Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Remeron


Gjest 033e4...a44

Anbefalte innlegg

Gjest 033e4...a44

I veldig lav dose (7,5-15) for søvn. Kan man bruke det «av og til»? Vet noen?

Har hørt at de ikke har noen psykiske bivirknknher/effekter i så lav dose- at man kun får søvn effekten. Stemmer det?

Anonymous poster hash: 033e4...a44

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 89e4f...405

Jeg har brukt det som alternativ til sovemedisin (blåresept depot melatonin), fordi jeg utviklet toleranse mot melatonin. Man får også toleranse mot remeron, så det er en fin strategi å bruke det kun av og til for å hente seg inn på søvn. 1-2 ganger i uka remeron er fin taktikk.

Siden remeron utløser sultfølelse så kan det være lurt å spise normalt/sunt 1-2 timer før leggetid og ta remeron 0-15 minutter før leggetid. Gjør man motsatt så risikerer man å proppe magen full før man legger seg og da legger man fort på seg.

Anonymous poster hash: 89e4f...405

Lenke til kommentar
8 hours ago, Guest 89e4f...405 said:

Jeg har brukt det som alternativ til sovemedisin (blåresept depot melatonin), fordi jeg utviklet toleranse mot melatonin. Man får også toleranse mot remeron, så det er en fin strategi å bruke det kun av og til for å hente seg inn på søvn. 1-2 ganger i uka remeron er fin taktikk.

Siden remeron utløser sultfølelse så kan det være lurt å spise normalt/sunt 1-2 timer før leggetid og ta remeron 0-15 minutter før leggetid. Gjør man motsatt så risikerer man å proppe magen full før man legger seg og da legger man fort på seg.

Anonymous poster hash: 89e4f...405

Nei dette er ikke riktig.

Remeron er et antidepressiva som har noe sederende effekt, og kan brukes som sovemedisin spesielt om man også har depressive symptomer. Ingen tilvenning, og man må ta dette fast over tid. 7,5mg er halvparten av laveste dose, og tviler på man oppnår særlig effekt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 033e4...a44
AnnonymG skrev (16 timer siden):

Nei dette er ikke riktig.

Remeron er et antidepressiva som har noe sederende effekt, og kan brukes som sovemedisin spesielt om man også har depressive symptomer. Ingen tilvenning, og man må ta dette fast over tid. 7,5mg er halvparten av laveste dose, og tviler på man oppnår særlig effekt. 

Det er vanlig p bruke 7,5 mot søvn. Skal visst ikke ha or særlig antidepressiv effekt før høyere doser

Anonymous poster hash: 033e4...a44

Lenke til kommentar
Gjest 033e4...a44
Gjest 89e4f...405 skrev (På 29.9.2024 den 2:17 PM):

Jeg har brukt det som alternativ til sovemedisin (blåresept depot melatonin), fordi jeg utviklet toleranse mot melatonin. Man får også toleranse mot remeron, så det er en fin strategi å bruke det kun av og til for å hente seg inn på søvn. 1-2 ganger i uka remeron er fin taktikk.

Siden remeron utløser sultfølelse så kan det være lurt å spise normalt/sunt 1-2 timer før leggetid og ta remeron 0-15 minutter før leggetid. Gjør man motsatt så risikerer man å proppe magen full før man legger seg og da legger man fort på seg.

Anonymous poster hash: 89e4f...405

Hvilken dose tar du da?

Anonymous poster hash: 033e4...a44

Lenke til kommentar

Remeron har en betydelig sederende effekt. Av forskjellige årsaker gir lavere doser sterkere søvngivende effekt enn høyere - 7,5 til 15 mg er hyppig brukt om bedre søvnkvalitet er målet.  Den største ulempen er en kraftig « hangover « virkning dagen etterpå - du kan føle deg tung og trett til langt utover ettermiddagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 033e4...a44
Novice99 skrev (39 minutter siden):

Remeron har en betydelig sederende effekt. Av forskjellige årsaker gir lavere doser sterkere søvngivende effekt enn høyere - 7,5 til 15 mg er hyppig brukt om bedre søvnkvalitet er målet.  Den største ulempen er en kraftig « hangover « virkning dagen etterpå - du kan føle deg tung og trett til langt utover ettermiddagen. 

Men er det trygt å bruke det av og til? Mtp at det er en antidepressiva

Anonymous poster hash: 033e4...a44

Lenke til kommentar
Gjest 033e4...a44 skrev (7 minutter siden):

Men er det trygt å bruke det av og til? Mtp at det er en antidepressiva

Anonymous poster hash: 033e4...a44

 Jeg ville aldri brukt antidepressiva kun for søvn. Da det finnes gode sovemedisiner som er beregnet til formålet.

Lenke til kommentar
Gjest 033e4...a44 skrev (1 time siden):

Men er det trygt å bruke det av og til? Mtp at det er en antidepressiva

Anonymous poster hash: 033e4...a44

Ja, det er trygt. Og med tanke på tilvenningsfare/avhengighetsproblematikk er det betydelig tryggere enn klassiske sovemidler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Novice99 skrev (26 minutter siden):

Ja, det er trygt. Og med tanke på tilvenningsfare/avhengighetsproblematikk er det betydelig tryggere enn klassiske sovemidler. 

Men avhengighet er ikke et problem her da det er ment å brukes en gang i blant. Da er de gamle klassiske å foretrekke.

Lenke til kommentar
Gjest 033e4...a44
AnnonymG skrev (9 timer siden):

Nei ikke vanlig å bruke 7,5mg mot søvn. Vet ikke hvor du har det fra.

Her feks.

Og mange forum på nett hvis du søker.

Vet ikke hvor «vanlig» det er men d j har lest så brukes både remeron og mianserin ofte i lave doser for søvn og det står mange steder at det ee bedre søvneffekt i lave doser 

IMG_0939.png

Anonymous poster hash: 033e4...a44

Lenke til kommentar
12 hours ago, Guest 033e4...a44 said:

Her feks.

Og mange forum på nett hvis du søker.

Vet ikke hvor «vanlig» det er men d j har lest så brukes både remeron og mianserin ofte i lave doser for søvn og det står mange steder at det ee bedre søvneffekt i lave doser 

IMG_0939.png

Anonymous poster hash: 033e4...a44

Det du har tatt print-screen av er et spørsmål stilt i Svelic, jeg siterer hele spørsmålet:

"Fråga: Spørsmål vedrørende søvn og eldre, også pasienter med demens. Vår kliniske erfaring tilsier god effekt av lave doser Remeron til eldre med søvnforstyrrelser, gjerne i doser ned til 7,5mg. Det er sett doseavhengig effekt av medikamentet slik at høyere doser gir dårligere effekt av søvn igjen. Finnes det dokumentasjon på forskrivningen? Spørsmål fra sykehjemslege.". 

Kilden du refererer til omhandler eldre mennesker med demens, og jeg regner med du ikke går inn i den kategorien. I samme kilde står det også "...Vi vil nevne at Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer ikke anbefaler bruk av antidepressiver ved insomni". 

Man kan selvfølgelig gi 7,5mg, men det er utenfor indikasjon og ikke vanlig. Forum er ingen god kilde for medisinsk praksis forøvrig, men kliniske veiledere.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest 033e4...a44
AnnonymG skrev (33 minutter siden):

Det du har tatt print-screen av er et spørsmål stilt i Svelic, jeg siterer hele spørsmålet:

"Fråga: Spørsmål vedrørende søvn og eldre, også pasienter med demens. Vår kliniske erfaring tilsier god effekt av lave doser Remeron til eldre med søvnforstyrrelser, gjerne i doser ned til 7,5mg. Det er sett doseavhengig effekt av medikamentet slik at høyere doser gir dårligere effekt av søvn igjen. Finnes det dokumentasjon på forskrivningen? Spørsmål fra sykehjemslege.". 

Kilden du refererer til omhandler eldre mennesker med demens, og jeg regner med du ikke går inn i den kategorien. I samme kilde står det også "...Vi vil nevne at Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer ikke anbefaler bruk av antidepressiver ved insomni". 

Man kan selvfølgelig gi 7,5mg, men det er utenfor indikasjon og ikke vanlig. Forum er ingen god kilde for medisinsk praksis forøvrig, men kliniske veiledere.

 

 

Ja men det er uteolig mange som bruker 7,5-15 remeron for søvn 

Anonymous poster hash: 033e4...a44

Lenke til kommentar
Gjest 033e4...a44
Trulss skrev (På 30.9.2024 den 8:23 PM):

Men avhengighet er ikke et problem her da det er ment å brukes en gang i blant. Da er de gamle klassiske å foretrekke.

Når man trenger noe fast 

Anonymous poster hash: 033e4...a44

Lenke til kommentar
Gjest 033e4...a44 skrev (18 minutter siden):

Når man trenger noe fast 

Anonymous poster hash: 033e4...a44

Om man trenger noe fast kan fortsatt gamle gode sovemedisiner være et godt valg. Man må rett og slett prøve seg litt frem før man finner et alternativ man kan leve med.

Er man plaget med søvn kan det være årsaker som angst og depresjon som også trenger behandling, andre ganger kan det være andre årsaker, og årsaker man aldri finner ut av.

Et potsensiale for misbruk vil alltid være tilstede helt uavhengig av medikament.

Lenke til kommentar
Gjest 89e4f...405
AnnonymG skrev (På 29.9.2024 den 10:36 PM):

Remeron er et antidepressiva som har noe sederende effekt, og kan brukes som sovemedisin spesielt om man også har depressive symptomer. Ingen tilvenning, og man må ta dette fast over tid. 7,5mg er halvparten av laveste dose, og tviler på man oppnår særlig effekt. 

Nei, remeron virker umiddelbart (15 minutter). Det trengs ingen regelmessighet for å bruke det som sovemedisin. Den beroligende effekten kan best beskrives med at det fjerner bekymringer og kvernende tanker sånn at man flyter lett inn i drømmeland. Uten å gå inn i tankesirkler som holder en våken.

Det du beskriver er remeron tatt i hensikt å dempe langvarige depresjoner. Det er ikke hensikten her. At det er søvndyssende regnes som en bieffekt når det tas mot depresjoner, men det er ikke sånn det er tenkt brukt her Jeg bruker det for bedre søvn, ikke mot depresjoner. Akkurat det trådstarter spør om.

Gjest 033e4...a44 skrev (På 30.9.2024 den 3:33 PM):

Hvilken dose tar du da?

Når det tas 1-2 ganger i uka holder det med 1/4 tablett a 30mg for min del. Jeg har normal voksen kroppsvekt.

Anonymous poster hash: 89e4f...405

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...