Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil ved bruk av bremsepedal på en automatbil nøytralisere gasspedalen fullstendig ?


Sovna

Anbefalte innlegg

Med en motorsterk bil og hvis ikke vil jo bilen kunne få fremdrift til tross for at det bremses..

Hvem i huleste vil ha en problemstilling vedr. dette? Jo, en trafikklærer som vil forhindre en elevs hinsides gassbruk i en uheldig situasjon.

En forskriftsendring hos st.vegvesen vil kreve en anordning på skolebiler som forhindrer dette. Ellers vil bilen ikke bli godkjent. 

Jeg har ikke særlig peiling på automatbiler. Tenker fortrinnsvis fossil bil. Vil noen biler gjøre dette automatisk?.. 

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (17 minutter siden):

Forstår ikke problemstillingen? Det finnes så vidt jeg vet INGEN moderne biler som ikke oppfyller dagens krav. Bilister derimot, uten peiling, som hverken kan telle til 3 eller håndtere et kjøretøy finnes det dessverre mange av 😉

Som jeg sa. Dette er snakk om særkrav til skolebiler, ikke generelt..

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

Tanken er jo ok strengt tatt, men skal det reelt hindre noe?
Hvor mange ganger i historien har det skjedd at en elev har gitt full gass mot noe og ikke hører på læreren samt at bremsene heller ikke er kraftige nok til å stoppe bilen? Bremsene er jo dimensjonert til bilen.
Samtidig har jo læreren stort sett alltid tilgang til nøkkel/start/stopp-knapp.

Høres mer ut som en løsning på en oppkonstruert problemstilling.

Endret av aklla
  • Liker 5
Lenke til kommentar
trn100 skrev (9 minutter siden):

Vel, hvis skolebiler skal tilpasses kunnskapsløse elever, som også skjer i andre deler av samfunnet, så er jeg fremdeles i mot! 😉

 

aklla skrev (4 minutter siden):

Tanken er jo ok strengt tatt, men skal det reelt hindre noe?
Hvor mange ganger i historien har det skjedd at en elev har gitt full gass mot noe og ikke hører på læreren samt at bremsene heller ikke er kraftige nok til å stoppe bilen? Bremsene er jo dimensjonert til bilen.
Samtidig har jo læreren stort sett alltid tilgang til nøkkel/start/stopp-knapp.

Høres mer ut som en løsning på en oppkonstruert problemstilling.

I grunn enig jeg. Men st.vegvesen får man nok ikke kommet rundt. Har de bestemt seg så har de det.

 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (9 minutter siden):

Alt av nyere biler har dette innebygget, svjv. Skulle ikke forundre meg om dette alt er et krav fra EU.

Noen tillater litt pådrag, noe som kan være praktisk når man prøver å komme løs, noen tillater ingen gass overhodet. 

Ok, så dette visste du faktisk. Har du også noe forestilling om hvor langt tilbake i årstall denne automatikken innfant seg? La oss si på en Mercedes c-klasse..

Lenke til kommentar
Nautica skrev (4 minutter siden):

Tror jeg forstår :)

Hvis eleven trykker gassen i bunn vil ikke det hjelpe og bremse i nabosetet så veldig mye, da burde det være en shut off bryter som stenger/slår av motoren, og det er innebygget i nyere biler vet jeg ikke.

Vil tro det. Alle nyere biler har jo elektronisk gasspedal, og av de merkene jeg har skrudd på så har de alle eget oppsett for kjøreskolebil, og gasspedalen fungerer som en klone.

Alle biler idag har jo og antispinn, og en av funksjonene i antispinn er å redusere pådraget. Som nevnt har noen biler mulighet for pådrag selv om bremsen er aktivert, men det er begrenset tid og hos noen også en viss grense for pådrag før den kutter.

Min 2014 Citroën er slik, og flere biler jeg har kjørt er nokså lik i oppsettet. Kan ha ca 50% pådrag i et par-tre sekunder med bremsen aktivert, om man ikke slipper bremsen før det vil den kutte pådraget helt. Uten at jeg har giddet å teste så veldig mye så mener jeg at dette er noe ganske mange bilmerker har som funksjon?

Lenke til kommentar
Sovna skrev (5 minutter siden):

Ok, så dette visste du faktisk. Har du også noe forestilling om hvor langt tilbake i årstall denne automatikken innfant seg? La oss si på en Mercedes c-klasse..

Aner ikke. Men det har nok en sammenheng med introduksjon av elektronisk gasspedal og antispinn. Nå er vel Mercedes litt for seg selv, men mange biler bruker jo nokså standardiserte ABS/ESP-blokker, mye kommer fra Bosch?

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (14 minutter siden):

Aner ikke. Men det har nok en sammenheng med introduksjon av elektronisk gasspedal og antispinn. Nå er vel Mercedes litt for seg selv, men mange biler bruker jo nokså standardiserte ABS/ESP-blokker, mye kommer fra Bosch?

Argumentet til de i st.vegvesen som skal fullbyrde forskriften er at en motorsterk bil, eks el-bil, ikke med 100% kan stagge fremdriften av bilen med uvøren gassbruk.

Og da er situasjonen, "alle eller ingen." Skjønnsmessig vurdere en skolebil som ikke er motorsterk, at det der er tilstrekkelig med den fabrikkerte bremsepedalen. Neppe interessant for de. Antispinn og elektronisk gasspedal har jeg ikke hørt noe om at de har tatt for seg. Men det har de sannsynligvis.

Denne forskriften har ikke tilbakevirkende kraft. Men en eldre Volvo V60 ble nylig ikke godkjent pga dette. Og den motoren er vel neppe sterk. De gjør som de vil i st.vegvesen.

Problemet er mulig å komme rundt teknisk. Man monterer tre stk.pedaler på passasjersiden og hvor venstre pedal, (der det er normalt med to på automat), vil ha som funksjon å avbryte gass. Ikke alt av pedalinnstallatører for skolebiler som gjør dette.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Argumentet til de i st.vegvesen som skal fullbyrde forskriften er at en motorsterk bil, eks el-bil, ikke med 100% kan stagge fremdriften av bilen med uvøren gassbruk.

Og da er situasjonen, "alle eller ingen." Skjønnsmessig vurdere en skolebil som ikke er motorsterk, at det der er tilstrekkelig med den fabrikkerte bremsepedalen. Neppe interessant for de. Antispinn og elektronisk gasspedal har jeg ikke hørt noe om at de har tatt for seg. Men det har de sannsynligvis.

Denne forskriften har ikke tilbakevirkende kraft. Men en eldre Volvo V60 ble nylig ikke godkjent pga dette. Og den motoren er vel neppe sterk. De gjør som de vil i st.vegvesen.

Problemet er mulig å komme rundt teknisk. Man monterer tre stk.pedaler på passasjersiden og hvor venstre pedal, (der det er normalt med to på automat), vil ha som funksjon å avbryte gass. Ikke alt av pedalinnstallatører for skolebiler som gjør dette.

Jøsses. Ville jo trodd at Volvo var en av de som virkelig klarte å designe dette så selv SVV ble fornøyd. De var vel såvidt jeg husker de første til å tilby fabrikktilpassede biler for kjøreskoler med 240/244/245, så de hadde veldig fokus på dette allerede den gang.
Men SVV er slett ikke alltid like lett å bli klok på. Mye regelrytteri dessverre 😕

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (17 minutter siden):

Jeg trodde dette allerede var tilfellet i alle nye biler? At gasspedalen blir kansellert når en trykker på bremsepedalen? Eller er det noe eget med automatgir siden de fleste der kjører med en fot på hver pedal?

Neida, det gjelder også på biler med manuell kasse.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (13 timer siden):

Med en motorsterk bil og hvis ikke vil jo bilen kunne få fremdrift til tross for at det bremses..

Hvem i huleste vil ha en problemstilling vedr. dette? Jo, en trafikklærer som vil forhindre en elevs hinsides gassbruk i en uheldig situasjon.

En forskriftsendring hos st.vegvesen vil kreve en anordning på skolebiler som forhindrer dette. Ellers vil bilen ikke bli godkjent. 

Jeg har ikke særlig peiling på automatbiler. Tenker fortrinnsvis fossil bil. Vil noen biler gjøre dette automatisk?.. 

Fra fabrikk er det gjerne noe variabelt programmert. Min 2013 Fiesta ST lar meg bruke begge pedalene i rundt 10 sek før motorkraften kuttes, har ikke funnet en måte å få programmert vekk dette enda. 
 

Lenke til kommentar
Nautica skrev (13 timer siden):

Tror jeg forstår :)

Hvis eleven trykker gassen i bunn vil ikke det hjelpe og bremse i nabosetet så veldig mye, da burde det være en shut off bryter som stenger/slår av motoren, og det er innebygget i nyere biler vet jeg ikke.

På manuelle bilar så var ikkje dette eit problem ettersom køyrelæraren kan trykke inn clutchen for å koble ut gassen på den måten.

På automabil løyser enn vel denne problemstillinga på tilsvarande måte ved å dra girstikka til nøytral? Alle bilar som har girstikke i midtkonsollen har denne moglegheita, og ettersom det også er sperre som hindrar at ein går rett frå drive, via nøytral og deretter til revers så er det heller ikkje risiko for å øydelegge girkassa.

Dei fleste nye bilar med automatgir og automatisk brekk har også moglegheita for å bruke den elektroniske handbrekken som ein kraftig men kontrollert nødstopp som bremser på alle fire hjula og dermed har liten fare for skrens. Merk at nødstopp er mitt ord, bilen stoppar ikkje heilt opp men reduserer farta ned til gangfart om du berre bruker den elektroniske handbrekken. Om det er mogleg å overstyre slik bremsing med å gi gasspådrag er eg usikker på.

 

Sidan dei fleste nye bilar stort sett er elektronisk styrt så vil det være ei programeringssak korleis ulike funksjonar samhandlar. Her kan det derfor være ulik praksis på ulike merker og modellar om bilen er programert slik at gasspedalen koblar ut ved nedbremsing.

 

Den aktuelle paragrafen i trafikkopplæringsforskriften er:

Sitat

§ 4-4.Tilleggskrav til lærevogn – klassene B, B kode 96 og BE

Lærevogn i klassene B, B kode 96 og BE skal ha bredde minst 1,5 meter og ha minst fire sitteplasser.

Lærevognen skal ha følgende tilleggsutstyr:

a. dobbelt sett betjeningsinnretning for brems og kopling,
b. ett ekstra innvendig speil som gir læreren tilstrekkelig utsyn bakover,
c. ett ekstra innvendig speil som gir læreren tilstrekkelig kontroll med eleven og
d. hastighetsmåler som er lesbar for læreren.

Tilhenger til bruk ved opplæring i klasse B kode 96 skal være minst like høy og bred som personbilen, være lukket og ha en tillatt totalvekt på minst 1500 kg.

Her tenker i alle fall eg at dersom køyrelæraren har tilgang til girspaken og kan sette bilen i nøytral, samt tilgang til bremsen så skal bilen tilfredsstille kravet.

Det er ikkje eit krav om bilen skal ha dette som pedalsett, forskrifta seier berre beteningsinnretning.
Strengt tatt kan ein nok argumentere at ein heilt vanleg bil med automatgir der passasjeren kan nå tak i girspak og elektronisk brekk (som gir full bremseeffekt) strengt tatt oppfyller forskriftens krav.
Det avgjerande spørsmålet er sjølvsagt korleis Statens Vegvesen velger å tolke forskrifta.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (47 minutter siden):

På manuelle bilar så var ikkje dette eit problem ettersom køyrelæraren kan trykke inn clutchen for å koble ut gassen på den måten.

På automabil løyser enn vel denne problemstillinga på tilsvarande måte ved å dra girstikka til nøytral? Alle bilar som har girstikke i midtkonsollen har denne moglegheita, og ettersom det også er sperre som hindrar at ein går rett frå drive, via nøytral og deretter til revers så er det heller ikkje risiko for å øydelegge girkassa.

Dei fleste nye bilar med automatgir og automatisk brekk har også moglegheita for å bruke den elektroniske handbrekken som ein kraftig men kontrollert nødstopp som bremser på alle fire hjula og dermed har liten fare for skrens. Merk at nødstopp er mitt ord, bilen stoppar ikkje heilt opp men reduserer farta ned til gangfart om du berre bruker den elektroniske handbrekken. Om det er mogleg å overstyre slik bremsing med å gi gasspådrag er eg usikker på.

 

Sidan dei fleste nye bilar stort sett er elektronisk styrt så vil det være ei programeringssak korleis ulike funksjonar samhandlar. Her kan det derfor være ulik praksis på ulike merker og modellar om bilen er programert slik at gasspedalen koblar ut ved nedbremsing.

 

Den aktuelle paragrafen i trafikkopplæringsforskriften er:

Her tenker i alle fall eg at dersom køyrelæraren har tilgang til girspaken og kan sette bilen i nøytral, samt tilgang til bremsen så skal bilen tilfredsstille kravet.

Det er ikkje eit krav om bilen skal ha dette som pedalsett, forskrifta seier berre beteningsinnretning.
Strengt tatt kan ein nok argumentere at ein heilt vanleg bil med automatgir der passasjeren kan nå tak i girspak og elektronisk brekk (som gir full bremseeffekt) strengt tatt oppfyller forskriftens krav.
Det avgjerande spørsmålet er sjølvsagt korleis Statens Vegvesen velger å tolke forskrifta.

Det er slik at i disse dager at det utarbeides en modifisert og strengere forskrift fra stvv. Det vil ikke være tilstrekkelig at en lærer eller sensor kan ta tak i stikk/spak for å sette giret i nøytral. Argumentet er at biler har stor variasjon i brukergrensesnitt/plassering av giret. Og en sensor vil på prøver ha med et uttall av biler å gjøre i løpet av en arbeidsdag.

Iflg teknisk sjef hos Bertel og Steen mener han at ingen biler eliminerer gass 100% på en automat ved bruk av brems. Det vil heller ikke være tilstrekkelig for godkjenning at en bil har en såpass svak motor at bremsen vil blokkere all fremdrift.

Med dette blir det opp til pedal installatører å innrette pedalene slik at dette vil fungere etter forskriften. Og det går. Men det er et fåtall som utfører dette og har kontakt med den aktuelle produsenten.

Hele temaet her er kliss nytt. 1 døgn for mitt vedkommende. Og jeg har spredd den destruktive nyheten til bransjen trafikkskole, bilforhandlere og pedal installatører allerede. De reagerer med sjokk og vantro..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...