Gå til innhold

Tiltalt for 88 voldtekter - allerede forhåndsdømt!


Kul_Djevel

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (23 minutter siden):

Det som gjør at jeg tror disse kvinnene, er helt logisk sett det at han filmet det "for å ha bevis for at han ikke gjorde noe galt" eller whatever. BULLSHIT 

Hvis han var redd for å bli mistenkt kunne han enkelt bedt en annen person være tilstede under undersøkelsene, f eks en helsesekretær.  

Hvis han tidligere har fått klager, så kan jo filmingen være et desperat forsøk på å vise at han ikke har gjort noe galt. Selv om filmingen ikke var greit, så betyr det jo ikke at det var seksuelt av den grunn. Eller voldtekt da som man underlig nok velger å kalle det 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kul_Djevel skrev (2 minutter siden):

Hvis han tidligere har fått klager, så kan jo filmingen være et desperat forsøk på å vise at han ikke har gjort noe galt. Selv om filmingen ikke var greit, så betyr det jo ikke at det var seksuelt av den grunn. Eller voldtekt da som man underlig nok velger å kalle det 

Hvis han tidligere hadde fått klager er det ufattelig at han ikke hadde andre tilstede i rommet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Hvis han tidligere hadde fått klager er det ufattelig at han ikke hadde andre tilstede i rommet

Jeg sier ikke at valget med å filme var riktig, bare at det var hans måte å handle overfor dette. Din løsning hadde nok sikkert vært bedre, men at han valgte feil betyr ikke at han hadde seksuelle tanker bak det han gjorde 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns det er litt rart å bruke ordet "voldtekt" i stedet for "overgrep" i dette tilfellet.

Ordet "voldtekt" på norsk har røtter i norrønt. Det består av to deler: "vold" og "tekt". Vold kommer fra det gammelnorske ordet valdr, som betyr makt eller tvang. Det er beslektet med ordet vald, som betyr makt eller herredømme. Tekt kommer fra verbet taka, som betyr å ta eller gripe.

Det er jo ikke snakk om noe vold her, er det det? Har Arne Bye vært voldelig? Har han tatt noen med vold? Har han ført penisen sin inn i vagina med tvang? Eller har han brukt fingrene og gjenstander som spekulum? Hvis det er sistnevnte, er det jo umulig å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse uten. Jeg tar ikke stilling til skyldspørsmålet her, men går det ikke an å nyansere og presisere jusspråket litt?

Endret av Gargantua
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (7 minutter siden):

Jeg syns det er litt rart å bruke ordet "voldtekt" i stedet for "overgrep" i dette tilfellet.

Ordet "voldtekt" på norsk har røtter i norrønt. Det består av to deler: "vold" og "tekt". Vold kommer fra det gammelnorske ordet valdr, som betyr makt eller tvang. Det er beslektet med ordet vald, som betyr makt eller herredømme. Tekt kommer fra verbet taka, som betyr å ta eller gripe.

Det er jo ikke snakk om noe vold her, er det det? Har Arne Bye vært voldelig? Har han tatt noen med vold? Har han ført penisen sin inn i vagina med tvang? Eller har han brukt fingrene og gjenstander som spekulum? Hvis det er sistnevnte, er det jo umulig å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse uten. Jeg tar ikke stilling til skyldspørsmålet her, men går det ikke an å nyansere og presisere jusspråket litt?

Jeg hadde startet med å finne ut av hva voldtekt strafferettslig betyr og gått ut ifra det, i og med at det er det han er anklaget for. Hva mener lovverket om hva som er voldtekt og ikke? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde startet med å finne ut av hva voldtekt strafferettslig betyr og gått ut ifra det, i og med at det er det han er anklaget for. Hva mener lovverket om hva som er voldtekt og ikke? 

Det er vel litt det jeg tar opp, at begrepet voldtekt har blitt utvasket siste 10-15 årene. Det forstår man når man kan bli dømt for voldtekt uten at man har møtt offeret en gang. 

Og spørsmålet er om dette da har blitt gjort bevisst for at man lettere kan skape en sjokkreaksjon og lettere få dømt det som tidligere var beføling. Et legitimt spørsmål 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Palladio said:

Jeg syns det er veldig spesielt at politiet skal overprøve denne legen i hva som er å anse som nødvendige gynekologiske undersøkelser, hvilket jo er nøyaktig det politiet gjør her. Folk flest er jo ikke spesielt smarte og tror derfor at denne legen har voldtatt disse kvinnene i tradisjonell forstand ved maktbruk og til samleie, men slik er det jo så absolutt ikke. Virker som at politiet er av den oppfatning at fordi han har filmet undersøkelsene, så er han skyldig i voldtekt. Og det er jo litt vel feministisk bruk av loven.

Han har vel fingra dem og filmet det med skjult kamera? Filmene har politiet sett. Da er det ikke så vanskelig å overprøve legen og arrestere ham.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Kul_Djevel said:

Jeg sier ikke at valget med å filme var riktig, bare at det var hans måte å handle overfor dette. Din løsning hadde nok sikkert vært bedre, men at han valgte feil betyr ikke at han hadde seksuelle tanker bak det han gjorde 

Pervoleger har vi hatt nok av opp igjennom, dette er ikke en unik sak. Nylig var det jo næringstopplederen som hadde skjult kamera på badet under overnatting med andre damer. Dette er ikke en måte å handle overfor anklager. Dette er runkebanken hans.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/a87vM/lege-tok-bilder-av-kvinners-underliv

https://www.nrk.no/mr/lege-snikfotograferte-kvinner-1.7046116

https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/jrW7z/tysk-gynekolog-tok-skjulte-bilder-av-pasientene

 

Btw, dette er vel ikke akkurat en ny sak? Nyheter for nesten 2 år siden:

https://www.aftenposten.no/norge/i/zE8RK1/varslene-kom-allerede-i-2006-likevel-fikk-legen-beholde-jobben

Endret av Abigor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (2 timer siden):

Hvordan er han forhåndsdømt spør du, for deretter i neste setning forhåndsdømme vedkommende ved å si at han har gjort det han er tiltalt for.

Og mange har bestemt seg for at han er skyldig og det lenge før rettssaken er i gang 

Slik er det. Det er 2 domstoler. Folkedomstolen (altså den vanlige borger) og rettsalen. Det er kun retten som kan dømme en person til fengsel da. Det hindrer ikke andre folk å ha en mening om hva denne personen (og andre personer i straffesaker) har gjort. 

Ut fra opplysningene som foreligger foreløpig så virker dette som en enkel sak for påtalemyndigheten. Men man vet jo aldri, det er som sagt retten som skal dømme eller frikjenne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Kul_Djevel said:

Jeg sier ikke at valget med å filme var riktig, bare at det var hans måte å handle overfor dette. Din løsning hadde nok sikkert vært bedre, men at han valgte feil betyr ikke at han hadde seksuelle tanker bak det han gjorde 

Det å filme i ein slik setting uten å informere pasienten er i seg sjølv eit grovt overtramp av legeetikk og helsepersonelllova. Filmane vart oppbevart på harddisker heime hos han, ikkje i journalsystemet.

Det du driv med er ikkje fossroing. Det er påhengsmotor. Du leitar etter halmstrå for å forsvare handlemåten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Abigor skrev (3 minutter siden):

Pervoleger har vi hatt nok av opp igjennom, dette er ikke en unik sak. Nylig var det jo næringstopplederen som hadde skjult kamera på badet under overnatting med andre damer. Dette er ikke en måte å handle overfor anklager. Dette er runkebanken hans.

Men som nevnt, så er det jo domstolene som må finne ut av dette. Fakta er at politiet har tatt feil før og frikjennelse forekommer og justismord blir avslørt.

Denne saken har i det minste noen interessante sider, så den er langt fra avgjort den ene eller andre veien.

Uansett er det å snakke om forvaring i denne saken hvis han skulle bli dømt å være på ville veier

Lenke til kommentar
Just now, Kul_Djevel said:

Uansett er det å snakke om forvaring i denne saken hvis han skulle bli dømt å være på ville veier

Er det nokon som snakkar om forvaring då?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ikke-sett-noe-lignende/17008617/

Quote

– I tiltalebeslutningen står det ikke at statsadvokaten tar forbehold om å kreve forvaring, så det er lite sannsynlig at det vil bli tema.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Slik er det. Det er 2 domstoler. Folkedomstolen (altså den vanlige borger) og rettsalen. Det er kun retten som kan dømme en person til fengsel da. Det hindrer ikke andre folk å ha en mening om hva denne personen (og andre personer i straffesaker) har gjort. 

Ut fra opplysningene som foreligger foreløpig så virker dette som en enkel sak for påtalemyndigheten. Men man vet jo aldri, det er som sagt retten som skal dømme eller frikjenne. 

Folkedomstolen er jo kjent for å forhåndsdømme og skulle resultat blir frikjennelse, så sitter de med skjegget i postkassa 😀

Lenke til kommentar

Legen har filma utan å opplyse om det, og tolker politiet til at dette er overgrep ut over normal gynekologisk undersøkelse. Om det er riktig å bruke voldtekt juridisk har eg ingen formening om, da det bør bero på kva som er gjort mot desse kvinnene. Tviler dog på at legen har sitt på det tørre i denne saken. Om det er overgrep/voldtekt mot såpass mange kvinner burde han sperrast inne på livstid. Samfunnet trenger ikkje slike kryp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (7 minutter siden):

Det å filme i ein slik setting uten å informere pasienten er i seg sjølv eit grovt overtramp av legeetikk og helsepersonelllova. Filmane vart oppbevart på harddisker heime hos han, ikkje i journalsystemet.

Det du driv med er ikkje fossroing. Det er påhengsmotor. Du leitar etter halmstrå for å forsvare handlemåten.

Et klart overtramp. Der er vi enige. Men et overtramp personvernmessig er ikke voldtekt.

Jeg vil også understreke at jeg er imot all vold mot kvinner eller andre uønskede handlinger. Kvinner skal respekteres uten forbehold og alle som blir funnet skyldig i å ikke ha gjort det skal straffes.

Så ikke tillegg meg meninger eller tanker jeg ikke har

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (3 minutter siden):

Folkedomstolen er jo kjent for å forhåndsdømme og skulle resultat blir frikjennelse, så sitter de med skjegget i postkassa 😀

Helt ærlig så tror jeg ikke noe på at folkedomstolen angrer seg på noen måte hvis det skulle bli en frifinnelse. De går bare over til neste sak ;) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...