Gå til innhold

Volvo EX30 Ultra | Long Range | Twin motor | 428HK - erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Bjerknez said:

Har ingenting i mot Tesla i utgangspunktet. Tesla er tross alt den eneste reelle konkurrenten til EX30 slik jeg ser det. Men Tesla faller for meg litt igjennom på en noen områder som gjør at vektskålen bikker i favør Volvo. 

Andre kan ha andre kriterier som favoriserer Tesla, å det er helt greit. :)

Jeg har meget stor tro på Volvoen. For meg er dette mer "bil". Mange med Tesla inkludert selgeren jeg snakket med har hatt problemer med at vinduer og dører fryser igjen. DET er ikke noe jeg vil styre med vinterstid. 

 

Du burde nok smøre listene på Volvoen din og. Værste jeg var borti engang var en liten Citroen hvor døren satt ekstremt fast. Endte med å ødelegge både dørhantak og dørliste.. Ikke var det elbil heller så kunne ikke forvarme. Er generelt ett lite problem på elbiler starter bare varmen fra appen en liten stund før man skal kjøre så er dørene løse og rutene isfrie.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 minutter siden):

Du burde nok smøre listene på Volvoen din og. Værste jeg var borti engang var en liten Citroen hvor døren satt ekstremt fast. Endte med å ødelegge både dørhantak og dørliste.. Ikke var det elbil heller så kunne ikke forvarme. Er generelt ett lite problem på elbiler starter bare varmen fra appen en liten stund før man skal kjøre så er dørene løse og rutene isfrie.

 

Alle lister bør smøres. Men siden jeg har forstått at vinduene på Tesla automatisk lukker seg opp litt når man åpner døren så ser jeg for meg problemer med både motoren, vinduet og ellers andre ting på sikt. 

Tesla er i mine øyne en morsom "sommerbil". Helt klart en bil som sikkert presterer bra jamt over, men Volvo er for meg mer "bil" (i mangel på bedre beskrivelse)

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Bjerknez said:

Alle lister bør smøres. Men siden jeg har forstått at vinduene på Tesla automatisk lukker seg opp litt når man åpner døren så ser jeg for meg problemer med både motoren, vinduet og ellers andre ting på sikt. 

Tesla er i mine øyne en morsom "sommerbil". Helt klart en bil som sikkert presterer bra jamt over, men Volvo er for meg mer "bil" (i mangel på bedre beskrivelse)

De åpner seg litt ja. De jukker og litt opp og ned med jevne mellomrom når det er minusgrader for å hindre å fryse fast.

Men det er ikke det beste på vinteren nei, men etter 5 år med min (bor i nord hvor det er mye vinter) så har det gått fint. Man kan heldigvis åpne døren fra appen så slipper å dra i dørhantaket (som også kan være fryst på Tesla, spesielt de eldre utgavene)
Nå er jeg glad i varm bil da og hater å skrape is så slår alltid på varmen 5-10 minutter før jeg skal kjøre.

En fordel med rammeløse vinduer er at man kan ta vinduet helt ned og lettere gå inn og ut av bilen på trange plasser. Men det er nok den eneste fordelen 😛

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lykke til med ny bil - når den tid kommer!

Jeg angret litt på å ha kjøpt MG 4 når EX30 ble annonsert.

Hadde MG 4 på service i sommer for første gang, og tok da en kikk på EX30 siden det er samme forhandler her. Jeg fant meg dessverre ikke til rette i førermiljøet, for minimalistisk. Men generelt greie materialvalg, min MG 4 er plastic fantastic! 🙈

Sammenlignet mot min MG4 så føltes den mye mindre ut innvendig både i førersete og baksete, den er bare ca 5cm mindre enn MG4, men føltes mye mindre.

Så det ble til at jeg gladelig gikk tilbake og hentet MG 4 etter service. (nå er MG 4 langt fra en perfekt bil, men jeg ville valgt den hver dag over EX30 ut fra mine preferanser).

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (55 minutter siden):

Lykke til med ny bil - når den tid kommer!

Jeg angret litt på å ha kjøpt MG 4 når EX30 ble annonsert.

Hadde MG 4 på service i sommer for første gang, og tok da en kikk på EX30 siden det er samme forhandler her. Jeg fant meg dessverre ikke til rette i førermiljøet, for minimalistisk. Men generelt greie materialvalg, min MG 4 er plastic fantastic! 🙈

Sammenlignet mot min MG4 så føltes den mye mindre ut innvendig både i førersete og baksete, den er bare ca 5cm mindre enn MG4, men føltes mye mindre.

Så det ble til at jeg gladelig gikk tilbake og hentet MG 4 etter service. (nå er MG 4 langt fra en perfekt bil, men jeg ville valgt den hver dag over EX30 ut fra mine preferanser).

I see.

I utgangspunktet et ganske minimalistisk førermiljø ja, men jeg ble veldig fort vant til det å likte det. Føltes mer moderne, på en måte. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Nimrad said:

Med tanke på Google's historikk med å bare legge ned relativt populære produkter så skulle det ikke overraske meg om de la ned hele Google Automotive.

Android Automotive er et open source prosjekt. Om google slutter å bidra hindrer det ikke andre å holde det oppdatert (F.eks bil OEMene som bruker det)

Til forskjell fra mobiltelefoner er det ikke så vesentlig med proprietære google APIer/resurser, og de som kan tenkes å være viktige (maps f.eks) er nok OEMene godt dekt med bindende avtaler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

Android Automotive er et open source prosjekt. Om google slutter å bidra hindrer det ikke andre å holde det oppdatert (F.eks bil OEMene som bruker det)

Til forskjell fra mobiltelefoner er det ikke så vesentlig med proprietære google APIer/resurser, og de som kan tenkes å være viktige (maps f.eks) er nok OEMene godt dekt med bindende avtaler.

Absolutt, bilen slutter jo ikke å virke akkurat, men spørs om det blir noe særlig av nye funksjoner hvis det skulle skjedd. Hvis det blir nedlagt fra Google sin side kan det jo fort tenkes at de fleste vil bort fra det på nye modeller og da er insentivene veldig dårlige for å forbedre så mye.

Jeg tror ikke det er så veldig sannsynlig. Selv om det ikke er så utbredt ville jeg tenkt det var strategisk viktig for dem, men man begynner jo å lure når det skjer så lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde EX30 og de må nok justere mye når det gjelder kjøreopplevelse, var direkte ekkel å kjøre. Nå sammenligner jeg mot Polestar 2 som er fintunet over år og er behagelig å kjøre. Forskjellen kom som et sjokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (5 timer siden):

Prøvde EX30 og de må nok justere mye når det gjelder kjøreopplevelse, var direkte ekkel å kjøre. Nå sammenligner jeg mot Polestar 2 som er fintunet over år og er behagelig å kjøre. Forskjellen kom som et sjokk.

Med så bastante og kraftige meninger så synes jeg påstanden din krever en mer utdyping av hva som var "ekkelt" med å kjøre den. For det er nemlig ingen testere som har skrevet noe negativt vedrørende det å kjlre bilen som jeg har sett. 

Jeg har kjørt den selv å jeg kommer fra en meget velutprøvd og traust VW Caddy og kjøreopplevelsen min var helt konge. 

Siden utsagnet ditt var såpass kraftig så regner jeg med at du har flere horn i siden til bilen så rams gjerne opp alle punkter som bar negativt med bilen som får deg til å mene det vedrørende kjøreopplevelse. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Nimrad said:

Absolutt, bilen slutter jo ikke å virke akkurat, men spørs om det blir noe særlig av nye funksjoner hvis det skulle skjedd. Hvis det blir nedlagt fra Google sin side kan det jo fort tenkes at de fleste vil bort fra det på nye modeller og da er insentivene veldig dårlige for å forbedre så mye.

Jeg tror ikke det er så veldig sannsynlig. Selv om det ikke er så utbredt ville jeg tenkt det var strategisk viktig for dem, men man begynner jo å lure når det skjer så lite.

Tror nok Google er langt mindre viktige for android automotive enn du tror.

Aktører som er involvert er: Geely (Volvo, Lotus, Polestar), Renault/Nissan/Mitsubishi alliansen, GM, Stellantis (Citroen, Peugot, Fiat, Opel, m.f.), Ford, Honda, BMW (BMW, Mini, Rolls Royce), VAG (VW, Skoda, Audi), Porsche, Lucid, Rivian.

Mange implementerer det også uten GAS (Google Automotive Services, d.v.s. map, play store, assistant), så det er ikke slik at googles deltagelse er noen nødvendighet.

Lenke til kommentar

Kikket litt på Polestar 2 nettopp. Bilen ser bra ut og naboen har faktisk en Polestar. Jeg har hele tiden trodd at dette var en Volvo sedan av eldre type, men ser nå at naboen har en Polestar. 

To ganger har denne blitt hentet på gårdstunet grunnet problemer med start av batteri. Jeg vet ikke detaljer... Det kan uansett være tilfeldig. 

Førsteinntrykket mitt når jeg ser/leser om den er at den ser bra ut, og har god rekkevidde. Den har mer hester enn Volvo EX30 men er noe treigere fra 0-100. Den er like trang om ikke trangere enn Volvo i baksetet.

Estetisk så liker jeg Volvo EX30 bedre. Den ser på en måte større ut, uten at den nødvendigvis er det. Jeg likte ikke interiøret i Polestar like godt. Jeg liker litt mer spartansk interør. Det virker mer moderne. (jeg mente det stikk motsatte tidligere....)

Prismessig så faller Polestar 2 igjennom. Med noenlunde samme utstyr og største motorpakke samt 20" felger etc etc. havner denne på nesten 100.000 mer enn Volvo EX30. Det er den ikke verdt i mine øyne. 

Så totalt sett spesielt i forhold til pris havner Polestar bak både Tesla og EX30 for min del. Det finnes heller ingen forhandlere i nærheten av her jeg bor, samme som med Mini Cooper jeg tidligere så på. Tesla sliter også litt der. 

Volvo finner man i stort sett alle byer. Føles mer trygt og ikke minst enklere når man slipper og sette himmel og jord i bevegelse når man skal levere bilen på service etc. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (15 minutter siden):

Kikket litt på Polestar 2 nettopp. Bilen ser bra ut og naboen har faktisk en Polestar. Jeg har hele tiden trodd at dette var en Volvo sedan av eldre type, men ser nå at naboen har en Polestar. 

To ganger har denne blitt hentet på gårdstunet grunnet problemer med start av batteri. Jeg vet ikke detaljer... Det kan uansett være tilfeldig. 

Førsteinntrykket mitt når jeg ser/leser om den er at den ser bra ut, og har god rekkevidde. Den har mer hester enn Volvo EX30 men er noe treigere fra 0-100. Den er like trang om ikke trangere enn Volvo i baksetet.

Estetisk så liker jeg Volvo EX30 bedre. Den ser på en måte større ut, uten at den nødvendigvis er det. Jeg likte ikke interiøret i Polestar like godt. Jeg liker litt mer spartansk interør. Det virker mer moderne. (jeg mente det stikk motsatte tidligere....)

Prismessig så faller Polestar 2 igjennom. Med noenlunde samme utstyr og største motorpakke samt 20" felger etc etc. havner denne på nesten 100.000 mer enn Volvo EX30. Det er den ikke verdt i mine øyne. 

Så totalt sett spesielt i forhold til pris havner Polestar bak både Tesla og EX30 for min del. Det finnes heller ingen forhandlere i nærheten av her jeg bor, samme som med Mini Cooper jeg tidligere så på. Tesla sliter også litt der. 

Volvo finner man i stort sett alle byer. Føles mer trygt og ikke minst enklere når man slipper og sette himmel og jord i bevegelse når man skal levere bilen på service etc. 

Polestar er basert på platformen til Volvo XC40 og er således en større og mer påkostet bil enn EX30. Polestar server man på sitt neærmeste Volvoverksted

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 minutter siden):

Polestar er basert på platformen til Volvo XC40 og er således en større og mer påkostet bil enn EX30. Polestar server man på sitt neærmeste Volvoverksted

Aha, den virket ikke større i testen jeg så på vertfall? Vertfall ikke i baksetet... 

Uansett, så er ikke Polestar da en direkte konkurrent til EX30 da den som du sier er større. For min del som skal kjlre denne helt alene i 95% av tiden så kunne jeg faktisk klart meg med en VW e-UP, men den får man jo ikke akkurat blod i røret av å se på eller kjøre... 😅

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Aha, den virket ikke større i testen jeg så på vertfall? Vertfall ikke i baksetet... 

Uansett, så er ikke Polestar da en direkte konkurrent til EX30 da den som du sier er større. For min del som skal kjlre denne helt alene i 95% av tiden så kunne jeg faktisk klart meg med en VW e-UP, men den får man jo ikke akkurat blod i røret av å se på eller kjøre... 😅

Hadde e-Up som låne bil en dag når eGolfen var på reperasjon. Synes den ga litt gokart følelse å gjøre. Var egentlig litt positivt overrasket i forhold til det jeg hadde trodd.

Brodern bestilte Polestar 2 Performance eller hva den het før den ble sluppet (Den med bedre bremser). Heldigvis så var vi innom å kikket på den i showrommet. Så han avbestilte på veien ut igjen. Det var egentlig 2 ting som han ikke likte. Det ene var hvor trangt det var i fører plassen, da midt konsollen steg veldig opp mot fronten. Så man følte litt at man satt i bås. Han er 194, og litt rundt i kantene. Jeg som er 176 syntes også midtkonsollen var litt vel i største laget. Ble litt som en vegg mellom fører og passasjer siden. Selv syntes jeg baksetet var ok etter fossil bil standarder, men var ca lik plass som i eGolfen jeg hadde det. I forhold til Ioniq 5 så var det dårlig plass.

Det andre brodern ikke likte var de store sorte rammene rundt skjermen. Var vel for 2cm eller noe mer, så han syntes det var irriterende mye bortkastet plass på den. Han endte i stedet opp med VW ID4 (Er stort sett fornøyd, men den har noen irritasjons momenter), slik som hvor mye det må trøkkes for å få av Lane Assistent. Min Ioniq 5 har heldigvis hurtigknapp for det, noe de fleste vel har fått nå om dagen.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 minutter siden):

Hadde e-Up som låne bil en dag når eGolfen var på reperasjon. Synes den ga litt gokart følelse å gjøre. Var egentlig litt positivt overrasket i forhold til det jeg hadde trodd.

Brodern bestilte Polestar 2 Performance eller hva den het før den ble sluppet (Den med bedre bremser). Heldigvis så var vi innom å kikket på den i showrommet. Så han avbestilte på veien ut igjen. Det var egentlig 2 ting som han ikke likte. Det ene var hvor trangt det var i fører plassen, da midt konsollen steg veldig opp mot fronten. Så man følte litt at man satt i bås. Han er 194, og litt rundt i kantene. Jeg som er 176 syntes også midtkonsollen var litt vel i største laget. Ble litt som en vegg mellom fører og passasjer siden. Selv syntes jeg baksetet var ok etter fossil bil standarder, men var ca lik plass som i eGolfen jeg hadde det. I forhold til Ioniq 5 så var det dårlig plass.

Det andre brodern ikke likte var de store sorte rammene rundt skjermen. Var vel for 2cm eller noe mer, så han syntes det var irriterende mye bortkastet plass på den. Han endte i stedet opp med VW ID4 (Er stort sett fornøyd, men den har noen irritasjons momenter), slik som hvor mye det må trøkkes for å få av Lane Assistent. Min Ioniq 5 har heldigvis hurtigknapp for det, noe de fleste vel har fått nå om dagen.

Vedrørende VW e-UP så må vel dette være det kjipeste jeg har kjørt i hele mitt liv. Jeg får ikke noe gocart følelse i denne. Hjulene (kappeskivene) sporer veldig og bilens dempere gir ikke noe goacart følelse. Jeg synes også bilen går dårlig. Greit fra 0-60, men over der skjer det lite. 

Ut fra bildet jeg så, så likte heller ikke jeg førerplassen i Polestar 2. litt vel kompakt og trangt. Midtkonsollen blir jo som en vegg som du sier. Føler dem har brukt mye plast her som dem kunne spart seg for. Men det skal sies at jeg aldri har kjlrt eller sittet i en Polestar 2. ikke er den veldig interresant heller. Den KUNNE vært det om den kostet 100k mindre, men selv da ville jeg nok valgt Volvoen da jeg liker interiøret og den mer moderne minimalistiske stilen bedre. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Vedrørende VW e-UP så må vel dette være det kjipeste jeg har kjørt i hele mitt liv. Jeg får ikke noe gocart følelse i denne. Hjulene (kappeskivene) sporer veldig og bilens dempere gir ikke noe goacart følelse. Jeg synes også bilen går dårlig. Greit fra 0-60, men over der skjer det lite. 

Var nok aldri over 60 med den den dagen jeg hadde den, kommer som regel ikke over det i Oslo.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 minutt siden):

Var nok aldri over 60 med den den dagen jeg hadde den, kommer som regel ikke over det i Oslo.

Okay. Kjørekomforten er også dårlig. Er ikke engang midtarmlene (i den vi har vertfall). Rett å slett bare kjipt. Men den funker som en billig pendlebil så klart...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...