Gå til innhold

Sylvi vs. Erna ...


Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (15 minutter siden):

Lengre oppe igjen tråden argumenterte du også for økte skatter.

Foreslår et stort statlig IT-prosjekt for denne automasjonen. Blir helt sikkert billig og velfungerende.

Du må gjerne vise til økte kostnader i Lånekassen med tilsvarende løsning som jeg snakker om, med kilder såklart.

 

Ang økte skatter så er jeg for at det havner på de som har mest og reduserte skatter for de som har minst. Motsatt av hva blå regjering gjorde, som vist til tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
del_diablo skrev (15 minutter siden):

Følger vi samme nyhetssyklus?
NHO har lyst på mer penger i subsidier, broilerne vil ha flere "stillinger" i forskjellige organ eller forvaltninger så de kan bli heltidspolitikere, PR rådgiverne som i praksis er dagens evnukker.
Tenden på å "hente mer" har vedvart i flere tiår.

Kan dere ikke lese eller? Vennligst les innleggene mine før dere siterer de med vås

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Kan dere ikke lese eller? Vennligst les innleggene mine før dere siterer de med vås

Kan du ikke utdype om partiet du stemmer på som:

1. Ikke vil hente ut mer penger for å finansiere flere papirflyttere og PR rådgivere og broilere?
2. Og ikke lider av jantelovens misunnelse

Eneste jeg kan tenke på blir KRF i Norsk politikk. Resten av partiene med seter på tinget ønsker og signaliserer økt størrelse på staten, og økte skatter. 

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (9 minutter siden):

Kan du ikke utdype om partiet du stemmer på som:

1. Ikke vil hente ut mer penger for å finansiere flere papirflyttere og PR rådgivere og broilere?
2. Og ikke lider av jantelovens misunnelse

Eneste jeg kan tenke på blir KRF i Norsk politikk. Resten av partiene med seter på tinget ønsker og signaliserer økt størrelse på staten, og økte skatter. 

Kan du ikke bare lese det som er skrevet? Som jeg har sagt tidligere er jeg ikke sikker på hvem jeg skal stemme på ved neste parti.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Salvesen. said:

Du må gjerne vise til økte kostnader i Lånekassen med tilsvarende løsning som jeg snakker om, med kilder såklart.

Eventuelt så kan du viste til en kilde på at de som skal administrere dette, drifte teknisk løsning, behandle klager osv gjør slikt gratis.

Selvsagt medfører det økte kostnader. Hvor mye vet jeg dog ikke.

11 minutes ago, Salvesen. said:

Ang økte skatter så er jeg for at det havner på de som har mest og reduserte skatter for de som har minst. Motsatt av hva blå regjering gjorde, som vist til tidligere i tråden.

Vi har allerde blant verdens flateste lønnsstrukturer og et solid progressivt skattesystem. På et eller annet tidspunkt blir det helt meningsløst å i det hele tatt gjøre en innsats (alle er ikke så idealistiske som du gir inntrykk av å være).

Vi sliter allerde med produktivitet og innovasjon her på berget. De landene som er best på slikt er ofte attraktive for både utenlandsk arbeidskraft og kapital. Og det er ikke Norge pdd, mye pga skatteregimet.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (11 minutter siden):

 

 

Sitat

Eventuelt så kan du viste til en kilde på at de som skal administrere dette, drifte teknisk løsning, behandle klager osv gjør slikt gratis.

Selvsagt medfører det økte kostnader. Hvor mye vet jeg dog ikke.

Det er dine påstander... Slike ting håndteres lett av automasjon i dag så kostnadene er veldig små. Og en kan fint hente de inn med den reduserte kostnaden for trygdene.

 

Sitat

Vi har allerde blant verdens flateste lønnsstrukturer og et solid progressivt skattesystem. På et eller annet tidspunkt blir det helt meningsløst å i det hele tatt gjøre en innsats (alle er ikke så idealistiske som du gir inntrykk av å være).

Vi sliter allerde med produktivitet og innovasjon her på berget. De landene som er best på slikt er ofte attraktive for både utenlandsk arbeidskraft og kapital. Og det er ikke Norge pdd, mye pga skatteregimet.

Kilde? Altså at vi sliter mer nå enn ved sist regjering feks. Har dog lite med poenget mitt å gjøre. Jeg er ikke for at en gir tusenlapper for den rike promillen for å hente pengene i fra de "normal" lønnede. Det er bare mitt standpunkt. 

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (På 18.9.2024 den 11:30 PM):

Sylvi er ei populist.

Hvilket politiker er ikke det,(populist), spes i forkant av et valg? Også kalt valgflesk.

Sist hørt av Støre på Debatten etter at mange hevdet at Ap hadde hodet i sanden når det kom til aksjon overfor gjengkriminalitet. "Nå skal vi faen meg.."🤣, og trøkte til med fotlenker, beslag av biler, gods og gull.. God Jul. For han var i hvert fall ikke først til mølla med å åpne kjeften om dette.

Når jeg hører at enkelte politikere blir håndplukket fra øvrigheta om å være sutrete og skylde på alt og alle.. Ja da lurer jeg jammen på hvilke partier som skal frikjennes der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er paradoksalt interessant denne banneren med Støre vi har på skjermsiden her.."Folk skal få bedre råd!" Gjengkriminelle også?? 😂

Én ting skal ingen få ta ifra han. Han er uten nevnverdig konkurranse den hyggeligste og mest joviale politikeren på Tinget.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

Norge betaler mest skatt som prosent av BNP.

Nordmenn som individer og bedriftsledere og eiere betaler langt fra mest skatt.

Uten skatten som skaper oljefondet, som utgjør ~17%, regnet visuelt fordi det er lørdag, av den totale skatten i landet -- så ville vi hatt langt lavere skatt enn mange land, men da uten oljefondet.

Screenshot(32).thumb.png.cedbcd6a0665c7d93a751b0fb15e8426.png

 

 

Skatt på kraft er den andre årsaken, og årsaken til at vi passerer andre land er også skatt på strøm som følger strømprisene, og regnes som selskapsskatt. Dagbladet er rett og slett grovt uærlig i sin timing og fremstilling.

 

Screenshot(33).thumb.png.1de26572870d6a5cedfc7ad05f2c286f.png

https://www.faktisk.no/artikler/zlenr/betaler-vi-mest-skatt-i-verden

 

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 minutter siden):

Norge betaler mest skatt som prosent av BNP.

Nordmenn som individer og bedriftsledere og eiere betaler langt fra mest skatt.

Uten skatten som skaper oljefondet, som utgjør ~17%, regnet visuelt fordi det er lørdag, av den totale skatten i landet -- så ville vi hatt langt lavere skatt enn mange land, men da uten oljefondet.

Screenshot(32).thumb.png.cedbcd6a0665c7d93a751b0fb15e8426.png

 

 

Skatt på kraft er den andre årsaken, og årsaken til at vi passerer andre land er også skatt på strøm som følger strømprisene, og regnes som selskapsskatt. Dagbladet er rett og slett grovt uærlig i sin timing og fremstilling.

 

Screenshot(33).thumb.png.1de26572870d6a5cedfc7ad05f2c286f.png

https://www.faktisk.no/artikler/zlenr/betaler-vi-mest-skatt-i-verden

 

Jepp, det er bare tall triksing for å få folk gira på yappere som Listhaug som lyver om å fikse livet til alle.

Inntektsskatt er feks i Norge veldig lavt ift de rundt oss.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Norge betaler mest skatt som prosent av BNP.

Nordmenn som individer og bedriftsledere og eiere betaler langt fra mest skatt.

Uten skatten som skaper oljefondet, som utgjør 15% av den totale skatten i landet -- så ville vi hatt langt lavere skatt enn mange land, men da uten oljefondet.

Screenshot(32).thumb.png.cedbcd6a0665c7d93a751b0fb15e8426.png

 

 

Skatt på kraft er den andre årsaken, og årsaken til at vi passerer andre land er også skatt på strøm som følger strømprisene, og regnes som selskapsskatt. Dagbladet er rett og slett grovt uærlig i sin timing og fremstilling.

 

Screenshot(33).thumb.png.1de26572870d6a5cedfc7ad05f2c286f.png

https://www.faktisk.no/artikler/zlenr/betaler-vi-mest-skatt-i-verden

 

Finn fram 2024 tall, takk. 2022-2023 tall er gammelt i dag. Dagens regjering har gjort flere endringer ang. skatter og avgifter.

Edit: vi lever på nåtid, ikke på gammel data.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 timer siden):

Finn fram 2024 tall, takk. 2022-2023 tall er gammelt i dag. Dagens regjering har gjort flere endringer ang. skatter og avgifter.

Edit: vi lever på nåtid, ikke på gammel data.

...jeg husker fremdeles skatteåret 2022-2023 som om det var i fjor.

Vi kjørte fremdeles biler, hadde enda ikke kolonisert mars, og Betelgeuse hadde enda ikke eksplodert.
Harald var fremdeles konge og det var ofte 10-kroner-marked på SPAR.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 timer siden):

Finn fram 2024 tall, takk. 2022-2023 tall er gammelt i dag. Dagens regjering har gjort flere endringer ang. skatter og avgifter.

Edit: vi lever på nåtid, ikke på gammel data.

hvilke store endringer i skattepolitikken har skjedd siden 2022/2023? Meg bekjent veldig lite! Foruten ta mer fra de rike og mindre fra de fattige.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (11 minutter siden):

Dine ord, har jeg nevnt store endringer? Vennligs svar meg, ellers anser jeg diskusjoner med deg som avsluttet. 

ps. lett å finne flere endringer på google.

Ah jeg ser, jeg må finne svar for dine påstander... Men da tror jeg det er best om du kjører den avsluttningen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (25 minutter siden):

Dine ord, har jeg nevnt store endringer? Vennligs svar meg, ellers anser jeg diskusjoner med deg som avsluttet. 

ps. lett å finne flere endringer på google.

Åh.

Ser på skattesatsene:
https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/skattesatser-2024/id2997174/

Lavere skatter på grunn av økt personfradrag, som betyr 1900 kroner ekstra skattelette til de fleste arbeidstagere, og ingen økninger såvidt jeg kan se på noen relevante områder for total beskatning for bedrifter eller høye inntekter?

https://varder.no/viktige-skatte-og-avgiftsendringer-i-2024

0.1% økt skatt for inntekter på 670 000 er mindre enn det økte personfradraget for alle arbeidstagere -- alle arbeidstagere får mindre skatt.

Alle med lån får skattefradrag -- altså mindre skatt betalt -- på grunn av den høye renten for, boligeiere og lånetagere. Som betyr mindre skatt.

https://www.huseierne.no/nyheter/skattekortet-for-2024-er-klart-mange-renteokninger-gir-mindre-skatt/

...og trygdemottagere får .1% mindre skatt... så får FrP-velgerene noe også.


Skatt på vindkraft var den eneste store endringen.
Men jeg ser virkelig ikke hvor økt skatt som andel av BNP skal komme fra så langt.
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...