Gå til innhold

Volvo EX30 Ultra | Long Range | Twin motor | 428HK - erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste ukene vært på jakt etter en elbil og valget falt til slutt på Volvo EX30 Ultra, Long Range, Twin Motor versjonen med 428 HK'er. Samlet sett den bilen som gir mest for pengene, i sterk konkurranse med Tesla sin Model 3. 

Men la oss ikke la dette bli nok en Tesla fanboy tråd. :)

Jeg har de siste ukene lest meg ganske heftig opp på denne Volvoen samt prøvekjørt den og jeg har bestemt meg for at dette er bilen jeg skal ha. Jeg er ikke engang i tvil. 

Men... den er ikke perfekt. Gjentagende problemer som flere testere har nevnt rundt om er et bittelitt høyt forbruk. Ikke avgjørende for meg, men som oftest ligger forbruket til testerne på rundt 19-20kw pr. 100 mil. Riktignok ikke noen vitenskapelige tester og mange av testene foregår i kaldt vær etc. men generelt sett noe som ikke bryr meg noe særlig. 

Den trådløse nækkelen har fått varierte tilbakemeldinger hvor den er for treig til å låse opp bilen når man beveger seg fra og imot bilen. På bilen jeg testet var ikke dette noe problem, å jeg tror jeg vet hvorfor. 

Dem som tester løper på en måte frem og tilbake og bilen får nesten ikke tid til å låse dørene før eier beveger seg mot bilen igjen og da kan det kanskje oppstå litt treigheter. I virkeligheten tror jeg ikke dette er noe problem. Men jeg synes Volvo burde spandere en fysisk knapp på fjernkontrollen. 

Det skal dog bli (om det ikke er) mulighet for å bruke mobilen som nøkkel. Smart. Jeg foretrekker nok det....tror jeg...

Man må litt i overkant dypt inn i menyene for å endre enkelte vesentlige ting, noe jeg mener er unødvendig. Det er spesielt to ting jeg tenker på. Følsomheten på vindusviskerne og pilot alert. Sistnevnte er det mange som deaktiverer da det puper i bilen hver gang man titter bort fra veien. Man kan heller ikke lage noen snarvei for denne. 

noe mer har ikke jeg funnet av betydning som kan omtales for "negativt". 

Det positive med bilen er definitivt motoren (eller skal vi si batteriet?), liten støy i kupeen og høy kvalitetsfølelse. Det føles som en kompakt Volvo. Motoren er uhyre sprek og uttalelsen farges nok av at jeg er ganske fersk bak rattet på en elbil i den klassen. Jeg har kun kjlrt en eldre e-Golf og e-UP tidligere så sammenligningsgrunnlaget er labert, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har kjlrt en bil med slike prestasjoner i hele mitt snart 50 år gamle liv. 

Testbilen jeg kjørte ble kjørt på våte veier og med full gass ut av sving så skal man jaggu meg være årvåken! Hjulspinn og dertil uønsket skrens etc. kommer fort. Den første bilen jeg har kjørt hvor jeg ikke føler at full gass er nødvendig for å ha det gøy. Jeg har ikke kjlrt Tesla og jeg tviler dog ikke på at den har de samme prestasjonene. 

Volvoen føles dermed mer som en bil. Med det så mener jeg at den ser mer seriøs ut, selv om den er pakket inn i et lite skall. Den er høyere og lettere å sette seg inn i og den føles i hele tatt mer som en bil. Tesla blir for meg mer en slags gocart. Teslaer ser jeg absolutt over alt, ehele tiden og derfor synes jeg det blir litt kjedelig å velge en Tesla. Jeg har ikke noe spesielt i mot Tesla utover det. 

Så bilen er satt opp, mailen er senst og det gjenstår kun en underskrift før bilen er min. Men jeg gidder ikke å betale dobbelt opp siden jeg også har en motorsykkel stående. Siden jeg ikke er dødsens avhengig av bil, så kan jeg fint vente til motorsykkelen er solgt. :) 

Her er forøvrig min bil med det utstyret jeg skal ha samt "riktig" farge som jeg mener er Vapour Grey. Man har fire fargevarianter. Sort, grå, gul og baby blå. Gul og baby blå vakgte jeg lett bort, så det sto mellom den sorte og den grå. Den sorte synes jeg skjulte en del detaljer. Den grå får frem mer kontraster og den ser heller ikke like skitten ut. 

IMG_1514.thumb.jpeg.4d4a6d28054866defd12373cfb096a01.jpeg

IMG_1515.thumb.jpeg.6047f5b4698e158b9e937e2166cafca5.jpeg


Oppdatert info rundt erfaringer etc. kommer så fort bilen er i mitt eie :) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du hjulspinn om du gir full gass? Høres ikke riktig ut. Elbiler er så følsomme på dette at det isåfall er noe feil.. 

Men det blir forhåpentligvis fikset med software da. Er og litt spent på hva fremtiden på disse vil bringe ang software. De bruker jo Android Automotive så blir vel kansje som android på mobiltelefonen. Par oppdateringer så er det glemt..

Men fin bil du sikkert blir godt fornøyd med.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (47 minutter siden):

Får du hjulspinn om du gir full gass? Høres ikke riktig ut. Elbiler er så følsomme på dette at det isåfall er noe feil.. 

Men det blir forhåpentligvis fikset med software da. Er og litt spent på hva fremtiden på disse vil bringe ang software. De bruker jo Android Automotive så blir vel kansje som android på mobiltelefonen. Par oppdateringer så er det glemt..

Men fin bil du sikkert blir godt fornøyd med.

Selvsagt ikke hjulspinn på alle fire. Det jeg mente var at gasspådraget gjorde at alle lamper lyste og at man følte hjulene ville spinne, noe man merker godt på våt vei. 

Men la oss nå ikke legge så alt for mye vekt på akkurat det. Det var bare for å illustrere hvor kjapp denne bilen føltes. Den må faktisk temmes. Noe jeg synes er gøy :) 

Ja, keg blir nok veldig fornøyd med denne. Så får jeg løre meg til å like evt. bakdeler med bilen. Ingen biler er perfekte, men Volvoen er den jeg føler gir mest for pengene ut fra mine kriterier. 

Hadde jeg vært 18 år hadde jeg nok valgt Tesla. Men småting som at vann drypper inn i bagasjerommet når bakluken åpnes er en av tingene som minner om dårlig design. Det samme gjelder de listeløse rutene på vinteren som fryser fast etc. selv selgeren hos Tesla nevnte dette. Tesla er for meg en sommerbil. Jeg stoler mer på Volvo på en måte. 

Dessuten fikk jeg ikke det beste inntrykket av selgeren hos Tesla. En selger som praktisk talt ba meg gå til nabobutikken da dem ofte hadde bedre priser på Tesla enn hva dem hadde. Når jeg dro dit, så viste det seg faktisk at hun pratet tull.... Det var hun som ga meg det beste tilbudet.... 

Hos Volvo satt jeg med ned, fikk kaffe og han hadde stor kunnskap om bilen han solgte. Forklarte meg alt om hvordan ting virket etc. jeg fikk til og med prøvekjlre en bil til dagen etterpå. Hos Tesla kunne jeg ikke engang prøvekjøre en bil da dem kun hadde utstillingsmodellene. 

Alt i alt så gjorde totalopplevelsen og diverse tester utslaget. Valget av Volvo ble plutselig veldig enkelt. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hørtes ut som en trivelig person du møtte der ja :p

Tesla har ikke butikker men"showrooms". De ønsker at man gjør alt hjemmefra på datan inkludert bestilling av prøvekjøring.

Tror ikke de som jobber der har noe avanse av å selge deg bil heller så hvor hardt de prøver blir vel såder.

Men langt ifra alle som liker den praksisen. Toyota har og veldig fin kundebehandling når man er innom der, noe man desverre må ganske ofte da siden service hele tiden. Men er iallefall koselig å være der når man må.

Hvordan er prisene på service på Volvoen?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Men det blir forhåpentligvis fikset med software da. Er og litt spent på hva fremtiden på disse vil bringe ang software. De bruker jo Android Automotive så blir vel kansje som android på mobiltelefonen. Par oppdateringer så er det glemt..

Jeg ser du gjentar dette veldig ofte, men du har fremdeles ikke kommet med noe som helst holdepunkter som tilsier at dette stemmer. Så er det noe mer enn ren FUD?

Lenke til kommentar

Bjørn Nyland har testet  Twin Preformance versjonen og RWD versjonen av EX30, og ja det virker som de har litt høy forbruk. Ser det også på de andre Volvoene han har testet: Twin versjonen er på linjene 429 og 430, og RWD står på linjene 439 og 440 https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678

(Listen er i rekkefølgen han har testet bilene)

Testene hans virker nokså realistiske på de motorvei testene som står på Range fanen. Det ser ikke ut som han har hatt de til 1000m testen sin, men har Zero mile test på Twin versjonen. Det viser hva som skjer når den kjøres helt tom, og hvor langt han kan kjøre fra 0km igjen, til bilen er tom for strøm. 

Alle testene ligger også på hans Youtube kanal. Mange som ikke liker han (mest hvordan han prater osv som noen irriterer seg over), men testene er nokså grundige, selv om ikke alle bilene får alle testene.

Range testen han hadde på Hyundai Ioniq 5 som jeg selv har, så stemmer det nokså greit. Jeg har gjennomsnittlig forbrukt på 14,6km pr kWh i følge bilen, men har som regel ett gjennomsnitt på rundt 50kmt, selv om jeg for det meste kjører motorveier til jobb. Men siden det er inn og ut av Oslo, så er det lav hastighet pga kø til tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (7 minutter siden):

Bjørn Nyland har testet  Twin Preformance versjonen og RWD versjonen av EX30, og ja det virker som de har litt høy forbruk. Ser det også på de andre Volvoene han har testet: Twin versjonen er på linjene 429 og 430, og RWD står på linjene 439 og 440 https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678

(Listen er i rekkefølgen han har testet bilene)

Testene hans virker nokså realistiske på de motorvei testene som står på Range fanen. Det ser ikke ut som han har hatt de til 1000m testen sin, men har Zero mile test på Twin versjonen. Det viser hva som skjer når den kjøres helt tom, og hvor langt han kan kjøre fra 0km igjen, til bilen er tom for strøm. 

Alle testene ligger også på hans Youtube kanal. Mange som ikke liker han (mest hvordan han prater osv som noen irriterer seg over), men testene er nokså grundige, selv om ikke alle bilene får alle testene.

Range testen han hadde på Hyundai Ioniq 5 som jeg selv har, så stemmer det nokså greit. Jeg har gjennomsnittlig forbrukt på 14,6km pr kWh i følge bilen, men har som regel ett gjennomsnitt på rundt 50kmt, selv om jeg for det meste kjører motorveier til jobb. Men siden det er inn og ut av Oslo, så er det lav hastighet pga kø til tider.

Med tanke å det som står i de to linjene så er jo ikke 41 mil så ille med en gjennomsnittshastighet på 90km/t synes jeg? Derimot faller rekkevidden kraftig (30 mil) med snitthastighet på 120km/t. Å det er i ideelle temperaturer (22 grader) og tørt vær. 

Jeg synes nå for egen del at disse tallene er innafor i forhold til mitt bruk. Det hjelper uansett lite om en annen bil har langt bedre rekkevidde når jeg ikke har lyst på den uansett. Alt handler om å finne den bilen som leverer en god totalpakke ut fra de preferansene hver enkelt har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen ting med elbiler det er greit å være forberedt på, og som vil variere veldig fra bil til bil.

Merket det god på eGolfen jeg hadde at den brukte mye mer når hastigheten ble over 90. Merket det godt der fordi batteriet var så lite i forhold til Ioniq 5 som jeg har nå. Merket til og med stor forskjell i forbruket når jeg hadde takstativet på uten noe på det også.

Det samme om vinteren, at forbruket er langt høyere.

Dessverre så er det nesten bare Tesla som har fått bilene sine effektive nok.

Etter kjørelengdene du nevnte i en annen tråd så tror jeg du blir veldig fornøyd med bilen, selv hvis du setter maks lading på batteriet til 80% for å verne det bedre i lengden også. Mange som ikke har kjørt elbil som tror ting er langt verre enn de er. Kjørte test tur med min en sommmer, og syntes ikke det er galt å kunne kjøre 485km med en bil de oppga til 460 WLTP. Det inkluderte over ett fjell, og tok 8 timer. Bra det uten å lade, og ha noen km igjen. Gjennomsnittshastigheten der var ca 65-70kmt, mest takkevære litt kø igjennom Drammen på slutten

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (11 minutter siden):

Det er noen ting med elbiler det er greit å være forberedt på, og som vil variere veldig fra bil til bil.

Merket det god på eGolfen jeg hadde at den brukte mye mer når hastigheten ble over 90. Merket det godt der fordi batteriet var så lite i forhold til Ioniq 5 som jeg har nå. Merket til og med stor forskjell i forbruket når jeg hadde takstativet på uten noe på det også.

Det samme om vinteren, at forbruket er langt høyere.

Dessverre så er det nesten bare Tesla som har fått bilene sine effektive nok.

Etter kjørelengdene du nevnte i en annen tråd så tror jeg du blir veldig fornøyd med bilen, selv hvis du setter maks lading på batteriet til 80% for å verne det bedre i lengden også. Mange som ikke har kjørt elbil som tror ting er langt verre enn de er. Kjørte test tur med min en sommmer, og syntes ikke det er galt å kunne kjøre 485km med en bil de oppga til 460 WLTP. Det inkluderte over ett fjell, og tok 8 timer. Bra det uten å lade, og ha noen km igjen. Gjennomsnittshastigheten der var ca 65-70kmt, mest takkevære litt kø igjennom Drammen på slutten

Det du skriver om fjell...

Når man bruker mer strøm når man kjører i motbakke over fjellet, så bruker man vel også desto mindre ned fra fjellet?

Det man derimot må se på er den totale stigningen i prosent på hele ruten vel?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Bjerknez said:

Det du skriver om fjell...

Når man bruker mer strøm når man kjører i motbakke over fjellet, så bruker man vel også desto mindre ned fra fjellet?

Det man derimot må se på er den totale stigningen i prosent på hele ruten vel?

Ja, regenerering virker. Ankommer selv ofte garasjen med 1 % mer enn jeg hadde 2 km før jeg var hjemme - har passende geografi rett utenfor.

Men du får selvfølgelig ikke like mye tilbake nedover som mer-forbruket var oppover.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Jeg ser du gjentar dette veldig ofte, men du har fremdeles ikke kommet med noe som helst holdepunkter som tilsier at dette stemmer. Så er det noe mer enn ren FUD?

Ikke bare jeg som er skeptisk.. leser i diverse forum at Android Automotive 12 bringer noen viktige funksjoner for kommunikasjon med bilens moduler, og mange antar da at det er den siste de vil oppdatere til på eldre biler (Version 14 er nyeste).

Da jeg har flere nettbrett som har mistet en del funksjonalitet grunnet eldre Android version og dertil mistet app-støtte så får jeg en liten skepsis i meg når de baserer alt i bilen og på Android.

Ryktes at Polestar 2 kansje har enda en oppdatering på lur om ikke så lenge, og det er stor jubel for at den skal få det, som andre ser på som en selvfølge for såppas ny bil..

Men vi får se. Kan godt hende Volvo holder bilene sine oppdatert lenge.

I bruk er Android Automotive veldig bra iallefall sammenlignet med mye annet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Ikke bare jeg som er skeptisk.. leser i diverse forum at Android Automotive 12 bringer noen viktige funksjoner for kommunikasjon med bilens moduler, og mange antar da at det er den siste de vil oppdatere til på eldre biler (Version 14 er nyeste).

Da jeg har flere nettbrett som har mistet en del funksjonalitet grunnet eldre Android version og dertil mistet app-støtte så får jeg en liten skepsis i meg når de baserer alt i bilen og på Android.

De andre som er skeptisk, er det også Tesla-fans/selgere?

Det er forskjell på et nettbrett og en bil, du vet det? Det er absolutt ikke et snev av holdepunkt for at en EX30 ikke får fikset bugs etter det du kalte "et par oppdateringer".

Det er FUD og det er litt talende at det kommer fra en fyr som eier en Tesla hvor ikke en gang kartet blir oppdatert på måneder og år og bilene bråbremser fordi de ikke har fått med seg at det ikke lenger er 50-sone.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, uname -i said:

De andre som er skeptisk, er det også Tesla-fans/selgere?

Det er forskjell på et nettbrett og en bil, du vet det? Det er absolutt ikke et snev av holdepunkt for at en EX30 ikke får fikset bugs etter det du kalte "et par oppdateringer".

Det er FUD og det er litt talende at det kommer fra en fyr som eier en Tesla hvor ikke en gang kartet blir oppdatert på måneder og år og bilene bråbremser fordi de ikke har fått med seg at det ikke lenger er 50-sone.

Nei det er vel mere eiere av Volvo\Polestar som er skeptisk.

Absolutt forskjell på nettbrett og bil, men når de kjører samme opperativsystem så føler jeg de tildels kan sammenlignes..

Men hey det kom nettop en update som endret en animasjon på Android Automotive så noe skjer..

https://www.androidheadlines.com/2024/06/android-automotive-update.html

"As noted by 9To5Google, this operating system isn’t super popular; it’s on less than 50 vehicles. As such, updating it isn’t quite on Google’s priority list"

Og med mindre mange flere tar det i bruk vil det jo kansje ikke endre seg heller..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

"As noted by 9To5Google, this operating system isn’t super popular; it’s on less than 50 vehicles. As such, updating it isn’t quite on Google’s priority list"

Og med mindre mange flere tar det i bruk vil det jo kansje ikke endre seg heller..

Med tanke på Google's historikk med å bare legge ned relativt populære produkter så skulle det ikke overraske meg om de la ned hele Google Automotive.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Med tanke på Google's historikk med å bare legge ned relativt populære produkter så skulle det ikke overraske meg om de la ned hele Google Automotive.

Nei, de har sikkert ikke noen kontrakter eller noe annet skriftlig med de bilprodusentene som bruker det. Alt er basert på en samtale over noen øl og "trust me bro".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan snakke i vie og det brede når det kommer til dette, men når alt kommer til alt så har alle merker sine fordeler og bakdeler. 

Merk at jeg her valgte Volvoen på grunn av totalpakken jeg føler bilen gir meg ut fra flere kriterier. Andre kan ha andre kriterier og velge noe annet. Det er helt greit. 

Men denne tråden handler om Volvo EX30 :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -i said:

Nei, de har sikkert ikke noen kontrakter eller noe annet skriftlig med de bilprodusentene som bruker det. Alt er basert på en samtale over noen øl og "trust me bro".

Er nok litt dypere enn som så, men Google er ikke supergodt likt i visse land (Kina f.eks), hvor google sine tjenester er blokkert og bilene vil være ganske "dumme". Google har også en del krav til hardware for at man skal kjøre opperativsystemet deres - som på sikt kansje også vil hindre oppdateringer av eldre biler ettersom kravene endres.

Håper iallefall på sikt at Android får tilgang til bilens kamera og sensorer så man kan få dashcam\sentry mode apper tilgjengelig. Det er vel meg forstått ikke mulig nå av sikkerhetsmessige årsaker.

12 minutes ago, Bjerknez said:

 Men denne tråden handler om Volvo EX30 :) 

Android Automotive er jo opperativsystemet Volvo EX30 bruker, og som man benytter seg av hele tiden ved hver kjøretur. Så det er jo ganske relevant for bilen vil jeg påstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synd at de samme(heldigvis få) skal inn å ødelegge alt slags tråder her inne med Tesla oppgulp. 

Til TS, virker som du har gjort ett godt stykke arbeid med å finne rett bil for deg. Satser på det blir helt konge!

Kjenner ikke mye til bilen selv, men den ser lovende ut! Iallefall i den konfigurasjonen du har valgt deg ut!

Håper du deler masse i elbiltråden når den tid kommer så vi andre kan lære mer om bilen også:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Synd at de samme(heldigvis få) skal inn å ødelegge alt slags tråder her inne med Tesla oppgulp. 

Til TS, virker som du har gjort ett godt stykke arbeid med å finne rett bil for deg. Satser på det blir helt konge!

Kjenner ikke mye til bilen selv, men den ser lovende ut! Iallefall i den konfigurasjonen du har valgt deg ut!

Håper du deler masse i elbiltråden når den tid kommer så vi andre kan lære mer om bilen også:)

Har ingenting i mot Tesla i utgangspunktet. Tesla er tross alt den eneste reelle konkurrenten til EX30 slik jeg ser det. Men Tesla faller for meg litt igjennom på en noen områder som gjør at vektskålen bikker i favør Volvo. 

Andre kan ha andre kriterier som favoriserer Tesla, å det er helt greit. :)

Jeg har meget stor tro på Volvoen. For meg er dette mer "bil". Mange med Tesla inkludert selgeren jeg snakket med har hatt problemer med at vinduer og dører fryser igjen. DET er ikke noe jeg vil styre med vinterstid. 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Håper iallefall på sikt at Android får tilgang til bilens kamera og sensorer så man kan få dashcam\sentry mode apper tilgjengelig. Det er vel meg forstått ikke mulig nå av sikkerhetsmessige årsaker.

Det er jo flott at de tar sikkerheten alvorlig i motsetning til de hvor ansatte sitter og morer seg med dashcam-videoer og opptak fra de eksterne kameraene.

Tesla workers shared sensitive images recorded by customer cars

Jeg skjønner ikke at du gidder å begi deg utpå med denne FUD'en. Hadde du eid et hvilket som helst annet bilmerke så hadde jeg måttet jobbe litt for det, men når du kjører Tesla så er det altfor lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...