Gå til innhold

NRK app, slutt for mange.


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Rune_says said:

 

Men nå er det ikke noe nytt at NRK ikke trenger ta hensyn til forbrukere.  De fjernet jo i Januar halve lytterbasen sin ved å fjerne seg selv fra TuneIn, for å sympatisere med reklamekanal P4 (!)

NRK sin begrunnelse er god

https://www.nrk.no/informasjon/nrk-og-p4-gruppen-ut-av-tunein-1.16669734

 

P4 sin begrunnelse er ganske lik

https://www.lydenavnorge.no/hjelp/p4-gruppens-kanaler-mangler-i-tunein-tesla-og-google-assistant

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oknok skrev (32 minutter siden):

Den eneste reelle grunnen jeg fant var at NRK ønsket å vite hvem og hvor mye folk lytter på de forskjellige kanalene. Men er dette mulig med den dødfødte teknologien DAB? Hvis ikke så har ikke NRK spesielt mange gode argumenter mot Tunein.

Edit: en annen begrunnelse de har

Sitat

For mange lyttere vil direktealternativet by på betydelige forbedringer i form av bedre lydkvalitet

Virkelig? Var det ikke NRK som strupet nettradio til 64kbps slik at folk ikke skulle merke hvor rævva DAB var? Har de gitt seg med disse barnslighetene og hvorfor skal lydkvaliteten bli dårligere om det går via TuneIN? 

Det virker veldig tynt og jeg har følelsen av at det sitter noen i NRK og innbiller seg at de er mer betydningsfulle enn de er. 

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, uname -i said:

Den eneste reelle grunnen jeg fant var at NRK ønsket å vite hvem og hvor mye folk lytter på de forskjellige kanalene. Men er dette mulig med den dødfødte teknologien DAB? Hvis ikke så har ikke NRK spesielt mange gode argumenter mot Tunein.

Det er sannsynlig at de allerede får informasjon fra Tunein om hvor mange som lytter til de ulike kanalene.

De skriver "aller viktigst, at vi beholder kontrollen hele veien, fra innholdet sendes fra oss, til du finner det". Dette er den reele grunnen til at de gjør det, men de nevner aldri hvorfor de mener dette er viktig. 

Jeg vil tippe de mener det er for lett å bytte til andre kanaler og de vil at så mange som mulig bare lytter til norske kanaler sånn at de kan få mer politisk innflytelse over befolkningen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Det er sannsynlig at de allerede får informasjon fra Tunein om hvor mange som lytter til de ulike kanalene.

Ja, det høres jo rimelig ut. Da forsvinner det argumentet.

 

Camlon skrev (5 minutter siden):

De skriver "aller viktigst, at vi beholder kontrollen hele veien, fra innholdet sendes fra oss, til du finner det". Dette er den reele grunnen til at de gjør det, men de nevner aldri hvorfor de mener dette er viktig. 

Kanskje fordi Tunein dytter inn reklameavbrudd? Da har jeg litt forståelse for det.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
Camlon skrev (10 minutter siden):

Det er sannsynlig at de allerede får informasjon fra Tunein om hvor mange som lytter til de ulike kanalene.

I følge P4 gjør de ikke det...

Sitat
  • Aktørene gir liten eller ingen innsikt i nødvendige lyttertall, bruksmønster og kampanjedokumentasjon for våre annonsører.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Kanskje fordi Tunein dytter inn reklameavbrudd? Da har jeg litt forståelse for det.

Jeg tviler på at det handler om reklame. Når de sier å fullføre hele samfunnsoppdrag, så høres det ikke ut som de snakker om reklame. De sier også at det er det beste for demokratiet, og det pleier å handle om at ekstremister er en fare for demokratiet.

Dette er hva som får meg til å tro at det ikke handler om NRK, men at de er beskymret for at appen gjør det lettere å lytte til noe som ikke er NRK og gjøre det vanskeligere for NRK å fullføre sitt samfunnsoppdrag.

Lenke til kommentar
Oknok skrev (20 timer siden):

Appen deres fungerte veldig godt, så fikk de en idé om å gjøre den mer avansert, eller "smart". Jeg synes ikke at det er smart at neste episode starter automatisk mens jeg er uoppmerksom eller en snartur ute av stuen. Det er ikke et framskritt at jeg nå etter å ha sett Kveldsnytt i TV-appen, må trykke "tilbake" dobbelt så mange ganger for å komme til kategorioversikten. Det er heller ikke smart å legge til programforslag over ting de tror jeg vil se, over det jeg vil se. F.eks i kategorien Nyheter. Der foreslås hva som helst av program over det jeg vil se, så jeg må rulle lenger ned. Ironisk nok er forslagene deres ofte nyheter. MEN JEG HAR AKKURAT GÅTT INN PÅ NYHETER HVORFOR EKSTRA PROMOTERING AV NYHETER? De er så korka. Skjønner ikke hvorfor de har ledere når det ser ut til å være AI som regjerer.

Amen.

Det er sikkert nokon som setter pris på slik funksjonalitet, men la da for all del brukarane få velge om dei vil ha den smarte funksjonen på- eller avskrudd.

Eg brukar ikkje NRK TV appen så mykje, men eg bruker ein del NRK radio sin app. Der er det mykje det same. Når du har høyrt ferdig ei episode/sending så startar den neste automatisk. Det finnes ein "sovefunksjon" der du kan stille inn at sendinga skal stoppe når du kjem til slutten av episoda/sendinga, men denne funksjonen må aktiverast for kvar gong du startar ei avspeling.

Særleg irriterande med NRK radio appen er at dei for ei stund sida slutta å gjere enkelte sendingar tilgjengelege via RSS eller at dei fyrst blir gjort tilgjengeleg i uavhengig format fleire veker seinare. Eg kjøper på ingen måte argumentasjonen om at NRK må gjere dette for å ikkje bli avhengige av andre aktørar sine lukkede system. Eg forstår sjølvsagt godt at NRK ikkje vil ha sine program låst bak ei betalingsløysing til Spotify eller Poddimo, men løysinga på dette er jo å lansere meir innhold i fritt tilgjengeleg format slik at folk kan bruke akkurat den avspelaren dei vil sjølv, ikkje å tvinge folk over på NRK sin eigen lukka app løysing.

Sjølv om både NRK radio og NRK TV appen kan brukast utan å være innlogga, så er det ganske mykje funksjonalitet som berre er tilgjengeleg om du har oppretta ein brukarkonto hos NRK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (3 timer siden):

Eh, bortsett fra at det fremstår korrupt når statskanalen som skal være reklamefri tar parti med P4 Gruppen som er reklamefinansiert på grunn av pre-roll reklame som det tredje medlemmet i Norsk Radio - nemlig Bauer Media hadde kjøpt!

NRK + P4 Gruppen + Bauer Media stiftet Norsk Radio for å forenkle radio distribusjon.  Så gjør de det stikk motsatte.

https://www.m24.no/bauer-media-nrk-p4/nrk-p4-gruppen-og-bauer-media-starter-nytt-selskap-norsk-radio-skal-sikredigitaldistribusjon/191492

Det har heller aldri vært noen reklame i TuneIn Pro (annet enn kanalenes egne) som koster hele $10 for permanent lisens (hvis den da ikke allerede er inkl i en enhet du har f.eks. Bluesound Node, div andre produkter og media anlegg i biler)

Så BULLSHIT argument av NRK.  Radioplayer appen har BBC forlatt og den virker altså heller ikke på en rekke strømme-enheter.  Hele argumentasjonen til NRK og P4 er baser på gratisversjonen av TuneIn som i likhet med stort sett alle gratis apper har ekstra reklame.

Jeg oppdaget (Murphy’s lov sikkert) at det var pre-roll reklame foran en utenlandsk kanal rumdt denne tiden (har aldri hørt det tidligere) tok kontakt med TuneIn support og ila 2 dager var det fikset. Veldig responsiv og hyggelig support hos TuneIn.  Ingen kanaler har pre-roll reklame i TuneIn Pro

Det er heller ikke dyrt å være tilstede på TuneIn da en rekke små norske radiokanaler er tilstede.  Samme f.eks med kanaler som er reklamefrie og basert på donasjoner (WBJC f.eks. fra Baltimore)  .Sveriges Radio og Danmarks radio er fortsatt på TuneIn så muligens mindre samrøre mellom statskanaler og de reklamefinansierte der.  Litt for lite miljø i Norge, så en NRK ansatt må jo ha gode relasjoner til de reklamefinansierte med tanke på senere karriere….

 

Endret av Rune_says
korrektur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...