Gå til innhold

NRK app, slutt for mange.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
34 minutes ago, Mag ne said:

Jeg har en Samsung tv som jeg regner med har noen år igjen i seg.

Til forskjell fra aktører som er avhengige av brukere, som Netflix og Youtube, så vil ikke lenger NRK fungere på noen app.

De foreslår "Tv-boks". Dårlig.

Er ikke sikker på om jeg forstår hva NRK har foreslått for deg. Du har jo allerede TV-boks?

Men etter min erfaring har NRK-appen blitt så brukeruvennlig etter oppdateringen ca 10 mnd siden at det nesten ikke vil være et savn om den skulle slutte å fungere. Men den fungerer på sett og vis.

 

Lenke til kommentar

NRK er ikke oppdatert på noe som helst lenger. Apper, podkaster etc er totalt på billigsalg. Men har de ikke råd så har de ikke det.. Det er vel der det ligger.

Oppdateringer/vedlikehold på apper gjøres av forskjellige folk basert på anbud. Dårlig tid gjør at disse folka kun får gjort flekkvise forbedringer/oppdateringer. De tror de har fått til det i all hastverket. I virkeligheten ender det ofte med ned dateringer. Hadde de hatt et fast personale på saken tror jeg dette hadde blitt annerledes.

Lenke til kommentar
Oknok skrev (3 minutter siden):

Er ikke sikker på om jeg forstår hva NRK har foreslått for deg. Du har jo allerede TV-boks?

Men etter min erfaring har NRK-appen blitt så brukeruvennlig etter oppdateringen ca 10 mnd siden at det nesten ikke vil være et savn om den skulle slutte å fungere. Men den fungerer på sett og vis.

 

Ingen boks her, bare smart-tv. Som synes var et fremskritt. 

Lenke til kommentar
Sitat

Nedlagd app? Slik ser du NRK TV heretter 

Frå 16. september og utover hausten vil NRK TV og NRK Super-appen ikkje lenger fungere på enkelte smart-TV-ar og Playstation 4/5.  

Det gjeld appane i desse TV-modellane:  

LG Smart-TV frå 2015-2017 
Samsung Smart-TV frå 2016-2017 
Eldste Apple TV  
Det gjeld også for PlayStation 4/5. 

https://info.nrk.no/nedlagd-app-slik-ser-du-nrk-tv-heretter/

 

Endret av toralfb
Rettet sitat
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Sovna said:

NRK er ikke oppdatert på noe som helst lenger. Apper, podkaster etc er totalt på billigsalg. Men har de ikke råd så har de ikke det.. Det er vel der det ligger.

Oppdateringer/vedlikehold på apper gjøres av forskjellige folk basert på anbud. Dårlig tid gjør at disse folka kun får gjort flekkvise forbedringer/oppdateringer. De tror de har fått til det i all hastverket. I virkeligheten ender det ofte med ned dateringer. Hadde de hatt et fast personale på saken tror jeg dette hadde blitt annerledes.

Appen deres fungerte veldig godt, så fikk de en idé om å gjøre den mer avansert, eller "smart". Jeg synes ikke at det er smart at neste episode starter automatisk mens jeg er uoppmerksom eller en snartur ute av stuen. Det er ikke et framskritt at jeg nå etter å ha sett Kveldsnytt i TV-appen, må trykke "tilbake" dobbelt så mange ganger for å komme til kategorioversikten. Det er heller ikke smart å legge til programforslag over ting de tror jeg vil se, over det jeg vil se. F.eks i kategorien Nyheter. Der foreslås hva som helst av program over det jeg vil se, så jeg må rulle lenger ned. Ironisk nok er forslagene deres ofte nyheter. MEN JEG HAR AKKURAT GÅTT INN PÅ NYHETER HVORFOR EKSTRA PROMOTERING AV NYHETER? De er så korka. Skjønner ikke hvorfor de har ledere når det ser ut til å være AI som regjerer.

 

4 minutes ago, Mag ne said:

Ingen boks her, bare smart-tv. Som synes var et fremskritt. 

Da er du helt avhenging av apper, kanskje et fremskritt men høres risky ut. Har boks og smart TV.

Sammenlignet med før digitaliseringen er det stort sett bare bildekvalitet/lyd som er bedre. Brukervennlighet går det nedover med, med enkelte unntak. Og leverandørenes kontroll med seerne (DRM og kunnskap om hva og hvordan vi konsumerer til nøyaktig tid) har blitt "bedre".

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (14 minutter siden):

Appen deres fungerte veldig godt, så fikk de en idé om å gjøre den mer avansert, eller "smart". Jeg synes ikke at det er smart at neste episode starter automatisk mens jeg er uoppmerksom eller en snartur ute av stuen. Det er ikke et framskritt at jeg nå etter å ha sett Kveldsnytt i TV-appen, må trykke "tilbake" dobbelt så mange ganger for å komme til kategorioversikten. Det er heller ikke smart å legge til programforslag over ting de tror jeg vil se, over det jeg vil se. F.eks i kategorien Nyheter. Der foreslås hva som helst av program over det jeg vil se, så jeg må rulle lenger ned. Ironisk nok er forslagene deres ofte nyheter. MEN JEG HAR AKKURAT GÅTT INN PÅ NYHETER HVORFOR EKSTRA PROMOTERING AV NYHETER? De er så korka. Skjønner ikke hvorfor de har ledere når det ser ut til å være AI som regjerer.

 

Da er du helt avhenging av apper, kanskje et fremskritt men høres risky ut. Har boks og smart TV.

Sammenlignet med før digitaliseringen er det stort sett bare bildekvalitet/lyd som er bedre. Brukervennlighet går det nedover med, med enkelte unntak. Og leverandørenes kontroll med seerne (DRM og kunnskap om hva og hvordan vi konsumerer til nøyaktig tid) har blitt "bedre".

 

Når brukergrensesnittet blir mer tungvint eller tåpelig er det for meg en ned datering. Ingenting annet. NRK har på flere vis gått tilbake til å bli B-tv. Repriser i hue og ræva, billigsalg på en god del dokumentarer, spesielt i radio. Mye større utvalg og større produksjoner før.

På nittitallet ble jeg invitert av en dokumentar ansvarlig i NRK-tv for å gjøre en faktasjekk ved forhåndsvisning. Fikk 5000,- på labben. Det var mini-bank inne i lokalet, nær dagsrevy studio. Det var tider. Jeg fant et par faktafeil også, så de fikk jo på en måte valuta for pengene..😂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (17 timer siden):

Ja. En ekstra dings og fjernkontroll fordi en fungerende app avsluttes er ikke optimalt.

Edit, jeg vet hva Chromecast er.

Har du testet om TVen har dette innebygd? Er bare å åpne NRK TV appen og caste direkte til TVen. Min mor har den muligheten på sin 7-8 år gamle Samsung TV. Tregner da ikke noe ekstra i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Nå har gel Google nettop sagt de legger ned chromecast, så ikke noen fremtidsløsning.

Har AppleTV 4K som nok holder noen år til, men Apple krever veldig mange oppdateringer fra app utviklerne, og ved ny IOS versjon så virker ikke gamle apper. 

Men nå er det ikke noe nytt at NRK ikke trenger ta hensyn til forbrukere.  De fjernet jo i Januar halve lytterbasen sin ved å fjerne seg selv fra TuneIn, for å sympatisere med reklamekanal P4 (!)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Rune_says said:

Nå har gel Google nettop sagt de legger ned chromecast, så ikke noen fremtidsløsning.

Har AppleTV 4K som nok holder noen år til, men Apple krever veldig mange oppdateringer fra app utviklerne, og ved ny IOS versjon så virker ikke gamle apper. 

Men nå er det ikke noe nytt at NRK ikke trenger ta hensyn til forbrukere.  De fjernet jo i Feb halve lytterbasen sin fra TuneIn, for å sympatisere med reklamekanal P4

Hvor har du lest det? De har nettopp kommet med ny chromecast.

https://www.theverge.com/2024/8/6/24214471/google-chromecast-line-discontinued

De skal slutte med "dumme" chromecast og heller satse på en apple tv konkurent med google tv.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 minutter siden):

Hvor har du lest det? De har nettopp kommet med ny chromecast.

https://www.theverge.com/2024/8/6/24214471/google-chromecast-line-discontinued

De skal slutte med "dumme" chromecast og heller satse på en apple tv konkurent med google tv.

Ok, mulig jeg leste feil. Prøvde Chromecast engang i tiden og imponerte ikke akkurat…

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Jeg bytta ut "smart TV" med en AppleTV. Det er de beste 1800kr jeg har brukt på lenge. Alt av apper, rask boks og får oppdateringer lenge. Til forskjell fra SonyTVn som har Android TV som er suppetregt og dårlig å navigere i.

Med rett oppsett er alt 100% som om jeg brukte selve smartTV grensesnittet, bare 10 ganger raskere.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...