Gå til innhold

Rettferdighet og politisk retorikk

Anbefalte innlegg

Er det ikke påfallende hvordan enkelte partier, f.eks Rødt, Liberalistene, SV og Arbeiderpartiet strør om seg med bruk av ordet rettferdighet?

De mest intelligente moralfilosofene i verden klarer ikke bli enige om hva som er rettferdig. 

Men jeg hører vanlige mennesker snakke om hva som er rettferdig. 

Er det trolig at politikere og vanlige folk har knekt en universell kode på hva som er rettferdig, før de bestemte seg for hvilket parti de skulle sympatisere med og hva slags handlinger de skal utføre?

Jeg tror ikke noe på rettferdighet, hverken som konsept rent matematisk, eller at folk faktisk har tenkt ut en vanntett algoritme på forhånd. Jeg tror de har bestemt seg for ståsted av andre årsaker, så bruker de ordet rettferdighet som kampretorikk for å overbevise seg selv og sidemannen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg synes for min del det er mer påfallende hvordan høyresiden klarer å unngå å snakke om det?
En definisjon av rettferdighet finnes i SNL:

"En vanlig og generell måte å forstå rettferdighet på er som den type forhold der mennesker behandles på en rimelig måte og i overensstemmelse med moralske prinsipper."

Det viktigste her er etter min min mening ordet "moral".

Den type rettferdighet som kun beriker de som er flinkest til å utnytte sine omgivelser kan vel også betraktes som rettferdig i enkeltes øyne, men ikke om man altså også tar hensyn til andre, f.eks. sine ansatte...

Endret av trn100
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er nok en trend hvor PR rådgiverne har krysspollinert seg frem til et språk. Nedsiden er at man går fra å prater og å kommunisere, til å vise frem symbolisme innpakket i språk.
Det er litt som at man hiver inn "Da vi var i regjering" og "I vårt forlsag til budsjett" hivd inn som symboler gjerne etterfulgt av en gish gallop fordi man mister oversikt over argumentet, eller fordi man rett og slett ikke har en hammer og en spiker for noe som skal spikres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...