Gå til innhold

Hvilken elbil mener du gir mest for pengene i 2024?


PgUp

Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Sigh...

 

"Den tidligere Volkswagen-sjefen Martin Winterkorn (77) møtte tirsdag i retten, siktet for bedrageri i forbindelse med den såkalte dieselgate-skandalen, ni år etter at den tyske bilprodusenten ble funnet å ha manipulert utslippstester, melder Reuters.

Winterkorn, som måtte gå av som sjef i september 2015 etter at det ble avslørt at millioner av Volkswagen-biler var blitt manipulert for å bestå miljøkravene. "

Dette handler om rettsaken, ikke at VW har kjørt svindelen siden 2015. Det underbygger kun poenget mitt, at dette er en sak som ikke lenger er aktuell da folk har mistet jobben, VW ble bøtelagt langt over hva en korrekt Co2 sats hadde vært.

Klart, om det er viktig at man ikke velger bil fra et firma som svindlet miljøet i 2015 så er det viktig. Det skal ikke jeg avgjøre, men Elon Musk er et rasshøl idag - i så stor grad at det påvirker mange av hans tilhengere. VW lurer seg ikke unna miljøkrav idag (som vi vet).

Endret av DrAlban3000
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kom prisen på EV3. 430K for stort batteri. Da havner den i direkte klinsj prismessig med Scenic og 10 og 20K under TMY rwd long range og 4wd. Antagelig er Tesla det beste valget rent elbil-messig, men for oss som bor med en tesla-hater så blir det langt enklere å selge inn Kia. Jeg er fortsatt usikker på om jeg gidder kjøpe elbil i det hele tatt når jeg kjører 10000km i året. Man får en Corolla til 250K og rimelig trygt bilhold de neste 7årene der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Da kom prisen på EV3. 430K for stort batteri. Da havner den i direkte klinsj prismessig med Scenic og 10 og 20K under TMY rwd long range og 4wd. Antagelig er Tesla det beste valget rent elbil-messig, men for oss som bor med en tesla-hater så blir det langt enklere å selge inn Kia. Jeg er fortsatt usikker på om jeg gidder kjøpe elbil i det hele tatt når jeg kjører 10000km i året. Man får en Corolla til 250K og rimelig trygt bilhold de neste 7årene der også.

Nesten 100k i bare drivstoff utgifter ila de årene da, en tilsvarende elbil har nesten ikke nevneverdige utgifter til strøm og når man begynner å se på service så skranter regnestykket mye. 

Med så lav kjørelengde så aner jeg ikke på hvorfor du ser på long range modeller? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Man kan ha kort total kjørelengde men likevel ha lengre turer på behovslisten. F.eks 2000 km på daglige kortere turer (10km jobbreise) og 8000 på lengre reiser.

Klart, men det er nok ikke relevant for "folk flest". I tillegg leverer billigbilene så mye km nå at det er nok ikke verdt det om en ser på bilen som gir mest pr krone.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Salvesen. said:

Klart, men det er nok ikke relevant for "folk flest". I tillegg leverer billigbilene så mye km nå at det er nok ikke verdt det om en ser på bilen som gir mest pr krone.

På den annen side er nok long range gjevest å selge igjen, om man skulle måtte det, og med "allt for stort" batteri kan man stort sett holde det mellom 30 og 70% og ta best vare på batteriet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (4 minutter siden):

På den annen side er nok long range gjevest å selge igjen, om man skulle måtte det, og med "allt for stort" batteri kan man stort sett holde det mellom 30 og 70% og ta best vare på batteriet. 

Tja, sjekker en finn så ser jeg ikke helt sammenhengen med det. Å holde batteri mellom  30 og 70% å hverdagen er ett ikke problem om en har muligheter for å lade hjemme. da den "normale" brukeren bruker 10% av batteriet hver dag. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Salvesen. said:

Nesten 100k i bare drivstoff utgifter ila de årene da, en tilsvarende elbil har nesten ikke nevneverdige utgifter til strøm og når man begynner å se på service så skranter regnestykket mye. 

Med så lav kjørelengde så aner jeg ikke på hvorfor du ser på long range modeller? 

Service på Toyota er dyrt, ca 10000kr over 2år. Kia ligger rundt 7000kr hver 2år, men de har vel noe bytte av kjølevæsken hvert 4år til stiv pris? Tesla trumfer vel der med null krav til service. Blir vel bare bremsesmøring hvis man ikke gjør det selv. Apropo stort vs lite batteri så vil det i hverdagen utgjøre lite. Jeg greier meg med en 2014 Leaf. Men så er det en del turer til Gøteborg, 43mil tur retur, og tur til svigers, 30mil t/r. Utrolig digg å slippe ladestopp, spesielt når prisen for større batteri ikke er mer enn 50K. Vi får se når de får testet da. Hvis standard faktisk greier 43mil utenfor wltp labben så kan det jo hende jeg skifter mening

Endret av Femtekolonne
Blandet mil og kilometer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (8 minutter siden):

Service på Toyota er dyrt, ca 10000kr over 2år. Kia ligger rundt 7000kr hver 2år, men de har vel noe bytte av kjølevæsken hvert 4år til stiv pris? Tesla trumfer vel der med null krav til service. Blir vel bare bremsesmøring hvis man ikke gjør det selv. Apropo stort vs lite batteri så vil det i hverdagen utgjøre lite. Jeg greier meg med en 2014 Leaf. Men så er det en del turer til Gøteborg, 43mil tur retur, og tur til svigers, 30mil t/r. Utrolig digg å slippe ladestopp, spesielt når prisen for større batteri ikke er mer enn 50K. Vi får se når de får testet da. Hvis standard faktisk greier 403mil utenfor wltp labben så kan det jo hende jeg skifter mening

Begge dine turer gjør seg greit uten lading for en SR tesla. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 timer siden):

Android Auto har jeg i min andre bil og jeg er veldig for at Tesla laget sitt eget system som fungerer utrolig mye bedre..

Ja, det er ikke alle som har smarttelefon og som dermed får glede av full integrasjon.

Hvordan er det med oppdatering av kart? Går det fremdeles 3 år mellom hver gang? Fremdeles redusert bitrate på den innebygde Spotify-appen?

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del, 1. Bmw ix1  2. Nissan Ariya 3. Skoda Enyaq RS.

Dette endres fortløpende så er langt fra sett in stone.

Hovedfokus for iallefall 2 første er komfortable seter kombinert med lett å sette seg inn i med vond rygg.

Edit* Usikker på Enyaq enda da lokal møller er møller, og hovedfokus er vw, de er lite behjelpelige med "konkurerende merker", så dekksparking blir vanskelig.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Ja, det er ikke alle som har smarttelefon og som dermed får glede av full integrasjon.

Hvordan er det med oppdatering av kart? Går det fremdeles 3 år mellom hver gang? Fremdeles redusert bitrate på den innebygde Spotify-appen?

Mulig jeg ikke har full integrasjon nei. Får ikke satelittkart engang på Android autoen.. Spotify er og kronglete å bruke der kontra i Teslan. Også må jeg trykke hvor jeg skal navigere hver gang istedenfor at den gjør det for meg automatisk. Men det er mulig det kan settes opp en plass.

Vet ikke med bitrate i Spotify. Det er bra nok for meg iallefall og appen er veldig god.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (59 minutter siden):

Hva er deres topp 3 valg, skulle dere kjøpt ny elbil med 400km pluss rekkevidde som gir mye for oengene? 

F.eks.  

1. Id4

2. Tesla

Etc

1. Tesla Model Y Long Range

2. Tesla Model Y Performance

3. Skoda Enyaq RS (coupe-utgaven), Den lokale Skoda-forhandleren er IKKE Møller. Det hadde vært en deal-breaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

1. Tesla Model Y Long Range

2. Tesla Model Y Performance

3. Skoda Enyaq RS (coupe-utgaven), Den lokale Skoda-forhandleren er IKKE Møller. Det hadde vært en deal-breaker.

Hvis du medregner annenhåndsverdi, da? Hva tror du at du får igjen når du selger norges mest solgte bil om 3 år og facelift er i markedet?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dassen said:

Hvis du medregner annenhåndsverdi, da? Hva tror du at du får igjen når du selger norges mest solgte bil om 3 år og facelift er i markedet?

Stadig facelift på skodan og. Og ikke noe garanti for at man får noen oppdateringer lenger når den nye modellen er kommet.. det gjør man heldigvis på Tesla.

Men lureste økonomisk er nok å kjøpe en 3 år gammel bil.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for Dieselgate (og de påfølgende tilsvarende for flere merker) så hadde ikke VW hatt den store satsningen på elbiler som kom. Jeg tror det er selve definisjonen på hva som skjer når storkapitalen får krav til å dokumentere gradvise og stadig nye krav fra regulering: fokuset blir på hvordan med minst mulig oppstyr løse dokumentasjonen. Ikke hvordan skape mer miljøvennlige motorer. Og det var jo ikke trivielt etter over hundre år med finpussing på forbrenningsmotorene når utslippskravene ble strammet inn raskt. Kanskje dette var med på å avgjøre når de bestemte seg for å fase disse ut helt.

VW ble ferska, de ansvarlige ble straffet og byttet ut, og med tidenes retningsendring trakk VW fram elbilmarkedet i Europa etter Tesla og Nissan startet transformeringen. Snuoperasjonen etter Diesegate er et historisk viktig brytningspunkt for Europeisk bilproduksjon. Fra å være totalt tatt med trusene rundt tottene forsøkte og vil jeg si klarte tyskerne å snu det om til et stort grønt initiativ. Her tok de fart og ingen andre europeere hadde samme retning. Model S og Leaf ledet veien, men Tesla var fortsatt liten og Nissan hadde ingen ambisjoner for resten av modellparken. Da skulle VW bytte ut hele modellparken sin, bit for bit. På dette tidspunktet vil jeg si de hadde et teoretisk forsprang på alle de andre tradisjonelle bilprodusentene. Men VW var et større dyr å snu enn strategien var. De var for ambisiøse i forhold til hastigheten de har klart å levere nye modeller på, og markedet har ikke kommet så langt som de la opp til.

Og det bekymrer nå at VW, på grunn av manglende suksess, ser ut til å ha begynt å bytte ut de lederne som satte full fokus på elbiler og reversere ambisjonene. I likhet med bl.a. Volvo. Jeg er redd for at etter energikrigen og tilstanden i omverden, vil overgangen fra fossilt drivstoff i Europa forsinkes betydelig i forhold til ambisjonene for ~10 år siden.

Når det er sagt, har den bilen som har sjarmert meg mest faktisk kommet i produksjon. Hadde det ikke vært for at min familie har måtte gå i retning av HC-bil og har en helt ny men teknologisk utdatert Sprinter her nå, hadde jeg gjerne sett en ID.Buzz i innkjørselen.

All respekt til Tesla (før lederen gikk seg vil i sine interne utfordringer) og Nissan, men ingen av de andre på den tiden store bilprodusentene har vært i nærheten av en sånn massiv snuoperasjon. Jeg kunne ha håpet at det hadde lønnet seg... Men de andre tyskerne som sloss mot elbiler har nok kommet bedre fra det.

 

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...