kremt Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Hvilken pris fikk du på EX30? Jeg ser de kjører kampanje nå med gratis vinterhjul og hengerkrok. Skal visstnok kunne få noen prosenter avslag på toppen av dette også. Kanskje jeg burde prøvekjøre denne volvoen for moro skyld. Du blir helt sikkert veldig fornøyd med BMW-en, det er jo også to helt forskjellige biler og med ganske ulik pris. Jeg ser leasing pris total kostnad over 3 år blir omtrent helt lik for i4 fully charged som med ex30 ultra twin. Så volvo må sette veldig lav annenhåndsverdi på bilene sine. Det er egentlig ganske oppsiktsvekkende at en bil som koster 150 tusen mer koster det samme å lease over 3 år. Spoiler Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. oktober Forfatter Del Skrevet 24. oktober kremt skrev (2 minutter siden): Hvilken pris fikk du på EX30? Jeg ser de kjører kampanje nå med gratis vinterhjul og hengerkrok. Skal visstnok kunne få noen prosenter avslag på toppen av dette også. Kanskje jeg burde prøvekjøre denne volvoen for moro skyld. Du blir helt sikkert veldig fornøyd med BMW-en, det er jo også to helt forskjellige biler og med ganske ulik pris. Jeg ser leasing pris total kostnad over 3 år blir omtrent helt lik for i4 fully charged som med ex30 ultra twin. Så volvo må sette veldig lav annenhåndsverdi på bilene sine. Det er egentlig ganske oppsiktsvekkende at en bil som koster 150 tusen mer koster det samme å lease over 3 år. Skjul innhold Tror jeg endte på 489.000 med 20" hjul og sotede bakvinduer. Leasingen havnet på tett opp til 8.000 uten innskudd. i4 M50 stock med 20" hjul som koster 620.000 kr. Kostet 8.065 i leasing. Uten innskudd på begge to. Husk at kampanjen på i4 M50 som varer ut året er helt sinnsyk. Disse bilene koster fort 200.000 mer etter nyttår. Det er nok derfor denne er gunstig akkurat nå, siden gjenkjøpsverdien da blir ganske høy. Men alle andre biler jeg har sjekket pris på som koster mye mer enn Volvoen koster like mye eller mindre i måneden. Så volvoen sin restverdi er nok satt veldig lavt. Desverre. Bare dra å sjekk prisen på en topputstyrt iOniq 5 til 100.000 kr. Mer enn volvoen. Den koster omtrent det samme pr. måned. Det samme gjelder VW id4. Toppmodellen altså. Så Volvoen er helt håpløs der. 1 Lenke til kommentar
Blackcomb Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Hmm, finnes det egentlig noen logisk grunn til å velge Volvo EX30 når Kia EV3 finnes? Er den ikke bedre på omtrent alt? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. oktober Forfatter Del Skrevet 27. oktober Blackcomb skrev (5 minutter siden): Hmm, finnes det egentlig noen logisk grunn til å velge Volvo EX30 når Kia EV3 finnes? Er den ikke bedre på omtrent alt? Smak og behag. EX30 ser bedre ut synes nå jeg. Den har også mye heftigere motor. Dog har den dårligere rekkevidde enn Kia. Kia koster ca. 60.000 mindre enn Volvo og i følge leasingtallene er Kia gunstigere vedrørende restverdi etter mitt veldig kjappe og upresise regnestykke. Da ville jeg heller valgt Hyundai iOniq 5. koster 100.000 mer enn Volvo (med største utstyrspakke) men etter min mening er dette allikevel mer bil for pengene. Jeg synes Volvoen ut fra det jeg har sett og sammenlignet med blir for dyr. Dem regner ganske lav restverdi på bilen. Hvorfor vet jeg ikke. Så dette blir litt smak og behag egentlig. Hyundai Kona er mer sammenlignbar med EX30, men i mine øyne er denne grisestygg bak. En hyundai ioniq 5 koster rundt 600.000 topputstyrt. Det samme koster BMW i4 M50. Trenger du ikke plassen, er BMW et opplagt valg spør du meg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. oktober Forfatter Del Skrevet 27. oktober Men Hyundai ioniq 5 er en meget smart bil. Jeg har prøvesittet den og det er veldig god plass i den bilen. En skikkelig fin og fornuftig bil som slett ikke føles billig. Den er ikke på nivå med BMW i4 så klart (synes jeg) og motormessig faller den langt bakpå, men ioniq 5 vinner på fleksible løsninger og veldig god plass i baksetet, som forøvdig kan justeres elektrisk i lengderetningen. I mine øyne blir Kia'en litt kjedelig, men det kommer litt ann på hva man er ute etter og smak og behag etc. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Fryktelig mye feil med 12V systemet på Ioniq 5 som de vistnok enda sliter med å få løst. Vil tro bmw'en er mere driftsikker. Om du ikke napper laderen ut av Hyundaien når den er ferdig ladet så er 12V batteriet gjerne tomt dagen etter og bilen er død. Er flott når man har f.eks har parkert på Gardermoen med strøm tilkoblet (som jo vanligvis er lurt) og kommer til død bil.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. oktober Forfatter Del Skrevet 27. oktober Complexity skrev (5 minutter siden): Fryktelig mye feil med 12V systemet på Ioniq 5 som de vistnok enda sliter med å få løst. Vil tro bmw'en er mere driftsikker. Om du ikke napper laderen ut av Hyundaien når den er ferdig ladet så er 12V batteriet gjerne tomt dagen etter og bilen er død. Er flott når man har f.eks har parkert på Gardermoen med strøm tilkoblet (som jo vanligvis er lurt) og kommer til død bil.. Hvis det stemmer så er jo det ganske ille.... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober 29 minutes ago, Bjerknez said: Hvis det stemmer så er jo det ganske ille.... https://www.dt.no/drammenser-raser-etter-hyundai-ioniq-5-havari-ubrukelig-bil/s/5-57-2495964?fbclid=IwY2xjawGLVIhleHRuA2FlbQIxMQABHbkLPx_3oUTEJNzvCoHYEVutpe7FtOVHMN2OoRdMU2IeWkgqdUyiJsRdNw_aem_jvD5-Qga8nsxbY5iIs5JIQ Betalingslink da men eksempel på frustrert eier.. Det kom vel en ny utgave nå da, er vel lite håp om at de har fikset problemene. Men de klarer vist ikke å fikse de gamle enda de bytter ut deler til nyere. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. oktober Forfatter Del Skrevet 27. oktober Complexity skrev (32 minutter siden): https://www.dt.no/drammenser-raser-etter-hyundai-ioniq-5-havari-ubrukelig-bil/s/5-57-2495964?fbclid=IwY2xjawGLVIhleHRuA2FlbQIxMQABHbkLPx_3oUTEJNzvCoHYEVutpe7FtOVHMN2OoRdMU2IeWkgqdUyiJsRdNw_aem_jvD5-Qga8nsxbY5iIs5JIQ Betalingslink da men eksempel på frustrert eier.. Det kom vel en ny utgave nå da, er vel lite håp om at de har fikset problemene. Men de klarer vist ikke å fikse de gamle enda de bytter ut deler til nyere. Får ikke lest den, men vil vel tro at slikt rettes opp inganske raskt.... ? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober (endret) 15 minutes ago, Bjerknez said: Får ikke lest den, men vil vel tro at slikt rettes opp inganske raskt.... ? Vært problem i mange år nå så spørs vel 😅 Saken omhandler en kar som er lei av at bilen er død hele tiden, og følger man med på visse forum så er han ikke alene.. Men ellers er det ganske greie biler da. Veldig dyr service men god å kjøre. Endret 27. oktober av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober kremt skrev (På 24.10.2024 den 6:45 PM): Hvilken pris fikk du på EX30? Jeg ser de kjører kampanje nå med gratis vinterhjul og hengerkrok. Skal visstnok kunne få noen prosenter avslag på toppen av dette også. Kanskje jeg burde prøvekjøre denne volvoen for moro skyld. Du blir helt sikkert veldig fornøyd med BMW-en, det er jo også to helt forskjellige biler og med ganske ulik pris. Jeg ser leasing pris total kostnad over 3 år blir omtrent helt lik for i4 fully charged som med ex30 ultra twin. Så volvo må sette veldig lav annenhåndsverdi på bilene sine. Det er egentlig ganske oppsiktsvekkende at en bil som koster 150 tusen mer koster det samme å lease over 3 år. Skjul innhold 30 000km på 3 år? Hva skjer om man tar bilen i bruk? Jeg kjører distansen på ett år. Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Hva med Kia EV6 facelift? Er ikke det en meget bra bil? Må da bety noe for tryggheten at den også har 7 års fabrikk garanti?? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober (endret) 52 minutes ago, OMyre said: Hva med Kia EV6 facelift? Er ikke det en meget bra bil? Må da bety noe for tryggheten at den også har 7 års fabrikk garanti?? Er vel bare 150k kilometer da så kjører man mye er ikke de 7 årene verdt så mye.. Andre har jo minst 5år og noen har 8 år på de dyre tingene som batteri og motor. Endret 27. oktober av Complexity 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Trestein skrev (6 timer siden): 30 000km på 3 år? Hva skjer om man tar bilen i bruk? Jeg kjører distansen på ett år. Da bruker du ikke en leasingavtale. Fra SSB: Samlet kjørelengde for personbiler i Norge i 2023 var 35 675,7 millioner kilometer, en økning på 1 prosent fra 2022. Fordelt på antall biler ga det en gjennomsnittlig kjørelengde per bil på 11 274 kilometer. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Syar-2003 skrev (3 timer siden): Da bruker du ikke en leasingavtale. Fra SSB: Samlet kjørelengde for personbiler i Norge i 2023 var 35 675,7 millioner kilometer, en økning på 1 prosent fra 2022. Fordelt på antall biler ga det en gjennomsnittlig kjørelengde per bil på 11 274 kilometer. Ikke rart det er billig med leasing. En bil som har kjørt 30 000km etter 3 år har veldig lavt verditap i forhold til en som bikker 100 000km etter 3 år Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Ja, man betaler jo "bare" 266 tusen i verditap på 3 år for en bil til 470 tusen. De mener altså den bare er verdt 200 tusen etter 30 tusen km / 3 år. Jeg tipper den er verdt nærmere 300 tusen. Leasing kan være veldig langt fra billig i mange tilfeller. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober (endret) Trestein skrev (25 minutter siden): Ikke rart det er billig med leasing. En bil som har kjørt 30 000km etter 3 år har veldig lavt verditap i forhold til en som bikker 100 000km etter 3 år Det er vel mest vanlig med 15000 i året på 3 årige leasingavtaler. 3 år/45000km. Endret 28. oktober av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. oktober Forfatter Del Skrevet 28. oktober 10.000km vil jeg tro er i underkant hvis du bruker bilen hver dag i ukedagene til jobb samt en ferierur etc pr år. Personlig kjører jeg ikke mye. Pendler til jobb 5 dager i uken. Ca. 4 mil hver dag 5 dager i uken. Pluss ca. 1500km på sommerferie. Da ender jeg på rett over 12.000km. 15.000 vil jeg si er ganske vanlig og som oftest nok. Men det kommer som nevnt ann på mye. Dra frem kalkisen og gjør et estimat. Legg gjerne på litt. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Nei leasing er absolutt ikke billig! Skal man gjøre det, handler det vel heller om økonomisk evne eller andre praktiske hensyn. Evt at man er redd bilen vil ha et enormt verditap på ettermarkedet (feks elektrisk kinabil). Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober (endret) Leasing er ikke "billig" men det er forutsigbare kostnader. Og er det er forutsigbarheten som selger tjenesten. Vi vet jo alle hva som skjedde med det norske bilmarkedet fra starten av 2023 og utover. Endret 28. oktober av Syar-2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå