Gå til innhold

Hvilken elbil mener du gir mest for pengene i 2024?


PgUp

Anbefalte innlegg

Dassen skrev (2 timer siden):

Hvis du medregner annenhåndsverdi, da? Hva tror du at du får igjen når du selger norges mest solgte bil om 3 år og facelift er i markedet?

Verdifall på model 3 RWD/SR er under "normalen" for 3 år gamle biler. Eller, om en ser på laveste pris på finn.no. Burde ha droppet ca 40% men er nærmere 30. Selv med facelift model 3 i salg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (14 minutter siden):

Er 40% aktuelle tall for dagens marked eller historiske tall? Sånn som prisene på bil har steget, antar (hypotese...r) jeg at verdifallet på alternativproduktet blir tilsvarende redusert.

Tallet for meg kommer fra googling, så jeg kan absolutt ta feil på det altså! Men, 100k/30%ish på 3 år er ikke akkurat skremmende, slik noen skal ha det til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Tallet for meg kommer fra googling, så jeg kan absolutt ta feil på det altså! Men, 100k/30%ish på 3 år er ikke akkurat skremmende, slik noen skal ha det til. 

Man regner 20% første år 14% andre år og 10% resten. Så 60-70% restverdi etter 3 år er normalt. Så vil unormal km stand bulker utstyr komme til fratrekk eller tillegg. M3 LR 21 modeller hva ligger de på? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Man regner 20% første år 14% andre år og 10% resten. Så 60-70% restverdi etter 3 år er normalt. Så vil unormal km stand bulker utstyr komme til fratrekk eller tillegg. M3 LR 21 modeller hva ligger de på? 

 

Det er ~62% av nyverdi. Så da hadde jeg mer eller mindre rett da. 

Ser ut som LR som er kjørt "normal" lengde starter fra 315k på finn, eller igjen ca 30% ned. Litt avhengig av når den var kjøpt da prisene varierer som en jojo. 

Men igjen, ingenting unormalt her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

En bil som ligger på finn er en bil som ikke er solgt. Mange biler er rett og slett kraftig overpriset i forhold til fabrikkny, oppgradert modell. 

Jeg ser på laveste pris, så lenge biler av merket selger er ikke laveste pris langt unna realiteten. Men ja, det finnes mangen latterlige priste biler på finn. Og det gjelder ikke bare tesla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dassen skrev (16 timer siden):

Hvis du medregner annenhåndsverdi, da? Hva tror du at du får igjen når du selger norges mest solgte bil om 3 år og facelift er i markedet?

Sånn kan man nesten ikke tenke, for det kommer nye versjoner av alle biler med jevne mellomrom. Er visst ikke alle som er så begeistret for manglende blinklys-spak på facelift-Y heller, så kanskje det blir en fordel å ha en pre-face å selge da...? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (53 minutter siden):

Sånn kan man nesten ikke tenke, for det kommer nye versjoner av alle biler med jevne mellomrom. Er visst ikke alle som er så begeistret for manglende blinklys-spak på facelift-Y heller, så kanskje det blir en fordel å ha en pre-face å selge da...? ;)

Samt det å kjøpe en korrosjon felle. 

Lenke til kommentar

Også at folk gjerne ikke liker face-lift versjonen av bilen, noe ala Modern Solid til Skoda. Jeg liker svært godt dagens utseende på Enyaq, usikker på hvordan den vil se ut i Modern Solid løsningen. Vision 7S er litt for futuristisk for min del.

EU-direktiver i nye biler er også noe som enkelte ikke ønsker i bilene, kan fort skremme bort kjøpere hvis det er overdreven overvåkning av fører og kjørestil, samt "sikkerhetssystemer" som ikke fungerer slik som tiltenkt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 timer siden):

Verdifall på model 3 RWD/SR er under "normalen" for 3 år gamle biler. Eller, om en ser på laveste pris på finn.no. Burde ha droppet ca 40% men er nærmere 30. Selv med facelift model 3 i salg. 

Det var model Y det var snakk om her, da. Om ikke verditapet er her enda, så kommer det til å komme neste år. Den eksploderte i salg i 2022 da 1/10 biler solgt i Norge var en Model Y, opp fra 4,7% året før. Den kommer til å oversvømme markedet fra neste år når disse bilene blir 3 år. I 2023 nesten doblet den salget igjen, så i 2026 kommer det til å bli enda verre.  

Lenke til kommentar
Dassen skrev (2 minutter siden):

Det var model Y det var snakk om her, da. Om ikke verditapet er her enda, så kommer det til å komme neste år. Den eksploderte i salg i 2022 da 1/10 biler solgt i Norge var en Model Y, opp fra 4,7% året før. Den kommer til å oversvømme markedet fra neste år når disse bilene blir 3 år. I 2023 nesten doblet den salget igjen, så i 2026 kommer det til å bli enda verre.  

Ja og jeg sammenlignet med model 3 som allerede har fått facelift. Etter din logikk skulle prisene ha rast på pre-facelift biler, men det har ikke skjedd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min logikk er at Model Y vil oversvømme markedet etter hvert som bilene blir 3 år og at prisene vil dumpes.

Det er solgt 0 model Y 2021 på finn siste 7 dager, 4 nye på markedet.
Det er solgt 2 model Y 2022 på finn siste 7 dager, 11 nye på markedet. 
Det er solgt 0 model Y 2023 på finn siste 7, 3 nye på markedet. 


Tesla 3 markedet er dødt, så hvor du får prisanslaget ditt fra, vet jeg ikke. Solgt 0 Tesla model 3 2020, 2021 og 2022 på finn siste 7 dager.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (28 minutter siden):

Min logikk er at Model Y vil oversvømme markedet etter hvert som bilene blir 3 år og at prisene vil dumpes.

Det er solgt 0 model Y 2021 på finn siste 7 dager, 4 nye på markedet.
Det er solgt 2 model Y 2022 på finn siste 7 dager, 11 nye på markedet. 
Det er solgt 0 model Y 2023 på finn siste 7, 3 nye på markedet. 


Tesla 3 markedet er dødt, så hvor du får prisanslaget ditt fra, vet jeg ikke. Solgt 0 Tesla model 3 2020, 2021 og 2022 på finn siste 7 dager.

Jeg har leasing bil via jobben. Når vi skulle velge bil, så var det mellom Model 3 Long Range og Hyundai Ioniq 5. Model 3 var litt billigere når vi kikket på kjøpe prisene på de, men hadde dyrere leasing pris, da leasing selskapet antok de ville få mer igjen for Hyundaien når leasing perioden på 5år var er over. Det kan virke som de har hatt rett, da disse har blitt billigere siden 2021 også.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Dassen said:

Min logikk er at Model Y vil oversvømme markedet etter hvert som bilene blir 3 år og at prisene vil dumpes.

Det er solgt 0 model Y 2021 på finn siste 7 dager, 4 nye på markedet.
Det er solgt 2 model Y 2022 på finn siste 7 dager, 11 nye på markedet. 
Det er solgt 0 model Y 2023 på finn siste 7, 3 nye på markedet. 


Tesla 3 markedet er dødt, så hvor du får prisanslaget ditt fra, vet jeg ikke. Solgt 0 Tesla model 3 2020, 2021 og 2022 på finn siste 7 dager.

Jeg synes bruktprisene på elbiler er så nære nypris frem til de nærmer seg grensen på km/alder på garanti at jeg ikke ser for meg at jeg kommer til å kjøpe noe annet enn ny bil når jeg snart skal bytte bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, PgUp said:

Hva er deres topp 3 valg, skulle dere kjøpt ny elbil med 400km pluss rekkevidde som gir mye for oengene? 

F.eks.  

1. Id4

2. Tesla

Etc

1. Tesla Model Y long range

2. Tesla model 3 SR

3. Skoda Enyaq RS

21 hours ago, Dassen said:

Hvis du medregner annenhåndsverdi, da? Hva tror du at du får igjen når du selger norges mest solgte bil om 3 år og facelift er i markedet?

Biler som er mest solgt som nye, er ofte mest attraktive i bruktmarkedet også. Hva tror du at du får igjen for en bil som var langt nede på salgslistene etter 3år?

Sammenlign 2019 modeller Model 3 og 2019 modeller Hyundai Kona.

18 hours ago, tommyb said:

Er 40% aktuelle tall for dagens marked eller historiske tall? Sånn som prisene på bil har steget, antar (hypotese...r) jeg at verdifallet på alternativproduktet blir tilsvarende redusert.

Leasingselskaper beregner ca. 53-60% restverdi etter 3 år 45000km (pass på at det akkurat har kommet nye leasingregler ang mva. så ta med det i regnskapet)

En kollega fikk akkurat leasing tilbud på Macan. De beregnet 58% restverdi etter 3 år. 1,3 mill nypris = 546000 i verdifall, = 182000 i året = 15166 kr i verdifall i måneden. 

Det er, og har alltid vært, dyrt å kjøpe ny bil.

3 hours ago, Dassen said:

Det var model Y det var snakk om her, da. Om ikke verditapet er her enda, så kommer det til å komme neste år. Den eksploderte i salg i 2022 da 1/10 biler solgt i Norge var en Model Y, opp fra 4,7% året før. Den kommer til å oversvømme markedet fra neste år når disse bilene blir 3 år. I 2023 nesten doblet den salget igjen, så i 2026 kommer det til å bli enda verre.  

Biler som var populære når de var nye, er historisk de mest populære i bruktmarkedet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...