Gå til innhold

Kan en personsøker bare eksplodere?


Trulss

Anbefalte innlegg

likferd skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilke definisjoner på terrorisme du har sett.

 

Ingen av de rammede var en combattant. Målet var å spre frykt. Bakgrunnen er politisk.

Hvorfor kan du ikke snakke norsk?

Vi kan utgå fra at de som gikk med disse personsøkerne tilhørte Hizbollahs militære fløy, og dermed er de selvsagt definert som terrorister av mange land. En god del land definerer hele Hizbollah som terrorister.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I strid skilles det ofte mellom diskriminerende og ikke-diskriminerende våpen. 

 

Eksempler på ikke-diskriminerende våpen er selvutløsende personellminer, sprengstoffladninger som utløses av bevegelsessensorer, automatiserte våpen som nedkjemper alt som befinner seg på en spesifikk plass/krysser en linje eller lignende. 

Altså våpen som ikke diskriminerer mellom stridende og ikke stridende. 

Slike våpen skal ikke benyttes, og for å ta litt lavthengende frukt, så er f. Eks slike claymore miner man ser på halvparten av alle hollywoodfilmer ikke tillatt med mindre man utløser de manuelt. 

 

Og si at det ikke er terror å utløse tusenvis av minibomber spredt utover et helt land uten å ha noen som helst kontroll over de, noe som kanskje er det klareste eksemplet på et ikke-diskriminerende anslag man kan ha, er helt bak mål.

Traff sikkert en god del legitime mål, men å tro at det ikke lå x antall personsøkere strødd rundtomkring er i beste fall elendig risikovurdering, men sannsynligvis mangel på respekt for lover, regelverk og sivile liv.

Ikke at det overrasker meg slik de turer frem når de besøker Gaza. 

At folk støtter Israel i denne konflikten blir mer og mer uforståelig for meg. 

Skulle ikke sagt noe om de faktisk viste litt måtehold i sin doktrine, men de gir jo totalt blanke i hva som skjer så lenge de oppnår sine mål. 

Blir litt som når amerikanerne ikke forsto hvorfor norske soldater ble vist så mye mer respekt og vennlighet i Afghanistan enn det de selv nøt godt av. 

De klarte rett og slett ikke å koble det faktum at det førte til økt konfliktnivå når du bruker den største slegga for å løse samtlige utfordringer du måtte møte på. 

 

 

 

 

 

 

Endret av Cyrio
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (12 timer siden):

Og si at det ikke er terror å utløse tusenvis av minibomber spredt utover et helt land uten å ha noen som helst kontroll over de, noe som kanskje er det klareste eksemplet på et ikke-diskriminerende anslag man kan ha, er helt bak mål.

De var ikke "spredt utover et land" som du får til å høres ut som en vilkårlig geografisk spredning. Sprengladningene er utdelt til og plassert på kroppen til medlemmer i en terrororganisasjon. Hver personsøker er en personlig dings, logisk knyttet til eieren, omtrent som vi bærer mobiltelefoner. Det er omtrent bare når man dusjer og sover at man legger den en armlengde unna kroppen. Hvor mer målrettet enn det går det an å få det?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er lite i tråden som går overens med hva NRK rapporterer.

https://www.nrk.no/urix/eksperter_-tror-batteriet-i-personsokerne-kan-ha-blitt-hacket-sa-det-eksploderte-1.17047626

Quote

Ifølge Skøien vil batterier og eksplosiver føre til noe forskjellige skader.

– Ved bruk av høyeksplosiver vil du i mye større grad få trykkskader, og i mindre grad brannskader. Men hvis du får en energiutløsning fra et litiumbatteri, så vil du få i større grad brannskader og mindre trykkskader, sier han.

 

Quote

Øyevitner sier til flere medier at personsøkerne skal ha blitt varme og gitt fra seg røyk før de eksploderte.

Et medlem av Hizbollah sier til AP at personsøkerne først ble varme, og så eksploderte.

Innbyggere i Sør-Beirut sier til New York Times at de så røyk komme fra folks lommer og at det deretter kom en eksplosjon.

Kilder nær Hizbollah sier til Wall Street Journal at noen følte at personsøkerne ble overopphetet og at de kastet dem fra seg før de eksploderte.

Hvis personsøkeren blir varm og avgir røyk før den eksploderer slik som vitner har beskrevet, høres det ikke ut som sprengstoff.

 

https://www.nrk.no/urix/medier_-israelsk-etterretning-plantet-sprengstoff-i-5000-personsokere-1.17048029

Quote

Angrepet skal ha blitt utført ved at personsøkere av det taiwanske merket Gold Apollo ble tilført sprengstoff før de ankom Libanon, skriver de videre.

Dette skal ha blitt plassert på innsiden av apparatene sammen med en bryter, slik at de kunne detonere sprengstoffet på avstand.

"Skal ha blitt", men stemmer dårlig med vitneobservasjoner.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):

De var ikke "spredt utover et land" som du får til å høres ut som en vilkårlig geografisk spredning. Sprengladningene er utdelt til og plassert på kroppen til medlemmer i en terrororganisasjon. Hver personsøker er en personlig dings, logisk knyttet til eieren, omtrent som vi bærer mobiltelefoner. Det er omtrent bare når man dusjer og sover at man legger den en armlengde unna kroppen. Hvor mer målrettet enn det går det an å få det?

Var vel i grunn ganske spredt jo. 

Sprengladningene var ikke utdelt og plassert på kroppene til stridende soldater, de ble sabotere under produksjon eller transport, og uten noen kontroll over hvor de endte. 

At "vi" sitter med mobilen i hånda hele tiden er vel mest Internett sin skyld, ikke fordi mobilen er så fin å se på. 

Og jeg tviler på at de traff det perfekte tidspunktet hvor ingen var ute blant øvrig befolkning? 

Personlig ligger forøvrig nesten alltid min mobil på bordet. 

Her gjenstår det å se hvor mange sivile som har blitt og kommer til å bli drept av dette. De har jo gjort samme stuntet i dag igjen. 

Det kunne vært utrolig mye mer målrettet, det her er ikke det grann bedre enn en hvilken som helst annen form for terror. 

Forstå meg rett, jeg er ingen typisk "fritt Palestina" person, men slik Israel har turet frem siden de gikk inn i Gaza nå sist er forkastelig, og jeg anser ledelsen der borte for å være omtrent like akkurat like tillitsvekkende og sympatisk som både Hizbollah og Hamas.

Det skremmende her er at ingen andre land er voksne nok til å so ifra at de må roe seg ned noen hakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobilen legges ofte på bordet selv om man ikke bruker den, fordi mobiler er store og tunge i lomma. En personsøker er knøttliten i forhold og kan godt ligge i lomma permanent. Personsøkere er som kjent ingen underholdningsmaskin så de tas ikke opp for å SOME eller se videosnutter eller spille. De ligger stort sett i lomma. Lomma er stort sett på kroppen unntatt når man dusjer eller sover.

Cyrio skrev (12 minutter siden):

Og jeg tviler på at de traff det perfekte tidspunktet hvor ingen var ute blant øvrig befolkning?

Hvorfor i all verden skulle de det? Dette er en liten bukselomme-dings eller sjortelomme-dings eller belte-dings. Det er heller ingen bombebelte som dreper i stort omfang rundt seg. Det var en liten ladning beregnet for å drepe kun bæreren. Altså ikke noe som kan sammenlignes med terroristers bombebelter.

Disse personsøkerne er så vidt jeg har skjønt noe som er bestilt av terrororganisasjonen Hezbollah, delt ut og brukt av deres medlemmer. Det er ikke noe som har blitt solgt til tilfeldige på et supermarked. Jeg vil si det er temmelig målrettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...