Gå til innhold

Blir DVD/DVD-R/CD/CD-R-plater i oppbevaringsmapper bøyd og ikke lesbare?

Anbefalte innlegg

Sitat

..., how the binder sleeves we put our CD-Rs and DVD-Rs in have allowed them to bend too much and stop being readable.

Sitatet er hentet fra denne artikkelen i Ars Technica: Music industry’s 1990s hard drives, like all HDDs, are dying - The music industry traded tape for hard drives and got a hard-earned lesson.

Har noen her opplevd noe slikt?

Jeg har selv noen DVD/CD-mapper med tilsammen 100-vis av disker som jeg kanskje bør ta en titt på nå.
DVD-oppbevaringsmapper.thumb.jpg.d49c52a02a849f531cf9704dafac28e5.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har ikke opplevd det ennå på CD/DVD som er lagret nær 20 år i mapper.

Tipper temperatur er viktig.  Oppbevar de svalt og ikke i solsteken. Overfyll heller ikke mappene ved å stappe flere CD/DVD i hver lomme og eller om det er en mappe som buler når den er lukket (tyder på dårlig design).

Noen av de brennbare formatene kunne bare leses av visse spillere, så det kan evt være et problem å finne spillere som leser disse formatene ettervert.  Slike er nok også litt mindre holdbare ift alder og lettere å ripe.

Audio CD (kjøpevarianten) antas å ha levetid på 50-100 år.  De brennbare 20-50 år.

En spesiell type DVD, M-Disc, ble utviklet for å holde i 1000 år https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Rune_says, takk for flott svar! Jeg har ennå ikke fått stikkprøvetestet mine CD-R/DVD-R-plater. Min bærbare PC har ikke DVD-brenner, så jeg må først skaffe meg en ekstern brenner.

Fant denne artikkelen hos tom's HARDWARE: '5D' memory crystal claims to store data for eternity — the human genome has already been crammed onto a single small crystal

Krystallbrennere blir nok ikke allemannseie med det første :grin:. De kunne godt oppgitt lese og skrivehastigheten i artikkelen.  (Lagringstetthet: 360 TB / (12.7 cm * 12.7 cm) = 2.23 TB / cm^2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...