Gå til innhold

Volvo EX30 Ultra | Long Range | Twin motor | 428HK - erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Bjerknez said:

To ganger har denne blitt hentet på gårdstunet grunnet problemer med start av batteri. Jeg vet ikke detaljer... Det kan uansett være tilfeldig. 

Kjent problem med ganske mange elbiler at 12V batterier blir flatt av diverse grunner. Volvo EX30 har også gammeldags 12V blybatteri i seg av en eller annen grunn så ikke umulig du og får slike problemer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (6 minutter siden):

Kjent problem med ganske mange elbiler at 12V batterier blir flatt av diverse grunner. Volvo EX30 har også gammeldags 12V blybatteri i seg av en eller annen grunn så ikke umulig du og får slike problemer..

Det er ikke der for en og annen grunn. Det drifter alt av systemer i bilen, og lys, infotaiment osv. Det er som ett buffer batteri.

Det kan være greit å lære seg hvordan den enkelte bil lader dette, og hvor begrensningene er. Og her har de store hatt litt problemer i starten. VAG systemet hadde i starten at det kun ble ladet under kjøring, slik som de normalt gjorde. Det resulterte i at den god del som var på ferie over lang tid kom tilbake til at sin Audi "fat" e-Tron ikke ville starte.

Min Ioniq 5 har hatt sine problemer, det vedlikeholdslades fra hovedbatteriet, men i starten så hadde de satt en grense på at den ikke skulle lade 12V batteriet hvis hovedbatteriet var under 30%. Den grensen er vist nå endret til 10%, samt at de har hatt ett problem med styre/lademodulen for det. Jeg kom til død bil en morgen, selv om bilen var ladet opp til 100%. Den var hadde stått en del i ferien med lavt batteri ca 20%, og den ladet ikke 12V batteriet selv når hovedbatteriet ble over 12V. Mobile som den ble tauet til brukte 5 dager på å bytte batteriet, samt styremodulen de også tok samtidig (Det var den som tok ett noen dager å skaffe). De byttet ikke batteriet heller, selv om det var kjent at mange av de tidlige bilene hadde dårlige batterier.

Fikk det samme igjen senere, men hadde da gått til innkjøp av liten batteristarter, og fungerte fint igjen etter det. Gang 3 så byttet jeg batteriet selv, og fungert fint siden den tid.

Det er også viktig å finne ut om hovedbatteriet også tappes når de står ubrukt. Tesla har slitt med det når brukerne bruker century mode. De har greid å fikse hvor mye det bruker etter det jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Kjent problem med ganske mange elbiler at 12V batterier blir flatt av diverse grunner. Volvo EX30 har også gammeldags 12V blybatteri i seg av en eller annen grunn så ikke umulig du og får slike problemer..

Det eneste jeg vet er at jeg selv aldri har opplevd at en av mine biler gjennom mine snart 50 leveår har blitt hentet hjemme på tunet. Heller ikke eldgamle biler som jeg har hatt. 

Feilen var så vidt jeg vet ikke selve batteriet hvis jeg forsto naboen rett men en ladekrets som hadde røket. Noe mer vet jeg ikke. Dette er en bil som går daglig så dette burde uansett ikke skje mener jeg. 

Den andre gangen bilen ble hentet var det noe annet. Hva vet jeg ikke. Men den går igjen nå vertfall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, AndersT2 said:

Det er ikke der for en og annen grunn. Det drifter alt av systemer i bilen, og lys, infotaiment osv. Det er som ett buffer batteri.

Det kan være greit å lære seg hvordan den enkelte bil lader dette, og hvor begrensningene er. Og her har de store hatt litt problemer i starten. VAG systemet hadde i starten at det kun ble ladet under kjøring, slik som de normalt gjorde. Det resulterte i at den god del som var på ferie over lang tid kom tilbake til at sin Audi "fat" e-Tron ikke ville starte.

Min Ioniq 5 har hatt sine problemer, det vedlikeholdslades fra hovedbatteriet, men i starten så hadde de satt en grense på at den ikke skulle lade 12V batteriet hvis hovedbatteriet var under 30%. Den grensen er vist nå endret til 10%, samt at de har hatt ett problem med styre/lademodulen for det. Jeg kom til død bil en morgen, selv om bilen var ladet opp til 100%. Den var hadde stått en del i ferien med lavt batteri ca 20%, og den ladet ikke 12V batteriet selv når hovedbatteriet ble over 12V. Mobile som den ble tauet til brukte 5 dager på å bytte batteriet, samt styremodulen de også tok samtidig (Det var den som tok ett noen dager å skaffe). De byttet ikke batteriet heller, selv om det var kjent at mange av de tidlige bilene hadde dårlige batterier.

Fikk det samme igjen senere, men hadde da gått til innkjøp av liten batteristarter, og fungerte fint igjen etter det. Gang 3 så byttet jeg batteriet selv, og fungert fint siden den tid.

Det er også viktig å finne ut om hovedbatteriet også tappes når de står ubrukt. Tesla har slitt med det når brukerne bruker century mode. De har greid å fikse hvor mye det bruker etter det jeg har skjønt.

Ja vet grunnlaget til hvorfor det er der - poenget mitt var bare at andre merker har gått over til 12V/16V/48V lithium batteri og ikke bly.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Bjerknez said:

Det eneste jeg vet er at jeg selv aldri har opplevd at en av mine biler gjennom mine snart 50 leveår har blitt hentet hjemme på tunet. Heller ikke eldgamle biler som jeg har hatt. 

Feilen var så vidt jeg vet ikke selve batteriet hvis jeg forsto naboen rett men en ladekrets som hadde røket. Noe mer vet jeg ikke. Dette er en bil som går daglig så dette burde uansett ikke skje mener jeg. 

Den andre gangen bilen ble hentet var det noe annet. Hva vet jeg ikke. Men den går igjen nå vertfall...

Ja er ladekretsene som tuller så batterien blir tomme. Blybatteriet tåler dårlig å bli tom og tar stor skade av det så blir man først plager blir man gjerne mere plaget siden batteriet har så tapt kapasitet. Lithiumbatteriene har BMS og slår seg av før de tar skade.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Complexity said:

Ja vet grunnlaget til hvorfor det er der - poenget mitt var bare at andre merker har gått over til 12V/16V/48V lithium batteri og ikke bly.

Det har ingen betydning for hvorvidt en bil feiler p.g.a. utladet lavspentbatteri. Li-ion lades også ut og et utladet li-ion lavspentbatteri hindrer bilen å starte akkurat slik et utladet blybatteri gjør. Det eneste li-ion batteriet gjør er at det blir litt lettere, men vi snakker ikke veldig mye vekt her. Elbiler trenger ikke så store lavspentbatterier som ICE siden de ikke har en startmotor å dra rundt.

Problemet er biler som bruker for mye energi på vedlikeholdsoppgaver mens bilen ikke er i bruk. Noen biler implementerer krykker som å lukke kontaktorene også mens bilen står stille for å lade opp lavspentbatteriet, men å lene seg på det medfører at hovedbatteriet tappes over tid, så det riktige løsningen er å sørge for at bilen holder et tilstrekkelig lavt forbruk når den står stille slik at man ikke risikerer at lavspentbatteriet lades ut.

Når vi leverte til biler for 10-15 år siden hadde vi kravspec at hele bilen skulle dra mindre enn 50mA (Og dermed ble budsjettert over alle komponentene) noe som holder til at batteriet varer over et år.

I nyere tid har nok en del produsenter gått over styr med hva de gjør mens bilen står stille som har medført problemer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Det har ingen betydning for hvorvidt en bil feiler p.g.a. utladet lavspentbatteri. Li-ion lades også ut og et utladet li-ion lavspentbatteri hindrer bilen å starte akkurat slik et utladet blybatteri gjør. Det eneste li-ion batteriet gjør er at det blir litt lettere, men vi snakker ikke veldig mye vekt her. Elbiler trenger ikke så store lavspentbatterier som ICE siden de ikke har en startmotor å dra rundt.

Problemet er biler som bruker for mye energi på vedlikeholdsoppgaver mens bilen ikke er i bruk. Noen biler implementerer krykker som å lukke kontaktorene også mens bilen står stille for å lade opp lavspentbatteriet, men å lene seg på det medfører at hovedbatteriet tappes over tid, så det riktige løsningen er å sørge for at bilen holder et tilstrekkelig lavt forbruk når den står stille slik at man ikke risikerer at lavspentbatteriet lades ut.

Når vi leverte til biler for 10-15 år siden hadde vi kravspec at hele bilen skulle dra mindre enn 50mA (Og dermed ble budsjettert over alle komponentene) noe som holder til at batteriet varer over et år.

I nyere tid har nok en del produsenter gått over styr med hva de gjør mens bilen står stille som har medført problemer.

Ikke så viktig at bilen bruker lite strøm når den står stille bare laderen klarer å passe på at det blir ladet ved behov. Er jo her veldig mange biler feiler.

Har blybatterier i begge mine elbiler og de er 10 og 5 år gamle. Er redusert kapasitet på dem begge spesielt det 10 år gamle men det fungerer enda. Dog har jeg på varsling om spenningen blir for lav.

Grunnen til at mange enda bruker gamle 12V blybatterier er nok fordi det er enklere og billigere for dem å gjøre det. Lithiumbatterier kan f.eks ikke lades når det er fryst. Er enkle fiks på dette som f.eks Tesla har implementert men tipper mange ikke gidder sålenge blybatteri funker sånn passe.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Kjent problem med ganske mange elbiler at 12V batterier blir flatt av diverse grunner. Volvo EX30 har også gammeldags 12V blybatteri i seg av en eller annen grunn så ikke umulig du og får slike problemer..

Det er helt utrolig hvordan du holder på. Det har selvfølgelig ingenting med saken å gjøre om det er bly eller Li-Ion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, uname -i said:

Det er helt utrolig hvordan du holder på. Det har selvfølgelig ingenting med saken å gjøre om det er bly eller Li-Ion.

Det har noe med saken å gjøre at blybatteriene blir ødelagt raskt av dette problemet som mange biler sliter med. Blybatterier er generelt veldig avleggs.

Virker som at folk med EX30 og 12V problemer må ha batteri tilsendt fra Sverige og? Forhåpentligvis bare noe nå i starten.

https://www.reddit.com/r/ex30/s/nONvFsNFFq

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Det har noe med saken å gjøre at blybatteriene blir ødelagt raskt av dette problemet som mange biler sliter med. Blybatterier er generelt veldig avleggs.

Du driver så mye med FUD mot denne modellen at det er helt utrolig.

Her har en kar glad og fornøyd kjøpt seg en EX30(Gratulerer, fin bil) og det FØRSTE svaret er fra deg hvor du advarer mot at hele infotainmentsystemet vil ligge brakk etter kort tid eller som du sa "etter et par oppdateringer".  Helt uten basis i virkeligheten.

Og nå mener du at han vil få problemer med batteriet selv om jeg og mange andre her påpeker at det har ikke noe med typen batteri å gjøre, men om systemene i bilen tapper batteriet.  Og det er null tegn foreløpig til at dette skal være et problem med EX30.

Tydelig at denne EX30 sees på som en farlig konkurrent til Tesla.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
29 minutes ago, uname -i said:

Du driver så mye med FUD mot denne modellen at det er helt utrolig.

Her har en kar glad og fornøyd kjøpt seg en EX30(Gratulerer, fin bil) og det FØRSTE svaret er fra deg hvor du advarer mot at hele infotainmentsystemet vil ligge brakk etter kort tid eller som du sa "etter et par oppdateringer".  Helt uten basis i virkeligheten.

Og nå mener du at han vil få problemer med batteriet selv om jeg og mange andre her påpeker at det har ikke noe med typen batteri å gjøre, men om systemene i bilen tapper batteriet.  Og det er null tegn foreløpig til at dette skal være et problem med EX30.

Tydelig at denne EX30 sees på som en farlig konkurrent til Tesla.

Vel det med batteri gjelder nå veldig mange elbiler og ikke bare denne - og samtidige har problemer.. og joda laderne i EX30 feiler dem bare se linken over. Og eierne må vente på å tilsendt nytt 12V batteri fra sverige da det tilsynelatende dør når laderen streiker. Noe som ikke ville skjedd med ett lithium 12V batteri.

Trådstarter har jo "Meninger" i tittelen på tråden. Men for all del la oss bare snakke flott om denne feilfrie bilen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Vel det med batteri gjelder nå veldig mange elbiler og ikke bare denne - og samtidige har problemer.. og joda laderne i EX30 feiler dem bare se linken over. Og eierne må vente på å tilsendt nytt 12V batteri fra sverige da det tilsynelatende dør når laderen streiker. Noe som ikke ville skjedd med ett lithium 12V batteri.

Blybatterier dør heller ikke om de blir utladet. Miste kapasitet, ja, men de dør ikke. Enda mer tull fra Tesla-selgeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare akyte inn for å nevne at jeg overhodet ikke blir skremt eller krenket fordi enkelte ikke liker bilen jeg skal ha. Det kunne ikke brydd meg mindre. Alle biler har som nevnt sine problemer av en eller annen grad. Jeg sier ikke at EX30 er perfekt, men jeg sier at det er den bilen som er mest perfekt for meg ut fra de premissene jeg har satt. Så får jeg heller bare ta en kalkulert risiko med å leve med de feilene som skulle oppstå. :) 

Fanboys er sikkert gøy, men jeg er altså ingen fanboy av noen bil. Det er til syvende og sist en bil. Fire hjul med batteri i midten og et karosseri formet etter humøret til en designer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 18.9.2024 den 2:26 AM):

Man må litt i overkant dypt inn i menyene for å endre enkelte vesentlige ting, noe jeg mener er unødvendig. Det er spesielt to ting jeg tenker på. Følsomheten på vindusviskerne og pilot alert. Sistnevnte er det mange som deaktiverer da det puper i bilen hver gang man titter bort fra veien. Man kan heller ikke lage noen snarvei for denne. 

noe mer har ikke jeg funnet av betydning som kan omtales for "negativt".

Du ser på en virkelig flott bil @Bjerknez, det er det ingen tvil om.

Ang. noe du skrev i første post, så er det flere som har reagert (og antagelig irritert seg) på dette, og har kommet med en løsning på det. Vet ikke akkurat hvor pent det er å lime en plastbit på ratt stammen, men den fungerer tydeligvis til formålet.
I tillegg så har de også en annen liten plastbit til å tape over Harman Kardon logoen som til tider kan blende litt når solen er i en spesiell høyde i forhold til kjøreretningen. 
Se litt på denne linken her,

https://www.tv2.no/broom/plastbit-til-149-kroner-loser-nybilproblem/16763283/

Det du skriver i post #3 om Tesla og at de ikke har biler til prøvekjøring og så anbefaler deg heller å dra til nabobutikken for der kan du få bedre tilbud. Jeg tror jeg vet hvor du har vært, og hvor de ba deg dra for evt. å kunne prøvekjøre en TM3. Om det er der jeg tror, så ligger det vel bare et stort varehus i mellom dem.
Det som er litt rart med nabobutikken er Teslaene de har til salgs der, hvert fall om en ser på 2024 modellene (spes TMY), da har omtrentlig samtlige av dem en kjørelengde på 1.000 - 1.500km. Om det er biler de har importert selv står det ingen ting om, bare når de er registrert første gangen.....
Behøver ikke bety noe, men synes det virker litt rart. Klart de kan jo tjene på at de faktisk har biler fysisk i butikken som både kan prøves og kjøpes, men da tror jeg en kanskje skal følge med litt for å være sikker på at en har de norske garantiene. 

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Ikke så viktig at bilen bruker lite strøm når den står stille bare laderen klarer å passe på at det blir ladet ved behov. Er jo her veldig mange biler feiler.

Eh, jo. Noen ganger må biler stå en stund. Om man lar bilen bruke masse strøm og så bare bruker hovedbatteriet så vil det også lades ut.

Man kan naturligvis lage mellomløsninger hvor bilen tillates å bruke mye strøm en stund men så går i sparemodus, men det er i utgangspunktet uheldig om bilen lukker kontaktorene mer enn absolutt nødvendig når den ikke er i bruk. I.e. helst kun når den kjøres eller når den lades. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...