Gå til innhold

Sylvi vs. Erna ...

Anbefalte innlegg

8 hours ago, Salvesen. said:

Det er ganske lett å vise:

Skatten til en "rik" person under høyre regjering:

image.png.c8ff3c1132eb5039bbd78f6fedd9296c.png

Skatten til en "vanlig" person under høyre regjering:

image.png.892e4b58f42f4c8d24b0889e433c3708.png

De blå jobber kun for de som allerede har det best og tar pengene i fra de som har det greit eller værst. 

Kilde på disse grafene?

Og hvorfor bare 3 utvalgte år når Solberg regjerte i 8 år?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Denne forstår jeg ikke helt. I 2015 kunne en maks få 6G som 1G da var 90 068 og 66% av dette. Etter min beregning er dette: ca 357 000 kroner. 

i 2024 er reglene det samme men 1G = 124 028, det gir ca 491 000 per år. 

Dette gir en økning på 37.5%. Mens din økning "bare" er 15.8%. 

Hva er det som gir den ekstreme forskjellen? Sier ikke at jeg ikke tror deg, jeg skjønner bare ikke sammenhengen. 

Forøvrig har inflasjonen vært 33% i samme periode I følge inflasjonskalkulator på nett. Så de med topp trygd er i pluss. 

Problemet her er at du blander sammen bruttosatsene mot det som han du siterer har fått netto. Hva man får i netto utbetaling har med hva hver enkelt person har i skattetrekk,  og er variabelt med tanke på hvilke fradrag og formue / kapitalinntekter / kapitalutgifter hver enkelt person har. Så de kan ikke sammenlignes mot hverandre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Problemet her er at du blander sammen bruttosatsene mot det som han du siterer har fått netto. Hva man får i netto utbetaling har med hva hver enkelt person har i skattetrekk,  og er variabelt med tanke på hvilke fradrag og formue / kapitalinntekter / kapitalutgifter hver enkelt person har. Så de kan ikke sammenlignes mot hverandre. 

Det er fortsatt enorme forskjeller som ikke kan forklares med skatt alene. En økonom som deg BURDE klare å se det ganske enkelt. Om du er det da... 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Det er fortsatt enorme forskjeller som ikke kan forklares med skatt alene. En økonom som deg BURDE klare å se det ganske enkelt. Om du er det da... 

Ouch - ingen nødvendighet for å bli personlig. Jeg presiserte kun at man ikke kan blande sammen brutto og netto hvis man skal regne ut hva som blir riktig økning. Ja, er tallene riktige? Et sted sier personen at hen tidligere fikk utbetalt 18.000, et annet sted var det 19.000. Er det noe tvangstrekk her som fører til at utbetalingen ikke har økt mer enn fra 18 - 19 tusen til 22 tusen på 10 år? Who knows. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (22 timer siden):

klokken hadde passert 24.00 da du skrev den der

Vet ikke hva som skjedde (igjen), neppe noe slags automatisk "forhåndssensur", men noe rart er det iallfall, jeg hadde nå altså  skrevet en kommentar til ditt svært så betydningsfulle innlegg i den pågående debatten, jeg sjekket at jeg var registrert som fortsatt innlogget (hadde mistanke om innleggets sjebne nemlig, litt halv-langt...), og trykket "send inn".  Innlegget kom ikke på trykk, og da jeg sjekket så var jeg ikke lenger innlogget.  Hm.   

(Kan jo nevne at jeg f.eks. siterte salige Ibsen i hans utsagn:  "I synes født til bagateller"...  

Kanskje jeg prøver igjen i morgen, til orientering for deg, så er klokka i skrivende stund 23.46.  Akseptert?

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Ouch - ingen nødvendighet for å bli personlig. Jeg presiserte kun at man ikke kan blande sammen brutto og netto hvis man skal regne ut hva som blir riktig økning. Ja, er tallene riktige? Et sted sier personen at hen tidligere fikk utbetalt 18.000, et annet sted var det 19.000. Er det noe tvangstrekk her som fører til at utbetalingen ikke har økt mer enn fra 18 - 19 tusen til 22 tusen på 10 år? Who knows. 

Ja det er jo litt av poenget mitt her, noe stemmer ikke. 

Ut i fra tallene kan en anta at personen har minstesats, det skal gi ca 23 000 utbetalt i dag(ikke 22 000) som personen nevner. 

Før skatt i 2015 var dette 17 000 ish, etter skatt rundt 14 000... 

Så ja, her er det mye som ikke stemmer. 

Tallene jeg har brukt er dagens minstesats på 2.709G, 2015 minstesats på 2.28G(Oida, her har det jo faktisk ØKT) samt skattekalkulator for 2024 UTEN fradrag. 

Math is not mathing. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja det er jo litt av poenget mitt her, noe stemmer ikke. 

Ut i fra tallene kan en anta at personen har minstesats, det skal gi ca 23 000 utbetalt i dag(ikke 22 000) som personen nevner. 

Før skatt i 2015 var dette 17 000 ish, etter skatt rundt 14 000... 

Så ja, her er det mye som ikke stemmer. 

Tallene jeg har brukt er dagens minstesats på 2.709G, 2015 minstesats på 2.28G(Oida, her har det jo faktisk ØKT) samt skattekalkulator for 2024 UTEN fradrag. 

Math is not mathing. 

Men det stemmer jo heller ikke hvis minstesatsen var 14.000 etter skatt (uten gjeldsrenter) i 2015, hvis personen fikk 18 eller 19 tusen da. Eneste jeg kan tenke meg til er at personen da hadde barnetillegg i uføretrygden men at barna nå har blitt myndige? 

Interessant case, som forsåvidt har svært lite med Erna versus Sylvi å gjøre da ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Men det stemmer jo heller ikke hvis minstesatsen var 14.000 etter skatt (uten gjeldsrenter) i 2015, hvis personen fikk 18 eller 19 tusen da. Eneste jeg kan tenke meg til er at personen da hadde barnetillegg i uføretrygden men at barna nå har blitt myndige? 

Interessant case, som forsåvidt har svært lite med Erna versus Sylvi å gjøre da ;) 

Poenget var at personen mente uføretrygden kun hadde økt fra 19 til 22 netto. Noe jeg ikke får til å stemme, basert på flere ting jeg har vist til nå. 

Mulig personen kun får disse kronene utbetalt, men det må være noe annet bak som du nevner ift trygd og trekk i "lønn".  

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Poenget var at personen mente uføretrygden kun hadde økt fra 19 til 22 netto. Noe jeg ikke får til å stemme, basert på flere ting jeg har vist til nå. 

Mulig personen kun får disse kronene utbetalt, men det må være noe annet bak som du nevner ift trygd og trekk i "lønn".  

Nei det er riktig at det mest sannsynlig ikke stemmer. Selve trygda har ikke økt så lite, men faktorer som ligger utenfor selve trygda kan selvsagt ha bidratt til at for akkurat denne personen så har ikke utbetalingen totalt sett økt mer enn dette. Men det bør hen selv ha kontroll på :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 18.9.2024 den 9:24 PM):

Foretrekker definitivt Solberg, hun er sympatisk, ikke like "brun" som Sylvi...

Ja, og så kan hun jo det med å utnytte sin posisjon. Via sin ektemann, til å handle aksjer fra statsministerboligen. Maken til åpenbar innsidehandel har vi ikke sett i Norge før.....for andre vanlige folk hadde det vært straffbart. Solberg tar isteden gjenvalg som statsminister...

Og Høyrefolk flest applauderer det. Mens de lurer på om de skal ansette en au pair eller polakk til.....svart selvsagt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Nei det er riktig at det mest sannsynlig ikke stemmer. Selve trygda har ikke økt så lite, men faktorer som ligger utenfor selve trygda kan selvsagt ha bidratt til at for akkurat denne personen så har ikke utbetalingen totalt sett økt mer enn dette. Men det bør hen selv ha kontroll på :) 

Jepp, og da blir det helt feil å klage på regjeringen for ting som ikke har med trygden å gjøre i det hele tatt. Realiteten er at minste trygd har økt 63ish % i samme tid som inflasjonen har vært 33%ish. Brutto. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
DetteErBareMinMening skrev (8 minutter siden):

Ja, og så kan hun jo det med å utnytte sin posisjon. Via sin ektemann, til å handle aksjer fra statsministerboligen. Maken til åpenbar innsidehandel har vi ikke sett i Norge før.....for andre vanlige folk hadde det vært straffbart. Solberg tar isteden gjenvalg som statsminister...

Og Høyrefolk flest applauderer det. Mens de lurer på om de skal ansette en au pair eller polakk til.....svart selvsagt. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/svart-arbeid-skatteparadis-og-hemmelig-fond-jonas-gahr-stores-penger-har-gitt-ham-store-problemer/s/12-95-3423836734

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Kjerringa til Støre satt ihvertfall ikke ved pc'n i statsministerboligen og handlet aksjer for flere millioner. På innsideinformasjon. Som Sindre gjorde. 

Det er egentlig åpenbare straffbare forhold. Som ville blitt rettslig fulgt opp for alle andre. Enn Erna Solberg. 

Endret av DetteErBareMinMening
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jepp, og da blir det helt feil å klage på regjeringen for ting som ikke har med trygden å gjøre i det hele tatt. Realiteten er at minste trygd har økt 63ish % i samme tid som inflasjonen har vært 33%ish. Brutto. 

Enig i at det blir feil.

Uføretrygd blir fastsatt etter lønnsutviklingen ellers i samfunnet. Trygden følger altså frontfagsoppgjøret pluss / minus feilberegning av hva lønnsutviklingen egentlig ble året før. Den blir altså ikke fastsatt etter hvordan inflasjonen har vært, men hvordan lønnsutvikling har vært / forventes å bli. 

På generelt grunnlag så syns jeg at nordmenn klager altfor mye på forskjellige regjeringer. Vi har blitt bortskjemte pga statens pensjonsfond utland (oljefondet), og tar for lite tak i livene våres selv. (Og nei, jeg tenker ikke her på trygdede som har liten mulighet til å gjøre økonomiske endringer i livet pga sykdom), men på den vanlige borger med median / gjennomsnittslønn. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Enig i at det blir feil.

Uføretrygd blir fastsatt etter lønnsutviklingen ellers i samfunnet. Trygden følger altså frontfagsoppgjøret pluss / minus feilberegning av hva lønnsutviklingen egentlig ble året før. Den blir altså ikke fastsatt etter hvordan inflasjonen har vært, men hvordan lønnsutvikling har vært / forventes å bli. 

På generelt grunnlag så syns jeg at nordmenn klager altfor mye på forskjellige regjeringer. Vi har blitt bortskjemte pga statens pensjonsfond utland (oljefondet), og tar for lite tak i livene våres selv. (Og nei, jeg tenker ikke her på trygdede som har liten mulighet til å gjøre økonomiske endringer i livet pga sykdom), men på den vanlige borger med median / gjennomsnittslønn. 

Veldig enig i dette. Det er veldig mye klaging, generelt sett. Og en peker gjerne på de på "toppen", men ser lite på seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (7 minutter siden):

Nei, Støre gjorde det selv, tipper jeg..

Støre var investert i fond forvaltet av Dnb. Som han ikke hadde innflytelse over.

Sindre satt ved kjøkkenbenken og kjøpte og solgte aksjer. For millioner. Ettersom hva statsministerkjerringa hans måtte finne på å si når hun kom hjem.....hun heter forresten Erna. 

Og det de drev med var innsidehandel. Og det er straffbart etter norsk lov. 

Endret av DetteErBareMinMening
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...