Gå til innhold

Voksen mann skal lede AUF


Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/trondelag/gaute-skjervo-innstilles-som-ny-auf-leder-1.17045389

Dette har jeg aldri skjønt. AUF skal jo liksom være et ungdomsparti så ungdommen skal kunne leke politiker og ha en form for politisk trening.

Men nok en gang skal det ledes av en voksen. Han som er innstilt som ny leder er 29 år gammel. Altså ingen ungdom lenger. Han er en voksen mann. Hva er greia liksom.

Voksne menn som skal spille ball og leke gjemsel med 14-15 åringer på disse sommerleirene osv.

Et ungdomsparti bør vel ledes av en ungdom.

Teit. 

 

Endret av Kul_Djevel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Van Der Linde skrev (12 minutter siden):

Tenker at slike som deg burde få seg et liv heller enn å henge seg opp i bagateller.

Men det er typisk norsk dette å lage problemer ut av ingenting.

 

Lesevansker? Har ikke sagt det er et problem. Synes bare det er teit at voksne menn skal lede et ungdomsparti. Rimer liksom ikke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mronym skrev (6 minutter siden):

Du har nok lesevansker.
Står i vedtektene at man må være 35 år eller yngre for å være medlem i AUF.
Hva med å la demokratiske prosesser bestemme hvem som er best å innstille som leder istedenfor å syte på en nettforum?
 

For øvrig, ønsker de en yngre leder kan de benke noe helt annet enn ham på årsmøte. 
Slik er demokratiet.

AUF har ingenting med demokratiet å gjøre og i den store sammenhengen er de ubetydelige. Dessuten tydeligvis noe feil med vedtektene at godt voksne skal være medlem av en ungdomsklubb.

Men for all del. De må selvsagt gjøre som de vil, men jeg synes det er teit. Hele poenget er liksom borte når de voksne tar eierskap av en organisasjon som i utgangspunktet burde vært myntet på de yngre så de kunne leke politikere og trene på det

Det må da være en fair mening 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kul_Djevel said:

AUF har ingenting med demokratiet å gjøre og i den store sammenhengen er de ubetydelige. Dessuten tydeligvis noe feil med vedtektene at godt voksne skal være medlem av en ungdomsklubb.

Beklager, men du er så langt på viddene at du er på feil planet.

Demokrati er mange ting. Du har det Store Demokratiet; valet av stortingsrepresentanter. Så har du lokaldemokratiet, partidemokratiet, demokratiet i elevrådet, idrettslaget også viare.

Dei minste - slik som elevråd og ungdomspartia er opplæring i demokrati og møteverksemd. AUF er eit ungdomsparti som gjennom internt partidemokrati vel sin leiar, og utformar sine eigne vedtekter. I vedtektene står det at medlemmer må vere under 35. Så har dei vald ein leiar som er medlem. Demokratisk.

Viare så er AUF stor organisasjon. Å styre den er fulltidsstilling, og ikkje eit lett verv, slik du ser ut til å anta. I praksis må du vere ferdig med VGS, og det er fordel med omfattande organisatorisk erfaring for å leie såpass stor organisasjon. Då er ikkje snaut tredve år spesielt gammalt.

13 minutes ago, Kul_Djevel said:

Men for all del. De må selvsagt gjøre som de vil, men jeg synes det er teit. Hele poenget er liksom borte når de voksne tar eierskap av en organisasjon som i utgangspunktet burde vært myntet på de yngre så de kunne leke politikere og trene på det

Du kan som sagt ikkje forvente at 15-åringer skal ha leiarstillinger 24 timer i døgnet, busett i Oslo. Ser du på lokallag vil du nok finge mange femtenåringer som er aktive og leiarar.

 

Endret av barfoo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (4 minutter siden):

Beklager, men du er så langt på viddene at du er på feil planet.

Demokrati er mange ting. Du har det Store Demokratiet; valet av stortingsrepresentanter. Så har du lokaldemokratiet, partidemokratiet, demokratiet i elevrådet, idrettslaget også viare.

Dei minste - slik som elevråd og ungdomspartia er opplæring i demokrati og møteverksemd. AUF er eit ungdomsparti som gjennom internt partidemokrati vel sin leiar, og utformar sine eigne vedtekter. I vedtektene står det at medlemmer må vere under 35. Så har dei vald ein leiar som er medlem. Demokratisk.

Viare så er AUF stor organisasjon. Å styre den er fulltidsstilling, og ikkje eit lett verv, slik du ser ut til å anta. I praksis må du vere ferdig med VGS, og det er fordel med omfattande organisatorisk erfaring for å leie såpass stor organisasjon. Då er ikkje snaut tredve år spesielt gammalt.

Neida, jeg er samme planet som deg. Den eneste forskjellen er at jeg ser litt annerledes på dette enn deg.

Ja, jeg har forstått at vedtektene sier dette, så det er derfor jeg mener det er vedtektene det er noe feil med.

Jeg er også sikker på at en yngre person lett hadde greid å lede AUF. De klarer det jo andre steder også. Du undervurderer ungdommen. Når man er 30 da er man voksen.

Aldri skjønt poenget med at voksne skal ta styringen over hva ungdom gjør i denne typen organisasjoner 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten alle av AUF sine ledere har vært rundt 30 år. AUF sin første leder var til og med 37 år da han gikk av.

Forestillingen om at ungdomspartiene ledes av tenåringer er og forblir feil. De har aldri vært ledet av tenåringer, og ingen i riktig forstand gir tenåringer ansvaret for en organisasjon på 9000+ medlemmer. Det handler om både modenhet og ansiennitet.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt artig problemstilling, og jeg må vel innrømme at jeg også har stusset når jeg leser om så voksne "ungdomspolitikere". Er en 35 år, som nevnt i vedtektene over, er en jo stort sett godt inne i voksenlivet, gjerne med egne barn, noe jeg tror de færreste av oss assosierer med "ungdom". 

Ellers litt rart en slik påpekning provoserer sånn. Jeg tror dette er en ganske partiuavhengig observasjon, som bringer tankene til denne klassikeren😛  

How Do You Do, Fellow Kids? Meme: Origin, History, And Downfall

  • Liker 5
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Litt artig problemstilling, og jeg må vel innrømme at jeg også har stusset når jeg leser om så voksne "ungdomspolitikere". Er en 35 år, som nevnt i vedtektene over, er en jo stort sett godt inne i voksenlivet, gjerne med egne barn, noe jeg tror de færreste av oss assosierer med "ungdom". 

Er det ikke greit å ha noen voksne hjemme også da? AUF er ikke en personlighetskult for lederdyrking. Ungdomspartiet handler om ungdommene i partiet, som gjerne er tenåringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (23 minutter siden):

Er det ikke greit å ha noen voksne hjemme også da? AUF er ikke en personlighetskult for lederdyrking. Ungdomspartiet handler om ungdommene i partiet, som gjerne er tenåringer.

Kan jo heller spørre på en annen måte. Kan man ikke la ungdom få være ungdom da? Når er det jo uansett slik at AUF ikke stiller egne lister til valg. Det er mer lek og trening ang politikk. Og hvis tanken er at AUF også skal være et redskap der ungdommene skal være med å påvirke moderpartiet, så bør det vel også ledes av ungdommene 

Endret av Kul_Djevel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kul_Djevel said:

Og hvis tanken er at AUF også skal være et redskap der ungdommene skal være med å påvirke moderpartiet, så bør det vel også ledes av ungdommene 

Og det er det - men du kan ikkje forvente at ungdom kan inneha ei heiltidsstilling med bukrav i Oslo. Dei lågare nivåa, som typisk er deltidsnivå, er yngre stortsett.

Og AUF sin leiar møter vel i sentralstyret. Og vedtektene i AUF er demokratisk vedteke av... AUF.

Så kort og godt er kritikken din at ungdommen ikkje vel ein leiar du meiner dei burde velje. Det er udemokratisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (6 minutter siden):

Og det er det - men du kan ikkje forvente at ungdom kan inneha ei heiltidsstilling med bukrav i Oslo. Dei lågare nivåa, som typisk er deltidsnivå, er yngre stortsett.

Og AUF sin leiar møter vel i sentralstyret. Og vedtektene i AUF er demokratisk vedteke av... AUF.

Så kort og godt er kritikken din at ungdommen ikkje vel ein leiar du meiner dei burde velje. Det er udemokratisk.

Nei kritikken er at voksne legg seg opp i hva ungdommene holder på med

Lenke til kommentar

Det er heilt opp til partiet sjølv å definere kva som skal være aldersgrensen i ungdomspartiet. AUF har ei aldersgrense på 35 år, også 30 år ei ei vanleg grense.

At leiaren av eit stort parti bør ha litt erfaring og modenheit har alt blitt forklart. Det som er poenget med eit ungdomsparti er at dei skal representere ungdommane betre enn moderpartiet. Arbeidarpartiet har AUF og FrP har FpU, for ungdom så er AUF eller FpU ein arena der dei kan fronte politikk som dei "gamle" politikarane ikkje bryr seg særleg mykje om.

Det er ganske mykje av politikken som "voksen partiet" fører i dag som har sitt utspring frå idear og tankar som kom frå ungdomspartiet. Utan ungdomspartia så er det ikkje sikkert at nokon hadde verken turt eller fått kome til orde med nye tankar i eit parti som er dominert av godt voksne politikarar.
Særleg når det gjeld politikk som kan være tabu å snakke om så er det ofte langt lettare for eit ungdomsparti å lodde stemninga blant folket enn at det store moderpartiet som kan miste mange velgarar om dei er for liberale/konservative i sin politikk.
Ting som ruspolitikk, skulepolitikk, psykisk helsevern, homofiles rettigheiter, kjernekaft, ytringsfriheit, osv er typisk ting som ungdomspartia meiner mykje om men som dei voksne politikarane tørr å neme.
Til dømes bruken av kjernekraft til oppfylle miljøkrava utan å gå ned i kraftproduksjon er ein politikk som har sitt utspring frå ungdomspartia (på begge sider). For nokre år sidan så var det ingen "voksenpolitikker" som turde å eingong nemne bygging av kjernekraft i Norge. Men i dag så har mange av dei store partia tatt signala blant folket og ser at folk flest vil heller ha små kjernekraftverk (som i dag er veldig trygge) framfor store vindturbinar i urørt natur.

Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (26 minutter siden):

Kan jo heller spørre på en annen måte. Kan man ikke la ungdom få være ungdom da? Når er det jo uansett slik at AUF ikke stiller egne lister til valg. Det er mer lek og trening ang politikk. Og hvis tanken er at AUF også skal være et redskap der ungdommene skal være med å påvirke moderpartiet, så bør det vel også ledes av ungdommene 

Nei. Hvordan har du fått det for deg at AUF er en sandkasse for lek og moro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Er det ikke greit å ha noen voksne hjemme også da? AUF er ikke en personlighetskult for lederdyrking. Ungdomspartiet handler om ungdommene i partiet, som gjerne er tenåringer.

Det er selvfølgelig ‘greit’, partienes medlemmer må velge de lederne de ønsker. Jeg tillater meg likevel å synes det er litt artig når ‘ungdomspartier’ ledes av voksne, evnt. nevnte 37-åring. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...