Gå til innhold

Sylvi vs. Erna ...


Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (4 minutter siden):

Her mener jeg at de laaaangt fra har gjort det de kan. Støre og Vedum praktiserer også en helt vanvittig oljepengebruk. I tillegg har de kjørt på med en skattepolitikk mange mener er uheldig for kronekursen (pga kapitalflukt).

Erna hadde nok ikke kjørt på med den skattepolitikken. Men mulig hun hadde kompensert med enda høyere forbruk av oljepenger og dermed endt opp med samme resultat. Hvem vet 

Tja, dette med skatteflukt legger jeg på de rike. Det er de som flytter, mange av de bare for å berike seg enda mer. De har egentlig null problemer med å bo i Norge. At AP fører en politikk som ikke gagner de riker er vellkjent og forventet. Derimot gjør de mye bra for de som har det "verre" i sammfunnet, for min del faktisk alt for lite. Burde gått hardere utover de som har det bra. Hvorfor får jeg strømstøtte liksom, helt unødvendig pengebruk. 

Men igjen, ingen av de er perfekte. Langt i fra. Men jeg foretrekker politikken som har vært de siste årene over årene før. Selv om blått styre ville gitt meg mange fordeler, men familie og bekjente som sliter i hverdagen ville fått det verre. Det ønsker jeg ikke og betaler gjerne litt mer i skatt for å dekke slike ting. Gjør meg rett og slett ingenting. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, dette med skatteflukt legger jeg på de rike. Det er de som flytter, mange av de bare for å berike seg enda mer. De har egentlig null problemer med å bo i Norge. At AP fører en politikk som ikke gagner de riker er vellkjent og forventet.

Men de flytter likefult, selv om du ikke synes det er det riktige å gjøre. Resultatet er mindre investeringer og på sikt mindre inntekter for landet.

7 minutes ago, Salvesen. said:

Derimot gjør de mye bra for de som har det "verre" i sammfunnet, for min del faktisk alt for lite. Burde gått hardere utover de som har det bra. Hvorfor får jeg strømstøtte liksom, helt unødvendig pengebruk. 

Så absolutt alle med investeringslyst og skaperkraft flytter? 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 minutter siden):

 

Sitat

Men de flytter likefult, selv om du ikke synes det er det riktige å gjøre. Resultatet er mindre investeringer og på sikt mindre inntekter for landet.

Tja, investeringer har det vell ikke vært nevneverdig endring i? Meg bekjent har pysene bare flyttet, ikke gjort endringer i drift. 

Men skatten de skulle ha betalt er såklart borte, evt penger de bruker i landet for livsopphold, men slike folk bruker mye penger utenfor norge uansett. 

Sitat

Så absolutt alle med investeringslyst og skaperkraft flytter? 

Nei, jeg hadde ikke flyttet om jeg ikke fikk strømstøtte. Jeg hadde ikke flyttet om jeg ikke fikk barnetrygd etc. Det er slike enkle ting jeg mener er helt feilhåndtert i dag. Fjern det for de som har det godt økonomisk og gi det til de som sliter. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Hvorfor får jeg strømstøtte liksom, helt unødvendig pengebruk. 

https://www.vg.no/nyheter/i/Ord3LE/inkassokrav-paa-stroem-oeker-kraftig-det-er-helt-enormt

https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/17/7986652/stromprisen-gir-kraftig-inkassookning-for-bedrifter

Osv. osv. 

Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Selv om blått styre ville gitt meg mange fordeler, men familie og bekjente som sliter i hverdagen ville fått det verre.

Ingen som vet det, men vi vet hva vi får og har i dag. Eller ikke får, spør de som står i matkø eller sosialkontor som ikke har resusser til å ta seg av sakene. 4-5-6-7-8 ukers ventetid. Når vi tar imot f.eks. Ukrainere så må vi ha mottakapparat på plass, alt annet er bare fallit for regjering.

 

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/Ord3LE/inkassokrav-paa-stroem-oeker-kraftig-det-er-helt-enormt

https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/17/7986652/stromprisen-gir-kraftig-inkassookning-for-bedrifter

Osv. osv. 

Ingen som vet det, men vi vet hva vi får og har i dag. Eller ikke får, spør de som står i matkø eller sosialkontor som ikke har resusser til å ta seg av sakene. 4-5-6-7-8 ukers ventetid. Når vi tar imot f.eks. Ukrainere så må vi mottakapparat på plass, alt annet er bare forfall fo regjering.

 

Hele mitt poeng er jo at penger bør fordeles til slike som sliter. Ta min strømstøtte, ta mine trygder og la meg betale fullpris for barnehage etc for så å fordele til de som står i matkø, flyktninger som kommer osv. 

At vi gir barnetrygd og strømstøtte til millardærer er ganske søkt, etter min mening iallefall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Hele mitt poeng er jo at penger bør fordeles til slike som sliter. Ta min strømstøtte, ta mine trygder og la meg betale fullpris for barnehage etc for så å fordele til de som står i matkø, flyktninger som kommer osv. 

At vi gir barnetrygd og strømstøtte til millardærer er ganske søkt, etter min mening iallefall. 

Nå er det slik at både du og jeg har sikret fremtiden og har inntekter/kapitalbase som holder for oss livet ut.(slik som jeg har forstått din situasjon)

Jeg gir penger til veldedige foreninger, støtter lokale lag og organisasjoner her på berget. Barn og barnebarn får penger. Osv.osv. Så, jeg jevner ut min velstand ut over til mange andre. Tror de aller fleste personer og bedrifter/legater/frivilligege osv. gjør det samme. Alt dette der er utenom Statsbudsjett.

Vi snakker om milliarder hvert år.

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Nå er det slik at både du og jeg har sikret fremtiden og har inntekter/kapitalbase som holder for oss livet ut.(slik som jeg har forstått din situasjon)

Jeg gir penger til veldedige foreninger, støtter lokale lag og organisasjoner her på berget. Barn og barnebarn får penger. Osv.osv. Så, jeg jevner ut min velstand ut over til andre og mange. Tror de aller fleste personer og bedrifter/legater/frivilligege osv. gjør det samme. Alt dette der er utenom Statsbudsjett.

Vi snakker om milliarder hvert år.

Hele mitt poeng er at jeg synes regjeringen(uavhengig av hvem som styrer) bør være bedre på å fordele pengene mot de som trenger det og ikke fordele penger til de som har det de trenger og vell som det. Litt som lånekassen, kommer du der med en god inntekt og formue så får du ikke stipend. Det går til de som faktisk trenger det. 

Det synes jeg er en fair løsning(selv om jeg var sint på det i ungdommen når jeg ikke fikk det:P) og tenker den bør bli brukt ellers i samfunnet også. 

Så kan jeg velge å gi penger til folk på ett personlig nivå, som jeg ønsker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

på å fordele pengene mot de som trenger det og ikke fordele penger til de som har det de trenger og vell som det.

Vi har allerede noe av dette der, i alle fall delvis. Bostøtte, Lånekassen, Husbanken og sosialkontor. Osv. med flere mindre støtter gjennom NAV.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Salvesen. said:

Jepp og flere bør det bli:)

I praksis går en stor av pengene til kommunikasjonsrådgivere, overdådige regjeringsbygg, kunstnere som spruter maling ut bakenden osv.

Så lenge man ikke får kontroll på utgiftene er det helt meningsløst å hente inn mer.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

I praksis går en stor av pengene til kommunikasjonsrådgivere, overdådige regjeringsbygg, kunstnere som spruter maling ut bakenden osv.

Så lenge man ikke får kontroll på utgiftene er det helt meningsløst å hente inn mer.

Er jo ikke snakk om å hente mer? Det er snakk om å omfordele pengene som går ut.

Men klart er det mye å rydde opp i ift utgifter, ingen tvil om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Er jo ikke snakk om å hente mer? Det er snakk om å omfordele pengene som går ut.

 

Øker man skattene for høye inntekter for å feks øke barnetrygden øker man inntektene.

Behovsprøving av alt mulig kompliserer også ting og medfører økte kostnader til administrasjon.

Just now, Salvesen. said:

Men klart er det mye å rydde opp i ift utgifter, ingen tvil om det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Øker man skattene for høye inntekter for å feks øke barnetrygden øker man inntektene.

Behovsprøving av alt mulig kompliserer også ting og medfører økte kostnader til administrasjon.

 

Du leser ikke hva jeg skriver. Så jeg prøver en gang til. Jeg ønsker å fjerne trygder og andre goder for de som har det bra, for å flytte det over til det som har det verre. Litt som lånekassen, tjener du over X eller har Y i formue så får du ingenting, det går til de som har mindre. 

Du må gjerne si dette fører til økte kostnader, men i dagens verden av automasjon er ikke dette noe problem i det heletatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Salvesen. said:

Du leser ikke hva jeg skriver. Så jeg prøver en gang til. Jeg ønsker å fjerne trygder og andre goder for de som har det bra, for å flytte det over til det som har det verre. Litt som lånekassen, tjener du over X eller har Y i formue så får du ingenting, det går til de som har mindre. 

Lengre oppe igjen tråden argumenterte du også for økte skatter.

10 minutes ago, Salvesen. said:

Du må gjerne si dette fører til økte kostnader, men i dagens verden av automasjon er ikke dette noe problem i det heletatt. 

Foreslår et stort statlig IT-prosjekt for denne automasjonen. Blir helt sikkert billig og velfungerende.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Er jo ikke snakk om å hente mer?

Følger vi samme nyhetssyklus?
NHO har lyst på mer penger i subsidier, broilerne vil ha flere "stillinger" i forskjellige organ eller forvaltninger så de kan bli heltidspolitikere, PR rådgiverne som i praksis er dagens evnukker.
Tenden på å "hente mer" har vedvart i flere tiår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...