Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pris for å la firma leie kontor og lager av meg privat


cptCory

Anbefalte innlegg

Hei!

Firmaet jeg jobber i leide tidligere kontor og lager av ett annet firma. Dette blir nå for kostbart for firmaet og de går over til å leie fra meg privat da jeg har ledige bygg på eiendommen og ledig rom i boligen som blir det nye kontoret.

Hva kan man forvente å kunne ta for noe slikt, er det noen standarder rundt dette? Jeg vil også ta imot kunder i min bolig og de øvrige ansatte har full tilgang til byggene med verktøy og utstyr. Kan legge til at jeg er daglig leder og regnskapsfører.

 

I mengder dreier det seg om ca. 100 m2 innelager og 300m2 utelager samt ett kontor, (tidligere gjesterom i boligen). Det er nå større og like sentralt i forhold til der vi leide tidligere. Tidligere betalte vi 9.000,-/mnd for dette og styret synes at 3.500,-/mnd burde holde for å leie av meg noe jeg synes virker urimelig lavt. Hadde igrunn sett for meg hvertfall 5. Eneste praktiske forskjell er at vi nå ikke har tilgang på truck, hvilket er praktisk å ha, men ikke nødvendig for vår drift.

Mulig dette ikke relevant for denne delen av forumet, dere får da bare synge ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et AS leier ca 70m2 av meg privat for kr 2500 pr m2/år, totalt kr. 15.000.- pr. mnd, litt garasje, litt kontor og litt laboratorie. I tillegg er det inkludert plass til 2 x 40 fots containere og utendørs oppstillingsplass for tre biler.

Total utleieverdi på egen eiendom har jeg selv anslått til å være minst kr 30.000,- slik at denne utleien ikke er skattepliktig for meg privat. Jeg innehar selv samtlige roller i dette AS.

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Loko said:

Hva må man ut med for å leie tilsvarende kvadratmeter lager i nærområdet?

Hvis du ikke er inne på eiersiden i firmaet så ser jeg ikke noe grunn til at du skal subsidiere driften til firmaet.

Er forsåvidt dette jeg tenker og at det blir vel heftig subsidiering, men legger meg gjerne litt under markedspris som i området ligger rundt 11.000 / mnd nå. Men da med tilgang på en truck som nevnt. Har en 10% eierandel i firmaet men forventer ikke noe utbytte de nærmeste årene og har heller ikke fått det tidligere.

Poenget er jo at firmaet skal spare litt på dette men jeg syntes det ble drøyt å forvente slippe unna med å betale 1/3 av markedspris. Lurer derfor på om andre her har erfaring med hva man tar for å leie ut stor garasje, kanskje med litt utearealer og kontor til firma. Og hvor stor reduksjon det evt er vanlig med ved slik leie fremfor fremfor markedspris på ordinært lagerbygg med truck.

Lenke til kommentar
1 minute ago, X10anT said:

Et AS leier ca 70m2 av meg privat for kr 2500 pr m2/år, totalt kr. 15.000.- pr. mnd, litt garasje, litt kontor og litt laboratorie. I tillegg er det inkludert plass til 2 x 40 fots containerplasser og utendørs oppstillingsplass for tre biler.

Total utleieverdi på egen eiendom har jeg selv anslått til å være minst kr 30.000,- slik at denne utleien ikke er skattepliktig for meg privat. Jeg innehar selv samtlige roller i dette AS.

Takk det var ett veldig godt grunnlag. Kan jeg spørre hvilket type område dette er i og om du har gitt en rabatt i forhold til markedspris for noe tilsvarende hos tradisjonell utleier av lagerbygg i samme område? Min region er landsbygda på østlandet.

Lenke til kommentar

Eiendommen har litt spesielle forhold og er mer eller mindre perfekt for denne bruk.

Min boligeiendom er i sin helhet regulert til næring, jeg har separat og skiltet inngang til kontor, og garasjen (som er integrert i boligen) har selvfølgelig port som gjør at ansatte (daglig leder er eneste ansatt) har tilgang uten å penetrere privatbolig. Alt er på én flate. Visstnok må boligdelen entres for tilgang til toalett og lab, men det vil nok skatteetaten kunne akseptere når mye annet er på plass. Det vil tross alt være en skjønnsmessig vurdering om dette er innenfor lovverket eller ikke.

Dette er nok mer å regne som produksjonslokale/ verksted enn et rent lagerlokale. Foruten oppstillingsplass for to 40 fotere.

Sentralt på Østlandet i overgangen mellom et næringsområde og et boligområde, og summen tilsvarer nok rett i underkant av markedets leieverdi. Det gis ingen rabatt da det her heller er et mål med leie på det høyeste som aksepteres av skatteetaten. Dette begrenses av at jeg skattefritt kun kan leie ut inntil halvparten av eiendommens totale markedsverdi. Leien ligger nok rett i underkant slik at et eventuelt krav om takst (av både total utleieverdi og utleiepris) heller vil medføre at leieprisen umiddelbart økes. Firmaet oppnår fordeler av kort responstid for daglig leder, og daglig leder får fordeler som skattefri leieinntekt (men kanskje lavere lønn) og ingen reisekostnader til og fra jobb. Firmabil parkeres på firmaets eiendom når den ikke er i tjeneste, slik at påstand om eventuell privatbruk av bil heller ikke blir et dilemma. Det legges ingen skjul på at dette handler om å tilpasse situasjonen til hva som aksepteres innenfor lovverket, og at dette i sin tid var utgangspunktet for ervervelse av eiendommen.

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...