Gå til innhold

Voksen mann skal lede AUF


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Vil også legge til at ein del av forklaringa på kvifor den øvre aldersgrensa i ungdomsparti er forholdsvis høg er fordi ein blir valgt inn i fire års verv, så ein blir kanskje mykje voksnare berre av å ha eit verv i ei periode.

Korleis AUF og dei andre ungdomspartia praktiserer aldersgrensa har eg ikkje sjekka opp, men eg vil tru at når AUF har ei 35 års grense så betyr nok det at under 31 år er den reelle aldersgrensa for at ungdomspolitikaren ikkje skal gå over aldersgrensa på slutten av perioden.

De må selvsagt ha så mange forklaringer de vil, men man er fortsatt voksen når man er 30.

mronym skrev (5 minutter siden):

Flott, kritiser i vei.
Hvis du søker på nett finner du garantert en sytemeldingskjema, send det til ledelse i AUF så får de ta imot kritikken din og håndtere det på en god måte

Du gikk tom for argumenter ja ser jeg. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Kul_Djevel said:

De må selvsagt bestemme sine vedtekter selv. Jeg forbeholder meg kun retten til å kritisere det jeg synes virker for dumt. 

Noen nevnte u23. Synes det er en grei linje å trekke selv om man nesten må betegnes som voksen da også. 

Men 30 og 35 osv. Det høres for tullete ut. 

Det hele handler om at de unge må få være unge på sine premisser. Når leder er 30 og over, så har man (eller bør ha) såpass mye livserfaring at det blir feil å uttale seg på de unge sine vegne.

Og huske disse unge ser jo opp til disse voksne lederne sine og det er ikke sikkert det er derfor deres tanker som kommer til uttrykk når det deltas i debatter osv.

Har jo merket dette fra tidligere AUF-ledere. De snakker ofte på vegne av moderpartiet. Man vil vel tro at ungdommen ikke har kopiert ferdigtygde tanker fra dem på alle områder. 

Hvis jeg hadde lagd et klubb som fungerer som en subgruppe til en annen gitt parti, og kaller den For oss under 35, hadde du hatt noe problem med den klubben og gitt den samme kritikken?

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (10 timer siden):

Og hvis jeg begynner å komme på ungdomsklubber og skal danse med ungdommen fordi jeg føler meg ung, så kommer de til å reagere. MED RETTE! Så jeg holder meg selvsagt ikke unna slik voksne menn skal gjøre.

Det er rimelig garantert at noen voksne er i toppen av styret for ungdomsklubbene du snakker om her..
Er dette også problematisk?

Husker jeg var aktiv i ett par ungdomsklubber når jeg var yngre, samtlige hadde en voksen person i toppen som ledet klubben..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
30 minutes ago, freedomseeker said:

Folket burde generelt få mer å si når ledere i politiske partier og organisasjoner blir valgt ut, slik det er nå så går det gjennom div komiteer.

Hæ?

Stortsett er dei valde av landsmøtet. Landsmøtet er typisk samansett av delegater som er utsende frå kvart enkelt fylkeslag. Det er rimelig transparent demokrati heile vegen. Og er ikkje medlemmene fornøgde med korleis valordninga i partiet er kan dei endre den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (12 timer siden):

Folket burde generelt få mer å si når ledere i politiske partier og organisasjoner blir valgt ut, slik det er nå så går det gjennom div komiteer.

Direkte demokrati er dog selve gullstandardene, men i Norge så er ting så toppstyrt at det neppe vil bli en realitet. Folk ønsker å beholde sine maktposisjoner.

barfoo skrev (12 timer siden):

Hæ?

Stortsett er dei valde av landsmøtet. Landsmøtet er typisk samansett av delegater som er utsende frå kvart enkelt fylkeslag. Det er rimelig transparent demokrati heile vegen. Og er ikkje medlemmene fornøgde med korleis valordninga i partiet er kan dei endre den.

 

Personvalget går ikkje gjennom komitéar, men det går gjennom ulike ledd i organisasjonen/partiet beståande av representantar som har blitt stemt fram på eit lågare nivå.

Det er utvilsomt at eit direktedemokrati med stemmeplikt der alle som har stemmerett i partiet/organisasjonen/kommunen/landet avlegger sin stemme på den personen som dei ynskjer å ha som sin representant på toppen.
Men sjølv om direktedemokrati er mest demokratisk, så er det også den mest ressurskrevande forma for demokrati.
Lokale politikarar i ein kommune stemmer fram sine representantar som reiser til fylkesmøtet der dei igjen velger nye representantar som reiser vidare på landsmøte der ein velger kven som skal inn på stortinget om partiet får nok stemmer.
Fordelen med dette systemet er at dei politikarane som ofte møtes på fylkesnivå lærer kvarandre å kjenne, og har dermed langt lettare for å både identifisere dei beste kandidatane i den regionen og ikkje minst har ein tanke på korleis dei ulike representantane vil få til å samarbeide (eller ikkje) om dei blir valgt inn i same gruppe. Ei typisk problemstilling ved slike valg er at ein har funnet to veldig gode leiarkandidatar, men så veit ein at disse to ikkje vil klare å samarbeide og som av den grunn ikkje kan innstillast som leiar og nestleiar fordi dei vil kome til å jobbe mot kvarandre. Dette er slike detaljar som Ola Nordmann ikkje vil fange opp når han går til stemmeurna i Skog kommune, men som representantane frå fylkesnivået har lært seg å kjenne gjennom å ha eit personleg forhold til alle dei andre representantane på same nivå.

For ein innbyggar i Skog kommune så kjenner ein naturleg nok best sine lokale partirepresentantar, og så har ein lest litt i media om leiarane på toppen. Ein veit typisk lite eller ingenting om dei som sitter på fylkes eller avdelingsnivå i organisasjonen. Utan dette mellomleddet så vil det være nærmast umogleg å få rekruttert gode politikarar til Stortinget når dei profilerte stortingspolitikarane gir seg. Om alle skal sitte å stemme fram sin lokale ordførarkandidat til å bli partileiar så betyr det i praksis at det berre er største kommunen som har nok stemmemakt til å få valgt sin lokale ordførarkandidat som partileiar, og det betyr at den nye partileiaren i beste fall berre har nokre tusen velgarar i ryggen, alle andre stemmegivarane har stemt på andre lokale kandidatar som ikkje nådde opp.

Som fersk asspirerande politikar vil du aldri klare å få ein fot innafor den sentrale politikken om du skal personleg velgast i eit landsomfattande valg. Men når du fyrst kan vise deg fram i ditt lokallag, og der få tillitt til å bli stemt fram til eit verv som til dømes varamedlem i eit utvalg, så kan du derifrå jobbe deg oppover og få vist fram kva du duger til. Gjer du ein god nok jobb så får du kanskje plass i kommuestyret, og derifrå er vegen kort til å bli valgt som representant for å reise på fylkesmøtet, der du igjen kan vise deg fram og bli valgt til å være representant for ditt fylke på landsmøtet, der du igjen kan kome i posisjon til å bli valgt som stortingsrepresentant. Og fyrst å når partiet gjennom å innvolvere alle ledd har funnet sine beste politikarar, så kan stemmegivarane i alle landets kommuner møte opp til stortingsvalget, velge partilista som du står på toppen av, og sette ditt namn øverst og skyve alle dei gamle representantane nedover på lista.

Dagens ordning er eigentleg standaren også i alle lag og organisasjonar, nettopp fordi ein meiner at det gir best demokratisk oppslutning der ein gjennom slik utvelging på fleire nivå har best mogleg odds for å finne ein kjempegod leiar.

Lenke til kommentar
aklla skrev (15 timer siden):

Husker jeg var aktiv i ett par ungdomsklubber når jeg var yngre, samtlige hadde en voksen person i toppen som ledet klubben..

Ikke sammenlignbart da ideen med disse ungdomspartiene er jo at de skal være en arena for ungdom til å trene og leke politikk. Da skal jo ledervervene også være en del av dette. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Kul_Djevel said:

Ikke sammenlignbart da ideen med disse ungdomspartiene er jo at de skal være en arena for ungdom til å trene og leke politikk. Da skal jo ledervervene også være en del av dette. 

Og dei fleste leiarverva er det. Toppleiarvervet er imidlertid ei fulltidsstilling der du må bu i Oslo. Er det rimeleg å forvente at ungdom kan ha den stillinga, og svare ut dei krava organisasjonen stiller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (På 16.9.2024 den 2:11 PM):

Men nok en gang skal det ledes av en voksen. Han som er innstilt som ny leder er 29 år gammel. Altså ingen ungdom lenger. Han er en voksen mann. Hva er greia liksom.

Voksne menn som skal spille ball og leke gjemsel med 14-15 åringer på disse sommerleirene osv.

Et ungdomsparti bør vel ledes av en ungdom.

Teit. 

 

hehe, du formulerer det på en interessant måte. Men jeg er faktisk litt enig lol

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (17 timer siden):

Og dei fleste leiarverva er det. Toppleiarvervet er imidlertid ei fulltidsstilling der du må bu i Oslo. Er det rimeleg å forvente at ungdom kan ha den stillinga, og svare ut dei krava organisasjonen stiller?

Så hvis de velger en 21 åring, fra Bergen, så kan ikke han flytte til Oslo? Eller for ung til å ha en fulltidsstilling?

 

Til opplysning så flytter mange ungdom til Oslo hvert år og tar en fulltids utdanning eller en fulltidsjobb.

Du snakker om ungdom som om de var for tilbakestående til å kunne flytte på seg eller ta seg en fulltidsjobb.

Finnes mange 20 åringer med mer kompliserte stillinger enn å lede AUF. Du omtaler det å lede AUF som om det var rakettforskning. Latterlig. 

Endret av Kul_Djevel
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kul_Djevel said:

Så hvis de velger en 21 åring, fra Bergen, så kan ikke han flytte til Oslo? Eller for ung til å ha en fulltidsstilling?

Det er gjerne utdanning og slikt folk vil gjere ferdig. Viare må vedkommande ha hatt tid til å bygge støtte i partiet, dvs. verv lokalt, så regionalt også viare.

 

1 hour ago, Kul_Djevel said:

Finnes mange 20 åringer med mer kompliserte stillinger enn å lede AUF. Du omtaler det å lede AUF som om det var rakettforskning. Latterlig.

Eg trur vi sikkert kan slå fast at du ikkje forstår kva vervet fører med seg. Det er ikkje den lokale speidergruppa. Det er ein organisasjon med 15k medlemmer og møterett i sentralstyret til AP.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (16 minutter siden):

Det er gjerne utdanning og slikt folk vil gjere ferdig. Viare må vedkommande ha hatt tid til å bygge støtte i partiet, dvs. verv lokalt, så regionalt også viare.

 

Eg trur vi sikkert kan slå fast at du ikkje forstår kva vervet fører med seg. Det er ikkje den lokale speidergruppa. Det er ein organisasjon med 15k medlemmer og møterett i sentralstyret til AP.

Jeg forstår meget godt hva dette vervet er. Det er du som ikke forstår det virker det som. Du har en forestilling om at dette er så kjempekomplisert. Det er det selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kul_Djevel said:

Jeg forstår meget godt hva dette vervet er. Det er du som ikke forstår det virker det som. Du har en forestilling om at dette er så kjempekomplisert. Det er det selvsagt ikke.

Dette er fullstendig latterlig. Du kan alt, og er fasiten, og kan slenge ut påstander uten argumentasjon eller dokumentasjon.

Eg har hatt meir konstruktive diskusjoner med fireåringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, barfoo said:

Dette er fullstendig latterlig. Du kan alt, og er fasiten, og kan slenge ut påstander uten argumentasjon eller dokumentasjon.

Eg har hatt meir konstruktive diskusjoner med fireåringer.

Husker denne fyren fra Vgd.no i sin tid.

Av og til lurte man på om figuren bak var en Hans Kristian Bauge karakter. Alle diskusjoner han "deltok" i var essensen den samme. Alle andre tok feil, mens han følgte med i timen og hadde alltid rett. Trenger ikke å underbygge påstandene sine når man har rett må vite 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Altimeter skrev (6 minutter siden):

Husker denne fyren fra Vgd.no i sin tid.

Av og til lurte man på om figuren bak var en Hans Kristian Bauge karakter. Alle diskusjoner han "deltok" i var essensen den samme. Alle andre tok feil, mens han følgte med i timen og hadde alltid rett. Trenger ikke å underbygge påstandene sine når man har rett må vite 😄

Skjønner ikke hva som er å ta feil her.

er man 30 år så er man voksen. Hvis dere mener 30 åringer er ungdom, så vær så god. Underbygge at en 30 åring er en voksen? Seriøst? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...