Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Boligkjøperforsikring eller ikke?


A.B.A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal kjøpe bolig? Er det ikke mest vanlig å kjøpe slik forsikring hos Help? Jeg kjøpte nylig bolig sov, og hadde ikke tatt sjansen på å la være. Når det er sagt så er det vel selgers forsikring som skal dekke eventuelle mangler som oppdages i ettertid. Boligkjøperforsikring dekker vel kun feil som måtte oppstå på noe du velger å bruke en håndverker til i ettertid. For eksempel dersom du skal fikse på kjøkkenet, og så oppstår det en feil i ettertid. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, torbjornhb said:

Du skal kjøpe bolig? Er det ikke mest vanlig å kjøpe slik forsikring hos Help? Jeg kjøpte nylig bolig sov, og hadde ikke tatt sjansen på å la være. Når det er sagt så er det vel selgers forsikring som skal dekke eventuelle mangler som oppdages i ettertid. Boligkjøperforsikring dekker vel kun feil som måtte oppstå på noe du velger å bruke en håndverker til i ettertid. For eksempel dersom du skal fikse på kjøkkenet, og så oppstår det en feil i ettertid. 

Boligkjøperforsikring dekker ingen feil eller mangler på boligen. Boligkjøperforsikring er en advokatforsikring som dekker hjelp til krav mot selger.

At selger har eierskifteforsikring er kjøpers garanti for at en hver henvendelse i ettertid besvares av en proff part . At kjøper har slik forsikring er faktisk det tyngste argumentet for å kjøpe boligkjøperforsikring, siden selger vil være representert ved advokat som er trent på ansvarsfraskrivelse fra første henvendelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (2 minutter siden):

Sjeldent noe poeng med boligkjøperforsikring.
Forbrukerrådet anbefaler å stå over det tilbudet.

https://www.nrk.no/nordland/forbrukerradet-anbefaler-ikke-boligkjoperforsikring-1.16999758

Er det jeg mener og.
Spesielt når det gjelder leilighet i blokk. Hadde det vært en stor, gammel enebolig på landet som er betydelig modernisert i nyere tid uten papirer på jobben som er gjort, hadde det vært en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan få If sin til 6950 kr det første året, og så 300 kr pr år for fornyelse (inntil fem år). Sikkert greit å få det med.

Etter budaksept spurte jeg om selger kjente til noe fuktskade. Jeg viste bilder. Men selger sa han ikke kjente til fuktskader og ba meg ta videre kommunikasjon via megler. Megler sier at dersom det foreligger mangel, tar jeg det opp med forsikring etter overtakelse. Jeg går ut fra at dersom noe viser seg å være feil på overtakelsen, så kan jeg notere avviket i protokollen? Eller bør jeg få med noe inn i kontrakten nå før den signeres?

Jeg har inngått avtale, ikke mottatt indikasjon fra selger/megler/takstmann om noe fukt (selv om jeg ser en blære på vegg i et soverom, men dette kan jo være hva som helst). Så da kan jeg vel forholde meg til dette og påpeke mangel DERSOM noe skulle vært feil ved overtakelsen heller?

Følgende står i kontrakt:

«Eiendommen med tilbehør overtas i den stand det var ved besiktigelsen»

Endret av A.B.A
Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd 2 ganger å ta i bruk boligkjøperforsikring (kjøpt før revidert 2022-modell) på skjulte feil, har jeg konkludert i mitt tilfelle at det var bortkastede penger. Første tilfellet var "kostnadden ikke stor nok" og den andre var "dette skulle du ha sett før (?)" da en skal tydeligvis oppdage feil innen 2 måneder etter overtakelse.

Før endringen lå ansvar for bevis på kjøperen og ikke selger, dette er snudd om på nå. 
Husker jeg kranglet mye med saksbehandler når de sa dette og at forrige eier kanskje ikke var klar over feilen. Noe som gir forrige eier frikort med bare å si "Det visste jeg ikke" eller "Jeg er ikke teknisk kyndig til å kunne vite det".

Lenke til kommentar

Boligkjøperforsikring er nesten for en svindel å regne. Meglere utnytter at pengene sitter løst rundt boligkjøp fordi det er så mye penger involvert fra før av at "hva betyr 10 tusen ekstra i det store bildet?".

Tipper marginene er svært gode på dette produktet, og at brorparten av kostnadene går på å skrive vurderinger som @Fantomtegningen snakker om som bare sier at dette når du aldri gjennom med.

Lenke til kommentar

Eg ville ikkje kjøpt boligkjøperforsikring. Dersom feila du møter på er store og openbare så treng du ikkje advokatbistand til å fronte kravet mot selgaren.
Og som påpeikt så er det ein stor ulempe at dersom du som boligkjøper vil bruke forsikringa så påfører du forsikringsselskapet kostnadar, ein kostnad som forsikringsselskapet natulegvis ikkje er kjempeinteressert i å ta på seg. Fare er derfor stor for at forsikringsselskapet aviser kravet ditt med ei unskuldning, som at feilen er for liten eller at feilen burde vært oppdaga på visning.

Det er heller ikkje ein fordel at eigedomsmeklaren også er selgaren av forsikringsavtalen. Forsikringsselskapet vil nok nødig gå til sak mot sine beste selgarar, for blir meklaren beskylt av forsikringsselkapet for å ikkje gjere jobben sin godt nok, så vil nok meklaren slutte å vidareformidle forsikringa til sine kjøpere.

 

Når du skal selge derimot, då er det viktig med forsikring. Om ikkje anna fordi du kan handle over masete kjøparar til forsikringsavtalen i staden for å sjølv måtte bruke masse tid på ein kjøper som vil klage på at det var ein flekk på parketten eller at lyspæra i utelyset var gåen. Det er vel verdt å betale seg ut av å måtte trenge å forholde seg til slike usaklegheiter.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (58 minutter siden):

Eg ville ikkje kjøpt boligkjøperforsikring. Dersom feila du møter på er store og openbare så treng du ikkje advokatbistand til å fronte kravet mot selgaren.
Og som påpeikt så er det ein stor ulempe at dersom du som boligkjøper vil bruke forsikringa så påfører du forsikringsselskapet kostnadar, ein kostnad som forsikringsselskapet natulegvis ikkje er kjempeinteressert i å ta på seg. Fare er derfor stor for at forsikringsselskapet aviser kravet ditt med ei unskuldning, som at feilen er for liten eller at feilen burde vært oppdaga på visning.

Det er heller ikkje ein fordel at eigedomsmeklaren også er selgaren av forsikringsavtalen. Forsikringsselskapet vil nok nødig gå til sak mot sine beste selgarar, for blir meklaren beskylt av forsikringsselkapet for å ikkje gjere jobben sin godt nok, så vil nok meklaren slutte å vidareformidle forsikringa til sine kjøpere.

 

Når du skal selge derimot, då er det viktig med forsikring. Om ikkje anna fordi du kan handle over masete kjøparar til forsikringsavtalen i staden for å sjølv måtte bruke masse tid på ein kjøper som vil klage på at det var ein flekk på parketten eller at lyspæra i utelyset var gåen. Det er vel verdt å betale seg ut av å måtte trenge å forholde seg til slike usaklegheiter.

Kjøpte boligkjøperforsikring direkte hos forsikringsselskap, og ikke via megler. Sparte 3000 kr på det. Betalte 6950 kr for If sin, må fornyes årlig men da kun for 300 kr pr år. Men takk for ditt synspunkt. Har hørt med advokater som anbefaler boligkjøperforsikring, i tilfelle situasjoner med store feil/mangler, da er ikke innbo nok.  Synes det er greit å ha dekning i tilfelle det verste skulle inntruffet, og da ikke behøve å tenke over særlige kostnader. 

Endret av ABA
Lenke til kommentar
ABA skrev (4 minutter siden):

Kjøpte boligkjøperforsikring direkte hos forsikringsselskap, og ikke via megler. Sparte 3000 kr på det. Betalte 6950 kr for If sin. Men takk for ditt synspunkt. Har hørt med advokater som anbefaler boligkjøperforsikring, i tilfelle situasjoner med store feil/mangler, da er ikke innbo nok. 

At advokatar anbefalar å bruke advokattenester er heilt naturleg. På same måte som at bilforhandlaren anbefalar å ta servicen på merkeverksted.

Om forsikringa er verdt det kjem sjølvsagt ann på korleis du prioriterer. 
Eg synes at det er mykje å betale for ei teneste som du sannsynlegvis ikkje treng (slik er det jo med alle forsikrinar), og der det også er stor risiko for at du ikkje får den tenesten du har betalt for fordi forsikringsselskapet berre har utgifter ved å ta saka.
Min påstand er også at dersom reklamasjonssaka er så klar at du utvilsomt får hjelp av forsikringsselskapet, så er det også relativt greit å sjølv sende fylle inn malen for å klage til selger, og deretter gå via forliksrådet og eventuelt tingretten.

Ei advokatforsikring gjennom til dømes innboforsikringa vil i den samanheng være meir hensiktsmessig ettersom dette forsikringsselskapet gjerne vil behalde deg som kunde fordi du ofte også har andre forsikringar i same selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...