Gå til innhold

Være medsøker når man har gjeld

Gjest bee0f...61a

Anbefalte innlegg

Gjest bee0f...61a

Hei! Usikker på om dette er riktig sted å poste denne, men har noen spørsmål rundt boliglån med samboer. 

nå har det seg slik at vi tenker å søke om lån til bolig. Hun har egenkapitalen som trengs og fast jobb, men kan ikke låne hele beløpet vi tenker med tanke på årslønn x 5 jeg har ikke noe kapital å hjelpe med og har noe gjeld og 100% fast stilling.

Spørsmålet er om jeg kommer til å gjøre det vanskeligere å få godkjent søknad om jeg blir med som medsøker? Kan jeg øke lånesummen selvom jeg har gjeld, så lenge egenkapitalen er der?

Anonymous poster hash: bee0f...61a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan i utgangspunktet låne 5x av deres kombinerte lønn - deres kombinerte gjeld. Også må dere stille med min 15% av summen selv. 

Dette er kun kravene i fra staten ift lån, bankene kan også unnvike fra denne i 5% av tilfellene eller hva det er. 

Men, selv om dere innfrir alle krav osv kan banken fortsatt si nei. Så det dere må gjøre er å spørre banken.

Lenke til kommentar

Hva som lønner seg varierer avhengig av inntekts nivå. Uten barn så kan man som regel ha 5x inntekten sin gjeld så lenge man har over 6xx.000 i årsinntekt. Men det er mange parametre som spiller inn og som nevnt er dette noe banker kan se på.

Lenke til kommentar
Gjest bee0f...61a skrev (1 time siden):

Spørsmålet er om jeg kommer til å gjøre det vanskeligere å få godkjent søknad om jeg blir med som medsøker?

Det er bedre å være flere når dere er i den situasjonen, så det blir neppe vanskeligere.

Lenke til kommentar

Om du har fast inntekt og ikkje større lån enn at du kan betjene deler av eit bustadlån i tillegg så vil de saman kunne låne meir enn ho kan låne aleine.

Kven som stiller med eigenkapital er uvesentleg så lenge den finnes.

Det er ikkje sikkert de får låne opp mot 5x inntekt, det er avhengig av fleire faktorar.

Kva gjeld er det du har? Studielån, forbrukslån? Det er heilt normalt å ha anna gjeld når ein søker om bustadlån. Vanlegvis studielån og/eller billån. Det vil påverke lånsummen banken vil tilby sidan du må betjene det lånet i tillegg, men med mindre det er snakk om store beløp eller særs høg rente så vil det sannsynlegvis vere rom for å ha delar av eit bustadlån i tillegg.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...