Gå til innhold

Vanlig med kveldsjobbing (utenom ordinær arbeidstid) som journalist?


Gjest 63c15...38d

Anbefalte innlegg

Gjest 63c15...38d

Hei!

Jeg har en bekjent som bruker mye av fritiden sin på sin jobb som journalist. Er dette normalt? 

Går typisk på å finne og utarbeide forslag til nye saker. Noe vedkommende mener er vanskelig innen ordinær arbeidstid. Typisk har man et morgenmøte og det er gjerne en forventning til at man skal ha saker klare på forhånd.

Er det slik det er å være journalist? Nesten som en livsstil hvor det forventes eller til og med er nødvendig å sette av litt tid hver ukedag for å ha noe klart til neste dag?

Om det var noe tvil er altså dette ulønnet arbeid. Ingen har bedt om det eksplisitt, men det er kanskje allikevel en forventning om at man skal "ha noe på blokka" neste morgen og ikke bruke arbeidsdagen på å finne stoff. Da skal det produseres.

Har selv jobbet "gratis" i ny og ne, men aldri systematisk på denne måten og unngår det så godt jeg kan. Med andre ord unntaksvis. 

Anonymous poster hash: 63c15...38d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange utøvende yrker som blant annet det å være journalist, leder med mer innebærer at grensene for jobb og privatliv ofte flyter i hverandre. 
 

Som journalist så kan det hende at kildene til en sak er vanskelig tilgjengelige på dagtid, at man kvier seg for å stille i avisens lokaler for gjennomføring av intervju og andre ting. Det er et yrke hvor man til en viss grad selv er avhengig av å bidra til hva som er på agendaen til enhver tid, og man bør ha et overblikk over aktuelle debatter lokalt og regionalt. 
 

Er det riktig at grensene skal flyte slik? Nei. Ikke nødvendigvis. Men noen jobber er også til dels en livsstil. Hvis det blir for inngripende så kan man støtte seg på fagforeningene, tillitsvalgt og ikke minst ta en aktiv rolle ovenfor arbeidsgiver med å rette opp i eventuelle misforståelser med hva som er satt arbeidstid og gjensidige forventninger. 
 

Ellers har man i de fleste yrker både tariffavtaler og kontrakter som setter noen føringer: https://www.nj.no/dokumentarkiv/journalistavtalen-for-mbl-avis/

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 63c15...38d

Takker for svar så langt! :) 

Mitt inntrykk er at journalist-yrket kanskje er litt spesielt av de årsaker jeg alt har nevnt. Samtidig mistenker jeg at det også er personlige egenskaper ved min bekjente som forsterker dette, i.e., frykt for å underprestere, ikke være god nok, osv. 

Har selv kjent på dette - særlig når jeg er ny i en jobb. Men etter jeg har blitt eldre og i tidligere perioder har slitt meg halvt i hjel uten å få spesielt mye igjen for det har jeg vel begynt å gi litt mer blaffen. Ønsker selvsagt å gjøre en så god jobb som jeg kan, men har vel også slått meg til ro med at ofte er "godt nok" faktisk godt nok og ser at det har en svært høy pris å alltid skulle "levere varene". Om jeg ikke alltid er på topp, så er faktisk det noe jeg lever med. 

Anonymous poster hash: 63c15...38d

Lenke til kommentar

Det er nok, som du sier, en kombinasjon av yrke og person. Men mitt inntrykk er at journalist-yrket er en slags livsstil. Nøyaktig hva det innebærer endrer seg over tid, men på samme måte som mange andre yrker så krever det at du vier mer av deg selv enn "8-16-deg" til yrket, og det innebærer blant annet at du går rundt og tenker mye på jobb. Over tid så blir dette mer automatisert og noe du ikke merker så mye, men lærer deg å aktivt skru av når du vet du trenger det, men når du er ung så er det overveldende.

Unge advokatfullmektiger, konsulenter og andre "frie yrker" opplever nok i stor grad det samme. Unge lærere opplever nok også ofte at døgnet ikke strekker til og at de må gjøre en del planlegging på kveldstid (selv utenfor "normal lærerarbeidstid" som tross alt er relativt mange timer i uka i undervisningsåret), men i noen yrker er det en følelse av at det er ingen grense for hvor mye tid du kan bruke på å gjøre en bedre jobb, og så må du bare lære deg hva som er godt nok. Da vil det være veldig personavhengig når man føler man har gjort en god nok jobb, og hvor nevrotisk man er i tilnærmingen sin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...