Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerne steinsprut rust - fremgangsmåte?


Anbefalte innlegg

Har en 14år gammel Volvo som har litt rust flekker etter stein sprut, hovedsakelig over frontruta.

De er alt fra størrelse på et par mm til den største som er mellom en 10kr og 5kr størrelse.

 

Målet er å gjøre det penere enn nå, og at det ikke begynner å ruster igjen til vinteren.

  • Noen som har en fremgangsmåte på dette?
  • Og hva trenger jeg av verktøy og materiale?

Har feks Jula/Biltema/Thansen/Mekonomen i nærheten.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, sdf123 said:

Har en 14år gammel Volvo som har litt rust flekker etter stein sprut, hovedsakelig over frontruta.

De er alt fra størrelse på et par mm til den største som er mellom en 10kr og 5kr størrelse.

 

Målet er å gjøre det penere enn nå, og at det ikke begynner å ruster igjen til vinteren.

  • Noen som har en fremgangsmåte på dette?
  • Og hva trenger jeg av verktøy og materiale?

Har feks Jula/Biltema/Thansen/Mekonomen i nærheten.

 

Pussepapir og så videre er "billigmåten" å gjøre det på. Men det tar ikke rusten i dybden i groper, og rusten kommer fort tilbake.

Skal du gjøre det ordentlig må du bruke trykkluft, punktsandblåser, sandblåser-sand/glass. Og SÅ Ferrobet og/eller grunning med sink, lakk, og eventuellt klarlakk.

Ikke 100% sikker, men i følge det jeg har hørt er klarlakk i motsettning til lakk løsemiddelbasert, og skal være tettere mot fukt, og dermed gi bedre rustbeskyttelse sammen med lakk enn bare lakk alene.

Lenke til kommentar

På typisk steinsprut rust på størrelse med fingernegl fjerner du effektivt rust med en dremel ned på bart metall. Så kan du bruke en 2 komponent grunner til å bygge opp igjen, og avslutte med lakkstift og klarlakk. Våtsliping med rundt p1500 slipepute vil gjøre resultatet penere. Du finner gode guider til dette på Youtube 🙂

 

Ps: du vil finne mer rust som kryper under lakken enn det du ser nå. Pass på at du får fjernet all rust før du fortsetter

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (24 minutter siden):

Ikke 100% sikker, men i følge det jeg har hørt er klarlakk i motsettning til lakk løsemiddelbasert, og skal være tettere mot fukt, og dermed gi bedre rustbeskyttelse sammen med lakk enn bare lakk alene.

Mesteparten av primere, base og klarlakk er løsemiddel basert, noen har lavere VOC innhold og mer miljøvennlig enn andre, f.eks Envirobase serien til PPG; er også noe akrylbasert på markedet.

Det er og viktig å bruke produkter som er kompatible med hverandre. En lakk fra Biltema trenger nødvendigvis ikke være kjemisk kompatibel med Motip eller Hagmans.

 

 

Lenke til kommentar

Litt avhengig av fargen på bilen men ikke bli skuffet når lakken du påfører får en annen nyanse enn den originale, selv om du kjøper lakk med samme fargekode. Sol, forurensning, slitasje etc. endrer fargen over tid og gjør det utfordrende å få den samme nyansen.

Klarlakken man påfører vil også gjøre området mye blankere enn original lakk av samme årsaker. Klarlakk bør uansett påføres da deni tillegg til blankere utseende også gir en sterkere hinne/beskyttelse. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Megane11 said:

Mesteparten av primere, base og klarlakk er løsemiddel basert, noen har lavere VOC innhold og mer miljøvennlig enn andre, f.eks Envirobase serien til PPG; er også noe akrylbasert på markedet.

Det er og viktig å bruke produkter som er kompatible med hverandre. En lakk fra Biltema trenger nødvendigvis ikke være kjemisk kompatibel med Motip eller Hagmans.

Nja... Har sett video på Youtube med lakkerer som fortalte at det er en myte som lakkeringsverkstedene som ønsker å selge deg dyr lakk påstår. Min erfaring er også at så lenge forrige lag tørker/gjennomherder ordentlig før påføring av neste lag, så er allt "kjemisk kompatibelt". Skal ikke lyve på meg å ha lakkert mye, men har lakkert en del, og jeg har ALDRI opplevd blemmer eller noen som helst reaksjon ved blanding av "allt mulig" av grunning, klarlakk, lakk eller sparkel i alle fall.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, NoBo said:

Litt avhengig av fargen på bilen men ikke bli skuffet når lakken du påfører får en annen nyanse enn den originale, selv om du kjøper lakk med samme fargekode. Sol, forurensning, slitasje etc. endrer fargen over tid og gjør det utfordrende å få den samme nyansen.

Klarlakken man påfører vil også gjøre området mye blankere enn original lakk av samme årsaker. Klarlakk bør uansett påføres da deni tillegg til blankere utseende også gir en sterkere hinne/beskyttelse. 

Det man KAN gjøre er å gå til lakkeringsverksted og få de til å analysere den gamle lakken og blande lakk. Det koster "skjorta", men er basert på en optisk analyse av lakken slik den er der og da, og ikke slik lakken var da den var ny.

Lenke til kommentar
likferd skrev (2 timer siden):

På typisk steinsprut rust på størrelse med fingernegl fjerner du effektivt rust med en dremel ned på bart metall. Så kan du bruke en 2 komponent grunner til å bygge opp igjen, og avslutte med lakkstift og klarlakk. Våtsliping med rundt p1500 slipepute vil gjøre resultatet penere. Du finner gode guider til dette på Youtube 🙂

 

Ps: du vil finne mer rust som kryper under lakken enn det du ser nå. Pass på at du får fjernet all rust før du fortsetter

Denne teknikken bruker jeg etter tips fra diverse kanaler på youtube. Jeg går over med DA maskin til slutt dog, for å fjerne den litt tåkete effekten i lakken etter våtslip. 

Krever kun tålmodighet og det å følge rådene i guiden du velger slavisk. 

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Det man KAN gjøre er å gå til lakkeringsverksted og få de til å analysere den gamle lakken og blande lakk. Det koster "skjorta", men er basert på en optisk analyse av lakken slik den er der og da, og ikke slik lakken var da den var ny.

Eventuelt kan man lakkere et større område, f.eks ei stripe, i en komplimenterendefarge. Det ser i hvert fall bedre ut enn en flekk med litt annen nyanse av fargen. Eventuelt ei stripe med foliering etter lakkering.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, DrAlban3000 said:

Denne teknikken bruker jeg etter tips fra diverse kanaler på youtube. Jeg går over med DA maskin til slutt dog, for å fjerne den litt tåkete effekten i lakken etter våtslip. 

Krever kun tålmodighet og det å følge rådene i guiden du velger slavisk. 

Ja, jeg glemte å nevne polering til slutt. Dette gjør resultatet veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
likferd skrev (21 timer siden):

På typisk steinsprut rust på størrelse med fingernegl fjerner du effektivt rust med en dremel ned på bart metall. Så kan du bruke en 2 komponent grunner til å bygge opp igjen, og avslutte med lakkstift og klarlakk. Våtsliping med rundt p1500 slipepute vil gjøre resultatet penere. Du finner gode guider til dette på Youtube 🙂

 

Ps: du vil finne mer rust som kryper under lakken enn det du ser nå. Pass på at du får fjernet all rust før du fortsetter

Takk for gode tips!

  1. Pusse og få vekk all rust.
  2. Rustfjerner: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustfjerner-150-ml-2000017148
  3. Grunner: https://www.biltema.no/bilpleie/bilmaling-og-lakk/fargepenn/lakkstift-primer-9-ml-2000048544
  4. Lakkstift
  5. Klarlakk: https://www.biltema.no/bilpleie/bilmaling-og-lakk/fargepenn/lakkstift-klarlakk-9-ml-2000048240
  6. Våtsliping

Funker de produktene jeg fant på biltema? Fant ikke to-komponent grunner.

Lenke til kommentar

Joda, det vil fungere nok fungere. Estetisk sett for større skader er det en fordel å kjøpe lakk som er blandet til samme fargekode som bilen din, for at det skal bli så likt som mulig. Dette kan du bestille på nettet fra f.eks spraylakk.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...