Gå til innhold

Volvo EX30 Ultra | Long Range | Twin motor | 428HK - erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Fair det @Bjerknez :)Høres ut som du har vært borti en litt merkelig selger da. Jeg prøvekjørte selvsagt bilen før jeg kjøpte den. Tror du må bestille prøvekjøringstime via nettsiden deres da. Lav restverdi kan diskuteres, de har jo satt ned prisene en del, samtidig så holder de seg jo veldig godt i pris mtp hvor populære de er. Man taper alltid en del penger på å kjøpe splitter ny bil da. Når det gjelder service hos Tesla, har jeg fått eget kontor å jobbe på når jeg har hatt bremservice på Model 3'en min tidligere, fått servering av noe bakstverk, og kunne bare forsyne meg selv med kaffe der jeg satt. 

Sant at man setter seg ned i Model 3'en, akkurat som i en sportsbil ;) Volvo generelt er vel et merke for de litt "eldre" kanskje, utenom rånebilene og nå denne EX30'en de har kommet med. Men ja, du skiller deg ikke ut med en Tesla, det gjør du ikke hehe. Både Tesla og Volvo er vel premiummerker sånn egentlig? Det kan sikkert diskuteres, I guess. 

Men ja, håper og tror du blir fornøyd med de Volvoen når den er i boks :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (4 minutter siden):

Fair det @Bjerknez :)Høres ut som du har vært borti en litt merkelig selger da. Jeg prøvekjørte selvsagt bilen før jeg kjøpte den. Tror du må bestille prøvekjøringstime via nettsiden deres da. Lav restverdi kan diskuteres, de har jo satt ned prisene en del, samtidig så holder de seg jo veldig godt i pris mtp hvor populære de er. Man taper alltid en del penger på å kjøpe splitter ny bil da. Når det gjelder service hos Tesla, har jeg fått eget kontor å jobbe på når jeg har hatt bremservice på Model 3'en min tidligere, fått servering av noe bakstverk, og kunne bare forsyne meg selv med kaffe der jeg satt. 

Sant at man setter seg ned i Model 3'en, akkurat som i en sportsbil ;) Volvo generelt er vel et merke for de litt "eldre" kanskje, utenom rånebilene og nå denne EX30'en de har kommet med. Men ja, du skiller deg ikke ut med en Tesla, det gjør du ikke hehe. Både Tesla og Volvo er vel premiummerker sånn egentlig? Det kan sikkert diskuteres, I guess. 

Men ja, håper og tror du blir fornøyd med de Volvoen når den er i boks :)

Ja, jeg skjønner at dem yngre velger Tesla. Men Volvo er nok som du sier mer for de litt mer "voksne" kanskje... Jeg liker vertfall Volvoen bedre rent estetisk. Men de ter jo en smakssak uansett. :) 

Uansett så er EX30 overkill, selv til MITT bruk, men det blir jo litt gøy da skal jeg innrømme :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man legger seg ned i en Model 3 ja. Veldig Sportslig og fint når man kjører men litt knotete ellers. Heller ikke håndtak i taket å holde seg i så de eldre liker den absolutt ikke.

Er en grunn til at de fleste kjøper Model Y istedenfor som er samme bil bare høyere og større. 

Volvoen virker å være høyere og sikkert lettere å stige inn og ut av. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Man legger seg ned i en Model 3 ja. Veldig Sportslig og fint når man kjører men litt knotete ellers. Heller ikke håndtak i taket å holde seg i så de eldre liker den absolutt ikke.

Er en grunn til at de fleste kjøper Model Y istedenfor som er samme bil bare høyere og større. 

Volvoen virker å være høyere og sikkert lettere å stige inn og ut av. 

Ja, jeg er på en måte ferdig med den tiden :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 22.9.2024 den 8:24 AM):

Jeg klarer meg EGENTLIG med 3.6-5kw :) 

Jeg sitter ironisk nok på en 11kW ladestasjon som jeg begrenser til 2-3kW fordi jeg vil unngå å havne på høyere effektledd. Funker helt fint, men det siste jeg bryr meg om er ladehastigheten på en bil som står parkert i garasjen 90% av tida uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Jeg sitter ironisk nok på en 11kW ladestasjon som jeg begrenser til 2-3kW fordi jeg vil unngå å havne på høyere effektledd. Funker helt fint, men det siste jeg bryr meg om er ladehastigheten på en bil som står parkert i garasjen 90% av tida uansett.

Enig. Jeg kjører i gjennomsnitt 3 mil pr dag 5 dager i uken. I helgen står den stort sett rolig. Så for min del trenger jeg ikke kraftig lading. Men er jo kjekt og ha i nøden. Men da har jeg 5km. Til nærmeste hurtiglader… 

Lenke til kommentar

Lader min bil med 4kW som er det laveste laderen min kan gå (22kW lader).

Blir veldig dyr nettleie om man skrur opp - men det er fint å kunne skru opp litt når bilen skal forvarmes. Min bil kan fort finne på å dra 12kW til oppvarming av batteri og kupe og kjekt å ta fra veggen da istedenfor å tømme batteriet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg tror 3.6kw. egentlig holder for dem fleste av oss. Lader jeg 20 timer i helgen, så har jeg jo strøm hele uken med god margin, selv midtvinters. 

Blir det kaldt der du bor da? Å lade med nødladeren på 10A kurs er poengløst til tider på vinteren med min bil da all energien går til holde batteriet tint. Men jeg bor nord i norge da med ganske mange kalde vindfulle dager.

Skal jeg lade sånn må jeg huske å plugge i rett etter bilen er kjørt så man får ladet litt før batteriet fryser.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Man legger seg ned i en Model 3 ja. Veldig Sportslig og fint når man kjører men litt knotete ellers. Heller ikke håndtak i taket å holde seg i så de eldre liker den absolutt ikke.

Er en grunn til at de fleste kjøper Model Y istedenfor som er samme bil bare høyere og større. 

Volvoen virker å være høyere og sikkert lettere å stige inn og ut av. 

Blir mye tesla pjatt her nå, men jeg har satt easy entry til å ha sete på max høyde for å gjøre dette litt bedre. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (14 minutter siden):

Jeg tror 3.6kw. egentlig holder for dem fleste av oss. Lader jeg 20 timer i helgen, så har jeg jo strøm hele uken med god margin, selv midtvinters. 

Folk flest trenger langt mindre, selv er min lader satt til 10A max og rundt 225Vish om jeg husker rett. Holder i massevis så lenge en er påpasselig å plugge inn ofte. De gangene jeg bruker mye strøm på en tur stopper jeg på hurtiglader på vei hjem om jeg trenger mye neste dag. Men de to kombinert skjer nesten aldri.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Blir det kaldt der du bor da? Å lade med nødladeren på 10A kurs er poengløst til tider på vinteren med min bil da all energien går til holde batteriet tint. Men jeg bor nord i norge da med ganske mange kalde vindfulle dager.

Skal jeg lade sånn må jeg huske å plugge i rett etter bilen er kjørt så man får ladet litt før batteriet fryser.

Njæ... hva som er kaldt er jo relativt. Men vi opplever vel sjeldent ned mot 10 minusgrader her. Mellom -5 og -10 tenker jeg på det kaldeste. Vi har 16A kurs ut i garasjen i dag og egen ladeboks, så kan lade med 3.6kw.

Lenke til kommentar

Hadde besøk av elektriker i går og snart skal jeg trolig legge opp 25A kurs til garasjen for lading. Jeg har 3-fas inn i huset (men ikke til sikringsskapet) og kunne lagt inn dette, men det har jeg ikke behov for. 

Får jeg 5.6kw til lading så er jeg mer enn fornøyd. Minus litt grunnet sikkerhetsmargin evt. 

Skal også ha Easee ladeboks og har byttet til Tibber og kjøpt meg Tobber Pulse for automatisk lastbegrense ladekursen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (2 timer siden):

Ja har begrenset min lader til 7kW uansett for å ikke bikke 10kW grensa hos strømselskapet. Spare der man kan!

Jeg kjører nesten 100km hver dag og lader kun med 4,6KW. Bruker smart funksjon som lader når strømpris er lav. Det har hendt at bilen ikke har vert på 80% om morgenen men 99% av tiden er den på 80% når jeg tar bilen. I dag ladet den fra 18-21. Som regel lader den om natta. Er aldri over 10kw

Lenke til kommentar
2 hours ago, OC-Freak said:

Ja har begrenset min lader til 7kW uansett for å ikke bikke 10kW grensa hos strømselskapet. Spare der man kan!

Men da skal det vel bare ett par panelovner til før du bikker over? Eller en vaskemaskin som går og noen som dusjer mens du lader?

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (18 minutter siden):

Men da skal det vel bare ett par panelovner til før du bikker over? Eller en vaskemaskin som går og noen som dusjer mens du lader?

Merk at effekttoppen ikke er gjeldende før du har brutt den i EN time. En effekttopp på 15kw som kun varer i 5 minutter betyr ikke at du har oversteget noen grense. Då må bruke den høye effekten i en time (eller mer) for å bli straffet. 

Har fått meg tibber nå og installert Tibber Pulse i HAN porten i sikringsskapet. Her er mitt forbruk de siste 6 timene etter t jeg kom hjem fra jobb og frem til nå:

IMG_1520.thumb.png.8da44874aa4a57d7aa33b5c6ef13bc5f.png

De høye toppene til venstre er madammen som lager mat samt tar seg en dusj når hun kommer fra jobb. Varmepumpe er avslått gjennom hele grafen over. De mindre effektoppene til høyre er oppvaskmaskin. Så ligger nok varmekablene på badet og justerer seg i bakgrunnen. Ingen el-bil står på lading i den grafen. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Merk at effekttoppen ikke er gjeldende før du har brutt den i EN time. En effekttopp på 15kw som kun varer i 5 minutter betyr ikke at du har oversteget noen grense. Då må bruke den høye effekten i en time (eller mer) for å bli straffet. 

Har fått meg tibber nå og installert Tibber Pulse i HAN porten i sikringsskapet. Her er mitt forbruk de siste 6 timene etter t jeg kom hjem fra jobb og frem til nå:

IMG_1520.thumb.png.8da44874aa4a57d7aa33b5c6ef13bc5f.png

De høye toppene til venstre er madammen som lager mat samt tar seg en dusj når hun kommer fra jobb. Varmepumpe er avslått gjennom hele grafen over. De mindre effektoppene til høyre er oppvaskmaskin. Så ligger nok varmekablene på badet og justerer seg i bakgrunnen. Ingen el-bil står på lading i den grafen. 

Bare vent til vinteren. Da blir det vanskeligere. Å fylle en varmtvannstank tar noen timer med 3KW Så noen varmepumper og kabler som slår seg på. Lader du med 7KW kommer du nok lett over 10KW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...