Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil ved bruk av bremsepedal på en automatbil nøytralisere gasspedalen fullstendig ?


Sovna

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (3 timer siden):

Jeg trodde dette allerede var tilfellet i alle nye biler? At gasspedalen blir kansellert når en trykker på bremsepedalen? Eller er det noe eget med automatgir siden de fleste der kjører med en fot på hver pedal?

Hvem i all verden kjører med en fot på hver pedal, bortsett fra F1 og andre profesjonelle racingsjåfører?!? Dette er det vel ingen som gjør?

Har selv 2 ungdommer jeg har øvelseskjørt automat med, og har aldri hørt snakk om dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (18 minutter siden):

Det er slik at i disse dager at det utarbeides en modifisert og strengere forskrift fra stvv. Det vil ikke være tilstrekkelig at en lærer eller sensor kan ta tak i stikk/spak for å sette giret i nøytral. Argumentet er at biler har stor variasjon i brukergrensesnitt/plassering av giret. Og en sensor vil på prøver ha med et uttall av biler å gjøre i løpet av en arbeidsdag.

Iflg teknisk sjef hos Bertel og Steen mener han at ingen biler eliminerer gass 100% på en automat ved bruk av brems. Det vil heller ikke være tilstrekkelig for godkjenning at en bil har en såpass svak motor at bremsen vil blokkere all fremdrift.

Med dette blir det opp til pedal installatører å innrette pedalene slik at dette vil fungere etter forskriften. Og det går. Men det er et fåtall som utfører dette og har kontakt med den aktuelle produsenten.

Hele temaet her er kliss nytt. 1 døgn for mitt vedkommende. Og jeg har spredd den destruktive nyheten til bransjen trafikkskole, bilforhandlere og pedal installatører allerede. De reagerer med sjokk og vantro..

Forstår at det då blir vanskeleg ja når Statens Vegvesen lager sin eigen standard for kva dei vil godkjenne.

Forstår forsåvidt argumentet med at trafikkstasjonens sensor må forholde seg til mange ulike bilar i løpet av ein dag sidan kandidaten stiller med ein skulebil frå køyreskulen. Eg er likevel ikkje einig i at det er så stor forskjell frå bil til bil at det gir problem (med mindre girspaken er montert på ratthendelen eller anna stad der det er vanskeleg å nå tak i den for ein passasjer). I tillegg så er det jo slik at kandidaten som tek førarprøva sjølv har sjåføransvaret, i motsettning til ved vanleg lærekøyring der det er køyrelæraren (eller ledsager) som juridisk sett er rekna som føraren. Behovet for å kunne nødbremse bilen burde objektivt sett være mindre for ein sensor.
Samtidig så forstår eg jo det at argumenta preller av når vegvesenet fyrst har bestemt seg for korleis dei vil ha det.

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (3 minutter siden):

Hvem i all verden kjører med en fot på hver pedal, bortsett fra F1 og andre profesjonelle racingsjåfører?!? Dette er det vel ingen som gjør?

Har selv 2 ungdommer jeg har øvelseskjørt automat med, og har aldri hørt snakk om dette...

Det overrasker meg ikkje om det er nokon som køyrer slik, men då er det ein uvane dei har lagt seg til etter at dei tok lappen. For det er ikkje slik du lærer å køyre verken på automat eller manuellkasse.

Det er likevel ein del nye bilar som har one pedal drive der bilen aktivt bremser når du løfter foten av bremsen. Då vil du i praksis berre trenge å bruke bremsepedalen når du skal stoppe heilt opp eller nødbremse. Det er likevel langt unna å ha ein fot på kva pedal.

Den viktigaste grunnen til at ein ikkje skal ha ein fot på kvar pedal er primært at sjølv eit lite pedaltrykk på bremsepedalen gjer at bremselyset slår seg på sjølv om bremsene ikkje er aktivert slik at alle andre bilistar trur du bremser, og sekundert at dersom bremsepedalen blir hold ok inne til å aktivere bremsa så får du varmgang i bremsene.

Men det er såpass mange idiotar ute på vegane at det ville ikkje overraske meg om folk køyrer automatgir med ein fot på kvar pedal.

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Habla Møberg said:

Alt av nyere biler har dette innebygget, svjv. Skulle ikke forundre meg om dette alt er et krav fra EU.

Noen tillater litt pådrag, noe som kan være praktisk når man prøver å komme løs, noen tillater ingen gass overhodet. 

Dette har jeg aldri hørt om.

Både min forrige privatbil (Mercedes-AMG E63S, 2018-modell) og min nåværende firmabil (Toyota Hilux, 2022-modell) tillater helt fint gasspådrag og brems samtidig.

Lenke til kommentar
3 hours ago, RookieNO said:

Hvem i all verden kjører med en fot på hver pedal, bortsett fra F1 og andre profesjonelle racingsjåfører?!? Dette er det vel ingen som gjør?

Har selv 2 ungdommer jeg har øvelseskjørt automat med, og har aldri hørt snakk om dette...

Velkommen til Tiktok-generasjonen, hvor man diskuterer hypotetiske tilfeller langt utenfor hva som er forsvarlig eller vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, RookieNO said:

Hvem i all verden kjører med en fot på hver pedal, bortsett fra F1 og andre profesjonelle racingsjåfører?!? Dette er det vel ingen som gjør?

Har selv 2 ungdommer jeg har øvelseskjørt automat med, og har aldri hørt snakk om dette...

Mer vanlig i USA men er flere her til lands også. Derav uttrykket "hvorfor ha 3 pedaler når man bare har 2 ben?".

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (8 timer siden):

Hvem i all verden kjører med en fot på hver pedal, bortsett fra F1 og andre profesjonelle racingsjåfører?!? Dette er det vel ingen som gjør?

Har selv 2 ungdommer jeg har øvelseskjørt automat med, og har aldri hørt snakk om dette...

Igjen, det er statens vegvesen som krever den 3dj pedalen på automat skolebiler. Ikke Lewis Hamilton...

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Snylter skrev (5 timer siden):

Dette har jeg aldri hørt om.

Både min forrige privatbil (Mercedes-AMG E63S, 2018-modell) og min nåværende firmabil (Toyota Hilux, 2022-modell) tillater helt fint gasspådrag og brems samtidig.

Tror deg. Det er iflg teknisk ekspertise ingen automat bil som eliminerer gassen totalt. Finnes motorsterke biler som lar deg gasse fullt til og med..

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (10 timer siden):

Forstår at det då blir vanskeleg ja når Statens Vegvesen lager sin eigen standard for kva dei vil godkjenne.

Forstår forsåvidt argumentet med at trafikkstasjonens sensor må forholde seg til mange ulike bilar i løpet av ein dag sidan kandidaten stiller med ein skulebil frå køyreskulen. Eg er likevel ikkje einig i at det er så stor forskjell frå bil til bil at det gir problem (med mindre girspaken er montert på ratthendelen eller anna stad der det er vanskeleg å nå tak i den for ein passasjer). I tillegg så er det jo slik at kandidaten som tek førarprøva sjølv har sjåføransvaret, i motsettning til ved vanleg lærekøyring der det er køyrelæraren (eller ledsager) som juridisk sett er rekna som føraren. Behovet for å kunne nødbremse bilen burde objektivt sett være mindre for ein sensor.
Samtidig så forstår eg jo det at argumenta preller av når vegvesenet fyrst har bestemt seg for korleis dei vil ha det.

Rart du nevner det. Det er likevel sensorenes meninger som tydeligvis er grunnlaget for det forsterkede kravet i forskriften. Det blir således to uavhengige forskrifter. Én som aksepterer dagens anordning i skolebilen som tilstrekkelig. Den vil da bli godkjent som skolebil i kjøreopplæring. Men that´s it. Denne vil altså sensor ikke sitte i ved en førerprøve, derfor en forsterket forskrift for de krabatene der. Vil de ikke så vil de ikke. Og det får de gehør for hos arbeidsgiveren sin, st.vegvesen.

At dette medfører problemer med gjennomføring via pedal installatører og økte utgifter er selvsagt ikke et tema for de. Men de vet like godt som alle andre at økte utgifter hos trafikkskolene må videresendes pr.prisøkning for kunder/elever.

Som noen andre her sier. Man får en klar følelse at hele denne suppa tar utgangspunkt i et oppkonstruert scenario og som bærer preg av mindre rasjonell tankegang.

Endret av Sovna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
likferd skrev (14 minutter siden):

Finnes biler der motoren er sterkere enn bremsen? Isåfall er vel bremsene kraftig underdimensjonert, og bilen skulle ikke vært godkjent for bruk på vei uansett?

Bremsene er dimensjonert basert på bilens vekt og fart. Ein forutsett sjølvsagt at ein sjåfør som ynskjer å stoppe bilen trykker berre på bremsen og ikkje samtidig gir full gass og motvirker bremseeffekten.

Særleg på ein del elbilar så vil elmotorane kunne være sterke nok til at den mekaniske friksjonen mot bremseskivene ikkje er tilstrekkeleg til å holde bilen stilleståande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det var Ford som var involvert i en skandale for mange herrens år siden hvor gassen hang seg opp på noen av bilene, som igjen resulterte i flere ulykker. Ford prøvde å skylde på at det var førerne som tok feil av gass og brems men det funket ikke i retten da statistikken viste at da måtte i såfall et mye større antall Ford-sjåfører knote med gass/brems enn for andre bilmerker.

Uansett var det da oppgitt at bremsene skulle være kraftige nok til å stoppe bilen selv med de ganske kraftige motorene de brukte. Dog kom det frem senere at krafta som måtte til på pedalen var langt høyere enn det mange sjåfører var i stand til å presse.

Vil tro at dagens biler har kraftigere bremser og mye bedre assistenter på bremsesystemene enn den gangen.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at bremsen må være sterkere enn motor på grunn av nettopp at gass kan henge seg opp mekanisk eller elektronisk ja. Som også er grunn til at bremsen må være mekanisk koblet. Når man ikke har manuell kløtsj, har man begrenset muligheter til å stanse ellers, spesielt siden både gir og håndbrekk også er elektronisk i dag.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (På 17.9.2024 den 12:21 PM):

Hvem i all verden kjører med en fot på hver pedal, bortsett fra F1 og andre profesjonelle racingsjåfører?!? Dette er det vel ingen som gjør?

Har selv 2 ungdommer jeg har øvelseskjørt automat med, og har aldri hørt snakk om dette...

Jeg kjører gjerne med betjening av to pedaler samtidig, faktisk unntaksvis alle tre samtidig. Du trenger ikke være betalt løpsfører for å benytte litt mer avanserte tekniker for å hente fram egenskaper fra kjøretøyet. 😊
Edit: Jeg leter enda etter programmeringsmulighet for å deaktivere motorkutt, originalt lar bilen meg betjene gas og brems samtidig i rundt 10 sek før motorkraften kuttes. 

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (4 minutter siden):

Jeg kjører gjerne med betjening av to pedaler samtidig, faktisk unntaksvis alle tre samtidig. Du trenger ikke være betalt løpsfører for å benytte litt mer avanserte tekniker for å hente fram egenskaper fra kjøretøyet. 😊
Edit: Jeg leter enda etter programmeringsmulighet for å deaktivere motorkutt, originalt lar bilen meg betjene gas og brems samtidig i rundt 10 sek før motorkraften kuttes. 

Hvilken bil er det? 10 sek var mye mer enn hva Sitronen min tillater

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (1 time siden):

Jeg kjører gjerne med betjening av to pedaler samtidig, faktisk unntaksvis alle tre samtidig. Du trenger ikke være betalt løpsfører for å benytte litt mer avanserte tekniker for å hente fram egenskaper fra kjøretøyet. 😊
Edit: Jeg leter enda etter programmeringsmulighet for å deaktivere motorkutt, originalt lar bilen meg betjene gas og brems samtidig i rundt 10 sek før motorkraften kuttes.

Liten digresjon fra topic, men Honda (og sikker flere andre) har et skikkelig irriterende system der de tukler med gassen når du har kløtsjen delvis presset inn. Sikkert for å spare fra slitasje, men det er fryktelig frustrerende i enkelte tilfeller der du trenger litt ekstra dreiemoment fra en selvpustende bensinmotor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (2 timer siden):

Hvilken bil er det? 10 sek var mye mer enn hva Sitronen min tillater

2013 Fiesta ST. Klarte å programmere bort at nødblinken kommer på om jeg bremser litt hardt. Hadde det kun vært bak det blinka så ok, men nødblink foran fordi jeg tappa bremsen litt brått det blir for sært :)

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Liten digresjon fra topic, men Honda (og sikker flere andre) har et skikkelig irriterende system der de tukler med gassen når du har kløtsjen delvis presset inn. Sikkert for å spare fra slitasje, men det er fryktelig frustrerende i enkelte tilfeller der du trenger litt ekstra dreiemoment fra en selvpustende bensinmotor.

Kjedelig å ikke få bestemme selv ja. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...