petterg Skrevet 19. september Rapporter Del Skrevet 19. september Er det noen som vet hvordan man installerer egensignerte sertifikater for bruk i appen Mail på ipad? (mailserver er IMAPs) Tidligere har det gått helt av seg selv med en advarsel, men etter at sertifikatet ble fornyet har ikke ipad vært villig til å benytte det til mail. Det funker til mail på både linux, android, windows og mac. Og også i safari nettleser på ipad, men altså ikke i mail på ipad. Den oppskriften jeg har funnet, og fulgt, er: 1. Legg sertifikatene cert.pem og CA.pem på webserver. 2a. Gå til URL for CA.pem med safari på ipad. Trykk på [Tillat] på spørsmål om å laste ned konfig profil 2b.Gå til Innstillinger -> Profil nedlastet -> Innstaller 2c. Gå til Innstillinger -> generell -> om -> Innstillinger for sertifikatgodkjenning -> aktiver godkjenning for nedlastet profil 3a. Gå til URL for cert.pem med safari på ipad. Trykk på [Tillat] på spørsmål om å laste ned konfig profil 3b.Gå til Innstillinger -> Profil nedlastet -> Innstaller 3c. Gå til Innstillinger -> generell -> om -> Innstillinger for sertifikatgodkjenning -> aktiver godkjenning for nedlastet profil Etter å ha gjort dette advarer ikke lenger nettleser om "ikke privat" når man besøker nettsiden for webmail (bruker samme sertifikat som mail). Men Mail appen ser ikke ut til stole på sertifikatet. Loggen på server viser tilkobling, men ingen forsøk på innlogging. Mail appen kobler altså til server, og kobler fra igjen under SSL handshake. Noen logg for klientside har jeg ikke funnet. Noen som vet hvordan man skal få til dette? Jeg antar at problemet er noe som har kommet med en oppdatering av ipad, i.o.m at dette har gått uten behov for manuell import av sertifikat tidligere. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 20. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september Fjerne mailkonto fra Mail, reboot og legg inn konto på nytt løste problemet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå