Gå til innhold

Sylvi vs. Erna ...

Anbefalte innlegg

2 hours ago, trikola said:

Det ble vurdert bare de aksjehandlene som ble gjort mens Erna hadde insider-info (var statsminister) - hva ellers? Og med disse - etter din påstand gjort med inside-informasjon - var resultatet middelmådig.

Prøv igjen.

Pisspreik, mitt inntrykk var at all aksjehandel vart vurdert og dermed kom ut som middelmådig. Det kom klart og tydelig fram at det var grei gjevinst på aksjer der Erna var inhabil, men mykje av det andre narren rota med gjekk dårlig. 

Litt om narren

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (34 minutter siden):

Sitat

Ja, det later til at man tror det, og det er nettopp det som er brødet og sirkuset, men sannheten er jo at de har mindre å rutte med nå enn før. 

sannheten er at de hadde hatt ENDA MINDRE om en ikke gjorde disse endringene, skjønner ikke at det er så vanskelig å få inn i nøtta. 

Jeg spør igjen jeg, hvor har de tatt igjen disse pengene i fra barnefamiliene som du til stadighet påstår men ikke svarer på? 

Sitat

Det er ingen nevneverdig forskjell på når de blå styrer eller de røde styrer, så lenge det er snakk om H eller AP. Politikken deres er ganske lik. Det fremmes jo selvfølgelig på den måten du sier, på lik linje som at FrP er rasister, og Rødt er kommunister. 

Nei, det er en forskjell, men den er ikke så stor lengre. Litt derfor jeg nå er usikker på hva jeg stemmer neste gang. Det var lettere før. Prøver du å si at jeg sier at noen er rasister? Håper jeg missforstår deg ellers blir det rapportering. 

Sitat

Hva har regjeringen gjort for å få inflasjonen på riktig vei? De øser ut penger, uten å egentlig hente det noe særlig inn fra de rike. Det er noen små justeringer i skattene, selvsagt, men det er ikke særlig merkbart. 
Gratis barnehage, økt barnetrygd til alle og ikke glem at de tok ut 53.milliarder ekstra fra oljefondet til bistand, flyktninger og kommuner. Alt dette er inflasjonsdrivende. Norges Bank derimot, gjør tiltak man mener er effektive og har hevet renten, men det er jo ikke noe regjeringen bestemmer, men Norges bank bestemmer utifra hvordan økonomien egentlig går. 

Tja er det vits å ramse opp, tallene taler jo for seg selv inflasjonen er redusert merkbart de siste årene. https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/konsumprisindeksen

Vi er der vi ønsker å være. Rundt 2%. Litt å hente enda, men det er lite. Dog har vi en latterlig kronekurs som ødelegger for oss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Jarmo said:

Artikkelen kan foretelle at det også var import under Listhaug (- og også før Listhaug, for den del). Men nettopp derfor var det kanskje ikke så smart å stimulere til økt norsk produksjon av sauekjøtt ...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (27 minutter siden):

Artikkelen kan foretelle at det også var import under Listhaug (- og også før Listhaug, for den del). Men nettopp derfor var det kanskje ikke så smart å stimulere til økt norsk produksjon av sauekjøtt ...

Etter den siste utvidinga av avtalen med EU, som gjeld frå 1. oktober, utgjer den samla kvoteimporten nå nær 7800 tonn storfe, nær 2900 tonn svin, over 1200 tonn småfe og litt over 1500 tonn fjørfe per år ifølgje AgriAnalyse. 

Før var kvotene mye mindre. Den såkalla WTO-kvoten på import av kjøtt til redusert toll, som Norge har vore forplikta til sidan år 2000, er på 1084 tonn storfe, 1581 tonn svin, 206 tonn småfe og 663 tonn fjørfe.

Endret av Jarmo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Regjeringen har vanstyrt landet så til de grader, det er gjort så skadelig valg og mange av de valgene som er tatt er irreversible.

Nei, folk må nok venne seg til den svake kronen, høy inflasjon, økte sosial lidelser og nedadgående velferd kontra sammenlignbare land.

Mange av de valgene som er tatt er så radikale og idiotiske at jeg kan ikke skjønne at det er mulig, er som om de bevisst ønsker å gjøre tilværelsen i Norge jævligst mulig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (4 minutter siden):

Regjeringen har vanstyrt landet så til de grader, det er gjort så skadelig valg og mange av de valgene som er tatt er irreversible.

Nei, folk må nok venne seg til den svake kronen, høy inflasjon, økte sosial lidelser og nedadgående velferd kontra sammenlignbare land.

Mange av de valgene som er tatt er så radikale og idiotiske at jeg kan ikke skjønne at det er mulig, er som om de bevisst ønsker å gjøre tilværelsen i Norge jævligst mulig.

Ja vi har det helt forferdelig altså! 

https://ceoworld.biz/2024/07/21/human-progress-index-hpi/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

sannheten er at de hadde hatt ENDA MINDRE om en ikke gjorde disse endringene, skjønner ikke at det er så vanskelig å få inn i nøtta. 

Jeg spør igjen jeg, hvor har de tatt igjen disse pengene i fra barnefamiliene som du til stadighet påstår men ikke svarer på? 

Selvfølgelig forstår jeg det, poenget er at det er ikke sikkert det er de rette endringene. Andre regjeringer hadde gjort andre tiltak. Velferdsstatens mål er å sørge for at alle har levelige vilkår uansett situasjon, når vilkårene blir dårligere så har ikke staten gjort jobben sin godt nok. I dette tilfellet har de bøtet på den elendige situasjonen ved å gi litt penger, men de har også ført en politikk som til syvende og sist har ført til mindre kjøpekraft. Så kan man si at det ikke er denne regjeringens skyld at strømprisen øker, at drivstoffprisene øker, at maten øker, men det er vel regjeringen som faktisk kan gjøre noe med dette? Istedet fokuserer man på å gi almisser. 

Nei, det er en forskjell, men den er ikke så stor lengre. Litt derfor jeg nå er usikker på hva jeg stemmer neste gang. Det var lettere før. Prøver du å si at jeg sier at noen er rasister? Håper jeg missforstår deg ellers blir det rapportering. 

Nei, da misforstod du, beklager dårlig formulering. Du hevder at Høyre er opptatt av at de rike skal få det bedre, det syns jeg høres ut som en veldig polarisert mening, lik mange tenker at FrP er rasister, og at dersom rødt hadde styrt så hadde vi over natta blitt til et regime àla Sovjet eller Kambodsja. 

Tja er det vits å ramse opp, tallene taler jo for seg selv inflasjonen er redusert merkbart de siste årene. https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/konsumprisindeksen

Vi er der vi ønsker å være. Rundt 2%. Litt å hente enda, men det er lite. Dog har vi en latterlig kronekurs som ødelegger for oss. 

Det er vits ramse opp, fordi jeg lurer på hvilke grep du mener regjeringen har gjort som har ført til redusert inflasjon, ikke om inflasjonen bare har blitt lavere, da det kan være andre faktorer. Kanskje hadde inflasjonen gått mye raskere ned hvis de ikke hadde brukt så mye penger. 

Norges Bank har feks en viktig rolle i å få ned inflasjonen ved å bremse folks pengebruk, men hva har regjeringen gjort for å minske folks pengeforbruk? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Sitat

Selvfølgelig forstår jeg det, poenget er at det er ikke sikkert det er de rette endringene. Andre regjeringer hadde gjort andre tiltak. Velferdsstatens mål er å sørge for at alle har levelige vilkår uansett situasjon, når vilkårene blir dårligere så har ikke staten gjort jobben sin godt nok. I dette tilfellet har de bøtet på den elendige situasjonen ved å gi litt penger, men de har også ført en politikk som til syvende og sist har ført til mindre kjøpekraft. Så kan man si at det ikke er denne regjeringens skyld at strømprisen øker, at drivstoffprisene øker, at maten øker, men det er vel regjeringen som faktisk kan gjøre noe med dette? Istedet fokuserer man på å gi almisser. 

Såklart finnes det andre løsninger på ting, jeg peker bare på ting som har hatt en påvirkning på mitt liv. Som var spørsmålet til den andre personen som aldri svarte. Verken mer eller mindre. 

Nei, det er ikke dagens regjering som har skapt mindre kjøpekraft. Det var det høyre som sto for med å skape økt inflasjon. Dagens regjering har redusert inflasjonen med tiltak. Det er dette du og ikke mange andre forstår, og derav peker på feil folk for deres problemer. Igjen, dra til NHH og ta en diskusjon med Ola Grytten om temaet. Han er god på økonomihistorie og god til å forklare dette på ett enkelt språk slik at ingeniører og ikke økonomer som meg faktisk skjønner greia. 

Sitat

Nei, da misforstod du, beklager dårlig formulering. Du hevder at Høyre er opptatt av at de rike skal få det bedre, det syns jeg høres ut som en veldig polarisert mening, lik mange tenker at FrP er rasister, og at dersom rødt hadde styrt så hadde vi over natta blitt til et regime àla Sovjet eller Kambodsja. 

Det er ganske lett å vise:

Skatten til en "rik" person under høyre regjering:

image.png.c8ff3c1132eb5039bbd78f6fedd9296c.png

Skatten til en "vanlig" person under høyre regjering:

image.png.892e4b58f42f4c8d24b0889e433c3708.png

De blå jobber kun for de som allerede har det best og tar pengene i fra de som har det greit eller værst. 

Sitat

Norges Bank har feks en viktig rolle i å få ned inflasjonen ved å bremse folks pengebruk, men hva har regjeringen gjort for å minske folks pengeforbruk? 

Hva i alle dager snakker du om? En ønsker da å øke pengeforbruket for å selge varer etc. Det var jo problemet under pandemien, alle satt hjemme og brukte lite penger. Pengene havnet på konto og høyre matet penger ut til alt og alle. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja vi har det helt forferdelig altså! 

https://ceoworld.biz/2024/07/21/human-progress-index-hpi/

Jeg driter fullstendig i hva disse vilkårlige undersøkelsene sier, jeg er uføretrygdet. For 10 år siden så fikk jeg utbetalt 19000kr, nå 22000.

Samtidig så har utgiftene doblet seg, minst. Tidligere så kunne jeg unne meg turer til utlandet, jeg hadde hobbyer som jeg ikke lenger kan unne meg.

Om det ikke hadde vært for at jeg bor i en nedbetalt bolig, så måtte jeg ha levd på et eksistensminimum.

Man ser jo på verdien av kronen, inflasjonen m.m. at ting ikke går så bra i Norge.

Når vi har fått working poor, folk i etableringsfasen har ikke lenger råd til bolig, folk som er avhengig av matsentralene og frelsesarmeen roper varsko m.m. det er så  absurd å drive av å skryte av regjeringen.

Faktum er nå at vi gikk ifra å de desidert beste lønningene og velferd i hele verden sammen med Sveits, til nå være under både Nederland, Danmark, Island. Når man tar hensyn til levekostnadene så er vi også under tysk nivå nå. Det er dramatiske ting som skjer her i landet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Jeg driter fullstendig i hva disse vilkårlige undersøkelsene sier, jeg er uføretrygdet. For 10 år siden så fikk jeg utbetalt 19000kr, nå 22000.

Samtidig så har utgiftene doblet seg, minst. Tidligere så kunne jeg unne meg turer til utlandet, jeg hadde hobbyer som jeg ikke lenger kan unne meg.

Om det ikke hadde vært for at jeg bor i en nedbetalt bolig, så måtte jeg ha levd på et eksistensminimum.

Man ser jo på verdien av kronen, inflasjonen m.m. at ting ikke går så bra i Norge.

Når vi har fått working poor, folk i etableringsfasen har ikke lenger råd til bolig, folk som er avhengig av matsentralene og frelsesarmeen roper varsko m.m. det er så  absurd å drive av å skryte av regjeringen.

Faktum er nå at vi gikk ifra å de desidert beste lønningene og velferd i hele verden sammen med Sveits, til nå være under både Nederland, Danmark, Island. Når man tar hensyn til levekostnadene så er vi også under tysk nivå nå. Det er dramatiske ting som skjer her i landet.

Denne forstår jeg ikke helt. I 2015 kunne en maks få 6G som 1G da var 90 068 og 66% av dette. Etter min beregning er dette: ca 357 000 kroner. 

i 2024 er reglene det samme men 1G = 124 028, det gir ca 491 000 per år. 

Dette gir en økning på 37.5%. Mens din økning "bare" er 15.8%. 

Hva er det som gir den ekstreme forskjellen? Sier ikke at jeg ikke tror deg, jeg skjønner bare ikke sammenhengen. 

Forøvrig har inflasjonen vært 33% i samme periode I følge inflasjonskalkulator på nett. Så de med topp trygd er i pluss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Det er ganske lett å vise:

Skatten til en "rik" person under høyre regjering:

image.png.c8ff3c1132eb5039bbd78f6fedd9296c.png

Skatten til en "vanlig" person under høyre regjering:

image.png.892e4b58f42f4c8d24b0889e433c3708.png

De blå jobber kun for de som allerede har det best og tar pengene i fra de som har det greit eller værst. 

Helt meningsløst å snakke om norske kroner uten å justere for inflasjon. Justerer du for inflasjon så har Høyre gitt skattelette til de fattige, og du fremstår som en statistikk-fusker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (4 minutter siden):

Helt meningsløst å snakke om norske kroner uten å justere for inflasjon. Justerer du for inflasjon så har Høyre gitt skattelette til de fattige, og du fremstår som en statistikk-fusker.

Dagens regjering har gitt lettelser uten justering, høyre ikke. 

image.thumb.png.7fdb6e0b6643b4584e54c2b07ab45cb3.png

De tok en 500 lapp fra de røde her og ga de oransje en tusenlapp. Ish i måneden. At noen mener dette er fair er beyond me. Og ja, jeg er nærmere oransj enn rød, likevell holder jeg med de røde og at de bør prioriteres. Oss "oransje" klarer oss helt fint med noen tusenlapper mindre pr måned, helt fint. De røde, not so much. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Denne forstår jeg ikke helt. I 2015 kunne en maks få 6G som 1G da var 90 068 og 66% av dette. Etter min beregning er dette: ca 357 000 kroner. 

i 2024 er reglene det samme men 1G = 124 028, det gir ca 491 000 per år. 

Dette gir en økning på 37.5%. Mens din økning "bare" er 15.8%. 

Hva er det som gir den ekstreme forskjellen? Sier ikke at jeg ikke tror deg, jeg skjønner bare ikke sammenhengen. 

Forøvrig har inflasjonen vært 33% i samme periode I følge inflasjonskalkulator på nett. Så de med topp trygd er i pluss. 

Vås, jeg vet ikke hvor du får tak i tallene dine ifra. Jeg får utbetalt 22 000 nå, og for 10 år siden 18000. Dette er netto så klart.

Og vedr livskvalitet, 2012 på tredje plass
https://www.numbeo.com/quality-of-life/rankings_by_country.jsp?title=2012-Q1

og nå på en niende plass:
https://www.numbeo.com/quality-of-life/rankings_by_country.jsp?title=2024-mid

• Liker 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Vås, jeg vet ikke hvor du får tak i tallene dine ifra. Jeg får utbetalt 22 000 nå, og for 10 år siden 18000. Dette er netto så klart.

Og vedr livskvalitet, 2012 på tredje plass
https://www.numbeo.com/quality-of-life/rankings_by_country.jsp?title=2012-Q1

og nå på en niende plass:
https://www.numbeo.com/quality-of-life/rankings_by_country.jsp?title=2024-mid

Vås? Men du vet ikke hvor jeg får tak i tallene mine? Ja det er jo en god start.

2015:https://frifagbevegelse.no/nyheter/sa-mye-kan-du-fa-i-uforetrygd-6.158.454239.25a6f6ea45

2024: https://www.nav.no/uforetrygd#hva

G: https://www.nav.no/grunnbelopet

Du må gjerne påpeke hva som er feil i min beregning basert på disse kildene. 

Ah så nå går du tilbake til slike undersøkelser som jeg la ved som du ikke brydde deg om 😅 Forstår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

De har nettopp fått inflasjonen på bedringens vei. Men de er såklart ikke perfekte. Det var høyreregjeringen som satt fart på inflasjonen, samt mange andre faktorer såklart. Kilde, Ola Grytten ved NHH.

NEI NEI NEI. Norske regjeringer har fint lite innvirkning på inflasjonen, selv om de liker å slå seg på brystet når ting går bra, og blir kritisert når ting går dårlig. 

Norsk økonomi er så avhengig av verden rundt, at lille Norge og dens regjeringers forskjellige vedtak har minimalt å si for inflasjonen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
leticia skrev (28 minutter siden):

NEI NEI NEI. Norske regjeringer har fint lite innvirkning på inflasjonen, selv om de liker å slå seg på brystet når ting går bra, og blir kritisert når ting går dårlig. 

Norsk økonomi er så avhengig av verden rundt, at lille Norge og dens regjeringers forskjellige vedtak har minimalt å si for inflasjonen. 

Som jeg har nevnt tidligere, dra til NHH og finn Grytten. Ta en prat om akkurat dette emnet. Det er helt tydelig at det er skap av sist regjering og balansert av ny regjering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Maabren said:

... mitt inntrykk var at all aksjehandel vart vurdert og dermed kom ut som middelmådig. Det kom klart og tydelig fram at det var grei gjevinst på aksjer der Erna var inhabil, men mykje av det andre narren rota med gjekk dårlig.

Da har du sikkert en kilde for det.

Var det Sindres eksamen som aksjespekulant som var saken eller Ernas habilitet? Tenk før du skriver pisspreik.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt tidligere, dra til NHH og finn Grytten. Ta en prat om akkurat dette emnet. Det er helt tydelig at det er skap av sist regjering og balansert av ny regjering.

Nei, hvorfor skulle jeg det. Jeg er allerede utdannet økonom og enig med Grytten i at årsakene er sammensatte. I denne artikkelen fra forskning.no sier han bl.a at " Å bare skylde på regjeringens politikk blir ikke riktig". Det er primært Norges banks ansvar å drive pengepolitikk, ikke regjeringens". Men for all del, det er alltid koselig å diskutere med andre økonomer altså, så jeg tar gjerne en prat med han. Man får gjerne en mer balansert og fornuftig diskusjon enn når man diskuterer med hvem som helst på et anonymt forum. https://www.forskning.no/finans-samfunnsokonomi-okonomi/derfor-synker-den-norske-kronen-som-en-stein-regjeringen-har-delvis-skylden-mener-professor/2207773

Men ja, jeg er enig i at den økonomiske politikken som føres kan ha noe å si for inflasjonen og kronekursen, og det glemte jeg å tilføye i mitt opprinnelige svar til deg. Men jeg står fast ved at i forhold til resten av faktorene som påvirker så er regjeringens økonomiske politikk en minimal faktor. Så jeg sier meg enig med Grytten at regjeringen har delvis skyld. Likevel så er det ganske mange andre faktorer som regjeringen ikke kan kontrollere som betyr mye mer. 

Det er noe med det, går det bra så er det regjeringen som har vært "flinke". Men går det dårlig så bortforklarer man det med utenforliggende faktorer. Ganske interessant å følge med på :lol:  (Og selvfølgelig motsatt forklaring hvis man snakker med opposisjonspartiene ;) 

Jeg merker faktisk ikke forskjell på egen økonomi alt ettersom hvem som har regjeringsmakta. Men nå er barna våre blitt voksne, så jeg får ikke gleden av endringene i barnetrygd eller billigere barnehageplass. Og jeg tror jeg skal holde kjeft om hva jeg mener om ordninger som strømstøtten og hvor negativt det er for markedet og forbruket av energi... 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...