Gjest 3d948...f04 Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Hei. En litt kinkig og dum situasjon som jeg har havnet oppi. ifjor flyttet jeg inn i et kollektiv på 3 stykker. Jeg går utifra at den ene står som «hovedleier» og framleier så videre til oss. Det er snakk om Heimstaden sine leiligheter. Jeg fikk kontrakt av Heimstaden, men kan ikke huske å ha skrevet under, men jeg vet jeg ble oppført som at jeg bodde der. Problemet kommer nå når jeg skal få tilbake depositum. Framleieren sier at de mener de måtte vaske mer etter meg, sier at oppvaskmaskinen lukter pga meg og de ikke får renset dette, samt at jeg ikke har vært hjelpsom med å finne ny beboer. jeg opprettet annonse og betalte for dette på Hybel, og framleier var veldig bestemt på at de ønsket å ta hånd om prosessen for å finne «riktig» person, men sier nå at jeg burde hjulpet her? I tillegg til dette hjalp jeg framleieren ved å betale de 3000 kroner da de fant en ny beboer måned etterpå og jeg ville være hjelpsom med leien slik at de kunne finne en som passet de. utenom dette krever framleier for strøm for perioden jeg har bodd her, da hen bare har betalt dette og ikke sendt noe krav til oss, og dette har jeg sagt var greit. framleieren derimot sier nå at de ikke skal gi meg en krone tilbake, men jeg lurer på om dette er et irregulært depositum eller ikke? Og personen dokumenterte ingenting av dette til meg, bare ord. legger ved bilde av siste melding jeg mottok nå. Har purret lenge på å få pengene tilbake (siden midten av juli) og fikk endelig svar hva burde gjøres? takk! Anonymous poster hash: 3d948...f04 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september (endret) Normalt kan det bare trekkes fra depositum for skyldig husleie, skader på boligen, eller andre forhold som står i kontrakten. (f.eks utvask) Så fremt du ikke har en kontrakt med fremleier som sier at det kan trekkes for å hjelpe til med å skaffe ny leieboer, eller for utvask f.eks, så kan jeg ikke se at det er grunnlag for å trekke noe. Du trenger ikke forholde deg til at fremleier "synes det har vært mye arbeid" - Be H*n dokumentere at det er avtalt at disse tingene kan trekkes for, eller utbetale resterende. Endret 18. september av kjetilkl 1 Lenke til kommentar
Spesial Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september kjetilkl skrev (3 minutter siden): Normalt kan det bare trekkes fra depositum for skyldig husleie, skader på boligen, eller andre forhold som står i kontrakten. (f.eks utvask) Så fremt du ikke har en kontrakt med fremleier som sier at det kan trekkes for å hjelpe til med å skaffe ny leieboer, eller for utvask f.eks, så kan jeg ikke se at det er grunnlag for å trekke noe. Du trenger ikke forholde deg til at fremleier "synes det har vært mye arbeid" - Be H*n dokumentere at det er avtalt at disse tingene kan trekkes for, eller utbetale resterende. Det er ingen avtale på dette, bare muntlig på at jeg skulle vaske meg ut av mitt rom og bad og vaske ovnen. Jeg vasket ut rommet mitt og badet, samt ovnen, og det var ingen innvendinger på dette før nå langt etter. Fremleier har heller ingen dokumentasjon på dårlig vask eller annet. Verken bilde eller annet. Så her går jeg frem på at jeg vasket mitt og dette ble godkjent. Tenkte også si hvis resterende ikke betales til meg innen 7 dager at jeg tar det til Husleietvistutvalget. 2 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Om du leier så burde du meldt deg inn i Leieboerforeningen og fått hjelp derfra Lenke til kommentar
rozon Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Interessant. Jeg klipper litt fra husleieloven § 3-5 for deg: Quote Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal banken varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen én måned etter at varselet ble mottatt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke banken slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal banken utbetale beløpet til leieren med frigjørende virkning for banken. For meg høres det ut som den mest tvingende måten å gjøre dette på, der utleier må forholde seg til banken og dens frister istedet for "lille deg". Men ikke alltid bulldoser metoder er de beste... Lenke til kommentar
leticia Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Du vet vel selv om du har betalt inn depositum på en depositumskonto eller rett til utleier? Vel, uansett, hvis depositumet står på en skikkelig depositumskonto i ditt navn så skal du kunne finne denne på skattemeldingen din. Står den ikke der så er dette et irregulært depositum. Beste måten å håndtere et irregulært depositum på er å "bo opp" depositumet de siste månedene man bor i leieobjektet. Men dette er jo for seint for deg ettersom du allerede har flyttet ut. Eneste måten å få dette tilbake på er å ta det til husleietvistutvalget dessverre. Tar du saken til husleietvistutvalget så er det fint om du selv har tatt bilder ved inn- og utflytting for å dokumentere at du har vasket skikkelig. Men dette er sikkert vanskelig. Høres ut som dette blir en litt ord - mot ord sak, og sannsynligvis så vil de ikke kunne holde tilbake for utvasken heller. Det irriterende med det hele er at dette kommer til å ta tid, du skulle vel gjerne hatt depositumet med en gang. Lykke til Lenke til kommentar
Spesial Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september leticia skrev (11 minutter siden): Du vet vel selv om du har betalt inn depositum på en depositumskonto eller rett til utleier? Vel, uansett, hvis depositumet står på en skikkelig depositumskonto i ditt navn så skal du kunne finne denne på skattemeldingen din. Står den ikke der så er dette et irregulært depositum. Beste måten å håndtere et irregulært depositum på er å "bo opp" depositumet de siste månedene man bor i leieobjektet. Men dette er jo for seint for deg ettersom du allerede har flyttet ut. Eneste måten å få dette tilbake på er å ta det til husleietvistutvalget dessverre. Tar du saken til husleietvistutvalget så er det fint om du selv har tatt bilder ved inn- og utflytting for å dokumentere at du har vasket skikkelig. Men dette er sikkert vanskelig. Høres ut som dette blir en litt ord - mot ord sak, og sannsynligvis så vil de ikke kunne holde tilbake for utvasken heller. Det irriterende med det hele er at dette kommer til å ta tid, du skulle vel gjerne hatt depositumet med en gang. Lykke til Jeg finner ingenting om en depositumskonto på meg, så denne står privat. Har heller ikke tatt bilder, men har jo purret flere ganger på svar hvorfor jeg ikke får depositum tilbake så fikk jeg denne sms’en idag, så har jo ikke fått mulighet til å ordne det liksom! Tror det leder til å gi frist på å betale ut resterende beløp, og hvis ikke tar jeg det videre til Husleietvistutvalget. Takk for hjelpen:) 1 Lenke til kommentar
Gjest 431a2...22a Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Spesial skrev (4 minutter siden): Jeg finner ingenting om en depositumskonto på meg, så denne står privat. Har heller ikke tatt bilder, men har jo purret flere ganger på svar hvorfor jeg ikke får depositum tilbake så fikk jeg denne sms’en idag, så har jo ikke fått mulighet til å ordne det liksom! Tror det leder til å gi frist på å betale ut resterende beløp, og hvis ikke tar jeg det videre til Husleietvistutvalget. Takk for hjelpen:) Sånn til en annen gang. Husk å alltid ta bilder ved innflytting og ved utflytting, slik at du har bevis på tilstanden før og etter. Det er mange sleipe utleiere der ute. Anonymous poster hash: 431a2...22a Lenke til kommentar
leticia Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Gjest 431a2...22a skrev (Akkurat nå): Sånn til en annen gang. Husk å alltid ta bilder ved innflytting og ved utflytting, slik at du har bevis på tilstanden før og etter. Det er mange sleipe utleiere der ute. Anonymous poster hash: 431a2...22a Meg igjen, skulle ikke være anonym 1 Lenke til kommentar
Spesial Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september leticia skrev (18 minutter siden): Meg igjen, skulle ikke være anonym Ja… jeg slettet bildene jeg tok da jeg regnet med alt var i orden. Og iPhone sletter disse etter 30 dager igjen så. I tillegg fant jeg ut at fremleie har betalt leiegaranti og har ikke egen depositumskonto heller, og har trukket meg per måned jeg bodde der for å være del av denne leiegarantien, så at det var i tillegg egen depositum på meg blir jo helt feil. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Har du satt inn tallerkener med matbiter? Hvis ikke så er det bs, trenger ikke skylle. Riktig skylling Større matbiter, overflødige rester og klissete mat, som pasta og ris, kan tette sette seg på lite synlige steder i oppvaskmaskinen eller i verste fall tette rørene. Derfor bør du fjerne overflødige matrester, slik at det ikke blir ubehagelig lukt i maskinen. Men skylling… ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Spesial Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september ^fmj skrev (47 minutter siden): Har du satt inn tallerkener med matbiter? Hvis ikke så er det bs, trenger ikke skylle. Riktig skylling Større matbiter, overflødige rester og klissete mat, som pasta og ris, kan tette sette seg på lite synlige steder i oppvaskmaskinen eller i verste fall tette rørene. Derfor bør du fjerne overflødige matrester, slik at det ikke blir ubehagelig lukt i maskinen. Men skylling… ikke nødvendig. Altså, skyller tallerkene før jeg setter de i, men tydeligvis var det et problem her😅 og er en fellesmaskin som brukes av 3 stykk, men men… Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Synes det virker som om du har mishandlet leiligheten. Vedkommende måtte måke snø inne, noe som på sikt kan føre til skader med mugg, skjolder med mer. Det å ikke skylle tallerkenene er misbruk og bruk på muntlig avtale. Det blir nemlig dårlig lukt i maskinen om man ikke skyller av sauser etc. uavhengig av hva som står i bruksanvisningen, og det er nok derfor du har fått en ekstra beskjed om å gjøre dette. Når det gjelder vasking og brudd på muntlige avtaler er det vanskelig uten dokumentasjon. Problemet her er at man ikke vet hvem man skal tro på. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Høres ut som en person som har brukt opp depositumpengene og prøver å minske kravet så mye som mulig 2 Lenke til kommentar
Spesial Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Trulss skrev (51 minutter siden): Synes det virker som om du har mishandlet leiligheten. Vedkommende måtte måke snø inne, noe som på sikt kan føre til skader med mugg, skjolder med mer. Det å ikke skylle tallerkenene er misbruk og bruk på muntlig avtale. Det blir nemlig dårlig lukt i maskinen om man ikke skyller av sauser etc. uavhengig av hva som står i bruksanvisningen, og det er nok derfor du har fått en ekstra beskjed om å gjøre dette. Når det gjelder vasking og brudd på muntlige avtaler er det vanskelig uten dokumentasjon. Problemet her er at man ikke vet hvem man skal tro på. Greit nok det med at det snødde inn i vinter, men det var ikke store mengder, ikke nok til at det er noe tydelige skader, ellers hadde jeg vell fått bilde av dette? vi var tre stykker som delte på oppvaskmaskin, jeg skyller av mine tallerkner som en vanlig person. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Trulss skrev (1 time siden): Synes det virker som om du har mishandlet leiligheten. Vedkommende måtte måke snø inne, noe som på sikt kan føre til skader med mugg, skjolder med mer. Det å ikke skylle tallerkenene er misbruk og bruk på muntlig avtale. Det blir nemlig dårlig lukt i maskinen om man ikke skyller av sauser etc. uavhengig av hva som står i bruksanvisningen, og det er nok derfor du har fått en ekstra beskjed om å gjøre dette. Når det gjelder vasking og brudd på muntlige avtaler er det vanskelig uten dokumentasjon. Problemet her er at man ikke vet hvem man skal tro på. Men syns du ikke det høres litt rart ut at TS skal ha gått inn på de andre sine soverom og sette opp vinduer der midt på vinteren slik at det kom snø inn? Hvem man skal tro på er vel litt mindre relevant (ja, jeg har også mine tanker), men nå er det TS som ber om råd her da, og som ønsker hjelp. Er det snakk om irregulært depositum så er det ikke noe å lure på engang, det skal TS ha tilbake inkludert forsinkelsesrenter fra beløpet ble satt inn på konto. Så får heller eier/ fremleier kreve beløp av TS i ettertid. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Her er det mye rart. Leiegaranti? Strøm, har du ikke betalt det du skulle betale? Lenke til kommentar
Spesial Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september leticia skrev (11 minutter siden): Men syns du ikke det høres litt rart ut at TS skal ha gått inn på de andre sine soverom og sette opp vinduer der midt på vinteren slik at det kom snø inn? Hvem man skal tro på er vel litt mindre relevant (ja, jeg har også mine tanker), men nå er det TS som ber om råd her da, og som ønsker hjelp. Er det snakk om irregulært depositum så er det ikke noe å lure på engang, det skal TS ha tilbake inkludert forsinkelsesrenter fra beløpet ble satt inn på konto. Så får heller eier/ fremleier kreve beløp av TS i ettertid. Ja. Hadde venner på besøk. Luftet leilighet også har dør til rommet blitt lukket og jeg glemte dette i en/to dager. Lenke til kommentar
Spesial Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Salvesen. skrev (5 minutter siden): Her er det mye rart. Leiegaranti? Strøm, har du ikke betalt det du skulle betale? Har alltid betalt alt, men fremleier har vært dårlig på å gi oss beskjed hva som skulle betales i strøm, så dette kom i etterkant når jeg skulle flytte. Har i tillegg betalt leiegaranti til fremleier ja. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Spesial skrev (1 minutt siden): Ja. Hadde venner på besøk. Luftet leilighet også har dør til rommet blitt lukket og jeg glemte dette i en/to dager. Ok, greit å få en oppklaring på det. Da må du regne med at det trekkes noe fra depositum hvis dette har påført skader. Men igjen, depositumet, så lenge det er irregulært så har de ikke lov å trekke denne kostnaden fra depositum. Et irregulært depositum har du krav å få tilbakebetalt med en gang hvis du ber om det. Men du må selvsagt regne med å dekke kostnaden for skadene uansett, de har bare ikke lov å motregne dette mot et irregulært depositum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå