uname -i Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Det måtte jo komme. VY har kjempet i flere år for dette. Mens resten av tilbudet har gått for lut og kaldt vann så har de satset stort på en parallell linje til Gardermoen med kunstig lave priser, men det hjalp ikke fordi folk foretrakk Flytoget allikevel selv om det var mye dyrere. Så da dro de opp trumfesset, nemlig å drive lobbyvirksomhet mot det partiet hvor middelmådighet er en dyd. Alternativet med å skjerpe seg var selvfølgelig fullstendig uaktuelt. Det burde vært omvendt. Flytoget har tydeligvis en kultur og ledelse som gir fornøyde kunder og ansatte. Det burde vært Flytoget som tok over VY så kanskje det hadde vært håp for de reisende. Regjeringen slenger nå på bordet en rekordøkning i bevilgninger til VY/BaneNor Det "ambisiøse" målet? At man innen 2036(12 år!!) skal få forsinkelsene ned med fattige 30%. Som de garantert ikke vil klare. Men om de gjør det så betyr det at Ukraina, hvor jernbanearbeidere stadig blir drept i en pågående krig, fremdeles vil ha mye bedre regularitet på jernbanen. Det er helt koko.. 2 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Ikke for å undergrave det Flytoget har levert til nå, for det er bra, men det er lettere å drifte kun én strekning på den mest moderne infrastrukturen. I tillegg, når kapasiteten er så presset som den er, gir det lite mening å kjøre en masse halvfulle tog Drammen-Gardermoen. Vi får ikke ta sorgene på forskudd. Jeg ser Vy har store planer om å forbedre tilbudet. Gi ruteplanleggerne en sjanse. Det er kanskje når togene ikke går at man har merket størst forskjell. Flytoget hadde én strekning å tenke på, og kunne oftere stille opp et busstilbud som funka. Vy må håndtere alt fra langdistanse til Bergen og lokaltog til Mysen, og selv om planene er aldri så gode så går det skeis for ofte. Man får tro de har tenkt på det i ny organisering. 1 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. september Forfatter Del Skrevet 18. september Jeg har null tro på at samferdselens svar på Helan og Halvan, VY/BaneNOR, noengang til få det til. Uansett hvor mye penger vi slenger på bordet. Det er en holdning og kultur som sitter i vegga. Begge møkkaselskapene bør fullstendig privatiseres. Det finnes null grunner til at dette skal være statlige selskaper. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Kanskje det er starten på å få denne Høyre-røra til å smelte sammen tilbake til NSB? Vi kan håpe 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september (endret) Det er lurt å sette seg inn i årsakene til togforsinkelser. Nesten ingen forsinkelser skyldes NSB/Vy. På grunn av oppdeling i mange forskjellige selskaper, anbud og politikk, er Vy knapt mer enn et bemanningsbyrå for lokførere og konduktører. Hvem er ansvarlig for at signalanlegget, sporet, kommunikasjon og strøm er i orden? BaneNOR. Den forslitte vitsen om at lokføreren har vel forsovet seg HØHØHØ stemmer nesten aldri. Omtrent alle forsinkelser skyldes svikt i infrastruktur som BaneNOR var ansvarlig for. Når toget er forsinket blir folk sure på NSB. Noen få har oppdaget at de heter Vy nå. En kan diskutere kompetansen til BaneNOR, men de er underlagt staten som heller vil bruke penger på andre ting. Det er et gigantisk etterslep på norsk jernbane som de ikke kan utbedre uten å jobbe gratis. Staten bevilger ikke penger til jernbane medmindre det er et nytt prestisjeprosjekt nær Oslo. Signalanlegg som er avleggs og skulle vært oppgradert for lenge siden blir fortsatt lappet sammen hver gang det svikter. Å dele opp NSB i stadig flere småselskaper som konkurrerer, i stedet for å samarbeide om stordriftsfordeler, har gjort hele greia mye mer komplisert. Tog som bare kjører samme strekning hele tiden slites raskere enn tog som får variert slitasje, men ulike togselskaper kan ikke låne tog av hverandre. Ikke engang ved lange verkstedopphold kan ett togselskap låne togsett av et annet, slik NSB roterte togsettene rutinemessig. Verkstedet og togselskapet er selvsagt to ulike selskaper som ikke blir enig om regninga, og jobben blir knapt gjort. https://frifagbevegelse.no/njfmagasinet/mantena-sier-opp-kontrakten-med-goahead--ikke-okonomisk-barekraftig-6.158.1052142.45ece1b943 Å dele opp og privatisere alt er Høyres og EUs ideologi, ikke en god måte å gjøre det på. En kunne tenke seg at man nasjonaliserer jernbanen under nytt navn. Hører "NSB" er ledig. La BaneNORs oppgaver være underlagt dem, ikke den separate, verna bedriften de er nå. Hvorfor er Flytoget så mye bedre? De har fått moderne togsett, og kjører bare på en moderne hurtig banestrekning hvor de knapt stopper for på/avstigning. De slipper barnevogner, rullestoler, ungdomsgjenger, rusmisbrukere osv. De har bare flypassasjerer, og de er en ganske ensartet og edruelig demografi som ikke trenger hjelp, krangler eller forsinker toget mens man venter på politi. De er ikke nødvendigvis flinkere, de har en mye enklere jobb. Det er nå sprengt kapasitet på strekningen, og uakseptabelt at Flytoget kjører rundt med halvtomme tog mens folk som ikke skal til flyplassen må vente på neste, overfyllte tog. En løsning kunne være at Flytoget fungerte som lokaltog, de skal jo den veien uansett. Endret 19. september av Mannen med ljåen 2 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober https://www.nrk.no/sorlandet/vy-tar-over-sorlandsbanen-_-go-ahead-nordic-vrakes-1.17094076 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Femtekolonne skrev (På 18.9.2024 den 18.04): Kanskje det er starten på å få denne Høyre-røra til å smelte sammen tilbake til NSB? Vi kan håpe Tredje jernbanepakke kom i 2007 og åpnet opp persontrafikkmarkedet for konkurranse. Den forenklet grensekryssende passasjertrafikk. Det ble satt felles standarder for sertifisering av togførere, samt etablert rettigheter for reisende med tog. Revisjon av Jernbanepakke I (2012) Revisjonen kom med krav om pålagt adgang for nye selskaper til offentlig eide verksteder og terminaler og åpnet for at andre virksomheter enn togselskaper kan søke om ruteleier i godstrafikken og bruke såkalte ”trekkeselskaper” til å trekke togene. Lenke til kommentar
50z Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Mannen med ljåen skrev (2 timer siden): https://www.nrk.no/sorlandet/vy-tar-over-sorlandsbanen-_-go-ahead-nordic-vrakes-1.17094076 Norske Tog eier togsettene og leier dem ut til operatørene (SJ, Vy og Go Ahead etc). Men det daglige vedlikeholdet på togene er det operatørene som har ansvar for. Flytoget har etter det jeg har skjønt eid sine egne tog, og det er vel noe av grunnen til at det har fungert såpas bra? Men det er planlagt at Norske Tog skal overta eierskapet til Flytoget sine tog. så har ikke så store forhåpninger til det… Sist vinter var det mange forsinkelser pga at togsettene Norske Tog har kjøpt, har vanskeligheter med å takle en god norsk vinter, og det er lite med kapasitet for å ta inn tog i verksteder etc for å tine dem. Dette sammen med at norske tog ikke har ekstra tog, så «beredskapen» er i at doble togsett blir redusert til enkle når det er problemer, eller kanseleringer. Ang løsning for togtrafikken så er eneste langsiktige løsning ny Oslo tunell. Samt nytt signal anlegg. Et spørsmål er hvorfor har ikke Flytoget fått lov til å frakte, «vanlige» passasjerer?, de har jo selv etterspurt dette. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 23. oktober Del Skrevet 23. oktober Alle togvogner sliter med en god norsk vinter. De må inn i ett verksted for tining og reparasjon. Problemet med det oppstår når man ikke har friske vogner å sette inn eller kapasiteten til verkstedet er sprengt. Det er tross alt begrenset med folk som kan skru på dette og det er bare 24t i ett døgn. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november Flertall på Stortinget vil ha en umiddelbar sammenslåing av Flytoget og NSB. Det vil da bli slutt på å betale for eksklusivitet og heller måtte stå som sild i tønne med to kolli bagasje. Flybussen kommer til å bli populær med dette. Tvinger regjeringen: Jobbpendlerne skal få bruke Flytoget Lenke til kommentar
paatur Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 6 minutes ago, uname -i said: Flertall på Stortinget vil ha en umiddelbar sammenslåing av Flytoget og NSB. Det vil da bli slutt på å betale for eksklusivitet og heller måtte stå som sild i tønne med to kolli bagasje. Flybussen kommer til å bli populær med dette. Tvinger regjeringen: Jobbpendlerne skal få bruke Flytoget For meg som reiser ofte så har Flybussen eller kjøre selv blitt de 2 eneste alternativene for og komme seg til Gardemoen.. Man kan rett og slett ikke stole på at VY/Flytoget faktisk går her til lands. Har 0 tilgitt til jernbanen i Norge. 1 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Personlig syns jeg både flybussen og flytoget er alt for dyrt, 124 vs 240 men jeg tror denne sammenslåingen kommer til å gjøre at vy prisene går opp. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november uname -i skrev (På 8.11.2024 den 2:27 PM): ... Det vil da bli slutt på å betale for eksklusivitet og heller måtte stå som sild i tønne med to kolli bagasje. Folk står allerede som sild i tønne på pendlertog. Det er ikke plass til flere pendlertog pga. begrenset kapasitet i sporet. Flytoget opptar kapasitet uten å ta med mange folk. Det er dette problemet som man nå forsøker å løse. Skal de kjøre, får de ta med folk. Var det bedre å utvide kapasiteten med flere spor, tunneller og perronger? Er det realistisk? Så kan folk betale premium-priser for å kjøre halvtomme, eksklusive tog med ledige seter rundt seg, uten at arbeidere og studentere må stå igjen på plattformen når pendlertoget er fullt. Er det mulig å sette på flere vogner/dobbeltsett så togene ikke blir overfyllt? Det kan kreve forlenging av plattformer og kryssingsspor. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Er ikke dette det samme jernbanenettet hvor de utreder dobbeltdekkere, i stede for å bygge dobbeltspor? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) Vet ikke, men jeg har reist med dobbeltdekker i Tyskland. De har ikke spesielt mye kapasitet, mye av plassen inne i toget brukes til trapper. Du kan bare glemme at to etasjer dobler kapasiteten. Et overfyllt pendlertog som må vente på at folk i toppetasjen går ned trappa blir stående lenge på stasjonen. Det er mer egnet for langdistanse. Toppetasjen kan være første klasse. Jeg reiste mellom Berlin og Frankfurt Oder. Jeg satt nede der det var fullt, for å spare penger. Jeg ble overrasket over hvor lite ekstra kapasitet de fikk av to etasjer, og hvor mye plass trappene opptok. Tror også tunnellene må utvides. Endret 12. november av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå