Gå til innhold

Kjeltring for småpenger


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange politikere, enten det er Storting eller lokalt, som gjør seg til kjeltringer for småpenger?

De må da forstå at dette ofte blir avslørt? På stortinget så var det jo mange som gjorde seg til kjeltring ved å skrive falske reiseregninger osv.

Men det denne Stavanger-ordføreren presterer er jo så dumt at det blir vanskelig å finne ord. Hun samlet inn 300 kroner fra 13 forskjellige Høyre-medlemmer til en bursdagsgave. Til sammen skarve 3900 kroner. De velger hun å beholde selv og kjøper bursdagspresangen med Høyre-kortet. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/beholdt-pengene-selv/81939712

Nå har man jo til dels grove saker på stortinget da som Tajik og Ropstad f.eks som svindlet til seg flere 100-tusen kroner i disse pendlersakene. Selvsagt uten å bli straffeforfulgt, fordi det er tydeligvis andre regler for politikere enn vanlige folk.

Men å gjøre seg til kjeltring for småpenger som denne Høyre-ordføreren skjønner jeg ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke forstå annet enn at disse menneskene er psykisk syke. Slik som moxnes som stjal ost og solbriller. Han var åpen om at han hadde en sykdom som trigget han til disse tingene. 

Hva som feiler ordføreren i Stavanger aner jeg ikke, men tipper det er økonomiske problemer av noe slag som gjør at en prøver å hussle penger her og der. mange bekker små osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (22 minutter siden):

Fordi de ikke er bedre enn folk flest? (Fordi de ER folk flest.)

Folk flest gjør seg ikke til kjeltringer for små penger.

Men skjønner poenget ditt. Politikere er vanlige mennesker det også, men samtidig så må de bestrebe seg å holde sin sti ren når de skal ha fremskutte offentlige verv. Samtidig så blir ikke poenget ditt helt gyldig altså, siden folk flest ikke stjeler.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Jeg kan ikke forstå annet enn at disse menneskene er psykisk syke. Slik som moxnes som stjal ost og solbriller. Han var åpen om at han hadde en sykdom som trigget han til disse tingene. 

Hva som feiler ordføreren i Stavanger aner jeg ikke, men tipper det er økonomiske problemer av noe slag som gjør at en prøver å hussle penger her og der. mange bekker små osv. 

Ja, men når man blir så offentlig og har en sånn rolle i landets fjerde største by, så fremstår det hele noe underlig. Folk flest som har litt økonomiske problemer løser dette som regel på andre måter enn å stjele. 

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (Akkurat nå):

Jeg synes jeg stadig vekk leser om folk som har hatt fingrene nedi pengeskuffen, eller gjort andre tvilsomme ting, og alle er ikke politikere.

Ja, kriminelle eksisterer. Men folk flest er lovlydige. Det er en ganske liten del av befolkningen som stjeler, men har et inntrykk av at en stor andel politikere er uhederlige. 

Lenke til kommentar

 

Kul_Djevel skrev (46 minutter siden):

Hvorfor er det så mange politikere, enten det er Storting eller lokalt, som gjør seg til kjeltringer for småpenger?

De må da forstå at dette ofte blir avslørt? På stortinget så var det jo mange som gjorde seg til kjeltring ved å skrive falske reiseregninger osv.

Men det denne Stavanger-ordføreren presterer er jo så dumt at det blir vanskelig å finne ord. Hun samlet inn 300 kroner fra 13 forskjellige Høyre-medlemmer til en bursdagsgave. Til sammen skarve 3900 kroner. De velger hun å beholde selv og kjøper bursdagspresangen med Høyre-kortet. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/beholdt-pengene-selv/81939712

Nå har man jo til dels grove saker på stortinget da som Tajik og Ropstad f.eks som svindlet til seg flere 100-tusen kroner i disse pendlersakene. Selvsagt uten å bli straffeforfulgt, fordi det er tydeligvis andre regler for politikere enn vanlige folk.

Men å gjøre seg til kjeltring for småpenger som denne Høyre-ordføreren skjønner jeg ikke. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Sissel_Knutsen_Hegdal

Det står at det samlet var en verdi på over 50 000 kroner.

Lenke til kommentar

Fordi mange mennesker er irrasjonelle og sliter med å ta inn over seg konsekvenser av egne handlinger. 

Tenk på alle i trafikken som er villige til å risikere sitt eget liv - og andres - for å spare minutter, noen ganger sekunder, med tid. Det gikk jo forrige gang, så hvorfor ikke prøve igjen i neste sving også? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (4 minutter siden):

Ja småpenger for ei som har en årslønn på 1,3 millioner for å være ordfører.

For all del, det er fortsatt utrolig at man velger å ta så stor risiko for dette. Men 50 000 er en god del mer enn 3900 som du skriver i innlegget, det var tydeligvis en vedvarende greie.

Som @Salvesen. skrev, dette var mange bekker.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 minutter siden):

Det er det ingen som har påstått. Men er det relevant for argumentet ditt hvor mye hun har i lønn som ordfører , så lenge overtredelsen skjedde før hun ble ordfører?

Fortsatt småpenger. Så ikke relevant. Hun burde visst bedre og takket nei til å bli ordfører når hun visste hun hadde gjort underslag før hun ble ordfører. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kul_Djevel said:

Hvorfor er det så mange politikere, enten det er Storting eller lokalt, som gjør seg til kjeltringer for småpenger?

 

Godt spørsmål. Dette viser at Tinget det er en plass for hvem som helst.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...