Sovna Skrevet 10 timer siden Forfatter Rapporter Del Skrevet 10 timer siden The Avatar skrev (På 18.9.2024 den 11:26 AM): Bremsene er dimensjonert basert på bilens vekt og fart. Ein forutsett sjølvsagt at ein sjåfør som ynskjer å stoppe bilen trykker berre på bremsen og ikkje samtidig gir full gass og motvirker bremseeffekten. Særleg på ein del elbilar så vil elmotorane kunne være sterke nok til at den mekaniske friksjonen mot bremseskivene ikkje er tilstrekkeleg til å holde bilen stilleståande. Nettopp. Det er her problemstillingen ligger. Hvem som helst kan velge seg en svært motorsterk bil. Også en trafikkskole/lærer. En sensor hos Stvv vil sikre seg en potensiell risiko ved å kreve at automat-skolebilene har en ekstra anordning i tillegg til den ordinære bremsepedalen. Eneste option i dag er en løsning med en tredje pedal som nøytraliserer gass. Kun én pedalprodusent som tilbyr løsningen. Og de er ikke tilpasset hvilke som helst bil. Tesla ikke.. Så der røyk salget for det merket overfor trafikkskoler. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Eneste REELLE løsningen er at fabrikanten sørger for en programmering der brems deaktiverer gasspådrag. Mange er slik fra fabrikk, noen få vil trenge en omprogrammering, om de er som min bil og tillater noen sekunder motorkraft i kombinasjon med brems. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå