Gå til innhold

Hvilken elbil mener du gir mest for pengene i 2024?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Så ingen statistikk på det, annet enn noen få som klager på et forum. Som like godt kan komme fra steinsprut...

Tesla hadde problemer en stund der med at lakken ikke satt fast på kanalene. Tror det var at de bytta sånn "bodyshot" grunning og det reagerte med lakken. Men dette ble vel tatt på garanti.

Min Model 3 som gikk tett på 70000km på 4 år i saltlaka i Oslo, (og ble vasket kanskje 20 ganger tilsammen på de 4 årene) Den så veldig fin ut i understellet. 

Lakken derimot så helt jævlig ut med masse stensprut, men det gjør det på alle bilene jeg har hatt. Og spesielt de av bilene som har hatt lavt panser og "innsvingt midje", er ekstra utsatt for steinsprut. (Anekdotisk data fra å ha eid: 2xZ3, Boxster, TT, Panamera og Model 3)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Tesla hadde problemer en stund der med at lakken ikke satt fast på kanalene. Tror det var at de bytta sånn "bodyshot" grunning og det reagerte med lakken. Men dette ble vel tatt på garanti.

Min Model 3 som gikk tett på 70000km på 4 år i saltlaka i Oslo, (og ble vasket kanskje 20 ganger tilsammen på de 4 årene) Den så veldig fin ut i understellet. 

Lakken derimot så helt jævlig ut med masse stensprut, men det gjør det på alle bilene jeg har hatt. Og spesielt de av bilene som har hatt lavt panser og "innsvingt midje", er ekstra utsatt for steinsprut. (Anekdotisk data fra å ha eid: 2xZ3, Boxster, TT, Panamera og Model 3)

Etter 2,5 år med Model Y (gått nær 40000 km) så har vi kun ETT knappenål-stort steinsprut-skade, og den er oppå panseret. Nesten oppe ved frontruta.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

Biler som er mest solgt som nye, er ofte mest attraktive i bruktmarkedet også. Hva tror du at du får igjen for en bil som var langt nede på salgslistene etter 3år? 

Tilbud etterspørsel bestemmer prisen. Ingen annen bil har vært i nærheten av å kapre 25% av markedet med en eneste modell, som attpåtil ikke har noe utstyr som kan skille dem fra hverandre. Det kommer til å være fler biler enn kjøpere når disse bilene har blitt tre år og skal byttes ut. Det skjedde med Audi e-tron i fjor som var bestselger i 2020. På et tidspunkt lå det 2000 biler på finn, ingen kjøpere og du fikk bilene kastet etter deg. Nå er det stabilisert seg med rundt 600 biler og prisene er stabilisert også.

Det er bilene det er få av i markedet, men som har mange kjøpere som får god pris og lavt verditap. Land Cruiser på hvite skilter, 911, XC70 med lav km eller en Defender år<2016

Endret av Dassen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Etter 2,5 år med Model Y (gått nær 40000 km) så har vi kun ETT knappenål-stort steinsprut-skade, og den er oppå panseret. Nesten oppe ved frontruta.

Mistenker at det er kjørestilen min som gjør det. Jeg må slutte å fylle venstrespeilet til left-lane huggersene

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Dassen said:

Tilbud etterspørsel bestemmer prisen. Ingen annen bil har vært i nærheten av å kapre 25% av markedet med en eneste modell, som attpåtil ikke har noe utstyr som kan skille dem fra hverandre. Det kommer til å være fler biler enn kjøpere når disse bilene har blitt tre år og skal byttes ut. Det skjedde med Audi e-tron i fjor som var bestselger i 2020. På et tidspunkt lå det 2000 biler på finn, ingen kjøpere og du fikk bilene kastet etter deg. Nå er det stabilisert seg med rundt 600 biler og prisene er stabilisert også.

Det er bilene det er få av i markedet, men som har mange kjøpere som får god pris og lavt verditap. Land Cruiser på hvite skilter, 911, XC70 med lav km eller en Defender år<2016

E-tron var en stor dyr bil som folk bare akkurat hadde råd til når det var gratis å låne penger.

Model Y er jo 3 år nå, så fasit er jo her, eller rett rundt hjørnet.

Model 3 opplevde jeg veldig god etterspørsel etter når jeg solgte den etter 4 år

Det var en 2019 og mest solgte bilen det året den kom ut.

Jeg ble nedringt og folk bød over hverandre, så endte opp med å selge den for 10k mer enn jeg la den ut for. Kontrakt skrevet 3 timer etter at annonsen ble lagt ut.
 

Kjøpt for 483’ solgt for 280’ etter 4 år og 69000km.

58% restverdi etter 4 år er veldig bra.

Forventer at Model Y som har en mye bredere kjøpegruppe holder seg like bra eller enda bedre
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 15.9.2024 den 4:40 PM):

Med 400km + rekkevidde. Hva mener du er beste kjøpet?

Ser du strent tatt stiller 2 spørsmål her. Hvilken bil som er det beste kjøpet, og hvilken bil som gir mest for pengene. Det er ikke nødvendigvis det samme. Selv synes jeg det er rart at 400km skal være et krav, men ellers er alt åpent. Norges beste elbilkjøp mener jeg er EX30 eller  MX30i billigste utgaver, , men hvis en skal tilfredstille ditt krav om 400km så blir det vel Model 3 i billigste utgave. En twin motor EX3 er atraktiv, men for liten til å være et godt kjøp, og en Tesla til over halvmillionen er ikke verdt pengene. Kinesiske biler vurderer jeg ikke av ulike årsaker, og Koreanske synes jeg ikke er særlig velbygde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 timer siden):

Like pg-up sitt topp 3 valg spm.

For bruktbil:

Hva er ditt topp tre valg for 3 år gammel bil med under 60000km som har over 500km wltp og 4x4? Hvor får man mest for senga? Penga, skulle det være :))

Synes brukt Taycan gir mye for pengene. Har ikke sjekket utaskjærs, men tror ikke krona skal styre seg veldig før man kan gjøre et godt kjøp. Hører prisene begynner på ca £350k nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 minutter siden):

Ser du strent tatt stiller 2 spørsmål her. Hvilken bil som er det beste kjøpet, og hvilken bil som gir mest for pengene. Det er ikke nødvendigvis det samme. Selv synes jeg det er rart at 400km skal være et krav, men ellers er alt åpent. Norges beste elbilkjøp mener jeg er EX30 eller  MX30i billigste utgaver, , men hvis en skal tilfredstille ditt krav om 400km så blir det vel Model 3 i billigste utgave. En twin motor EX3 er atraktiv, men for liten til å være et godt kjøp, og en Tesla til over halvmillionen er ikke verdt pengene. Kinesiske biler vurderer jeg ikke av ulike årsaker, og Koreanske synes jeg ikke er særlig velbygde.

Takk for svar. Ja ex30 hadde vært optimal hadde den bare vært større, virker veldig trang i baksetet. 

Hvilke erfaringer har du med koreanske?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Mangler også MYE utstyr i billigste versjon som andre leverer gratis. Manuelle seter anyone?😅

Fremdeles et av Norges beste elbilkjøp. Kvalitetsbil med 270hk, vinterhjul, mulighet for 1000kg på hengeren, utvidet servieavtale for 2705k. Ikke mange som matcherdet. Har forøvrig aldri prøvd elseter man justerer kjappere enn manuelle. Ulempen er selvfølgelig den bedritne skjermstyringen Volvo burde holdt seg for god til å komme med, men man kan ikke få alt. Forøvrig er Fiat GrandePanda den bilen jeg er mest spent på fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (43 minutter siden):

Takk for svar. Ja ex30 hadde vært optimal hadde den bare vært større, virker veldig trang i baksetet. 

Hvilke erfaringer har du med koreanske?

Mer enn stor nok for meg & mine, så det er ikke noen hindring. Hadde også gjerne kjøpt den i topputgave, selv om den da objektivt sett ikke er et like godt kjøp.

Liker ikke måten Koreanerene bygger biler på. Litt likt japansk, men uten samme driftssikkerhet. Minimumsløsninger på det meste, inkl hjuloppheng, bremser, rustbeskyttelse pluss kjiipe plastinteriør appelerer ikke til meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Fremdeles et av Norges beste elbilkjøp. Kvalitetsbil med 270hk, vinterhjul, mulighet for 1000kg på hengeren, utvidet servieavtale for 2705k. Ikke mange som matcherdet. Har forøvrig aldri prøvd elseter man justerer kjappere enn manuelle. Ulempen er selvfølgelig den bedritne skjermstyringen Volvo burde holdt seg for god til å komme med, men man kan ikke få alt. Forøvrig er Fiat GrandePanda den bilen jeg er mest spent på fremover.

Ja det er ett godt kjøp, men for meg mangler den for mye essensiellt utstyr og en må kjøpe pakker. Rekkevidden er også mindre en konkurransen i samme prisklasse.

En justerer ikke elseter mer enn en gang, også tilpasser de seg brukeren. Manuelle må en justere mellom hver bruker og en er usikker på om en har samme innstilling som sist og må småjustere mye for å komme tilbake. Håpløst I 2024.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja det er ett godt kjøp, men for meg mangler den for mye essensiellt utstyr og en må kjøpe pakker. Rekkevidden er også mindre en konkurransen i samme prisklasse.

En justerer ikke elseter mer enn en gang, også tilpasser de seg brukeren. Manuelle må en justere mellom hver bruker og en er usikker på om en har samme innstilling som sist og må småjustere mye for å komme tilbake. Håpløst I 2024.

Vel, jeg er eneste bruker av min bil, så det ville bokstavlig talt blitt justert kun en gang. Jeg justerer forøvrig setet rasekere manuellt enn setet bruker på å justere set til forhåndslagret posisjon, og funksjoner som seter som justerer seg tilbake for lettere utstigning irriterer meg bare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Vel, jeg er eneste bruker av min bil, så det ville bokstavlig talt blitt justert kun en gang. Jeg justerer forøvrig setet rasekere manuellt enn setet bruker på å justere set til forhåndslagret posisjon, og funksjoner som seter som justerer seg tilbake for lettere utstigning irriterer meg bare. 

Vi er heldigvis forskjellige her i verden:) jeg setter pris på slik funksjonalitet. 

Kan være så lite som når jeg får leiebil hos leverandøren, så slipper jeg å justere å styre på. Bilen kjenner min profil, jeg setter meg inn å kjører. Det er luksus for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Vi er heldigvis forskjellige her i verden:) jeg setter pris på slik funksjonalitet. 

Kan være så lite som når jeg får leiebil hos leverandøren, så slipper jeg å justere å styre på. Bilen kjenner min profil, jeg setter meg inn å kjører. Det er luksus for meg.

Akkurat slike ting bryr jeg meg lite om, samme med el.parkbrems. En oppfinnelse verden aldri ba om.

Kan sette pris på en velbygget bil meg god komfort, lavt støynivå og gode kjøreegenskaper. Har feks lyst på en brukt Taycan, men kjører for lite på landevegen til å sette pris på den. Det meste av min kjøring er i urbane/suburbane strøk, med klampen i bånn og med total ignoranse for fartsdumper. Da er en liten, lett bil med myk fjæring og presise kjøreegenskaper det beste. Vurderer faktisk å kjøpe og restaurere en eldre, fransk GTI-bil for hverdagsbruk dersom ikke det snart kommer en passende elbil.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Akkurat slike ting bryr jeg meg lite om, samme med el.parkbrems. En oppfinnelse verden aldri ba om.

Kan sette pris på en velbygget bil meg god komfort, lavt støynivå og gode kjøreegenskaper. Har feks lyst på en brukt Taycan, men kjører for lite på landevegen til å sette pris på den. Det meste av min kjøring er i urbane/suburbane strøk, med klampen i bånn og med total ignoranse for fartsdumper. Da er en liten, lett bil med myk fjæring og presise kjøreegenskaper det beste. Vurderer faktisk å kjøpe og restaurere en eldre, fransk GTI-bil for hverdagsbruk dersom ikke det snart kommer en passende elbil.

Som sagt, vi er forskjellige. Skjønner at du liker å dytte, dra og gjøre arbeid som bilen helt fint kan gjøre for deg.

Jeg er glad i automasjon og innovasjon og setter pris på ting som kan gjøres for meg. Spesielt ift at jeg er distre som en eikenøtt.

Ganske sikker på at vi to lever to totalt forskjellige liv og setter pris på forskjellige ting. Og bra er det! Som min mor alltid har sagt, "noen må gjøre det og" når jeg har påpekt noen som gjør ting jeg aldri ville gjort(stort sett relatert til arbeid, men kan dras inn mange plasser).

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Som sagt, vi er forskjellige. Skjønner at du liker å dytte, dra og gjøre arbeid som bilen helt fint kan gjøre for deg.

Jeg er glad i automasjon og innovasjon og setter pris på ting som kan gjøres for meg. Spesielt ift at jeg er distre som en eikenøtt.

Ganske sikker på at vi to lever to totalt forskjellige liv og setter pris på forskjellige ting. Og bra er det! Som min mor alltid har sagt, "noen må gjøre det og" når jeg har påpekt noen som gjør ting jeg aldri ville gjort(stort sett relatert til arbeid, men kan dras inn mange plasser).

Jepp, jeg foretrekker biler som er ekstremt gode på å være biler, noe man desverre ser mindre og mindre av. Alt annet er unødvendig støy. Jeg er en av de desverre altfor få som lett hadde byttet ut det meste av ikke-lovpålagt utstyr i bil med lavere vekt og betalt ekstra for det. Evt høyere kvalitet på materialer, evt begge deler. Kinabiler i begredelig kvalitet som er fullstappet med dill kommer aller lavest på stigen.

Jeg er også glad i automasjon og "innovasjon", men ikke i min egen bil. Synes forøvrig inteligente løsninger som en velbygget bakaksel, fohjulsgeometri uten skrubbradie, støtdempere ala Citroen PHC, god komponentpakking, smarte designløsninger er mer innovativt enn å stappe inn masse elektronikk for elektronikkesn skyld.

Hadde jeg pendlet 10-15 mil pr dag, slik jeg har gjort tidligere, så hadde saken selfølgelig vært annerledes. Horses for coursers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Jepp, jeg foretrekker biler som er ekstremt gode på å være biler, noe man desverre ser mindre og mindre av. Alt annet er unødvendig støy. Jeg er en av de desverre altfor få som lett hadde byttet ut det meste av ikke-lovpålagt utstyr i bil med lavere vekt og betalt ekstra for det. Evt høyere kvalitet på materialer, evt begge deler. Kinabiler i begredelig kvalitet som er fullstappet med dill kommer aller lavest på stigen.

Jeg er også glad i automasjon og "innovasjon", men ikke i min egen bil. Synes forøvrig inteligente løsninger som en velbygget bakaksel, fohjulsgeometri uten skrubbradie, støtdempere ala Citroen PHC, god komponentpakking, smarte designløsninger er mer innovativt enn å stappe inn masse elektronikk for elektronikkesn skyld.

Hadde jeg pendlet 10-15 mil pr dag, slik jeg har gjort tidligere, så hadde saken selfølgelig vært annerledes. Horses for coursers.

Hver sin smak som sagt, noen savner sikkert at en måtte dra i gang motoren selv i front også. Men jeg tror ikke det er sant for den generelle bileier, på samme måte som jeg tenker de fleste setter pris på en motorisert bakluke som kan åpne seg automagisk når du står bak bilen med ukeshandelen i nevene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Hver sin smak som sagt, noen savner sikkert at en måtte dra i gang motoren selv i front også. 

Nei, har fått nok smekk over fingrene til at det ikke er favoritten, men jeg kjørte en Jaguar Mk2 fra 60 tallet for noen dager siden med en diger rekkesekser. Da oppdager man virkelig hvor mye som har gått fremover, men også hva man har mistet undreveis

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

 Men jeg tror ikke det er sant for den generelle bileier, på samme måte som jeg tenker de fleste setter pris på en motorisert bakluke som kan åpne seg automagisk når du står bak bilen med ukeshandelen i nevene.

Den jevne bileier finnes ikke interessert i bil. Motorisert bakluke med fotsensor er forøvrig helt genialt. Motorisert bakluke uten fotsensor er bare irritasjon 90% av tiden. Viktig å skille på utstyr som gir bedre funksjonalitet og utstyr som bare irriterer 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...