Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ventetid hos legen: Hva tar så lang tid?


Ludvig86

Anbefalte innlegg

Jeg er heldigvis veldig sjeldent hos legen *bank i bordet*. Men de få gangene jeg er, eller er med ett barn eller samboer, så må man vente. Og vente….og vente. 
 

Om man har fått en time klokken 10. Hvorfor kan man da ende opp med å ikke komme inn til legen før 10:45 eller senere. Hva er det som tar så lang tid? 
 

Hva er det de egentlig driver med så gjør at pasienter må vente langt over tiden som er oppsatt? En time er vel satt opp til å ta x-antall minutter + noe papirarbeid? 

Hvorfor blir ikke neste pasient tatt inn med det samme? Tar de seg en kaffipause mellom hver pasient? Sjekker de Instagram? Er det noen som vet hva som faktisk foregår mellom pasientene? 

Jeg (og sikkert mange andre) har virkelig lurt på dette. Hva er det så tar så lang tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker at det sikkert er mye som kan forsinke timeplanen? 

Det kan komme inn noe akutt. 

En pasient trenger tid på fordøye et eller annet vanskelig. Hvis du får beskjed om at du har fått påvist kreft, setter du pris på at legen tar seg tid til å prate ordentlig med deg om hva det faktisk innebærer.  

Pasienten har mange spørsmål, og legen er ikke typen til å "kaste ut" pasienten uten å ha gitt gode svar. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg vil tru hovedårsaken er pasienter som opptar meir tid enn dei planlegg for. Det er kanskje tatt utgangspunkt i eit snitt der nokon brukar lengre tid og andre kortare.

Sjølv har eg opplevd å kome rett inn og å måtte vente opp mot ein time. På venterommet ser ein vanlegvis når pasienter går inn og ut, og stort sett er det pasienter som kjem ut etter klokkeslettet eg fekk som er årsaken. Det går sjeldan lang tid frå forrige pasient går ut til dei ropar meg inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (7 minutter siden):

For å unngå ventetid lønner det seg å ha time så tidlig som mulig på dagen. 

Veldig fornuftig! Alternativt, finn ut når de har spisepause og skaff deg time rett etter pausa, ikke mange og lange køer da!
(De har som regel informasjon om når de har lunsj..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange ting, ofte tar de inn for mange pasienter og beregner for lite tid per pasient. Også kommer det hastesaker innimellom.

Også har en de håpløse systemene da, samt brukerne av systemet(legen).

Personlig bruker jeg nå kun lege på nett så lenge det ikke er noe en må ha personlig oppmøte på. Enkelt og kjapt, også gratis via min forsikring. Vinn vinn.

Har ikke fastlege heller så alternativet er en random vikar uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag hadde jeg time klokka 11 hos tannlegen, og de ringte meg 10.20 og spurte om jeg kunne komme før (pga en akuttpasient, som da kunne fått tid i min opprinnelige time.

Den som hadde time før meg hadde ikke dukka opp som avtalt.

Jeg var der 10.35, kom inn 10.45 og dro derfra 11.05.

Sikkert mye sånne sjongleringer og uforutsette ting som må håndteres. De jobber med mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...