Gå til innhold

Boas(pustebesvær) hos flere kortnesede hunderaser. Massehysteri hos irrasjonelle følelses-mennesker?


Anbefalte innlegg

Det er som kjent blitt forbudt med avl av engelsk bulldog her til lands. Det finnes likevel en lang liste med raser hvor risiko for Boas som lidelse blir hengt ved. Det er dermed en haug av dyrevenner som mener at hunder som har en potensiell risiko for denne lidelsen skal forbys.

Faktum er at hvis du skal nulle alt av risiko hos alt av raser for denne lidelsen må selv en Chihuahua kastes ut av landet. Og den har vel lang nese, har den ikke? Hvor langt skal man gå? Bevisst avl og bevisst valpekjøper så er det meste gjort.. Også her til lands finnes det sertifiserte veterinærer som utreder og graderer Boas. Det utføres kirurgi ved alt fra moderate tilfeller..

Som hos oss mennesker så finnes det hos hunder et uttall av grusomme lidelser. En rase som ikke er forbudt eller i det minste har et strengere regime overfor oppdrett er King cavalier. Disse hundene er i tillegg til å stå på risiko-listen for Boas også svært utsatt for hydrocephalus. En tilstand der det er en unormal opphopning av cerebrospinalvæske i hjernen. Det resulterer til et forhøyet trykk og kan være veldig smertefullt.

"Noe så banalt som overvekt glemmer man ofte bort. En overvektig labrador kan ha samme pustebesvær og kondisjons-lidelser som en hund med påtruffet Boas. Boas kan løses med kirurgi. Overvekt hos hund må løses hos en bevisst hundeeier."

Igjen, skal man ha som mål at ingen hunder skal risikere Boas må man forby svært mange raser. Likevel er hylekoret i gang bare man ser en hund med flatere nese enn gjennomsnittet. "dyreplageri, dyremishandling osv.. Dyreorganisasjoner virker også tildels ensporet og lite løsningsorienterte.

Universitet i Cambridge har en spesialgruppe rettet mot Boas. De har forsket på fenomenet i 10 år. Det er iflg deres forskning mindre utbredelse av Boas enn man hele tiden har ment.

 

57151A7D-5FCF-466C-8A8B-2A62BA1E9B03_1_201_a.jpeg

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (3 timer siden):

Igjen, skal man ha som mål at ingen hunder skal risikere Boas må man forby svært mange raser.

Nei, man må ikke det. Hva er poenget med det skal være så firkantet? Det er jo tydelig at enkelte raser har større risiko for avlsrelaterte sykdommer enn andre, uten at man skal bruke slippery-slope argumentasjon om lengden på snuten. Statistikk kan veldig enkelt fortelle deg at en Mops har flere problemer enn en Labrador Retriever. Begynner Labradorer å dø i hopetall av fedmerelaterte sykdommer så kan vi først da begynne å snakke om å regulere den rasen også.

Det er tydelig at avl av hunder ikke kan markedsreguleres, da det både er dyrt å selektere gode avlsdyr, og god genetikk er ikke alltid i samsvar med de estetiske preferansene til rasen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har en feil i overskriften din: "Kognetiv dissonans hos irrasjonelle følelses-hundeeiere".

Ellers: Du har helt rett. Om man skulle fulgt loverne ang dyrevern hadde man måtte slutte med veldig mye av det vi driver med. Det burde jo si sitt egentlig. Men fremfor å argumentere vekk plagene med Boas, så burde du gå i bresjen for at King og burde bli forbudt. Og at man har føkka opp en rase så mye at alle må oppereres for å ikke lide så er det kanskje på tide å tenke seg om en, to og tre ganger eller?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Nei, man må ikke det. Hva er poenget med det skal være så firkantet? Det er jo tydelig at enkelte raser har større risiko for avlsrelaterte sykdommer enn andre, uten at man skal bruke slippery-slope argumentasjon om lengden på snuten. Statistikk kan veldig enkelt fortelle deg at en Mops har flere problemer enn en Labrador Retriever. Begynner Labradorer å dø i hopetall av fedmerelaterte sykdommer så kan vi først da begynne å snakke om å regulere den rasen også.

Det er tydelig at avl av hunder ikke kan markedsreguleres, da det både er dyrt å selektere gode avlsdyr, og god genetikk er ikke alltid i samsvar med de estetiske preferansene til rasen.

Skal da Boas smerteskaleres opp mot andre utbredte lidelser hos andre raser? Det er avlsbaserte funksjonsfeil hos et hopetall av hunderaser som ikke får det samme engasjementet.. Hos noen av de med eks sterk dysplasi vil det hos flere individer være sterkt invalidiserende. Og smertefullt.

Når jeg tar opp dette så er det fordi Boas er løsbart. Det er det mange andre lidelser hos hund som ikke er og som ikke bør nedskaleres i forhold til Boas mener nå jeg. For det gjør det. I beste fall en pekefinger mot oppdretts-industrien. Men som sagt, det er mange forbud som kunne vært aktuelle hvis man la opp statistikk, risiko, alvorlighetsgrad og smerte relatert til de forskjellige rasene.

Det er ingen hunderaser som kan utelukkes alvorlige helseplager. Finnes ikke medisiner uten bivirkninger heller. Hunder med større potensial enn andre bør det selvsagt opplyses tilstrekkelig om slik at eiere kan følge nøye med på evt endringer/symptomer. 

Bare som en kuriositet egentlig. Den her i Norge nå forbudte rasen engelsk bulldog har formel 1 føreren Lewis Hamilton to stk. av. Man kunne kanskje si at denne rasen er nasjonalrasen der borte og at mr.Hamilton har gått et skritt i forkant for å kunne fremvise to sunne eksemplarer. De fôres med plantebasert kost og jogger med Lewis daglig. Tre freshe fyrer langs stranden.

Godt å se dette. En slendrian av en eier som blåser i overvekt på en slik hund og med det høye potensiale for Boas. Ja så kan barmhjertighetsdrap etterhvert ligge faretruende nær.. Spørsmålet kan også bli om det er overvekten som har 100% av skylda for Boas lidelsen, at den er fremtredende. Altså eieren ene og alene kunne fjernet ubehaget for hunden med enkle midler.

"Jeg tenker det er viktigere å forby visse hundeeiere enn å forby hunderaser."

Lenke til kommentar
Sovna skrev (Akkurat nå):

Skal da Boas smerteskaleres opp mot andre utbredte lidelser hos andre raser? Det er avlsbaserte funksjonsfeil hos et hopetall av hunderaser som ikke får det samme engasjementet.. Hos noen av de med eks sterk dysplasi vil det hos flere individer være sterkt invalidiserende. Og smertefullt.

Når jeg tar opp dette så er det fordi Boas er løsbart. Det er det mange andre lidelser hos hund som ikke er og som ikke bør nedskaleres i forhold til Boas mener nå jeg. For det gjør det. I beste fall en pekefinger mot oppdretts-industrien. Men som sagt, det er mange forbud som kunne vært aktuelle hvis man la opp statistikk, risiko, alvorlighetsgrad og smerte relatert til de forskjellige rasene.

Det er ingen hunderaser som kan utelukkes alvorlige helseplager. Finnes ikke medisiner uten bivirkninger heller. Hunder med større potensial enn andre bør det selvsagt opplyses tilstrekkelig om slik at eiere kan følge nøye med på evt endringer/symptomer. 

Bare som en kuriositet egentlig. Den her i Norge nå forbudte rasen engelsk bulldog har formel 1 føreren Lewis Hamilton to stk. av. Man kunne kanskje si at denne rasen er nasjonalrasen der borte og at mr.Hamilton har gått et skritt i forkant for å kunne fremvise to sunne eksemplarer. De fôres med plantebasert kost og jogger med Lewis daglig. Tre freshe fyrer langs stranden.

Godt å se dette. En slendrian av en eier som blåser i overvekt på en slik hund og med det høye potensiale for Boas. Ja så kan barmhjertighetsdrap etterhvert ligge faretruende nær.. Spørsmålet kan også bli om det er overvekten som har 100% av skylda for Boas lidelsen, at den er fremtredende. Altså eieren ene og alene kunne fjernet ubehaget for hunden med enkle midler.

"Jeg tenker det er viktigere å forby visse hundeeiere enn å forby hunderaser."

Du overkompliserer problemet. Sykdommer er individuelt for de forskjellige rasene, og noen raser bærer sterkere preg enn andre. Når de terskelen der det begynner å bli uetisk å avle videre på et dyr så må vi vurdere å sperre rasen for videre avl. Er man først på nivået der Mops, Engelsk Bulldog og King Cavalier er i dag så er det best å enten krysse rasen og få et nytt utgangspunkt, eller bare la rasen dø ut.

BOAS betyr ikke automatisk at en rase ikke er verdig å avles videre på. Men om du har en kraftig degenerert rase som har fått sine særpreg basert på defekt etter defekt, slik som flat snute, store hudfolder, krøll på hale/ryggrad og underdimensjonerte/overdimensjonerte organer, så nytter det ikke å diskutere de forskjellige sykdommene som utpreger seg på disse rasene. Man må snakke om rasen som sin helhet, og det er der vi er på de tre nevnte rasene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Sovna said:

Som hos oss mennesker så finnes det hos hunder et uttall av grusomme lidelser. En rase som ikke er forbudt eller i det minste har et strengere regime overfor oppdrett er King cavalier. Disse hundene er i tillegg til å stå på risiko-listen for Boas også svært utsatt for hydrocephalus. En tilstand der det er en unormal opphopning av cerebrospinalvæske i hjernen. Det resulterer til et forhøyet trykk og kan være veldig smertefullt.

Hvis du snakker om Cavalier King Charles Spaniel, så ble det forbudt med oppdrett av rasen i 2022 og opprettholdt av høyesterett i fjor.

Så, hvis du tar feil av noe som har hatt så mye mediefokus og brukte poenget det feilaktig ga deg som et brekkjern, hvordan står det til med resten av posten?

Endret av shockorshot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Du overkompliserer problemet. Sykdommer er individuelt for de forskjellige rasene, og noen raser bærer sterkere preg enn andre. Når de terskelen der det begynner å bli uetisk å avle videre på et dyr så må vi vurdere å sperre rasen for videre avl. Er man først på nivået der Mops, Engelsk Bulldog og King Cavalier er i dag så er det best å enten krysse rasen og få et nytt utgangspunkt, eller bare la rasen dø ut.

BOAS betyr ikke automatisk at en rase ikke er verdig å avles videre på. Men om du har en kraftig degenerert rase som har fått sine særpreg basert på defekt etter defekt, slik som flat snute, store hudfolder, krøll på hale/ryggrad og underdimensjonerte/overdimensjonerte organer, så nytter det ikke å diskutere de forskjellige sykdommene som utpreger seg på disse rasene. Man må snakke om rasen som sin helhet, og det er der vi er på de tre nevnte rasene.

De tre nevnte raser er de statistisk mest problematiske som du sier. Enig i det. Nå er det også slik at jeg i utgangspunktet ved tråden fokuserte rundt de flatnesete rasene som helhet. Og de er det en del av, og Cambridge universitet har tatt for seg mange av de i sin forskning rundt Boas.

  "Breeds included in this study: Affenpinscher, Boston Terrier, Boxer, Cavalier King Charles Spaniel, Chihuahua, Dogue de Bordeaux, Griffon Bruxellois, Japanese Chin, King Charles Spaniel, Maltese, Pekingese, Pomeranian, Shih Tzu & Staffordshire Bull Terrier."

Jeg reagerer forøvrig på hvorfor ikke english bulldog og pugh(mops) er listet opp her. Kan selvsagt være at de allerede er definert ferdig nord og ned.

Jeg har selv hatt to av rasene listet opp her. Boxer og 2 stk. Griffon, én pr dags dato. Selverklærte dyrevernere ser på min hund og gir meg et blikk som nærmest oser "dyreplager." Fantastisk innsikt. Alt over en kam er visst helt innafor. 

I siste valpekull jeg plukket ut fra rasen får jeg imidlertid nevne min skepsis til ett av 8 individer. Den hadde svært utpreget små/trange nesebor. Det kan vitne om potensiale for Boas før eller siden. Jeg tok opp tema Boas og oppdretter reagerte også på dette. Hun hadde aldri i sin 20 årige karriere fått en valp med en slik neseknapp.

Cambridge universitetet har laget en bildecollage hvor Boas risiko kan graderes i fem ledd ved utseende på nesebor. Selv har jeg truffet sikkert langt over 100 av disse Griffin rasene. Ingen har hatt et utpreget Boas utseende på nesebor eller symptomer på dette. Men flate i trynet som pannekaker er de. De har også en helt annen fysiologi enn eks mops, som mange tror dette er.

Min nåværende Griffon løp ved siden av sykkelen her om dagen på høyfjellet nesten 3 mil uten nevneverdige anstrengelser.

Det største/verste ubehaget og tegnet på Boas er nettopp sterkt nedsatt kondisjon og lav toleranse for varme.

Interresant også at jeg stadig ser disse tegnene på ubehag hos misligholdte og feite bikkjer. Kanskje eier vil at hunden skal kunne identifisere seg med denne eieren??

 

 

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...