Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Sylvi vs. Erna ...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sylvi søker ikke bred popularitet, og er ikke medgjørlig, hun er en råtass, jeg setter pris på den typen politiker.
Støre som mange venstrepolitikere er tåkefyrste.

Solberg unngår både tåkefyrstingen og råtassingen, jeg forstår hvorfor hun er populær, jeg liker personen, men ikke politikken.

Det er også helt forskjellig fokus på hvilke tema Sylvi snakker om, kontra mange andre ledere, hun snakker ofte hardt om religion og kulturelt opphav, som er såre temaer.

En god leder er ikke nok, åpenbart, bollestad sitt parti er mini, til tross for en veldig populær leder.

Jeg tror Bollestad og Erna appellerer til folk som ikke er så lidenskapelig for politikk.

Endret av Nasjonalisten
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (18 minutter siden):

Sylvi søker ikke popularitet, og er ikke medgjørlig, hun er en råtass, jeg setter pris på den typen politiker.
Støre som mange venstrepolitikere er tåkefyrste.

Solberg unngår både tåkefyrstingen og råtassingen, jeg forstår hvorfor hun er populær, jeg liker personen, men ikke politikken.

Det er også helt forskjellig fokus på hvilke tema Sylvi snakker om, kontra mange andre ledere, hun snakker ofte hardt om religion og kulturelt opphav, som er såre temaer.

En god leder er ikke nok, åpenbart, bollestad sitt parti er mini, til tross for en veldig populær leder.

Jeg tror Bollestad og Erna appellerer til folk som ikke er så lidenskapelig for politikk.

Er det de feite du tenker på her? 

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (6 timer siden):

Sylvi søker ikke popularitet,

...en høyrepopulist som går til valg på høyrepopulistiske tema... søker ikke popularitet...

Hun er bare sååå edgy at hun genuint ikke forstår hvordan veier bygges eller Norge er blitt et av verdens beste land å bo i, og driter i det, uten å ha en alternativ verdensoppfatning delt av en stor gruppe mennesker i landet som lar seg påvirke av apellen til følelser som ligger bak lignende partier i andre land sin politikk?

...

Tror heller du misforstår. Hun søker ikke støtte fra rasjonelle mennesker.

FrP er Høyre, med høyrepopulisme.

Og er først og fremst at parti for trygdede som hater seg selv nesten like mye som de hater folk fra andre land i Norge, og som ikke gidder sette seg ordentlig inn i politikk og økonomi.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 18.9.2024 den 9:24 PM):

Foretrekker definitivt Solberg

Jeg liker verken Erna eller Sylvi

Jeg liker heller ikke Jonas

Den eneste jeg finner sympatisk og dyktig på Stortinget er Mimir, men samtidig så er det uaktuelt å stemme Rødt.

Så ligger an til BLANK Stemme neste stortingsvalg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Salvesen. said:

Som jeg har nevnt tidligere, dra til NHH og finn Grytten. Ta en prat om akkurat dette emnet. Det er helt tydelig at det er skap av sist regjering og balansert av ny regjering.

La oss sitere litt Grytten:

Norge har de samme problemene som EU. Om vi ser bort fra olje- og gass, er problemene kanskje til og med større.

Samtidig som vi mangler arbeidskraft har det blitt et mantra for samfunnet å plassere folk på uføretrygd, som i andre land ville blitt sluset inn i arbeidsstyrken.

Gjennom ekstraskatter på lønnsomt og produktivt næringsliv, tar vi strupetak på de som gjør det godt og overfører penger til en stat som lar det regne ned penger over lite produktiv virksomhet.

Statspenger er blitt svaret på de fleste utfordringer. Men de skaffes til veie via skatteseddelen og inflasjon og høyere renter som kommer når pengebruken er for sjenerøs. Å overføre penger fra det som går bra til det som ikke går bra er en oppskrift på lav produktivitetsvekst og ikke-bærekraftig økonomi.

Et problem er at den kortsiktige politiske løsningen synes å ligge i økt offentlig pengebruk og økt skattebyrde. Det er ikke produktivitetsfremmende, tvert imot. Så lenge det er løsningen vil problemet være en nedadgående malstrøm, der de kortsiktige løsningene gjør det verre på sikt.

Økt skattebyrde for å finansiere økt offentlig forbruk er en ganske bra beskrivelse på dagens regjerings politikk.

Edit: Men for all del, statsbudsjettet ble ikke akkurat mindre under Erna heller. Hun var meget glad i å kaste penger på problemer i håp om at det gikk over (hvor den absurde pengebruken under Covid er prakteksempletet)

Kilde :

https://www.smp.no/meninger/kronikk/i/KMPkze/malstroemmen-maa-stoppe

Endret av Smule8o
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (21 minutter siden):

La oss sitere litt Grytten:

Økt skattebyrde for å finansiere økt offentlig forbruk er en ganske bra beskrivelse på dagens regjerings politikk.

Edit: Men for all del, statsbudsjettet ble ikke akkurat mindre under Erna heller. Hun var meget glad i å kaste penger på problemer i håp om at det gikk over (hvor den absurde pengebruken under Covid er prakteksempletet)

Kilde :

https://www.smp.no/meninger/kronikk/i/KMPkze/malstroemmen-maa-stoppe

Jeg sa ikke at all skyld lå hos Erna, men pengebruken deres under covid var ett stort problem. Dette tok Grytten opp i ett foredrag jeg var på, husker ikke navnet på det men var noe sikt som økonmisk framsyn og historie eller noe i den dur. 

Grytten var klar på at høyre sin pengebruk var en stor pågangsdriver for inflasjonen vi så i Norge etter covid. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Jeg sa ikke at all skyld lå hos Erna, men pengebruken deres under covid var ett stort problem. Dette tok Grytten opp i ett foredrag jeg var på, husker ikke navnet på det men var noe sikt som økonmisk framsyn og historie eller noe i den dur. 

Grytten var klar på at høyre sin pengebruk var en stor pågangsdriver for inflasjonen vi så i Norge etter covid. 

https://www.forskning.no/finans/nordmenn-har-spart-historisk-mye-penger-til-historisk-darlig-rente/1920766

Noe positivt kom ut av situasjon også. Temmelig mange har hatt bruk for disse pengene i siste 2-3 årene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

https://www.forskning.no/finans/nordmenn-har-spart-historisk-mye-penger-til-historisk-darlig-rente/1920766

Noe positivt kom ut av situasjon også. Temmelig mange har hatt bruk for disse pengene i siste 2-3 årene.

Det var jo dette som var problemet og skapte inflasjonen... Oppsparingen er nok for lengst spist opp av økte utgifter de siste årene og vell så det. 

Slik jeg forsto det på Grytten var dette hovedproblemet, regjeringen pøste ut penger og ingen brukte pengene. Det førte til mye penger i markedet og lite varer i omløp. En stor del av pengene gikk ut av landet også.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Det var jo dette som var problemet og skapte inflasjonen... Oppsparingen er nok for lengst spist opp av økte utgifter de siste årene og vell så det. 

Slik jeg forsto det på Grytten var dette hovedproblemet, regjeringen pøste ut penger og ingen brukte pengene. Det førte til mye penger i markedet og lite varer i omløp. En stor del av pengene gikk ut av landet også.

Siste høyrebudsjett: https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/KzWp0o/oekonomiprofessor-lite-penger-aa-flytte-paa-for-ny-regjering

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Saftig inflasjon hadde nok kommet uansett, da svært mange land gjorde det samme og kronekursen fikk seg en kraftig knekk i slutten av 22/begynnelsen av 23. Men Ernas vanvittige forbruk utgjør nok mye av inflasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (15 minutter siden):

Saftig inflasjon hadde nok kommet uansett, da svært mange land gjorde det samme og kronekursen fikk seg en kraftig knekk i slutten av 22/begynnelsen av 23. Men Ernas vanvittige forbruk utgjør nok mye av inflasjonen.

Joda, absolutt. Vi sto alle i en forferdelig situasjon. Men pengebruken hjalp ikke, og mange skylder det på dagens regjering men de ble bare kastet inn i det da de tok over og har gjort det de kan for å stoppe det. De kunne garantert gjort det bedre, såklart. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (27 minutter siden):

Dette fikk også hele EU i fanget sitt, i løpet av 2022-2023. Erna kan ikke være ansvarlig for det. Nøyaktig det samme har skjedd i Finland også, timing og inflasjon. Men, hvorfor klarer EU kvitta seg fortare med inflasjon enn Norge? Rentene og prisstiging går ned for tiden mer enn her på berget. Kronekursen er en av årsakene. Men hva mer?

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Salvesen. said:

Men pengebruken hjalp ikke, og mange skylder det på dagens regjering men de ble bare kastet inn i det da de tok over og har gjort det de kan for å stoppe det. De kunne garantert gjort det bedre, såklart. 

Her mener jeg at de laaaangt fra har gjort det de kan. Støre og Vedum praktiserer også en helt vanvittig oljepengebruk. I tillegg har de kjørt på med en skattepolitikk mange mener er uheldig for kronekursen (pga kapitalflukt).

Erna hadde nok ikke kjørt på med den skattepolitikken. Men mulig hun hadde kompensert med enda høyere forbruk av oljepenger og dermed endt opp med samme resultat. Hvem vet 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...