Gå til innhold

Kan nullvisjonen i trafikken bli et realitet med hjelp av kunstig intelligens?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det vil aldri bli NULL. Også fancy elektronikk feiler, og jo mer avhengige av elektronikken vi er mo mindre rustet er vi for å reagere når det går galt ting blir endret på og noen vil forsøke å ta sitt eget liv. Nullvisjonen er ikke et mål, det er kun noe å etterstrebe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 15.9.2024 at 6:52 PM, ForTheImperium said:

Alle biler er utstyrt med KI som kjører bilen for oss. Med reflekser som er 10 ganger raskere enn mennesker, så er sannsynligheten for uykke=0?

Motorsykler har ikke noe KI som kjører for oss. Så hvordan skal biler alene redusere ulykke når andre kjøretøy har høyere sannynlighet?

Lenke til kommentar

Var på et foredrag nylig der Morten Goodwin trakk opp et eksempel på hvordan KI kunne løse et problem:  Rust er jo et problem for maskiner... hvordan kan det løses?... jo, ved å fjerne oksygenet 🙂

Greit å filosofere over slikt.  Faktisk vil det jo løse nullvisjonen også - ingen som dør i trafikken lenger da...

Tilbake til TS  sitt spørsmål, muligens.  Men det trengs også kommunikasjon mellom bilene så de vet hvilken posisjon, fart og retning de har i forhold til hverandre.  

Uansett vil KI ikke kunne avverge alle situasjoner og evt feile spektakulært om det er situasjoner som oppstår utenfor dens treningsdata.

Eksempel på situasjoner som KI ikke vil kunne avverge er f.eks. en vei med 80 km/t - fra en boligvei ruller det en barnevogn ut i veien som plutselig blir synlig for bilens sensorer 1 meter foran bilen.  Fysikkens lover sier at den ikke vil kunne bremse eller skifte posisjon raskt nok.

En radar eller andre sensorer vil kanskje kunne bedre sjansene (gi nok forvarsel til KI) - men det var vel nettopp slike avanserte sensorer som ble for dyre for Musk, så der gikk de tilbake til enkle kameraer (som evt kan bli dekket av sludd/slaps).

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Helt klart nullvisjon er overkommelig. Ved test av førerløse busser ble maks hastighet satt til, jeg tror det var 16kmt, og hvis dette da gjelder alle kjøretøy som skal ferdes langs vegen.

Hva som regnes som akseptabel reisetid kan dog diskuteres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (På 15.9.2024 den 6:52 PM):

Alle biler er utstyrt med KI som kjører bilen for oss. Med reflekser som er 10 ganger raskere enn mennesker, så er sannsynligheten for uykke=0?

Du reiser eigentleg ulike problemstillinger.
Når vi snakker om nullvisjonen i trafikken så meiner vi ein intensjon om at ingen skal døy eller bli hardt skadd i trafikken. Ulykker vil fortsatt kunne skje og vil aldri bli null uansett kor mykje sikkerheitssystem vi innfører.

Bilane blir sikrare og sikrare, og statistikken viser at det blir stadig færre som døyr i trafikken, sjølv om det er litt variasjon frå år til år så har dødstala gått kraftig ned sidan toppen som var på 70 talet (før det så var det ikkje alle som hadde bil).
Dei dødsulykkene vi har i dag dreier seg i all hovudsak om fart, og sekundært manglande eller feil bruk av sikring.
Det gjer at den største umiddelbare gevinsten med sjølvkøyrande bilar er at bilen sjølv vil nekte å køyre for fort. Følger ein fartsgrensa så er overlevingssjansane mykje større.

Gode reflekser og reaksjonsevne gjer at ein kan redusere litt i sikkerheitsmarginen utan at det går utover sikkerheita samla sett, men viktigaste årsaken til at folk døyr i trafikken skuldast at farta enten er for høg i seg sjølv, eller at farta er for høg i forhold til køyreforholda.

Lenke til kommentar
On 9/15/2024 at 6:52 PM, ForTheImperium said:

Med reflekser som er 10 ganger raskere enn mennesker, så er sannsynligheten for uykke=0?

Nei - det ville ha krevd at hele hendelseskjeden og relevante komponenter mellom kjøretøyets "hjerne" og underlagets kontaktflate måtte ha vært garantert intakt og funksjonelt under alle tenkelige og utenkelige omstendigheter.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 17.9.2024 den 10:38 AM):

Helt klart nullvisjon er overkommelig. Ved test av førerløse busser ble maks hastighet satt til, jeg tror det var 16kmt, og hvis dette da gjelder alle kjøretøy som skal ferdes langs vegen.

Hva som regnes som akseptabel reisetid kan dog diskuteres.

Jeg tror gjerne det er verre for en syklist å bli overkjørt og drept av et kjøretøy i 16km/t enn av et kjøretøy i 60km/t. Nullvisjonen er kun noe å strekke seg etter, ikke et oppnåelig mål. 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (33 minutter siden):

Jeg tror gjerne det er verre for en syklist å bli overkjørt og drept av et kjøretøy i 16km/t enn av et kjøretøy i 60km/t. 

Det er for så vidt sant, men mest fordi at skal ein bli drept av eit køyretøy som held ei hastigheit på 16 km/t så må du nærmast jobbe for å finne ein stad der du kjem i klem og bådreg deg livstruande skader. Du skal ha mykje uflaks om du stryk med av sjølve kollisjonen om farta ikkje er høgare enn 16 km/t. 
Blir du påkjøyrd i 60 km/t så er "alt" farleg, samanstøtet er kraftig nok til å være dødeleg, krafta du treff bakken med etter samanstøtet er kraftig nok til å være dødeleg, og i tillegg så har du faren med å blir fysisk overkøyrt slik at du kan pådra deg dødelege klemskader.

Det er sikkert meir humant at syklisten døyr raskt og ikkje bli seigpina om syklisten fyrst må bøte med livet. Du har likevel betydeleg betre sjansar for å sleppe frå det både i live og kanskje også utan særleg med skadar om farta ikkje er høgare enn 16 km/t.

Lenke til kommentar

I et skrekktilfelle der en sykkelist blir drept av et saktegående KI-styrt kjøretøy må vi anta at veldig mye må være galt:

  • Totalsvikt på KI og/eller ytre sensorer
  • Totalt mangel på nedre spoiler/støtfanger hvis primæroppgave er siste hinder for at myke objekter kan komme innunder hjulene.
  • som nevnt tidligere: det myke objektet må være veldig mentalt fraværende eller tom. suicidal for at dette skal kunne inntreffe.
Lenke til kommentar

Det er bare å komme inn fra siden foran en lastebil så er du usynlig, det skjer fra tid til annen at folk blir overkjørt av lastebiler som kjører saktere enn gangfart. I Norge har vi noe så spesielt som SNØ, snø på avstandssensorer og radarer gjør dem ubrukelige, is er ikke bedre, så det finnes ingen ufeilbarlig automatisert løsning. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 17.9.2024 at 10:38 AM, geir__hk said:

Helt klart nullvisjon er overkommelig. Ved test av førerløse busser ble maks hastighet satt til, jeg tror det var 16kmt, og hvis dette da gjelder alle kjøretøy som skal ferdes langs vegen.

Hva som regnes som akseptabel reisetid kan dog diskuteres.

Det går så sakte at folk dør av alderdom før de kommer frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...