Bjerknez Skrevet 25. september Forfatter Del Skrevet 25. september Trestein skrev (8 minutter siden): Bare vent til vinteren. Da blir det vanskeligere. Å fylle en varmtvannstank tar noen timer med 3KW Så noen varmepumper og kabler som slår seg på. Lader du med 7KW kommer du nok lett over 10KW ja, på vinteren kan man fort bikke 10kw. ja. Spesielt siden da varmepumpen går i tillegg til innslag fra varmtvannstanken. Den største effekttoppen jeg har hatt så langt over en time er 6.7kw. Med EN elbil. Nå får vi snart en elbil til som kan lade med 5kw. (Madammen lader kun med 10A) å da bikker man nok 10kw. På vinteren ja. På sommeren derimot skal vi klare og holde oss under. Uansett så må man ta med i regnestykket at 2 biler slipper og fylles med drivstoff og at man foreløpig slipper unna med halv bom. For vår del er det en total besparelse på nesten 5.000 kroner i måneden. Da spiller det liten trille om vi vi bikker det effekttrinnet 1 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Femtekolonne skrev (3 timer siden): Men da skal det vel bare ett par panelovner til før du bikker over? Eller en vaskemaskin som går og noen som dusjer mens du lader? Gikk fint forrige vinter. Har varmepumpe og varme i gulv på bad. Passet på å ikke lade samtidig som vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen gikk. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. september Forfatter Del Skrevet 26. september Men jeg kan ikke simjeg ligger søvnløs om jeg skulle bli fakturert for 200 kroner ekstra fordi jeg passerte et effekttrinn. Man kan ikke tenke på strømutgiften på den måten når amnnhar elbil. Å lade batteriet på en elbil er ikke gratis. Men uansett mye billigere enn å fylle drivstoff. Så dem 200 kronene bryr meg svært lite. Derimot ser jeg ingen grunn til å betale mye penger i form v å bryte mnge flere effektrinn ved å kun lade fortere når jeg egentlig ikke trenger å lade fortere. DET er i mitt hode dumt. Eller vertfall unødvendig. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) Klarte meg under 5kW en måned i sommer. Det var litt styr med hus og to elbiler men det gikk. Men å holde seg under 10kW går fint. Har satt opp at alle varmekabler slår seg av om man bikker 10kW og prøver å ikke lade elbilene samtidig. Endret 26. september av Complexity Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) Flere nettselskaper har ikke grensen på forbruk om natten, Elvia er en av de. Og slik som VVB er det enkelt å flytte forbruket til tider på døgnet det både er billig strøm og ingen fare for ekstra nettleie. Dette hvis man har normal stor tank, og ikke knøtte tank. Samt ikke tømmer den hver eneste dusj. Man får også smarthus systemer som gjør at man skrur av VVB når man når visse nivåer i forbruk, slik som middags laging osv, samt styres sammen med enkelte smartladere. Har selv hatt VVB stående kun å bruke strøm om natten, og alle varmeovnene uansett er slått av utenom hvis temperaturen går under en viss grense. Sjeldent jeg er over 5kW i forbruk, selv på vinteren i trebygg fra 1998 på 78kvm (Så ikke tetthus). Ikke så vanskelig å se når VVB slår inn hos meg på natten. Ville ikke nådd 5kW grensen engang med VVB på og Elbil til lading om natten. Endret 26. september av AndersT2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september 8 minutes ago, AndersT2 said: Flere nettselskaper har ikke grensen på forbruk om natten, Elvia er en av de. Det er nytt for meg. Har du en link? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september trikola skrev (2 timer siden): Det er nytt for meg. Har du en link? Ser det er feil. Står endret på Elvia sine sider nå. Er nettleie hele døgnet. Liten prisforskjell på Energileddet om natten og helg. Sletter det i forrige post 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. september Forfatter Del Skrevet 27. september Hadde en elektriker på befaring i dag angående å legge ut ny kurs til garasje inkludert montering av ladeboks. Hvis dem monterer en lader som heter "FutureHome" så får jeg eniva støtte på 35% for hele jobben inkludert utstyr. Da legges det 32A fra sikringsskap og ut i garasje hvor laderen begrenser strømmen til 25 ampere. I teorien kan jeg lade med maks 7kw. Det følger med HAN port sensor som automatisk begrenser strømmen til laderen hvis det nærmer seg hovedsikringens begrensning som er 40 ampere. Noen som har erfaring med FutureHome laderen her? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september Bjerknez skrev (10 minutter siden): Hadde en elektriker på befaring i dag angående å legge ut ny kurs til garasje inkludert montering av ladeboks. Hvis dem monterer en lader som heter "FutureHome" så får jeg eniva støtte på 35% for hele jobben inkludert utstyr. Da legges det 32A fra sikringsskap og ut i garasje hvor laderen begrenser strømmen til 25 ampere. I teorien kan jeg lade med maks 7kw. Det følger med HAN port sensor som automatisk begrenser strømmen til laderen hvis det nærmer seg hovedsikringens begrensning som er 40 ampere. Noen som har erfaring med FutureHome laderen her? Trenger ikke velge den laderen for Enova støtte. Ingen erfaring med laderen dog. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. september Forfatter Del Skrevet 27. september Salvesen. skrev (6 minutter siden): Trenger ikke velge den laderen for Enova støtte. Ingen erfaring med laderen dog. Han sa det han jeg snakket med vertfall... kanskje fordi DEM kun monterer Futurehome laderen og ikke noen andre? Uansett så synes jeg ut fra hva jeg har lest og førsteintrykk at Futurehome virker som en god lader....? Men jeg vet selvsagt ikke... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september Bjerknez skrev (7 minutter siden): Han sa det han jeg snakket med vertfall... kanskje fordi DEM kun monterer Futurehome laderen og ikke noen andre? Uansett så synes jeg ut fra hva jeg har lest og førsteintrykk at Futurehome virker som en god lader....? Men jeg vet selvsagt ikke... Det er nok derfor jam Enova har ikke krav til landemerke, så en kan helt fint velge andre. Kravet er vell at den kan styres Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. september Forfatter Del Skrevet 27. september Salvesen. skrev (7 minutter siden): Det er nok derfor jam Enova har ikke krav til landemerke, så en kan helt fint velge andre. Kravet er vell at den kan styres Men hvis noen har "spesialisert" seg på montering og oppsett av FutureHome og ikke har eller fører Easee så kan dem vel si at DEM kun kan gi enova støtte hvis futurehome monteres? Uansett ikke veldig viktig. Det virker som en god lader uansett. Men hvis noen har erfaringer med denne her så fyr gjerne løs Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september Bjerknez skrev (1 minutt siden): Men hvis noen har "spesialisert" seg på montering og oppsett av FutureHome og ikke har eller fører Easee så kan dem vel si at DEM kun kan gi enova støtte hvis futurehome monteres? Uansett ikke veldig viktig. Det virker som en god lader uansett. Men hvis noen har erfaringer med denne her så fyr gjerne løs Det er Enova som gir støtte, ikke de. Men de leverer en pakke som gir støtte og gjør sikkert papirarbeidet for deg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. september Forfatter Del Skrevet 27. september Okay. Veldig merkelig at han sa at jeg fikk støtte hvis jeg valgte den Futurehome laderen... ikke for at jeg har noe i mot den laderen, men allikevel. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september Bjerknez skrev (5 minutter siden): Okay. Veldig merkelig at han sa at jeg fikk støtte hvis jeg valgte den Futurehome laderen... ikke for at jeg har noe i mot den laderen, men allikevel. Her står det litt om kravene: https://www.zaptec.com/no/kunnskapsbank/tips-og-triks/enova-stotte-elbillader Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september Fikk enova støtte for Tesla laderen min så du trenger nok ikke akkurat den futurehome laderen Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Bjerknez skrev (På 27.9.2024 den 5:28 PM): Hadde en elektriker på befaring i dag angående å legge ut ny kurs til garasje inkludert montering av ladeboks. Hvis dem monterer en lader som heter "FutureHome" så får jeg eniva støtte på 35% for hele jobben inkludert utstyr. Da legges det 32A fra sikringsskap og ut i garasje hvor laderen begrenser strømmen til 25 ampere. I teorien kan jeg lade med maks 7kw. Det følger med HAN port sensor som automatisk begrenser strømmen til laderen hvis det nærmer seg hovedsikringens begrensning som er 40 ampere. Noen som har erfaring med FutureHome laderen her? De kjøper en ferdigpakke fra Futurehome som inkluderer alt som trengs for å få Enovastøtten, pakken inneholder ladestasjonen, Futurehome smarthus sentralen, Tilkobling for HAN porten og rele til å sette på VVB. For å få Enova støtte så er det 2 komponenter som må kunne styres for å styre strømforbruket. I denne så er det elbil og VVB. Den gamle pakken så var det termostat for varmekabel og VVB. Futurehome sentralen støtter å snakke med både Easee og Zaptec sine ladestasjoner, så de kan brukes hvis man ønsker det i stedet. Futurehome sentralen støtter også Tibber sin Pulse, som jeg mener å huske du hadde, slik at den kan snakke med Tibber enkelre også når den brukes i stedet for Futurehome sin egen. Futurehome er veldig på det med Enovastøtte, da det er enklere å få kunder inn i smarthus systemet dems, da de nevner at man får smarthus systemet gratis når man installerere elbillading, siden man får igjen kosten for det via Enova. Husk at du selv må ta jobben med å få igjen støtten fra Enova. Men er ofte verdt det. Har ikke testet Futurehome ladestasjonen, men syntes den enkle programmeringen i Futurehome var for lite avansert, og den avanserte muligheten ble for komplisert hvis vi skulle hjelpe kunde igang med dette. (Privatkunder er ikke det vi normalt satser på heller). Men Futurehome sier at vi skal henvise kundene til dems egen support hvis det er noe, da de kan hjelpe mye bedre her. Så der er de mye bedre enn mange andre, da mange andre produsenter av systemer helst ikke vil snakke med sluttkunden i det hele tatt. Skal legge til at Futurehome ladestasjonen er en av de billigste på markedet, så vet ikke om det er en god eller dårlig ting. Men det kan hende den selges billig for å heller få mer inntjening via resten av komponentene de kan selve til sitt system. Det er kun 1-2 dumme ladestasjoner som er billigere hos Norges største elektrogrossist. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. september Forfatter Del Skrevet 30. september AndersT2 skrev (55 minutter siden): De kjøper en ferdigpakke fra Futurehome som inkluderer alt som trengs for å få Enovastøtten, pakken inneholder ladestasjonen, Futurehome smarthus sentralen, Tilkobling for HAN porten og rele til å sette på VVB. For å få Enova støtte så er det 2 komponenter som må kunne styres for å styre strømforbruket. I denne så er det elbil og VVB. Den gamle pakken så var det termostat for varmekabel og VVB. Futurehome sentralen støtter å snakke med både Easee og Zaptec sine ladestasjoner, så de kan brukes hvis man ønsker det i stedet. Futurehome sentralen støtter også Tibber sin Pulse, som jeg mener å huske du hadde, slik at den kan snakke med Tibber enkelre også når den brukes i stedet for Futurehome sin egen. Futurehome er veldig på det med Enovastøtte, da det er enklere å få kunder inn i smarthus systemet dems, da de nevner at man får smarthus systemet gratis når man installerere elbillading, siden man får igjen kosten for det via Enova. Husk at du selv må ta jobben med å få igjen støtten fra Enova. Men er ofte verdt det. Har ikke testet Futurehome ladestasjonen, men syntes den enkle programmeringen i Futurehome var for lite avansert, og den avanserte muligheten ble for komplisert hvis vi skulle hjelpe kunde igang med dette. (Privatkunder er ikke det vi normalt satser på heller). Men Futurehome sier at vi skal henvise kundene til dems egen support hvis det er noe, da de kan hjelpe mye bedre her. Så der er de mye bedre enn mange andre, da mange andre produsenter av systemer helst ikke vil snakke med sluttkunden i det hele tatt. Skal legge til at Futurehome ladestasjonen er en av de billigste på markedet, så vet ikke om det er en god eller dårlig ting. Men det kan hende den selges billig for å heller få mer inntjening via resten av komponentene de kan selve til sitt system. Det er kun 1-2 dumme ladestasjoner som er billigere hos Norges største elektrogrossist. Jeg tenker jeg får pris fra dem som skal montere Futurehome i dag eller i morgen så får vi se hvor mye den Anove støtten hjelper med tanke å hva sluttsummen blir. Jeg fikk jo pris fra et annet sted uten at Enova støtte ble nevnt på 22.000 kroner for hele jobben. Derfor bør Futurehome blie vesentlig rimeligere enn dette mener jeg. Men jeg har en bang anelse om det at det er en del triksing og miksing med den Enova støtten. Tror firmaene tar litt av kaka der, for i følge han som var hos meg så tror jeg han nevnte at dem trakk fra Enova støtten for meg siden dem var "forhåndsgodkjente" av Enova. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Bjerknez skrev (1 time siden): Jeg tenker jeg får pris fra dem som skal montere Futurehome i dag eller i morgen så får vi se hvor mye den Anove støtten hjelper med tanke å hva sluttsummen blir. Jeg fikk jo pris fra et annet sted uten at Enova støtte ble nevnt på 22.000 kroner for hele jobben. Derfor bør Futurehome blie vesentlig rimeligere enn dette mener jeg. Men jeg har en bang anelse om det at det er en del triksing og miksing med den Enova støtten. Tror firmaene tar litt av kaka der, for i følge han som var hos meg så tror jeg han nevnte at dem trakk fra Enova støtten for meg siden dem var "forhåndsgodkjente" av Enova. Aldri hørt at firmaene søker støtte for brukern, kun at det må gjøres selv. Men mulig Enova har slik mulighet. Men det normale er at brukern får full regning på jobben, så får tilbakebetalt fra Enova. Sånn super kjapt regnet med full pris, 20m kabel og overspenningsvern, og full dag så 25 000,-. Så 22 tusen for en som har sett på alle detaljene, og ok pris. Så hvis Futurhomen havner ett sted mellom disse, og du trekker av 38% hvis det var Enovas støtten, så er du på 15.500,-. Eneste minuset med Futurehomen, er at den ikke er flyttbar over til andre systemer hvis man ikke liker dems system. Den kan nok stilles dum, men ikke annet. Easee og Zaptec støttes av mange nettselskaper osv hvis man ønsker strømstyring. Men fordelen er at Futurehome ikke tar månedsbetaling for dette, slik de fleste strømselskaper gjør. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. september Forfatter Del Skrevet 30. september AndersT2 skrev (1 time siden): Aldri hørt at firmaene søker støtte for brukern, kun at det må gjøres selv. Men mulig Enova har slik mulighet. Men det normale er at brukern får full regning på jobben, så får tilbakebetalt fra Enova. Sånn super kjapt regnet med full pris, 20m kabel og overspenningsvern, og full dag så 25 000,-. Så 22 tusen for en som har sett på alle detaljene, og ok pris. Så hvis Futurhomen havner ett sted mellom disse, og du trekker av 38% hvis det var Enovas støtten, så er du på 15.500,-. Eneste minuset med Futurehomen, er at den ikke er flyttbar over til andre systemer hvis man ikke liker dems system. Den kan nok stilles dum, men ikke annet. Easee og Zaptec støttes av mange nettselskaper osv hvis man ønsker strømstyring. Men fordelen er at Futurehome ikke tar månedsbetaling for dette, slik de fleste strømselskaper gjør. Kan godt hende jeg missforsto dem angående støtten, men mener det var det han sa. Jeg venter uansett på tilbudet og det kan hende jeg setter opp en ladeboks til fra Futurehome på den andre 16amp kursen vi har og bytter ut den gamle "dumme" laderen. Den er det jo bare å bytte og alt ligger klart. Får jeg kun laderen til rundt 5.000 kroner og får igjen 35% så kan jo det være en god løsning når dem først er der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå