Gå til innhold

Hvilken elbil mener du gir mest for pengene i 2024?


PgUp

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er verre å kalle folk for ryggløse og at de mangler anstendighet på grunn av ett kjøp enn det Elon holder på med. Og forøvrig mener jeg det har lite med produktene å gjøre. Om en skal grave i hva alle ansatte i ett selskap gjør så ender en opp med å finne problemer overalt, og en er dermed låst til å kjøpe ingenting. Og det er greit nok, men å dømme folk er en uting. 

Må innrømme at når vi vurderte nybil så var det ingen tanke i hodet om hva ledere eller eiere av selskapet sysler med utenom bilproduksjon. Kanskje sløvt av meg, men sånn er jeg nå engang skapt.

Og sånn må det tydeligvis være med alle VW/VAG-kundene også (ref. dieselskandalen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Dieselskandalen er straks 10 år gammel og løst i form av ekstreme bøter, dette handler vel om ting som skjer idag? 

Dieselskandalen er jo pågående, er ett lass av biler som farter rundt med "feilen" enda. Som er forverrende for miljøet. Ikke at jeg mener det burde være en grunn til å ikke kjøpe noe fra VAG, men slik er det nå. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Dieselskandalen er jo pågående, er ett lass av biler som farter rundt med "feilen" enda. Som er forverrende for miljøet. Ikke at jeg mener det burde være en grunn til å ikke kjøpe noe fra VAG, men slik er det nå. 

Dieselgate handlet om at VW snek seg unna avgifter på bilene de produserte, så ble de nødt til det da de ble tatt i dette. Når avgiftene ble betalt er vi tilbake på 0. Da har VW produsert biler som forurenser litt mer enn hva normen er og betalt avgift for det, slik alle andre biler med litt høyere forbruk har. 

Det at noen av disse bilene kjører rundt idag er ikke verre enn at en annen litt mindre miljøvennlig bil kjører rundt idag. Forskjellen var at VW forsøkte å lure seg unna å betale for det og ble tatt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Dieselgate handlet om at VW snek seg unna avgifter på bilene de produserte, så ble de nødt til det da de ble tatt i dette. Når avgiftene ble betalt er vi tilbake på 0. Da har VW produsert biler som forurenser litt mer enn hva normen er og betalt avgift for det, slik alle andre biler med litt høyere forbruk har. 

Det at noen av disse bilene kjører rundt idag er ikke verre enn at en annen litt mindre miljøvennlig bil kjører rundt idag. Forskjellen var at VW forsøkte å lure seg unna å betale for det og ble tatt.

 

Problemet var at ett lass av folk ble lurt til å kjøpe disse bilene som de trodde var relativt gode for miljøet. Sannheten er noe annet. Hadde de ikke gjort det hadde folk kanskje valgt andre motorer som hadde gitt en positiv effekt for miljøet. Ja kanskje hadde folk til og med valgt elbiler isteden.. 

Men, dette er helt urelevant for tråden sånn sett. Ville bare nevne det at det er ikke over og oppsagt bare siden de har betalt noen kroner. Det har forsatt en påvirkning. 

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg synes det er verre å kalle folk for ryggløse og at de mangler anstendighet på grunn av ett kjøp enn det Elon holder på med. Og forøvrig mener jeg det har lite med produktene å gjøre. Om en skal grave i hva alle ansatte i ett selskap gjør så ender en opp med å finne problemer overalt, og en er dermed låst til å kjøpe ingenting. Og det er greit nok, men å dømme folk er en uting. 

 

33 minutes ago, Hanhijnn said:

Må innrømme at når vi vurderte nybil så var det ingen tanke i hodet om hva ledere eller eiere av selskapet sysler med utenom bilproduksjon. Kanskje sløvt av meg, men sånn er jeg nå engang skapt.

Og sånn må det tydeligvis være med alle VW/VAG-kundene også (ref. dieselskandalen).

Jeg skal si meg enige i dere her, det ble alt for spissformulert / krast, beklager. Jeg er enig i at de fleste av oss - meg inkludert, tradisjonelt ikke har tenkt så mye over lederen for selskapet når vi kjøper et produkt eller tjeneste. Men, ettersom vi har fått større bevissthet rundt hva slags karakterer dette faktisk er, samt hvilken enorm makt de har, så er tiden moden for å gjøre noen selvrefleksjoner når man investerer, eventuelt å kalle det å stemme med lommeboken. 

Dette er dog ikke en ny diskusjon, og jeg ser paralleller til hvordan man ønsker å distansere kunstnerne fra sine verk. Hva som er rett her er det ikke no fasit på, og således blir det opp til hva som er viktig for dere selv. Min personlig appell er likevel å kjøpe den bilen som gir mening for dere, og så gjøre seg opp noen tanker rundt hvem er det som får disse pengene. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 minutter siden):

 

Veldig bra og fin post! Og jeg er forøvrig veldig enig, det blir "verre og verre" og kjøpe tesla samt beholde aksjeer jo mer Elon kødder det til. Men for meg er det enda ikke slik at det velter lasset, men time will tell. Iallefall nå som det er flust av alternativer på markedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (12 minutter siden):

TM3 Highland forblir nok enn så lenge mest bil per krone.

Kun hvis "bil" ikke inkluderer sånne ting som fungerende cruise-control, vindusviskere med regnsensor, blindsonemonitorering, ordentlig 360-kamera, fungerende parkeringsassistanse, Android Auto/Apple Carplay, instrumentcluster, spaker og en drøss andre ting som folk forventer er til stede i et produkt fra 2024.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, OC-Freak said:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/eM5Gyg/dette-blir-prisen-paa-kias-lille-store-ev3

Da har Kia endelig kommet med norske priser, og de er nok noe høyere enn man skulle håpet på for en såpass "liten" bil. Men er vel rundt der man forventer ut fra tidligere Kia modeller.

TM3 Highland forblir nok enn så lenge mest bil per krone.

Det hørtes ut som en god deal til jeg leste at den kun leveres med forhjulsdrift..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -i said:

Kun hvis "bil" ikke inkluderer sånne ting som fungerende cruise-control, vindusviskere med regnsensor, blindsonemonitorering, ordentlig 360-kamera, fungerende parkeringsassistanse, Android Auto/Apple Carplay, instrumentcluster, spaker og en drøss andre ting som folk forventer er til stede i et produkt fra 2024.

Hvorfor selger tesla så bra og hvorfor er det så mange andre som strever med å gjøre bilene lik da? 

Tilogmed Volvo lager "Tesla-kopier" nå.. dashboard-59.jpg.1a52fa605b57cac472d3b226bb13e855.jpg

Tror folk vil ha ny teknologi og ikke det samme gamle år etter år..

Endret av Complexity
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Kun hvis "bil" ikke inkluderer sånne ting som fungerende cruise-control, vindusviskere med regnsensor, blindsonemonitorering, ordentlig 360-kamera, fungerende parkeringsassistanse, Android Auto/Apple Carplay, instrumentcluster, spaker og en drøss andre ting som folk forventer er til stede i et produkt fra 2024.

Tja, tesla har fungerende CC. Har den problemer noen ganger, og er for "redd" store kjøretøy osv? Ja. Men dette har tesla fikset i FSD stack som forhåpentligvis kjører på alle biler om ikke alt for lenge. 

Regnsensor? Ja det har de også implementert, men det er noe lotto mellom software oppdateringer ift hvordan den fungerer. Dessverre. 

Blindsone? Det er da både på skjerm og via lys. Så her henger jeg ikke helt med? Lyset er også inne i bilen faktisk i motsetning til de som har de helt i ytterkant av speilet osv. Så langt som mulig vekk i fra den som skal få beskjeden.

360 kamera, ja tesla har valgt ett 3d bilde. Fungerer dog helt topp. Har absolutt ingen problemer med det i hverdagen og brukes daglig. 

Fungerende parkeringsassistance: Usikker på om det er sensorer eller auto parkering du snakker om her. Autoparkering mangler vell fortsatt for vision brukere i Norge, tror jeg. Sensorer fungerer helt fint. De er kanskje over sensitive(ift avstand) men igjen brukes daglig uten problemer. I tillegg er det mange konkurenter som ikke har sensorer heller, før du kjøper de. 

Android/apple, ja telsa har valgt eget system. Så om dette er noe som er viktig for folk så er tesla såklart nogo eller det er en ulempe. 

instrumentcluster, ja det mangler. Samt headup. Men dette begynner jo også å skje hos konkurentene. EX30 feks. 

Spaker, ja de er borte. Men, kunne aldri gått over til en bil som trengte min hjelp for å velge rett gir. For en tåplig oppgave. Samme som start knapp. Dinosaur teknologi. Blinking er bedre 99% av tiden, men utfordrende med rattutslag. Lys styrer seg selv osv. 

 

Ja, du har gode poeng men det er ikke helt svart hvit. Tesla leverer noen bra features ift hva de har fjernet også.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Hvorfor selger tesla så bra og hvorfor er det så mange andre som strever med å gjøre bilene lik da? 

Tilogmed Volvo lager "Tesla-kopier" nå.. dashboard-59.jpg.1a52fa605b57cac472d3b226bb13e855.jpg

Fungerer ikke regnsensorene på Volvo? Ikke cruise-control heller?

Det er ikke mange som kopierer det stusselige interiøret til Teslaer, heldigvis. Tvert i mot ser det ut til at hype-kurven for mest mulig skjerm er over toppen og flere og flere inkluderer nå knapper og hendler for de mest brukte funksjonene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
31 minutes ago, uname -i said:

Fungerer ikke regnsensorene på Volvo? Ikke cruise-control heller?

Det er ikke mange som kopierer det stusselige interiøret til Teslaer, heldigvis. Tvert i mot ser det ut til at hype-kurven for mest mulig skjerm er over toppen og flere og flere inkluderer nå knapper og hendler for de mest brukte funksjonene.

Det vet jeg ikke da jeg ikke har kjørt EX30. Bemerker meg dog at Pilot Assist (som er Volvo sin autopilot) er ekstrautstyr og ikke standard.

Det aktiveres forøvrig helt likt som på Tesla 😅

Ellers er jeg ganske fornøyd med både viskerne og cruisecontrollen på min egen Tesla. Har vært mye opp og ned de 5 årene jeg har eid min men for tiden er jeg veldig fornøyd. Nyere biler har bedre kamera som nok også hjelper på.

Android Auto har jeg i min andre bil og jeg er veldig for at Tesla laget sitt eget system som fungerer utrolig mye bedre..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 minutter siden):

Kun hvis "bil" ikke inkluderer sånne ting som fungerende cruise-control, vindusviskere med regnsensor, blindsonemonitorering, ordentlig 360-kamera, fungerende parkeringsassistanse, Android Auto/Apple Carplay, instrumentcluster, spaker og en drøss andre ting som folk forventer er til stede i et produkt fra 2024.

Du glemmer at ingen andre biler til ca 350k leverer samme rekkevidde, sømløse ladeopplevelse, ventilerte seter og like mye inkludert utstyr som TM3 Highland. Kanskje hakke på de andre produsentene også? ;)

Ja det er klart at man må svelge at den produsert i Kina og at eieren bak selskapet er gal, men tross alt mye bil for pengene. Skal man ha det samme fra andre merker så snakker man om ca halv million.

Men heldigvis er det konkurranse på markedet slik at man har alternativer som er bedre på mye, til en bare litt høyere pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Det vet jeg ikke da jeg ikke har kjørt EX30. Bemerker meg dog at Pilot Assist (som er Volvo sin autopilot) er ekstrautstyr og ikke standard.

Det aktiveres forøvrig helt likt som på Tesla 😅

Ellers er jeg ganske fornøyd med både viskerne og cruisecontrollen på min egen Tesla. Har vært mye opp og ned de 5 årene jeg har eid min men for tiden er jeg veldig fornøyd. Nyere biler har bedre kamera som nok også hjelper på.

Android Auto har jeg i min andre bil og jeg er sjeleglad for at Tesla laget sitt eget system som fungerer utrolig mye bedre..

her er en liste over manglende utstyr vs highland og EX30 i billigste utgave. Noe jeg slang sammen kjapt så er muligens feil og manlger :)

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis man klarer å se bort ifra at Elon Musk prøver å fremstå som den nye Bond-skurken så er Tesla veldig konkurransedyktige på pris i forhold til det du får.

Men få ville vel blitt overrasket om satellittene til Musk i skjul har fått installert laservåpen for verdensherredømme og han en dag dukker opp med metallgebiss, så...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Jeg skal si meg enige i dere her, det ble alt for spissformulert / krast, beklager. Jeg er enig i at de fleste av oss - meg inkludert, tradisjonelt ikke har tenkt så mye over lederen for selskapet når vi kjøper et produkt eller tjeneste. Men, ettersom vi har fått større bevissthet rundt hva slags karakterer dette faktisk er, samt hvilken enorm makt de har, så er tiden moden for å gjøre noen selvrefleksjoner når man investerer, eventuelt å kalle det å stemme med lommeboken. 

Dette er dog ikke en ny diskusjon, og jeg ser paralleller til hvordan man ønsker å distansere kunstnerne fra sine verk. Hva som er rett her er det ikke no fasit på, og således blir det opp til hva som er viktig for dere selv. Min personlig appell er likevel å kjøpe den bilen som gir mening for dere, og så gjøre seg opp noen tanker rundt hvem er det som får disse pengene. 

Noe av det som er viktig for meg er hva bilmerket har gjort for elektrifiseringen av bilparken, og der mener jeg at Tesla har vært avgjørende for at vi i hele tatt har fått den utviklingen vi (endelig) har fått. Og det er MYE viktigere for meg, enn hvilke tullete ting Musk lirer av seg på X (Twitter). Er heller ikke begeistret for hans støtte til Trump, men jeg legger meg ikke borti andres politiske holdninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...