Gå til innhold

Volvo EX30 Ultra | Long Range | Twin motor | 428HK - erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Nei, en bør for all del ikke lage problemer før de faktisk eksisterer, det er jeg helt enig med deg i.
Det var noe du skrev i første post ang pilot alert jeg ville informere deg om at det finnes noen som synes det har plaget dem såpass at de har funnet en løsning på sitt «problem» 😊

Er den slik den er i Toyota, så vil jeg nok ikke si at det er ett problem, men mer ett irritasjonsmoment med gjentagende lydvarsel og varseltekst i (infotainment) skjermen foran rattet hver gang øynene/hodet er i en annen vinkel enn rett frem, eller om en har hendene øverst på rattet som tidligere nevnt. 

Jeg aner ikke om det også vil være noe slik i bilen jeg har bestilt meg, jeg fikk ikke noe varsel om det når jeg prøvde bilen. Jeg vet at de hadde tretthetsvarsel når en har kjørt en stund i enkelte modeller, men om de har det fremdeles vet jeg ikke.

Hørte derimot varsel om når en kommer noen få km/t over tillat hastighet, for det skjer til tider, spesielt når en kommer fra en hastighetsgrense og fartsgrensen blir nedsatt til en lavere grense. Da er ikke jeg flink nok til bremse like fort opp som det jeg burde. Det varselet er derimot gjort med 2-3 skjermtrykk for å fjerne, hvordan det er med fjerning av varsel fra pilot alert i Volvo vet jeg ikke 🤔

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (18 timer siden):

Jeg sier ikke at EX30 er perfekt, men jeg sier at det er den bilen som er mest perfekt for meg ut fra de premissene jeg har satt. Så får jeg heller bare ta en kalkulert risiko med å leve med de feilene som skulle oppstå. :) 

EX30 virker veldig bra, men mitt største problem med den, og en showstopper, er at den ikke har instrumentpanel eller knapper/brytere for de mest brukte funksjonene som for eksempel klima. Jeg mener det er en tabbe fordi jeg mener bilen hadde vært mye mer attraktiv med dette til tross for at man hadde måttet betale kanskje 10-20k ekstra. Det er også helt umulig å skjønne når Volvo har vært toneangivende innen sikkerhet og resten av bilprodusentene har skjønt at skjerm-hypen er over.

Endret av uname -i
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg var enig med deg for ett år siden. Men etter å ha kjørt EX30, så setter jeg faktisk mer pris på det minimalistiske interiøret. Det får den til å se mer moderne ut. Jeg mener det ordinære utseendet med firspak i midten og dashbord med klokker blir litt lame. Litt nytt er bra, selv om det ikke alltid er det mest effektive. Men det vil nok bli forbedret med tiden, som alt annet tenker jeg. :)

Lenke til kommentar

Fin den. Bruker du Fusion360 og rendrer modellen for å få så clean finish?

Om du har en nyere mobiltelefon kan du vel bruke den som nøkkel da, men kjekt om noen skal låne bilen eller så.

Ang den blokkeringen av sensoren så kan det jo hende den klager om den blir helt tildekket, og derfor det må være en liten avstand der. Kansje lys-sensorer eller nå også befinner seg der for å justere lysstyrken på skjermen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Fin den. Bruker du Fusion360 og rendrer modellen for å få så clean finish?

Om du har en nyere mobiltelefon kan du vel bruke den som nøkkel da, men kjekt om noen skal låne bilen eller så.

Ang den blokkeringen av sensoren så kan det jo hende den klager om den blir helt tildekket, og derfor det må være en liten avstand der. Kansje lys-sensorer eller nå også befinner seg der for å justere lysstyrken på skjermen.

Det stemmer. Bruker Fusion 360 og rendrer den. 

Lenke til kommentar

I prosessen frem til ny bil bestilles skal jeg forhøre meg litt om hva det koster for et ladepunkt til ut ingarasjen. Vi har allerede et ladepunkt der som madammen bruker. Dette er en 16 amp. 3.6kw ladepunkt som har funket utmerket. Men nå får vi snart en bil til å siden vi bor i en eldre bolig men med oppgradert sikringsskap i 2006 så er det nok begrenset av hva man kan få av kraft til nytt ladepunkt.

Det skal sies at jeg heller ikke er ute etter voldsomt med ladekraft, men rundt 5-7kw hadde vært nice. Hvis ikke det går så klarer jeg meg nok fint med et ladepunkt til på 3.6kw. 

Alt er så klart mulig hvis man betaler ut av nesen, men til hjemmelading som stort sett foregår over natten så holder det at jeg får ladet bilen fra 10-20ish prosen til 80-100% over natten. Å det får jeg også med 3.6kw. 

Slik ser vertfall sikringsskapet ut i dag:

IMG_0956.thumb.jpeg.37641fcd6b0f9ac849ccbebcea273744.jpeg

IMG_0955.thumb.jpeg.402fa2b17eb7bf7e70a560882e15baba.jpeg

det skal soes at det kommer en elektriker hit på befaring førstkommende tirsdag så får vi se hva han sier. Jeg har ikke tenkt til å bruke så voldsomt mye mer en 10.000 kroner på dette. Inkludert Easee ladeboks som koster rundt 5.000 kroner. :)

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (52 minutter siden):

Hørtes optimistisk ut prismessig. Jeg fikk installert easee lader i garasjen for to år siden. Måtte ha et nytt vern og ny sikring i skapet og ny kabel ut i garasjen. Kom på 21k.

Haha, jeg er optimist :) 

Blir uansett ikke noe av hvis det blir mye mer enn 10.000 kroner. Jeg klarer meg EGENTLIG med 3.6-5kw :) 

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (54 minutter siden):

Hørtes optimistisk ut prismessig. Jeg fikk installert easee lader i garasjen for to år siden. Måtte ha et nytt vern og ny sikring i skapet og ny kabel ut i garasjen. Kom på 21k.

Når jeg la ut ny ladeboks og 16A kurs fra den første gangen til garasjen så betalte jeg bare 4.800 kroner inkludert alt untatt arbeidstiden. (Kune en symbolsk sum i arbeidstid da elektriker måtte fakturere noe gjennom forma for å få attest). Men han holdt kun på en times tid så hadde neppe blitt mer enn maks 2.000 kroner i arbeidstid inkludert kjøring. 

Her er det potensielt snakk om å gjøre omtrent den samme jobben, men kun med tykkere kabler. Hvis det må gjøres større endringer som får prisen til å hoppe i været så blir det kun en 16A kurs til inkludert ladeboks. :)

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 minutt siden):

Tror elektriker brukt ca 5 timer hos meg

Jøss... nesten en dagsjobb for å strekke kabel til garasjen og skru opp en boks? Kan selvsagt være at det var mer kronglete hos deg av forskjellige grunner, men her brukte han en liten time. Inn med ny kurs, strakk kabel opp på loft og ut gjennom husvegg og ned under veranda og videre til garasje. Han skrudde også opp boksen og koblet til denne. Han kom i 08:00 tiden lørdag morgen og var ferdig litt over 09:00, inkludert en kaffekopp og en bitteliten prat. 

Lenke til kommentar

Hadde forventet en del økt kostnad, ser ut som du har en løsning som er på kanten av lovverket. 

Generelt sett skal en ha dedikert kurs til ladepunkt, med type B jordfeilvern(som mange ladere har innebygd) samt overspenningssvern. Easee har vell endelig karret seg til at de har godkjent type B innebygget nå om du går for ny, men om du har en slik eldre utgave så må du muligens inn med type B i skapet. 

Så må en vurdere om en skal ha to dedikerte kurser ut, en for hver lader eller lastbalansere mellom de to som mange ladere støtter, da skal det går greit med en kurs tror jeg. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Generelt sett skal en ha dedikert kurs til ladepunkt, med type B jordfeilvern(som mange ladere har innebygd) samt overspenningssvern. Easee har vell endelig karret seg til at de har godkjent type B innebygget nå om du går for ny, men om du har en slik eldre utgave så må du muligens inn med type B i skapet. 

Jeg har akkurat byttet hele sikringsskapet og alt inne i skapet, fordi det gamle var både utdatert og fysisk for lite til ny kurs til både varmepumpe og lading av elbil.

Her har nå samtlige kurssikringer fått nye automatsikringer med jordfeilbrytere, sikringene er av C karakteristikk, og jordfeilbrytere er av Type A. Dette gjelder også for den dedikerte kursen til ladestasjonen, men som du skriver @Salvesen., der har ladestasjonen egen jordfeilbryter Type B, og da holder det med jordfeilbryter Type A på kurssikringen i sikringsskapet. 

Det ble også montert overspenningsvern.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 22.9.2024 den 8:24 AM):

Haha, jeg er optimist :) 

Blir uansett ikke noe av hvis det blir mye mer enn 10.000 kroner. Jeg klarer meg EGENTLIG med 3.6-5kw :) 

Du kan nok avbestille befaring. Elektriker har også krav til å sette inn overspenningsvern i sikringsskapet ditt, da det ikke har det fra før. Det er ett krav som tilkommer uansett når man monterer opp ny sikring i skapet og legger kurs ut til hva som helst, da nye kurser skal følge dagens forskrifter.

Samt selv om du ser prisen 5000,- for Easee ladestasjon hos f.eks. Power eller lignende, så er det fort samme prisen elektrikkere har inn til seg, og de må ha noe påslag på de.

Det er ikke noe problem å kjøpe de inn selv, og få elektriker til å montere, ikke alle er like glade for det, men fullt lovlig. Grunnen til at det ikke er anbefalt er problemer ved reklamasjon. Hvis det er noe galt med ladestasjon, så må du få inn elektriker som demonterer, du får ny ladestasjon fra de man solgte ifra, så få elektriker igjen til å montere. Du får regningen fra dem, som igjen må tas med selger. Det er mye ekstra jobb for å spare 1000,- hvis det det skjer. Det kan hende det er enklere med Easee, siden selve lademodulen kan plugges inn og ut av eier selv. Men har vært borti at det har vært dårlig kontakt mellom lademodulen og bakplaten, slik at de har smeltet, selv om selve tilkoblingen var korrekt utført.

Du finner enkelt priser på nettet på hva installasjoner for boliger koster, samt hva som er med og ikke i prisen. Vi får mange som har sjekket dette, og klager når prisen fra oss er mye høyere da de må ha ladestajoner som skal i system med resten.

Anbefaltingen fra min side som driver med dette når det er Easee som skal inn er å legge ut 3 faser hele veien, da det ikke er mange kronene ekstra, da det enkelt senere kan legges til en ekstra ladestasjon på samme kabel fra sikringsskapet (Det må da egne sikringer ute i garasjen foran hver ladestasjon). Da har man mulighet til å enkelt lade opptil 3 biler samtidig, og fortsatt kun bruke maks innen for grensene man har satt.

Hvis du skal ha 7kW lading, så må du ogå få ladestasjonen til å snakke med strømmåleren, slik at ikke hovedsikring går når annet også brukes. Med Easee så kan du enkelt legge til dette selv senere.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 minutter siden):

Du kan nok avbestille befaring. Elektriker har også krav til å sette inn overspenningsvern i sikringsskapet ditt, da det ikke har det fra før. Det er ett krav som tilkommer uansett når man monterer opp ny sikring i skapet og legger kurs ut til hva som helst, da nye kurser skal følge dagens forskrifter.

Samt selv om du ser prisen 5000,- for Easee ladestasjon hos f.eks. Power eller lignende, så er det fort samme prisen elektrikkere har inn til seg, og de må ha noe påslag på de.

Det er ikke noe problem å kjøpe de inn selv, og få elektriker til å montere, ikke alle er like glade for det, men fullt lovlig. Grunnen til at det ikke er anbefalt er problemer ved reklamasjon. Hvis det er noe galt med ladestasjon, så må du få inn elektriker som demonterer, du får ny ladestasjon fra de man solgte ifra, så få elektriker igjen til å montere. Du får regningen fra dem, som igjen må tas med selger. Det er mye ekstra jobb for å spare 1000,- hvis det det skjer. Det kan hende det er enklere med Easee, siden selve lademodulen kan plugges inn og ut av eier selv. Men har vært borti at det har vært dårlig kontakt mellom lademodulen og bakplaten, slik at de har smeltet, selv om selve tilkoblingen var korrekt utført.

Du finner enkelt priser på nettet på hva installasjoner for boliger koster, samt hva som er med og ikke i prisen. Vi får mange som har sjekket dette, og klager når prisen fra oss er mye høyere da de må ha ladestajoner som skal i system med resten.

Anbefaltingen fra min side som driver med dette når det er Easee som skal inn er å legge ut 3 faser hele veien, da det ikke er mange kronene ekstra, da det enkelt senere kan legges til en ekstra ladestasjon på samme kabel fra sikringsskapet (Det må da egne sikringer ute i garasjen foran hver ladestasjon). Da har man mulighet til å enkelt lade opptil 3 biler samtidig, og fortsatt kun bruke maks innen for grensene man har satt.

Hvis du skal ha 7kW lading, så må du ogå få ladestasjonen til å snakke med strømmåleren, slik at ikke hovedsikring går når annet også brukes. Med Easee så kan du enkelt legge til dette selv senere.

Vi får høre hva han sier så tar vi det derfra. Det blir som det blir :)

Vi klarer oss med EN lader også vi... ikke noe krise.. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Vi får høre hva han sier så tar vi det derfra. Det blir som det blir :)

Vi klarer oss med EN lader også vi... ikke noe krise.. 

Uansett anbefalt å få inn overspenningsvern, det er "flere" forsikringer som gjør seg vanskelig om dette mabgler og det skjer noe med bilen under lading.

Dedikert kurs bør nok også legges til før du får tilsyn.

Lenke til kommentar

Spennende da @Bjerknez! :) Håper du blir fornøyd med EX30'en! 

Ingen tvil om at du får mye bil for pengene i den bilen, litt som Model 3 i så måte. Har sistnevnte selv, og er veldig fornøyd med den. For min del så blir EX30'en litt for liten, så er jeg ikke spesielt begeistra over designet på bilen. 

Når det gjelder Model 3 om vinteren, har jeg hatt minimalt med problemer. Ingen problemer med fryste vinduer e.l. Det eneste er at jeg ikke er helt fornøyd med fremkommeligheten på RWD versjonen som jeg har. Kommer til å kontre dette med å gå over til piggdekk nå.

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 minutter siden):

Spennende da @Bjerknez! :) Håper du blir fornøyd med EX30'en! 

Ingen tvil om at du får mye bil for pengene i den bilen, litt som Model 3 i så måte. Har sistnevnte selv, og er veldig fornøyd med den. For min del så blir EX30'en litt for liten, så er jeg ikke spesielt begeistra over designet på bilen. 

Når det gjelder Model 3 om vinteren, har jeg hatt minimalt med problemer. Ingen problemer med fryste vinduer e.l. Det eneste er at jeg ikke er helt fornøyd med fremkommeligheten på RWD versjonen som jeg har. Kommer til å kontre dette med å gå over til piggdekk nå.

For meg som ikke har hatt egen bil på mange år, så blir dette en opptur så klart. Jeg har egentlig ikke bruk for noe annet enn en pendlebil og kunne klart meg med en brukt VW e-UP for min del. Men så fikk jeg litt blod på tann etter prøvekjøring av Volvo samt prøvesitting av Tesla og etter prøvekjøringen av Volvoen ble jeg dessverre bitt av basillen. 

Tesla var en god kandidat i utgangspunktet og i starten ganske opplagt siden jeg vill ha elektrisk. Men jeg ble ikke heeeelt overbevist grunnet en merkelig selger og en uvanlig lav restverdi som ble regnet inn. Så nevnte hun faktisk en en del irriterende bakdeler hun hadde med sin egen Tesla model 3. 

Ikke fikk jeg lov å prøvekjøre bilen heller som dem hadde der og hele greine ble bare litt kleint. 

Jeg satt fint i Teslaen, men man satt seg NED i bilen og ikke INN, som man gjør i Volvoen i større grad. Følte Volvoen virket mer "voksen" på en måte... og motoren i Volvoen som jeg faktisk fikk prøvekjøre og låne med meg hjem over natten var helt hysterisk morsom. 

Dessuten er jeg bittelitt lei av å se en Tesla på hvert gatehjørne. Det blir litt kjedelig på en måte. For meg fremstår ike Tesla som noen premium bil. Ikke at Volvo er så veldig premium heller, men Volvoen virket mer kompakt, i mangel på bedre ord... 

Uansett, så blir det vertfall Volvo på meg, så fort motorsykkelen forsvinner ut av garasjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...