Gå til innhold

Elbilene har tatt over for bensinbilene på norske veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

At det går ned tenker du på? Det er jo ganske logisk da flere å flere bruker elbilen som hovedbil, samt så og si ingen kjøper ny bensinbil og det skrotes konstant biler

Akkurat for bensin var kurven ganske flat? Det kan vel bety at det er dieselbilene som taes ut av drift?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bensin har vel vært bare for spesielt interesserte de siste årene? Påhengsmotor, motorsykkel, moped, plenklipper, veteranbil, sportsbil, hybridbil, motorsag og snøfreser? 

Nesten alle de nye bilene som ikke er elektriske, er jo diesel pga. avgiftspolitikken, inkludert småbiler som brukes til småkjøring, og dermed får problemer med partikkelfilteret. Ikke fordi diesel er bedre egnet i alle tilfeller, men fordi det avgiftsbelegges mindre enn bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Akkurat for bensin var kurven ganske flat? Det kan vel bety at det er dieselbilene som taes ut av drift?

Ikke alltid like lett å lese grafer, så jeg forenklet det litt for deg:

image.png.afa82b2884b43ae85c3724afd67fabd6.png

Merk, 2023 tall manglet tall for juli av en eller annen grunn så jeg la inn samme tall som for 2022(som sannsynligvis er for høyt)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Ikke alltid like lett å lese grafer, så jeg forenklet det litt for deg:

image.png.afa82b2884b43ae85c3724afd67fabd6.png

Merk, 2023 tall manglet tall for juli av en eller annen grunn så jeg la inn samme tall som for 2022(som sannsynligvis er for høyt)

Hvor lærte du deg å lage grafer? Hva er y akse? Hva viser grafen og hvorfor er det brukt autoskala?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Hvor lærte du deg å lage grafer? Hva er y akse? Hva viser grafen og hvorfor er det brukt autoskala?

Dette er data i fra din link. Jeg har bare komprimert det til år for år for å vise deg lettere at det er nedgang, selv om det er enkelt å se ut i fra lenken du også la ved(for noen iallefall.)

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Dette er data i fra din link. Jeg har bare komprimert det til år for år for å vise deg lettere at det er nedgang, selv om det er enkelt å se ut i fra lenken du også la ved(for noen iallefall.)

 

IMG_3748.thumb.png.a5eeb809ddeeea9a67219abce00f13cc.pngDin ligger litt høyere vil si ca 70 millioner liter i mnd

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

IMG_3748.thumb.png.a5eeb809ddeeea9a67219abce00f13cc.pngDin ligger litt høyere vil si ca 70 millioner liter i mnd

Usikke på hva du mener med "min", det er litterly tallene i fra lenken din. Som jeg har summert år for år for å lettere vise deg at trenden er nedgående. Men om det blir så vanskelig for deg så kan jeg vise deg akkurat samme tall bare med trendlinje. Kanskje det går inn da. 

image.thumb.png.f537e53d7832c6bc19159ff570d745d9.png

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Usikke på hva du mener med "min", det er litterly tallene i fra lenken din. Som jeg har summert år for år for å lettere vise deg at trenden er nedgående. Men om det blir så vanskelig for deg så kan jeg vise deg akkurat samme tall bare med trendlinje. Kanskje det går inn da. 

image.thumb.png.f537e53d7832c6bc19159ff570d745d9.png

Joda ser det men tror vel at dieselkurven synker mere? 

Dessuten har du fjernet autoscale da blir det mindre kraftig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Joda ser det men tror vel at dieselkurven synker mere? 

Dessuten har du fjernet autoscale da blir det mindre kraftig

Jeg har ikke fjernet noe, dette er helt default verider for chart i excel. Du må gjerne gjøre det på din måte, men trendlinjen vill vise det samme. Og nei, dieselkurven synker ikke mindre, den er langt mer stabil. 

image.thumb.png.b51e7b5b4285115e76a1bfcae5412652.png

Og det er jeg som har problemer med grafer 🤣 du er da morsom da, det skal du ha!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke fjernet noe, dette er helt default verider for chart i excel. Du må gjerne gjøre det på din måte, men trendlinjen vill vise det samme. Og nei, dieselkurven synker ikke mindre, den er langt mer stabil. 

image.thumb.png.b51e7b5b4285115e76a1bfcae5412652.png

Og det er jeg som har problemer med grafer 🤣 du er da morsom da, det skal du ha!

Prøv å legg inn en ikke lineær trendlinje. Ellers vil stigning for 2 år siden påvirke linjen. 2-3grads. Syntes diesel linja sank siste år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Prøv å legg inn en ikke lineær trendlinje. Ellers vil stigning for 2 år siden påvirke linjen. 2-3grads. Syntes diesel linja sank siste år

Det er linære trendlinjer... Det er helt håpløst å diskutere med deg. Om du mener noe er feil, eller slik så er det jo bare å vise det selv? Men du bare roter, som vanlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...