lenge før DEI ble en greie.

Jeg tror bare DEI er lett å se som et symptom på dårlig arbeidsmiljø, ledelse og produktutvikling fordi det er lett å oppdage. Jeg tror ikke det er roten til problemet med dårlige spill med DEI og jeg tror det å fokusere på DEI istedenfor rotproblemet kommer ikke til å fikse at det kommer dårlige spill slik som Outlaw eller Concorde.

Har ikke sagt at det er unikt for DEI, eller at det er roten av problemet. Men det har vært en tydelig trend i de siste årene hvor kvaliten har gått ned, tilfeldigvis i takt med økningen av woke, dei, esg osv.

Som får meg til å lure på hva som egentlig skjer, skjønner virkelig ikke hvordan så store prosjekter feiler såppas som Concord, var veldig åpenbart ut ifra gameplay videoene hvor generisk og kjedelig det så ut, ingenting å skille seg ut ifra de andre. Virker som flere av utviklerene hadde god erfaring fra tidligere av, så de burde jo forstått det egentlig.

Er selsvagt mye mer komplisert ja, og som du sier er det enklere å oppdage, da vi kun ser sluttproduktet og pr, ikke utviklings prosessen. Investorer og bedrifts økonomi med kjøp/salg av bedrifter som jeg ikke kan noe om. 

Er jo nesten så man blir konspiratorisk med hvitvasking av penger eller noe. Ville summer som blir brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Curuion said:

Har ikke sagt at det er unikt for DEI, eller at det er roten av problemet. Men det har vært en tydelig trend i de siste årene hvor kvaliten har gått ned, tilfeldigvis i takt med økningen av woke, dei, esg osv.

Her aner jeg faktisk ikke hva du snakker om. Det eksisterer ikke en slik trend. Om noe så er det motsatt. Det gis ut flere ekstremt gode spill enn noen gang før.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
magne.moe skrev (På 22.9.2024 den 10:56 PM):
TheKims skrev (På 22.9.2024 den 4:09 PM):

Spillet floppet fordi de forlangte 400kr når du får et bedre spill gratis. Hele go woke go broke ble motbevist når Hogwart Legacy ble utgitt. Hvorfor feilet ikke det spillet?

Kan det være at det rett og slett var et bra spill?

Ja Hogwarts Legacy var woke, men at hele den Amerikanske spill pressen gikk til krig mot det hjalp dem veldig mye. Det var også et godt spill. Og Hogwarts Legacy var ikke veldig woke slik concord var, det var elementer men ikke et fokus for spillet.

De kommer aldri til å forstå forskjellen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, rabler said:

Hvem bestemmer når det ikke "passer inn"? Jeg er ikke enig at noen av spillene/seriene du nevnte er woke eller at de har elementer som ikke passer inn i historien.

Det viser seg også at dette er fullstendig feil. De hyles woke om spill enten dette passer inn i historien eller ikke. Dustborn er et veldig godt eksempel på det.

Jeg som forbruker bestemmer hva som passer for meg. Om jeg ikke liker et produkt så velger jeg det bort, og de får derav ikke mine penger inn i regnskapet sitt.

Velger nok forbrukere bort et produkt. Så feiler det. 

Så enkelt er det. 

Kvalitet selger, ideologi selger ikke. 

Endret av Tooldaddy
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tooldaddy skrev (22 minutter siden):

Jeg som forbruker bestemmer hva som passer for meg. Om jeg ikke liker et produkt så velger jeg det bort, og de får derav ikke mine penger inn i regnskapet sitt.

Velger nok forbrukere bort et produkt. Så feiler det. 

Så enkelt er det. 

Kvalitet selger, ideologi selger ikke. 

Enig. Så får vi se hvor lenge det går med å klage på at det publikum sin feil at det ikke selger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, fokkeslasken said:

Enig. Så får vi se hvor lenge det går med å klage på at det publikum sin feil at det ikke selger.

Vel, de har jo rett. Det ER publikum sin feil at det ikke selger. 

Produktet de selger er noe publikum ikke ønsker seg. Så de tar jo ikke feil.

Jeg liker å henvise til Helldivers som nyere eksempel. Spillet er forferdelig enkelt. Start opp, 5 minutter tutorial. Gå og spreng bugs og roboter. Det er hele spillet. 

Ingen loot boxes, season pass. Ingenting. Det er overkommelig å tjene opp "super credits" eller man kan investere en liten sum sett oppmot andre spill for å få warbonds tidligere, men det er ingen nødvendighet. Alt er tilgjengelig. Og suksessen til Helldivers har vært deretter. Nå har de endelig lyttet til publikum og gjort spillet gøy igjen, som har gjort at spillerene har strømmet tilbake. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Tooldaddy said:

Vel, de har jo rett. Det ER publikum sin feil at det ikke selger. 

Produktet de selger er noe publikum ikke ønsker seg. Så de tar jo ikke feil.

 

Jeg er enig med deg. Teknisk sett kan man si som du gjør, at det er publikummet sin feil at Concord floppet. Og jeg håper publikummet, gamere, sørger for at flere spillutviklere får kjenne de økonomiske konsekvensene av elendige beslutninger. Og tar lærdom av det. Det er eneste måten vi kan få gode spill samt  unngår at spillstudier kaster bort ytterligere milliarder.

Samtidig vil jeg påpeke at om jeg skal selge kjærlighet på pinne. Gjennomsyrer disse i zalo vaskemiddel. Så synes jeg det er litt rart å skylde på publikummet når disse ikke blir godt mottatt. For om JEG produserer og prøver å selge et så dårlig produkt, så synes jeg det er mest naturlig å legge skylda på meg.

Endret av P7SA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Tooldaddy said:

Jeg som forbruker bestemmer hva som passer for meg. Om jeg ikke liker et produkt så velger jeg det bort, og de får derav ikke mine penger inn i regnskapet sitt.

Velger nok forbrukere bort et produkt. Så feiler det. 

Så enkelt er det. 

Kvalitet selger, ideologi selger ikke. 

Her er hvor du tar feil. Ideologi er irrelevant hvis det er bra kvalitet. Ideologi er også irrelevant hvis kvaliteten er dårlig.

Hvis spillet er bra så kommer jeg til å spille det uansett, for det er det eneste man egentlig bryr seg om. Hvis spillet er dårlig så kommer jeg ikke til å spille det. Ideologi er irrelevant.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ville Concord gjort det bedre dersom det ikke inneholdt det som hevdes å være "woke" innhold?

Svaret er selvfølgelig nei.

Hallusinasjonene om "woke" som roten til alt man personlig misliker er først og fremst forbeholdt en snever gruppe, ofte bestående av flest unge menn på internett. Som stadig blir mer og mer radikalisert.

De fleste andre lar seg ikke fyre opp av at en fiktiv karakter har blå lepper eller at rumpestørrelsen på en spillfigur ikke passer ens fantasier.

Spillet floppa fordi det er ræva, ikke på grunn av "ideologi", DEI eller angivelig "woke".  

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 timer siden):

Her er hvor du tar feil. Ideologi er irrelevant hvis det er bra kvalitet. Ideologi er også irrelevant hvis kvaliteten er dårlig.

Hvis spillet er bra så kommer jeg til å spille det uansett, for det er det eneste man egentlig bryr seg om. Hvis spillet er dårlig så kommer jeg ikke til å spille det. Ideologi er irrelevant.

Uten å spesifikt tenke på Woke. Så er jeg uenig i at Ideologi er irrelevant. Jeg hadde ikke ønsket å spille et oppriktig white supremacy, eller lignende.  Man kan velge å overse ideologi i spill, film og annen kunst. Men det at du ignorerer det er ikke ensbetydende med at Ideologi er irrelevant i det mediet det eksister. Relevansen ligger kanskje utenfor selve spillet, men det betyr ikke at den nødvendigvis ikke har betydning for opplevelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg brukte AI til å hente ut informasjon fra Metacritic. Det var vel Rabler over her som påsto at det ikke finnes en nedgående trend på gode spill som utgis. Rett skal være rett og basert på anmeldelser fra offisielle hold har du helt rett. Antall spill som får 90% eller bedre har vært ganske stabilt. Med ganskje en merkant oppgang i årene 2007-2011 og fra 2017 til 2020. Med ekstremåret 2023. Men ikke noe som tyder på at woke har hatt noen negativ innflytelse på hvordan spill vurderes.

Nå skal det sies at det finnes andre kriterier ikke tatt med her, som bruker anmeldelser og beskyldninger om at betalte anmeldere er veldig Left wing. 

 

image.thumb.png.19d9b6bbe206928406dd648695ecf4a1.png

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Ville Concord gjort det bedre dersom det ikke inneholdt det som hevdes å være "woke" innhold?

Svaret er selvfølgelig nei.

Hallusinasjonene om "woke" som roten til alt man personlig misliker er først og fremst forbeholdt en snever gruppe, ofte bestående av flest unge menn på internett. Som stadig blir mer og mer radikalisert.

De fleste andre lar seg ikke fyre opp av at en fiktiv karakter har blå lepper eller at rumpestørrelsen på en spillfigur ikke passer ens fantasier.

Spillet floppa fordi det er ræva, ikke på grunn av "ideologi", DEI eller angivelig "woke".  

Det er uten tvil en del radikalisering, men på begge sider.  Mens woke siden er kanskje noe raskt ute med å kalle alt for woke og for å spinne woke til en negativ ting uansett. Mens DEI og woke siden av diskusjonen alltid beskylder den andre siden for å være en marginalisert mini gruppe med høy stemme.

Var Concord dritdårlig? Pressen mente ikke det. Metascore på 62% som ikke er katastrofalt og ikke "Dritdårlig" Mange journalister likte det.

userscore er derimot på 1.8 av 10 med 1000 stemmer. Concord solgte ca rundt 25.000 eksemplarer totalt fordelt på alle plattformer. Ved å gå gjennom de øverste på lista ser man at Woke og hvordan karakterene ser ut går igjen som kritikk hele veien.

Jeg vil argumentere for at mange spillere bryr seg om disse tingene utover den smaleste mest høylytte og klart radikaliserte delen av antiwoke. 

Jeg skal være ærlig med at jeg har noen synspunkter som kan oppfattes som "anti woke", men prøver å være mer nyansert enn som så både i mitt eget syn og hvordan jeg ønsker at en åpen diskusjon skal foregå. Det er for mye usaklig diskusjon fra begge sider uten noe forsøk på å dokumentere påstander.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 timer siden):

Ville Concord gjort det bedre dersom det ikke inneholdt det som hevdes å være "woke" innhold?

Svaret er selvfølgelig nei.

Hallusinasjonene om "woke" som roten til alt man personlig misliker er først og fremst forbeholdt en snever gruppe, ofte bestående av flest unge menn på internett. Som stadig blir mer og mer radikalisert.

De fleste andre lar seg ikke fyre opp av at en fiktiv karakter har blå lepper eller at rumpestørrelsen på en spillfigur ikke passer ens fantasier.

Spillet floppa fordi det er ræva, ikke på grunn av "ideologi", DEI eller angivelig "woke".  

Spørsmålet er jo hvorfor spillet er dårlig. Når man ser det igjen og igjen at dårlige produkter kommer sammen med slikt innhold, da faller etterhvert tankene mot at - kanskje utvikleren har valgt folk som fokuserer på feil ting i produktet. Ergo, kanskje produktet kunne vært bedre om de hadde fokusert på andre elementer, og - vips - det er dårlig fordi det er woke, om du vil.

Men dette vet du jo, men velger å ikke erkjenne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (28 minutter siden):

Spørsmålet er jo hvorfor spillet er dårlig. Når man ser det igjen og igjen at dårlige produkter kommer sammen med slikt innhold, da faller etterhvert tankene mot at - kanskje utvikleren har valgt folk som fokuserer på feil ting i produktet. Ergo, kanskje produktet kunne vært bedre om de hadde fokusert på andre elementer, og - vips - det er dårlig fordi det er woke, om du vil.

Men dette vet du jo, men velger å ikke erkjenne.

At de "har valgt å fokusere for mye på <sett inn noe som angivelig er "woke">" er et av de oftest brukte argumentene som kommer fra anti-"woke", enten det gjelder kritikk av film, tv-serier eller spill. For meg som jobber med produksjon av film og tv-serier synes jeg det blir et meningsløst argument, for det er bare ikke helt sånn det funker.

Concord kritiseres for å være "woke" i hovedsak på grunn av karakterdesignet. Store utviklerstudioer tappes ikke for ressurser på noen områder bare fordi avdelingene som jobber med art direction og karakterdesign velger én bestemt stil på karakterene. Det er heller ikke sånn at det fokuseres noe mer på karakterene bare fordi du ikke liker dem. Det er som regel bare de som roper om "woke" som selv velger å fokusere på elementer de misliker (eller som de har blitt fortalt på Youtube at de skal mislike...).

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...