Gå til innhold

Hvilken elbil mener du gir mest for pengene i 2024?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Duriello said:

Det er kanskjel en del av det jeg tenker på, men det er for eksempel ikke direkte saken hvor BMW fikk nest dårligste plassering med hundre poeng, kun slått av Tesla med 150 poeng... Men det du linket til kan ha vært en del av det underliggende. Er jo ikke så utbredt med vannpumpe i elbiler da... 😜 Men de kan eventuellt ha pumpe i varmepumpe.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (22 minutter siden):

Det er kanskjel en del av det jeg tenker på, men det er for eksempel ikke direkte saken hvor BMW fikk nest dårligste plassering med hundre poeng, kun slått av Tesla med 150 poeng... Men det du linket til kan ha vært en del av det underliggende. Er jo ikke så utbredt med vannpumpe i elbiler da... 😜 Men de kan eventuellt ha pumpe i varmepumpe.

Var eneste saken jeg hadde hørt om, og gjalds visst ikke elbil i det hele tatt.

Var en om bremser på en del da, men uansett er ikke tilbakekalling for fix nok til å redusere "standingen" såpass. 🙂

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (9 timer siden):

Kia og Hyundai er vel de merkene som jevnt over kommer best ut av undersøkelser omkring driftssikkerhet, byggekvalitet, kundetilfredshet, og effektivitet på motor og drivverk. Så jeg ville sett etter bil fra de.

Tesla ligger jevnt over i den HELT andre enden av skalaen med tilsvarende lav byggekvalitet og i beste fall veldig varierende kundetilfredshet...! Blåser du i driftsutgifter på sikt og etter garantiperioden så er vel Tesla sammen med Kia/Hyundai ledenede på effektivitet på motor og drivverk.

Av tyske merker har du BMW på bunnen sammen med Tesla, og Mercedes med veldig varierende både kundertilfredshet og service.

Tesla er jo god på kundetilfredshet?

 

EDIT: Tesla hadde en NPS på 97 i 2023. Nesten ingen selskaper i verden kan måle seg, særlig de som produserer biler. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mest bil for pengene er slik jeg ser det id.4 pro motion awd,eller Xpeng G6.

Dersom du dunker på med vinterdekk og hengerfeste så smeller prisen i taket på f.eks EV.6.  Tesla er jo alltid der oppe med model 3 og Y,men da må du akseptere en del mangler som parkeringssensorer og på Model 3 hendler for f.eks blinklys. 

Egentlig litt overraskende hvor fort prisen på nye biler kan gå fra rimelige ca 499k til 600k bare man dunker inn helt vanlig utstyr

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, OMyre said:

Her er noen pris eksempel på service, om det er dyrt, normalt eller billig er jeg usikker på. (Men det endrer ikke at bilen har 7 års nybilgaranti.)

https://www.bos.no/bilverksted/kia-7

https://www.bos.no/bilverksted/elbilservice-kia

Screenshot_20240916_083000_Chrome.thumb.jpg.d0d2a1d19d663b0ca5156c3bf17f9823.jpg

Ikke så crazy dette om det fortsetter sånn, selv om det fortsatt er kostbart.

Litt tåpelig ikke at de har valgt ett bittelite batteri til e-call systemet som må byttes hvert 3e år. Volvo har brukt litt større batteri og det må bare byttes hvert 10'ende år. Og noen biler bruker bare 12V batteriet og man må aldri skifte e-call batteri..

Hyundai derimot har ganske ekstreme priser. Her er eksempel på 60k service. FB_IMG_1726468465198.thumb.jpg.86a52eeeb82eb25001d306dabccdb766.jpg

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (11 minutter siden):

Mest bil for pengene er slik jeg ser det id.4 pro motion awd,eller Xpeng G6.

Dersom du dunker på med vinterdekk og hengerfeste så smeller prisen i taket på f.eks EV.6.  Tesla er jo alltid der oppe med model 3 og Y,men da må du akseptere en del mangler som parkeringssensorer og på Model 3 hendler for f.eks blinklys. 

Egentlig litt overraskende hvor fort prisen på nye biler kan gå fra rimelige ca 499k til 600k bare man dunker inn helt vanlig utstyr

 

Tja, tesla levere parkeringsvarsel via kamera. Mange "billigbiler" mangler sensorer uten å tilby alternativer. Eller alternativet er å kjøpe pakker som du nevner ofte koster ett lass av penger. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, The Very End said:

Bonus er jo at du nå ikke har hendler på rattet i nyeste M3, som er så dumt at man ikke helt vet hvor du skal begynne. 

Etter å ha testet Matrix lysene på nyere Tesla (som er standard) så må jeg si at behovet for å styre lys er helt borte så den funksjonen trenger man ikke.

Da er det kun blinklys knapper som er problemet. De kan man venne seg til eller man kan montere noen av 3eparts løsningene der ute. 

Går glipp av mye bil for pengene om det kun er det som er dealbreakern.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Om Kia tar samme blodpris på service som søsterselskapet Hyundai så betaler man heftig for den garantien :p

Men samtidig er det langt mer fristende å kjøpe en 5år gammel KIA enn en 5år gammel Hyundai eller Tesla. Jeg mener at det burde vært satt en standard garanti på bil med 10år 250K og krav om at det skal være mulig å reparere med brukte deler. Jeg tror heller ikke det er vanskelig for produsentene å lage en bil som greier det, men det må nok være under tvang. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Gjest MKII said:

Kia og Hyundai er vel de merkene som jevnt over kommer best ut av undersøkelser omkring driftssikkerhet, byggekvalitet, kundetilfredshet, og effektivitet på motor og drivverk. Så jeg ville sett etter bil fra de.

Tesla ligger jevnt over i den HELT andre enden av skalaen med tilsvarende lav byggekvalitet og i beste fall veldig varierende kundetilfredshet...! Blåser du i driftsutgifter på sikt og etter garantiperioden så er vel Tesla sammen med Kia/Hyundai ledenede på effektivitet på motor og drivverk.

Av tyske merker har du BMW på bunnen sammen med Tesla, og Mercedes med veldig varierende både kundertilfredshet og service.

Tesla scorer bedre enn Hyundai og Kia, på totalt alle aspekter med eierskap

Screenshot 2024-09-16 at 09.28.48.png

 

Dersom man ser på på service markedet spesifikt, så kommer Hyundai veldig dårlig ut, mens Kia kommer høyere

Screenshot2024-09-16at09_30_54.png.75fc53360cbd44430b2f68559d7dd342.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Femtekolonne said:

Men samtidig er det langt mer fristende å kjøpe en 5år gammel KIA enn en 5år gammel Hyundai eller Tesla. Jeg mener at det burde vært satt en standard garanti på bil med 10år 250K og krav om at det skal være mulig å reparere med brukte deler. Jeg tror heller ikke det er vanskelig for produsentene å lage en bil som greier det, men det må nok være under tvang. 

Er 8år og 160/192/240k kilometer (avhengig av modell) på batteri og drivverk hos Tesla. Så de dyre greiene er dekket ganske lenge der. Ikke noe krav til service for å beholde garantien heller..

Er vel ikke noe problem å reparere med brukte deler? Er det noen som hindrer deg i det?

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Complexity said:

Er 8år og 160/192/240k kilometer (avhengig av modell) på batteri og drivverk hos Tesla. Så de dyre greiene er dekket ganske lenge der. Ikke noe krav til service for å beholde garantien heller..

Er vel ikke noe problem å reparere med brukte deler? Er det noen som hindrer deg i det?

Kanskje ikke hos Tesla, men en del andre har begynt med koding av deler sånn at det ikke går å flytte komponenter over. Jeg ser fordelen for produsentene med inntjening, men det fører også til at biler skrotes unødvendig. Tesla leste jeg en mekaniker skrev at var lett å skru på. Tesla stikker seg vel ikke ut som noen versting på noen måte sånn sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Femtekolonne said:

Kanskje ikke hos Tesla, men en del andre har begynt med koding av deler sånn at det ikke går å flytte komponenter over. Jeg ser fordelen for produsentene med inntjening, men det fører også til at biler skrotes unødvendig. Tesla leste jeg en mekaniker skrev at var lett å skru på. Tesla stikker seg vel ikke ut som noen versting på noen måte sånn sett. 

Ja det er en uting at de har begynt med sånt. At man må inn til forhandler for å få programert inn deler og at de gjerne ikke er så villige til å hjelpe med det når de ikke har montert det.

Tesla er bygget som lego og veldig lett å skru på ja. Tesla har og servicemanual på nett som beskriver prosedyren for å fikse omtrent alt. Litt som haynes bøkene gjorde før i tiden.

Bytter man en del som bruker canbus må man installere softwaren i bilen på nytt men det kan man gjøre fra skjermen i bilen.
Oppgraderer man noe (som å f.eks sette på bedre lykter fra en nyere modell) så må man endre bilens software får å få utnyttet dem som er litt mere innviklet men mange som kan fikse det for deg og.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Salvesen. said:

Oppsummert, "kjøp det du måtte ønske! Bare husk at om du kjøper tesla så har du ikke anstendighet eller ryggrad!" 😅

Enkelt å være tøff på nett🤣

Som sagt, gjør hva du vil, men etter å ha studert hvordan han oppfører seg på eks. Twitter, hans egen familie, samt hans forhold til våre nordiske verdier (som han forsøker å knuse, ref. Sverige samt at Tesla tar forbrukere til retten for småting som garantisaker), så står jeg stødig i mitt valg og mening.
Det har ingenting med å være tøff på internett, det har noe med å stå sammen om noen verdier som har gjort Skandinavia til et av de beste stedene å leve i. Skal vi kaste våre verdier på bålet fordi noen lagde en litt kul ting til oss? 

Skal sies at jeg for noen år siden var veldig tilhenger av Tesla, så dette kommer ikke fra et iboende hat mot selskapet. Like fullt så er ikke Tesla hva det en gang var, og når lederen forsøker å få 50 MILLIARDER i godtgjørelse (akser), driver selskapet som et enmannsshow og kombinert med det over, så tenker jeg at pengene er bedre hos noen andre selskaper. 

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (55 minutter siden):

Som sagt, gjør hva du vil, men etter å ha studert hvordan han oppfører seg på eks. Twitter, hans egen familie, samt hans forhold til våre nordiske verdier (som han forsøker å knuse, ref. Sverige samt at Tesla tar forbrukere til retten for småting som garantisaker), så står jeg stødig i mitt valg og mening.
Det har ingenting med å være tøff på internett, det har noe med å stå sammen om noen verdier som har gjort Skandinavia til et av de beste stedene å leve i. Skal vi kaste våre verdier på bålet fordi noen lagde en litt kul ting til oss? 

Skal sies at jeg for noen år siden var veldig tilhenger av Tesla, så dette kommer ikke fra et iboende hat mot selskapet. Like fullt så er ikke Tesla hva det en gang var, og når lederen forsøker å få 50 MILLIARDER i godtgjørelse (akser), driver selskapet som et enmannsshow og kombinert med det over, så tenker jeg at pengene er bedre hos noen andre selskaper. 

Jeg synes det er verre å kalle folk for ryggløse og at de mangler anstendighet på grunn av ett kjøp enn det Elon holder på med. Og forøvrig mener jeg det har lite med produktene å gjøre. Om en skal grave i hva alle ansatte i ett selskap gjør så ender en opp med å finne problemer overalt, og en er dermed låst til å kjøpe ingenting. Og det er greit nok, men å dømme folk er en uting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Etter å ha testet Matrix lysene på nyere Tesla (som er standard) så må jeg si at behovet for å styre lys er helt borte så den funksjonen trenger man ikke.

Da er det kun blinklys knapper som er problemet. De kan man venne seg til eller man kan montere noen av 3eparts løsningene der ute. 

Går glipp av mye bil for pengene om det kun er det som er dealbreakern.

også viktig å nevne at 99% av tiden er det mer behagelig å bruke knappene på styret. tommelen er rett ved. I store rattutslag, not so much. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...