Goldwing1337 Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Hei, ikke meg det gjelder men min samboer. Hun er gravid i 9ende uke nå og kraftige kvalme og oppkast flere ganger daglig, hun har fått kvalmestillende medisiner men hun har en revmatisk sykdom (dermatomyositt) som angriper det auto-immunsystemet og går da på 2 tbl av plaquenil 5 av 7 dager og 1 tbl 2 av 7 dager for å holde sykdommen i sjakk. Vel poenget er det at hun har de siste 3 dagene nå spydd opp medisinene 2 ganger etter bare 5 minutter og tablettene hun tar har en absorbsjonstid på 3,5-4 timer. Hovedregelen er at man hopper over dagen man tar medisinene som blir spydd opp og fortsetter dagen etterpå, men nå har det gått 2 dager uten at hun får i seg plaquenil og den er såpass viktig at det påvirker livskvaliteten når hun ikke får tatt medisinen. Vi har som sagt kvalmestillende medisin som hun skal ta imorgen, men hva om hun spyr opp medisinen igjen? Jeg er bare sykepleierstudent og har anbefalt henne å ta kontakt med revmatalogen sin og høre hva hun skal gjøre, vet at det er andre muligheter å ta medisiner på gjennom per oralt, per IV, per IM og i endetarmen. Nå funker jo per oralt veldig dårlig så hvilken andre muligheter finnes det til plaquenil ? Lenke til kommentar
Palladio Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Er det ikke bedre å spørre en lege? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå