Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Feil på etacs system (styreenhet motor)

Anbefalte innlegg

Var på verksted med bilen (mitsubishi lancer 2010) angående lamper som kommer etter tenninga er av, å dem fant ut at etacs var defekt, men var snakk om mange ti tusen å skifte siden den må overhales i tillegg. Så spørsmålet er kan man programmere det selv ?

Endret av Car learner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Car learner endret tittelen til Feil på etacs system (styreenhet motor)
Videoannonse
Annonse

Ny, og tom etacs, må flashes med riktig software og VIN for å fungere mot bilen din. Der antar jeg du må ha tilgang til MUT-II, eller III på en eller annen måte.

En brukt boks kan i utgangspunktet ikke brukes som direkte erstatning pga annet VIN. Finnes måter å få endret det på hvis en har kabler, software og noen timer til overs en kveld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (2 timer siden):

Du kan også høre med https://partsouq.com om de kan bestille en slik enhet som er ferdig programmert til bilen din, de selger originale deler og ofte til 1/10 av prisen norske forhandlere skal ha.

Har bare gode erfaringer med partsouq, bestilte mange sære Pajero ting derfra da jeg renoverte bilen - og som oftest levert på døra fra Saudi Arabia med DHL etter et par dager. 

Megazip *kan* være en mulighet men må være djevelsk tydelig så en ikke får NAM konfigurasjon på modulen. 

Endret av Megane11
Lenke til kommentar
Megane11 skrev (15 timer siden):

Ny, og tom etacs, må flashes med riktig software og VIN for å fungere mot bilen din. Der antar jeg du må ha tilgang til MUT-II, eller III på en eller annen måte.

En brukt boks kan i utgangspunktet ikke brukes som direkte erstatning pga annet VIN. Finnes måter å få endret det på hvis en har kabler, software og noen timer til overs en kveld.

Skjønner, hvor får man tak i programmerings scanner ? Finner bare enten i utlandet eller så koster det 20 000kr

• Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (17 timer siden):

Google mut-3 SE, da vil kunne kjøpe en "kopivare" av det originale diagnoseverktøyet.

Du kan også høre med https://partsouq.com om de kan bestille en slik enhet som er ferdig programmert til bilen din, de selger originale deler og ofte til 1/10 av prisen norske forhandlere skal ha.

Men må man ikke betale mye for toll ? Og går det bra å kjøpe brukt styreenhet motor ? Finner ikke prisen på ny, bilen er en mitsubishi lancer 2010

Lenke til kommentar
Car learner skrev (1 minutt siden):

Er ikke etacs ecu samme som styreenhet motor på norsk eller tar jeg feil ?

Nei, det er ikke en ECM (Engine Control Module).

ETACS står for "Electronic Time and Alarm Control System". Jeg antar at den korrekte betegnelsen er "CONTROL UNIT,TIME & ALARM" for styringsenheten som er defekt.

Lenke til kommentar
Car learner skrev (3 timer siden):

Skjønner, hvor får man tak i programmerings scanner ? Finner bare enten i utlandet eller så koster det 20 000kr

Er en stund siden jeg var inne i Mitsubishi verden (7-8 år siden)  men Lexia3 var en greie på utenlandske forum for ETACS config den gang; om den kan noe mer nå enn å konfigurere tåkelys og basis funksjoner vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Megane11 skrev (22 timer siden):

Ikke MUT-3 men MMC Codewriter 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke en ECM (Engine Control Module).

ETACS står for "Electronic Time and Alarm Control System". Jeg antar at den korrekte betegnelsen er "CONTROL UNIT,TIME & ALARM" for styringsenheten som er defekt.

Er det kun ebay som selger etacs ? Og er etacsen under hanskerommet eller bak sikringa på førersiden ? 🤔

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Mener du laster det ned her https://mirageforum.com/forum/showthread.php/8162-Software-for-edit-ETACS-ECU-coding-Full-free-No-limits så kjøper du Mini-VCI J2534 så er du i gang 😀

Er det kun ebay som selger etacs ? Og er etacsen under hanskerommet eller bak sikringa på førersiden ? 🤔

Og må man kjøpe data i tillegg for å koble kabelen ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Car learner skrev (8 minutter siden):

Og må man kjøpe data i tillegg for å koble kabelen ?

Hei 😀 du må ta ut den etacsen som sitter der sitter som regel bak sikringsboksen i kupe deretter må du lese av nummer og sjekke med hugger kjører selv L200 2009 mod  nei du kan bruke hvem laptop du vil du må bare søke etter MMC codewriter på google så skal det kunne lastes ned brukes sammen med Mini-Vci J2534 følger også med org program til Toyota Techstream så installerer du cd som følger med sånn at du kan kommunisere med vci har Panasonic Tougbook CF-30 komplett med MUT-3 og Vehicle bridge som gjør at jeg slipper klossen til MUT-3 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...