Gå til innhold

Gir meg ikke arbeidskontrakt

Gjest 3133a...8e9

Anbefalte innlegg

Gjest 3133a...8e9

Har blitt tilbudt en jobb, og avtalen er at jeg skal begynne der 02.01.2025 siden jeg har tre mnd oppsigelsestid på nåværende arbeidsplass. 

Problemet er at de ikke gir meg kontrakt. Nå har jeg purret 4-5 ganger etter å få tilsendt kontrakt, og ble lovt at jeg skulle få den senest i går. I skrivende stund har jeg fortsatt ikke fått den. Hva tenker dere om dette?

Jeg vil ikke si opp min nåværende stilling uten å ha fått arbeidskontrakt fra ny arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 3133a...8e9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3133a...8e9 skrev (2 minutter siden):

Problemet er at de ikke gir meg kontrakt. Nå har jeg purret 4-5 ganger etter å få tilsendt kontrakt, og ble lovt at jeg skulle få den senest i går. I skrivende stund har jeg fortsatt ikke fått den. Hva tenker dere om dette?

Jeg ville nok tenkt meg noen ekstra ganger om før jeg bytter jobb om det er slik allerede før ansettelse.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg ville informert ny arbeidsgiver om at jeg ikke kan si opp nåværende jobb før ny kontrakt er på plass.
Jo lenger de drøyer, jo lenger tid tar det før jeg kan begynne.

Edit:
Jeg skal selv bytte jobb nå i høst, og da også tok det en stund før ny kontrakt var på plass. Årsaken var at sjefen var på jobbreise nedover i Europa og det har jeg forståelse for.
De var likevel dønn seriøse, så ingen tvil om at kontrakt ville foreligge.

Endret av iknutis
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt sikkert hva du mener med kontrakt. Det vanlige er at man får et (bindende) tilbud om stilling, der man svarer skriftlig innen utløpsfristen. I enkle tilfeller vil da en arbeidsavtale være vedlagt, men i de vanligste forhold er arbeidsavtale ikke klar på dette tidspunktet, og arbeidsgiver har inntil 7 dager etter oppstart å fikse dette.

Tilbud om stilling vil normalt være dekkende for å dokumentere en ansettelse og vil inneholde informasjon om oppsigelse av avtalen for begge parter.

Hvis du med kontrakt mener et formelt tilbud om stilling så forstår jeg at du ikke vil si opp jobben før du har dette, men hvis du mener en arbeidsavtale så er som sagt ikke dette et krav før senest 7 dager etter oppstart (eller samme dag for kortvarige ansettelser).

Endret av rozon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
rozon skrev (12 minutter siden):

Nå vet jeg ikke helt sikkert hva du mener med kontrakt. Det vanlige er at man får et (bindende) tilbud om stilling, der man svarer skriftlig innen utløpsfristen. I enkle tilfeller vil da en arbeidsavtale være vedlagt, men i de vanligste forhold er arbeidsavtale ikke klar på dette tidspunktet, og arbeidsgiver har inntil 7 dager etter oppstart å fikse dette.

Tilbud om stilling vil normalt være dekkende for å dokumentere en ansettelse og vil inneholde informasjon om oppsigelse av avtalen for begge parter.

Hvis du med kontrakt mener et formelt tilbud om stilling så forstår jeg at du ikke vil si opp jobben før du har dette, men hvis du mener en arbeidsavtale så er som sagt ikke dette et krav før senest 7 dager etter oppstart (eller samme dag for kortvarige ansettelser).

Jeg hadde aldri i verden takket ja til en stilling uten at det lå en ferdig arbeidsavtale klar.

Om man takker ja til stillingen, sier opp egen jobb, starter i ny jobb, og så får servert en arbeidsavtale som ikke er som antydet i intervjuene, der arbeidsgiver gambler på at du er for investert til å krangle. Dette kan være feks hvilke turnuser man får, mengde skiftarbeid, goder, krav om tilstedeværelse/hjemmekontor osv.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (30 minutter siden):

Jeg hadde aldri i verden takket ja til en stilling uten at det lå en ferdig arbeidsavtale klar.

Ikke jeg heller. Bifaller andre i tråden som har anbefalt å vente med å si opp. Subsidiært hadde jeg gitt tilbakemelding til nytt sted om t jeg ikke kommer til å begynne å jobbe der. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Zepticon said:

får servert en arbeidsavtale som ikke er som antydet i intervjuene

Som sagt, uten et skriftlig tilbud om stilling som inkluderer de punktene som er vesentlig for meg så hadde ikke jeg heller gjort noe. Mitt siste tilbud var på omtrent 30 sider, og inkluderte også krav fra arbeidsgiver i perioden før ansettelsen mtp ting som taushetsplikt, opptreden på sosiale media og så videre, som ikke alltid er like lett å skille når man går mellom konkurrerende bedrifter. Etter jeg har tiltrått dekkes disse i stor grad av lojalitetsplikten, og det er da ikke en del av arbeidsavtalen min.

At noe blir "antydet" på et intervju ville ikke holdt stikk for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...